Westernzadel veiliger dan Engelszadel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Funny04
Berichten: 14
Geregistreerd: 14-03-19

Westernzadel veiliger dan Engelszadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-19 23:18

Hallo ik heb namelijk een vraag
Ik heb twee merrie’s thuis 1van6 en 1van 14.Nou als ik met die van 14rijd rij ik heel veel met mijn dressuurzadel bates innova en mijn veelzijdigheidszadel tekna,maar als ik met die van zes rij voel ik me ‘veiliger’ op een westernzadel.Eigelijk was de bates innova voor haar ik wou er heel graag dressuur met rijden. Nu rij ik dressuur met een westernzadel,omdat ze heel veel bokt en op hol sla enz.
Soms rij ik wel met een Engels zadel maar dan heeft ze een tijdje op de wij gestaan of gelogeerd geweest dat ze wat moe is,maar dat gebeurt niet veel.
Is dat nu gewoon een gedachte dat ik met mijn oudste wel met een Engels veilig voel en met mijn jonkie niet? Of is een Westernzadel echt veel veiliger?
Ik ben ook van plan om volledig over te stappen naar de western,maar ik heb schrik dat ik dan Spijt ga krijgen en volledig geen Engels meer durf rijden. Ik heb zoveel schrik dat ik met mijn 6jarige nooit veilig zal voelen op mijn dressuur zadel


Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Westernzadel veiliger dan Engelszadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 23:30

Ik kan alleen mijn ervaring delen, en ook ik heb het idee dat ik steviger zit en meer te zeggen heb in een western. Gewoon omdat je meer "in" het zadel zit in plaats van "erop".

❤ Nala 29/06/2019 ❤
❤ Bayron 06/04/2014 ❤ Titan 06/07/2016 ❤

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Westernzadel veiliger dan Engelszadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 23:35

Dan zou ik eens heel serieus gaan kijken waar dat probleem met die 6-jarige vandaan komt, voordat je aan symptoombestrijding gaat doen.....

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Funny04
Berichten: 14
Geregistreerd: 14-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-19 00:06

@Maddocx bedankt voor het antwoord☺️
Laatst bijgewerkt door Funny04 op 15-03-19 00:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Funny04
Berichten: 14
Geregistreerd: 14-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-19 00:10

@ikke er is Nieks mis met haar ze is volledig goed gekeurd.Mijn instructeur zegt dat ze haar ruiters uitdaagt om te zien hoe ver ze kan gaan.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 00:32

Funny04 schreef:
@ikke er is Nieks mis met haar ze is volledig goed gekeurd.Mijn instructeur zegt dat ze haar ruiters uitdaagt om te zien hoe ver ze kan gaan.


Slechte instructeur als die dat zegt. Paarden doen dat niet, dus goede trainer gaan zoeken. Eentje die ook echt naar jou en het paard kijkt.

In principe mag het niet uitmaken waar je op zit. Een goede zit is een veilige zit.

Ik rij meer dan 25jr in western zadels en daarvoor 15jr dressuur en spring zadels. Ja, ik vind westernzadels fijner, maar niet allemaal. Er zit ontzettend veel verschil in model en kwaliteit. Daarbij is een western zadel kopen en goed passen op je paard heel lastig. Er zijn maar zeer weinig mensen die dat kunnen. Een slecht passend westernzadel gaat heel veel problemen geven voor je paard, dus dan zit je niet veilig. En met de goedkope kartonnen western zadels met uitstekende spijkers al helemaal niet.

Dressuur zelfde. Ik heb er nog weleens op gezeten en de een zit me goed en de ander totaal niet. Waar ik lekker in zit.

Veiligheid komt meer uit een goede zit, goede tack, je manier van trainen etc etc. Alleen hele stroeve beugels of schoenen vind ik niet ''veilig'' voelen. Ik rij met jeans en laarzen met gladde zool en goede beugels. Ik val er nooit af, maar stel, als......dan wil je er wel makkelijk uit glijden.

Funny04
Berichten: 14
Geregistreerd: 14-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-19 00:41

@superpony Ze hebben me altijd gezegd dat ze me uittest ik zal er nog eens laten controleren een keer te veel kan nooit kwaad mijn zadel past perfect ik laat het dikwijls nakijken dankjewel voor de tip

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: Westernzadel veiliger dan Engelszadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 00:48

Funny ik ken het gevoel alleen bij mij is het net andersom. Ik heb een western merrie waar ik zo af en toe dressuur mee rij en aangezien wij soms gecombineerd zoveel spanning op kunnen bouwen wil ik er snel af kunnen als het moet en dat is met een western zadel toch wat lastiger dus kies ik voor dressuur zadel. Met mijn jonkie zijn we net begonnen en zou ik echt niet op durven stappen met dressuur dus tis voornamelijk een gevoelskwestie

CC Justa Sally Doll *Sal*
[ITP] Waar het allemaal begon ...
Just one Fantasy *Sydney*
[KS-ITP] Mijn eigen Champagne Fantasy
*Sterre*

Funny04
Berichten: 14
Geregistreerd: 14-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-19 00:51

candalisa schreef:
Funny ik ken het gevoel alleen bij mij is het net andersom. Ik heb een western merrie waar ik zo af en toe dressuur mee rij en aangezien wij soms gecombineerd zoveel spanning op kunnen bouwen wil ik er snel af kunnen als het moet en dat is met een western zadel toch wat lastiger dus kies ik voor dressuur zadel. Met mijn jonkie zijn we net begonnen en zou ik echt niet op durven stappen met dressuur dus tis voornamelijk een gevoelskwestie

Dankjewel voor je antwoord ☺️

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 01:38

Funny04 schreef:
@superpony Ze hebben me altijd gezegd dat ze me uittest ik zal er nog eens laten controleren een keer te veel kan nooit kwaad mijn zadel past perfect ik laat het dikwijls nakijken dankjewel voor de tip


Dat doen paarden niet. En een trainer die je dat verteld, kan je echt niet serieus nemen. Als een paard bepaald gedrag vertoond heeft dat altijd een reden.
Veel voorkomende redenen;
Teveel energie
Pijn
Ruiter die slecht zit, verkeerde aanwijzingen geeft etc
Verkeerde voeding
Slecht passend tuig
etc

Je kiest een western zadel omdat je dat fijn vindt, of omdat je western wil gaan rijden. Niet om een probleem te verdoezelen. Zonde van je geld en gaat niet werken.

Aprella
Berichten: 643
Geregistreerd: 24-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 07:24

Funny04 schreef:
Hallo ik heb namelijk een vraag

Soms rij ik wel met een Engels zadel maar dan heeft ze een tijdje op de wij gestaan of gelogeerd geweest dat ze wat moe is,maar dat gebeurt niet veel.


Dus van wat ik hier uit kan opmaken, staat je paard niet veel buiten? Misschien is dit dan een probleem.... je paard heeft te veel energie dat ie kwijt moet?

Ik zou beginnen met ervoor te zorgen dat je paard lekker buiten kan staan, kijken naar het voer en dan een goede trainer. En zeker zien dat het zadel perfect past.

All was well.

Funny04
Berichten: 14
Geregistreerd: 14-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-19 08:41

Aprella schreef:
Funny04 schreef:
Hallo ik heb namelijk een vraag

Soms rij ik wel met een Engels zadel maar dan heeft ze een tijdje op de wij gestaan of gelogeerd geweest dat ze wat moe is,maar dat gebeurt niet veel.


Dus van wat ik hier uit kan opmaken, staat je paard niet veel buiten? Misschien is dit dan een probleem.... je paard heeft te veel energie dat ie kwijt moet?

Ik zou beginnen met ervoor te zorgen dat
je paard lekker buiten kan staan, kijken naar het voer en dan een goede trainer. En zeker zien dat het zadel perfect past.

Ja klopt ze staat binnen op stal op onze stal mogen ze in de winter helaas niet buiten het zadel past hebben we laten nakijken bedankt voor jouw antwoord :o :

Funny04
Berichten: 14
Geregistreerd: 14-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-19 08:47

superpony schreef:
Funny04 schreef:
@superpony Ze hebben me altijd gezegd dat ze me uittest ik zal er nog eens laten controleren een keer te veel kan nooit kwaad mijn zadel past perfect ik laat het dikwijls nakijken dankjewel voor de tip


Dat doen paarden niet. En een trainer die je dat verteld, kan je echt niet serieus nemen. Als een paard bepaald gedrag vertoond heeft dat altijd een reden.
Veel voorkomende redenen;
Teveel energie
Pijn
Ruiter die slecht zit, verkeerde aanwijzingen geeft etc
Verkeerde voeding
Slecht passend tuig
etc

Je kiest een western zadel omdat je dat fijn vindt, of omdat je western wil gaan rijden. Niet om een probleem te verdoezelen. Zonde van je geld en gaat niet werken.

Ja ze staat op stal en heeft veel energie want op onze stal mogen ze in de winter niet buiten.

Funny04
Berichten: 14
Geregistreerd: 14-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-19 09:08

superpony schreef:
Funny04 schreef:
@superpony Ze hebben me altijd gezegd dat ze me uittest ik zal er nog eens laten controleren een keer te veel kan nooit kwaad mijn zadel past perfect ik laat het dikwijls nakijken dankjewel voor de tip


Dat doen paarden niet. En een trainer die je dat verteld, kan je echt niet serieus nemen. Als een paard bepaald gedrag vertoond heeft dat altijd een reden.
Veel voorkomende redenen;
Teveel energie
Pijn
Ruiter die slecht zit, verkeerde aanwijzingen geeft etc
Verkeerde voeding
Slecht passend tuig
etc

Je kiest een western zadel omdat je dat fijn vindt, of omdat je western wil gaan rijden. Niet om een probleem te verdoezelen. Zonde van je geld en gaat niet werken.

Ik reed al western voor ik haar kocht ik rijd namelijk recreatief alsk haar had
kocht ik direct een passend westernzadel en dressuurzadel voor haar ik heb het laten nakijken en het word dikwijls nog nagekeken ik wil volledig overstappen naar de western met mijn andere merrie ook ,maar dan kan in geen wedstrijden meer doen. Ik denk dat het vooral is omdat ze op stal staat om onze stal mogen ze niet buiten het is vooral te veel energie,want als ze in de zomer buiten staat doet ze het zelden

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Westernzadel veiliger dan Engelszadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 09:29

Bates Innova is een zadel met behoorlijke wrong, als je daar al niet stevig in zit is het echt de hoogste tijd om aan je zit en balans te werken.

ElCamino

Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Westernzadel veiliger dan Engelszadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 09:30

Enige nadeel van een western zadel is als ze héél gek doen en je komt vóór de knop terecht het best een dingetje is om terug te komen :D :D

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27951
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Westernzadel veiliger dan Engelszadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 09:34

Ik denk dat je aan hele andere dingen moet gaan werken dan aan het kiezen van een zadel: het stalmanagement en welzijn van je paard bijvoorbeeld. En zelfs als dat helemaal op orde is, dan nog is een zadel geen manier om je veiligheid te vergroten op het paard. De enige juiste manier om jouw veiligheid te vergroten is allereerst het paard te bieden wat ze nodig heeft en waar ze om vraagt (want dat doet ze met het rennen en bokken) en daarna te gaan werken aan jullie verstandhouding.

Heb jij een Arabisch volbloed (of minstens 50%) en rij je western? Word lid van de gezellige en sportieve DAWRA!


Funny04
Berichten: 14
Geregistreerd: 14-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-19 09:38

Nies_ schreef:
Bates Innova is een zadel met behoorlijke wrong, als je daar al niet stevig in zit is het echt de hoogste tijd om aan je zit en balans te werken.

Nee in dat zadel zit ik stevig maar tis vooral het veilig gevoel waar ik het over heb ik voel me gewoon veiliger in een westernzadel ;) omdat je in zo van soort in je zadel zit ik rijd wedstrijden ook en blijf er perfect opzitten maar voel gewoon veiliger met een westernzadel ;)
Mijn vraag was dan gewoon wat jullie het veiligst aan voelen een westernzadel of Engelszadel

Funny04
Berichten: 14
Geregistreerd: 14-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-19 09:41

Rije schreef:
Ik denk dat je aan hele andere dingen moet gaan werken dan aan het kiezen van een zadel: het stalmanagement en welzijn van je paard bijvoorbeeld. En zelfs als dat helemaal op orde is, dan nog is een zadel geen manier om je veiligheid te vergroten op het paard. De enige juiste manier om jouw veiligheid te vergroten is allereerst het paard te bieden wat ze nodig heeft en waar ze om vraagt (want dat doet ze met het rennen en bokken) en daarna te gaan werken aan jullie verstandhouding.
ja , ze doet het vooral in de winter omdat ze op stal staat en in de winter mogen ze daar niet op de wei in de zomer is het zelden dat ze het doet.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27951
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Westernzadel veiliger dan Engelszadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 09:43

Daar heb je dus je antwoord al: je paard wil gewoon vrije beweging. En dat is haar goed recht, daar heeft namelijk elk paard recht op. Oók in de winter. Dus als jouw stal dat niet kan geven, dan ligt dat niet aan je paard, maar aan het stalmanagement en dan moet je daar zelf je conclusies uit trekken.

Heb jij een Arabisch volbloed (of minstens 50%) en rij je western? Word lid van de gezellige en sportieve DAWRA!

Funny04
Berichten: 14
Geregistreerd: 14-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-19 09:43

ElCamino schreef:
Enige nadeel van een western zadel is als ze héél gek doen en je komt vóór de knop terecht het best een dingetje is om terug te komen :D :D

:D gelukkig dat ik dat nog niet ben tegengekomen
Laatst bijgewerkt door Funny04 op 15-03-19 09:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Funny04
Berichten: 14
Geregistreerd: 14-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-19 09:44

Rije schreef:
Daar heb je dus je antwoord al: je paard wil gewoon vrije beweging. En dat is haar goed recht, daar heeft namelijk elk paard recht op. Oók in de winter. Dus als jouw stal dat niet kan geven, dan ligt dat niet aan je paard, maar aan het stalmanagement en dan moet je daar zelf je conclusies uit trekken.

Dankjewel voor de tip ik zal er mijn werk van maken ;)

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 10:40

Funny04 schreef:
ja , ze doet het vooral in de winter omdat ze op stal staat en in de winter mogen ze daar niet op de wei in de zomer is het zelden dat ze het doet.

Dus als de wiedeweerga een goede stal zoeken, deze is namelijk zeer onder de maat voor je paard.

koeien op de weg...

Ibbel

Berichten: 48930
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 10:50

Een Westernzadel is niet veiliger dan een Engels zadel.
Je kunt met evenveel recht ook het omgekeerde stellen: een Westernzadel is onveiliger dan een Engels zadel.
Een Westernzadel kan je paard veel eerder hinderen omdat het passen nog veel nauwer komt. Past het zadel niet (meer) geeft dat rugproblemen voor het paard, en/of gaat je paard nog meer bokken en rennen -> niet veilig
Val je van je paard, heb je kans achter de knop te blijven hangen -> niet veilig
Val je mét je paard en kom je er onder, heb je kans de knop in je buik te krijgen -> al helemaal niet veilig.

Kortom: je veiligheid hangt niet af van welk zadel. Welk zadel je gebruikt hangt af van wat je met je paard wilt doen. Een Westernzadel is een functioneel zadel om met koeien te werken en hele dagen in het zadel te zitten. Daar is het voor ontwikkeld.
Dat wij er ondertussen ook andere dingen mee doen - 'spelletjes' (nou ja, vermoedelijk weddenschappen om drank of geld) die cowboys ooit bedacht hebben om onderling in hun vrije tijd te testen hoe goed ze kunnen rijden - doet daar niets aan af.

Licor

Berichten: 2940
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 11:13

Nies_ schreef:
Bates Innova is een zadel met behoorlijke wrong, als je daar al niet stevig in zit is het echt de hoogste tijd om aan je zit en balans te werken.


Wrong kan je juist ook uit balans brengen als je zadel bijvoorbeeld net te krap is of ze voor jou niet op de goede plek zitten.. dus dat gaat niet helemaal op..

Ik denk dat engels of western niet uit maakt als het zadel ook voor jou passend is..
Ik zit in een 18 inch minder goed dan in een 19 inch omdat 18 net te krap is, de kniewrongen (die ik qua ondersteuning wel fijn vind) zorgen bij mij dan voor nog minder ruimte.. als ik dan wel een westernzadel (dat geen kniewrongen heeft) heb die ruim genoeg is, voelt dat veiliger dan dat dressuurzadel..


[ITP] El Caballo es Maestro ~ Het paard is meester


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot en 1 bezoeker