Westernzadel veiliger dan Engelszadel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Westernzadel veiliger dan Engelszadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 12:58

Je stal voldoet niet aan de minimale eisen. Welzijn voor het paard moet altijd voorop staan. Je paard is gewoon dood ongelukkig en barst van de energie. Zal ook niet goed gevoerd worden ben ik bang.

Eerst een goede stal zoeken, zorgen dat je paard elke dag minimaal bij daglicht naar buiten komt en aan de basis dingen gaan werken. Misschien ook gan inlezen wat belangrijk is voor paarden, waarom ze veel vrij moeten bewegen, wat goede voeding is, wat een paard toont etc. Daarin heb je ook duidelijk niet de beste begeleiding om je heen helaas.

Een goed passend western zadel is duur, maar lost jouw problemen niet op.


DubbelFun

Berichten: 88473
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Westernzadel veiliger dan Engelszadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 14:07

Ik denk ook dat het probleem bij het paard zit en dat verhelp je niet met een ander zadel.

Ander voer (minder suikerrijk) kan een paard ook iets minder hupserig maken, maar als het een van nature levendig dier is heeft ie gewoon wat meer (vrije) beweging nodig.


Funny04
Berichten: 14
Geregistreerd: 14-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-19 21:12

DubbelDun schreef:
Ik denk ook dat het probleem bij het paard zit en dat verhelp je niet met een ander zadel.

Ander voer (minder suikerrijk) kan een paard ook iets minder hupserig maken, maar als het een van nature levendig dier is heeft ie gewoon wat meer (vrije) beweging nodig.

Dankjewel voor de tips ik zal er zeker werk van maken

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 21:38

Ik rij normaal met een springzadel. Ga soms wel eens mee met een vriendin en dan zit ik op een westernzadel. Het is niet dat ik me niet veilig vol in een westernzadel. Ik zeg altijd als je daar uitvalt moet je eens een tijdje met een springzadel rijden :+ . Maar moet eerlijk zeggen dat ik iedere keer na een ritje in westernzadel heel blij ben om weer op mijn springzadel te zitten. Dressuurzadel kan ik helemaaal niet mee rijden :')

En ik zou je 6 jarige eens goed laten nakijken door een osteo en tandarts etc. Een paard doet die dingen niet om te testen imo. Je bent van Belgie aan je schrijftaal te zien. Door wie heb je je westernzadel laten aanmeten?

Edit; zie dat je paard niet naar buiten mag. Dan hoef je ook niet ver te zoeken. Naar buiten ermee! En toch ook laten checken, kan nooit kwaad.

"Do a loony-goony dance
'Cross the kitchen floor,
Put something silly in the world
That ain't been there before."

Maflinger_S
Berichten: 12138
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 21:47

Een zadel biedt eigenlijk in geen enkel geval veiligheid.

Het kan wel veiliger aanvoelen doordat de ruiter in het ene zadel meer in balans zit, of een diepere zit heeft of fijner zijn benen kwijt kan door de plaatsing van de wrongen enz.

Aan de andere kant heeft het paard ook invloed op het zadel. Ligt het zadel goed/past het goed, gooit het paard hoog op, heeft hij grote of kleine passen, bokt ie vaak, is ie schrikkerig, is ie rondgeribt of juist niet.

Al deze mogelijkheden moet je meenemen bij het beoordelen of een zadel het juiste zadel is en je een gevoel van veiligheid geeft. Voeg daarbij andere accessoires (bijv. stijgbeugels, bodyprotector, borst- of staartriem) die je gevoel van veiligheid kunnen vergroten voor het complete plaatje.

Edit: en het zadel moet ook nog een beetje passen bij de discipline die je beoefent. Springen met een westernzadel is geen aanrader...
Laatst bijgewerkt door Maflinger_S op 15-03-19 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

Lindsey_99
Berichten: 2450
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Westernzadel veiliger dan Engelszadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 21:53

Er zit maar 1 ding op; verhuizen... ;)
Bij 'het nieuwe paardenhouden' kun je kijken of er een stalling in de buurt zit die wél in de winter buitenzijn biedt. Het is volstrekt paardonvriendelijk om ze in de winter binnen te houden, geen wonder dat het dier dan buiten explodeert.

Over de IJssel

Funny04
Berichten: 14
Geregistreerd: 14-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-19 23:18

Joliieeenn schreef:
Ik rij normaal met een springzadel. Ga soms wel eens mee met een vriendin en dan zit ik op een westernzadel. Het is niet dat ik me niet veilig vol in een westernzadel. Ik zeg altijd als je daar uitvalt moet je eens een tijdje met een springzadel rijden :+ . Maar moet eerlijk zeggen dat ik iedere keer na een ritje in westernzadel heel blij ben om weer op mijn springzadel te zitten. Dressuurzadel kan ik helemaaal niet mee rijden :')

En ik zou je 6 jarige eens goed laten nakijken door een osteo en tandarts etc. Een paard doet die dingen niet om te testen imo. Je bent van Belgie aan je schrijftaal te zien. Door wie heb je je westernzadel laten aanmeten?

Edit; zie dat je paard niet naar buiten mag. Dan hoef je ook niet ver te zoeken. Naar buiten ermee! En toch ook laten checken, kan nooit kwaad.
je hebt een pb


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers