Buiten rijden opbouwen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jenara

Berichten: 1532
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Buiten rijden opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-19 14:11

Hej allemaal,

Ik heb sinds 1,5 maand mijn eigen jonge paardje, Jenara.
Ze wordt in April 4 en door haar jonge bouw, wil ik haar nog niet echt een het werk zetten in de piste,
maar wel langzaam spieren en conditie opbouwen.
Tot nog toe gaat alles heel goed, ze maakt veel vooruitgang in grondwerk en op alle vlakken eigenlijk.
Ik doe vanalles met haar, voornamelijk grondwerk, eens vrijspringen, korte stukjes longewerk, aan de hand gaan wandelen, ...
en 1x in de week ga ik 15-20min op haar om wat rond te stappen en eens een toertje draf.
Ik zou graag naar de zomer toe opbouwen om met haar naar buiten te kunnen, zodat ze evenwicht, spieren en conditie kan opbouwen op lange rechte lijnen.

Wat ik tot nu heb gedaan om dit op te bouwen:
- Met haar aan de hand gaan buiten wandelen, eerste keer was ze lekker druk, maar totaal niet bang, meer heel erg enthousiast en nieuwsgierig. De keren daarna was ze echt heel flink, liep netjes naast mij, ze stopt netjes, ik kan haar makkelijk achteruit zetten. Ze loopt hier en daar nog wel eens voorbij, maar laat zich dan makkelijk stil zetten en wacht tot ik bij ben.

- 1x ben ik op haar met iemand te voet ernaast het wegje naar ons erf op en af gestapt, dit deed ze superbraaf, ook weer heel nieuwsgierig, maar helemaal niet bang of gespannen.

-Daarna 1x geprobeerd met de andere paarden van de stal mee te gaan (2 andere), maar die waren op de zeer winderige dag enorm nerveus en schrikkerig, wat Jenara dan wat overnam. Ze was in de 1e 5m als eens omgedraaid, maar had haar dan teruggenomen en gerust gesteld (voelde zo de spanning uit haar lijf vloeien), maar 100m verder schrikt het voorste paard en springt opzij. Jenara meteen 180 graden en weg, helaas schoof mijn zadel scheef en heb ik mezelf moeten laten vallen, anders denk ik dat ik haar ook wel weer had kunnen kalmeren. (Nadien gelongeerd, terug 5min in de piste gestapt erop en dan nog stukje te voet weer gaan wandelen)

Dus nu probeer ik voor mezelf een beetje een plan te maken hoe ik dit ga opbouwen.
Eerst en vooral komt de zadelpasser nog eens langs, want een schuivend zadel is nooit handig!
Dan verder grondwerk doen, zodat Jenara haar vertrouwen in mij nog groeit.
Dan zou ik met vrienden te voet kleine wandelingetjes willen gaan maken
en dan eventueel daarna een groep zoeken met rustige paarden om eens mee te gaan.

Hebben jullie verder nog tips en advies om dit op te bouwen?


tamary

Berichten: 29055
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Buiten rijden opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 14:17

Je hoeft niet enkel te rijden op buitenrit. Zadel er op, langer halstertouw en halster onder je hoofdstel en lekker op pad. Voelt het goed rij je een stukje, zo niet wandel je er naast. Zoek een paar vaste routes uit en bouw hoeveelheid rijden ervan op. Alleen naar buiten kunnen is heel fijn, met anderen samen is ook leuk, maar als je daarvan afhankelijk bent is de lol van buitenrijden er snel vanaf.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

MarliesV

Berichten: 15148
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Buiten rijden opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 14:23

Ik zou niet met een groepje gaan maar met 1 betrouwbaar paard.

Die van mij is super braaf buiten, kan er alleen mee op pad en neem regelmatig iemand extra mee. Merk als ik 1 iemand extra mee heb (gespannen, nerveus of wat dan ook), dit gedrag prima te negeren is en de rust snel ook in paard nr 2 komt.

Zijn we met meerderen dan is het vaak elkaar opjutten en wordt zelfs die van mij druk als er meer zo doen.

Mijn advies zou dus zijn: lekker met 1 betrouwbaar paard en dan opbouwen samen.

Tamary haar advies is trouwens erg fijn om het alleen weg gaan aan te leren. Heb er heel wat km naast gelopen maar dat werpt zijn vruchten echt af.
Heel soms (laatst een wapperend spandoek aan een hek, waar normaal niets is) ga ik er nog af als het spannend wordt, die van mij is aan de hand rustiger te houden, maar dat verschilt per paard.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

Jenara

Berichten: 1532
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-19 17:53

tamary schreef:
Je hoeft niet enkel te rijden op buitenrit. Zadel er op, langer halstertouw en halster onder je hoofdstel en lekker op pad. Voelt het goed rij je een stukje, zo niet wandel je er naast. Zoek een paar vaste routes uit en bouw hoeveelheid rijden ervan op. Alleen naar buiten kunnen is heel fijn, met anderen samen is ook leuk, maar als je daarvan afhankelijk bent is de lol van buitenrijden er snel vanaf.


Dat is nog een goed idee! Daar had ik zelf echt nog niet aan gedacht :)
De anderen bij ons op stal gaan bijna elke week wandelen, dus leek me wel leuk om daarmee te kunnen meegaan, maar dat zal nog niet voor meteen zijn :p


MarliesV schreef:
Ik zou niet met een groepje gaan maar met 1 betrouwbaar paard.

Die van mij is super braaf buiten, kan er alleen mee op pad en neem regelmatig iemand extra mee. Merk als ik 1 iemand extra mee heb (gespannen, nerveus of wat dan ook), dit gedrag prima te negeren is en de rust snel ook in paard nr 2 komt.

Zijn we met meerderen dan is het vaak elkaar opjutten en wordt zelfs die van mij druk als er meer zo doen.

Mijn advies zou dus zijn: lekker met 1 betrouwbaar paard en dan opbouwen samen.

Tamary haar advies is trouwens erg fijn om het alleen weg gaan aan te leren. Heb er heel wat km naast gelopen maar dat werpt zijn vruchten echt af.
Heel soms (laatst een wapperend spandoek aan een hek, waar normaal niets is) ga ik er nog af als het spannend wordt, die van mij is aan de hand rustiger te houden, maar dat verschilt per paard.


Dat ene betrouwbare paard is dan ook het probleem vrees ik, we staan met 4 paarden op stal, waarvan 2 nerveuze trippelaars buiten (die 2 waren toen mee) en 1tje die wel wat rustiger is, ook meer gewoon op wedstrijd enzo, maar echt betrouwbaar zou ik die ook niet noemen.
Ben eens aan het rondhoren in de naaste omgeving, maar voorlopig zal het idd alleen zijn.

Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Re: Buiten rijden opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 19:31

Dat is jammer want 1 betrouwbaar paard werkt in mijn ogen het beste. Zo heb ik het ook gedaan met mijn nieuwe paard. Was ook een paard waar ik ook vertrouwen in had en dat scheelt ook als je zelf al denkt dat paard is erbij dus alles komt goed!Dus idd misschien is in de omgeving rondvragen of er iemand wil helpen met een bomproof paard.

MarliesV

Berichten: 15148
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Buiten rijden opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 09:57

Qua betrouwbaar/braaf paard zou je out-side-the-box denkend ook kunnen kijken naar een mencombinatie.

Ik ben een aantal keren mee geweest met een menner. Gewoon er achter aan. Die paarden zijn vaak veel meer dan de bereden paarden, gewend aan allerlei situaties en kalmer doordat ze veel meer kilometers buiten maken vaak.

Wij hebben afgelopen jaar zelfs 2 ritten van de plaatselijke menvereniging meegereden onder het zadel.
Dat was voor iedereen ff wennen (want wat doet die ruiter er tussen haha) maar is snel normaal.
De paarden kijken nergens van op, het was meer vreemd voor de menners en ruiters dan voor hen.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Re: Buiten rijden opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 10:00

wat veel helpt is om samen met een oudere paard een buitenritje te maken.
Die zijn vaak heel rustig, verkeersmak.
Een jong paard leert juist van het oudere paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 10:01

Ik heb ook de ervaring dat een ervaren betrouwbaar paard als rijmaatje goud waardis en je anders beter zelfstandig aan de hand of met een fiets ernaast op stap kan.
Is er niet iemand in de buurt die tegen vergoeding bijvoorbeeldwekelsijks met je mee wil rijden met een leerpaard? Dat is het geld zeker waard!!

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Re: Buiten rijden opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 10:46

Ik had vroeger mijn verzorgpaard, ze verkeersmak, en was niet zo ergens van de indruk.
Ze stak nooit de weg bleef netjes wachten dat ze auto's voorbij waren dan stak ze de weg over.
En op manege was een vrouw en zij had toen ex Fokmerrie gekocht via de manege eigenaar ( baas B).
Maar de merrie kon verder niks, alleen rondjes lopen aan de longeerlijn
Ze is daar zadelmak gemaakt en in gereden. Ze was verder heel braaf. Maar buiten ritjes durfde zij niet met haar merrie. Dr paard was totaal niet verkeersmak. Afijn ik zei tegen haar waarom ga je niet met ons mee. Shadow is verkeersmak en doet geen pas verkeerd buiten. Nee nee zegt ze Shadow is onbetrouwbaar, want er is in het verleden een ongeluk gebeurt en dat was haar schuld.
En dat had ik al gehoord van Baas B , alleen het was niet de schuld van Shadow , want zij schrok van een vrachtwagen want is was zij bang voor was. En dat ik ook weleens meegemaakt met haar. Vrachtwagens maken soort sissend geluid als ze moeten remmen. Ik vermoedde toen dat zij daar een trauma aan over gehouden. Maar ik zei tegen haar: Vraag aan Baas B maar of hij het adviseert
om met mij en samen met Shadow een buitenritje te maken.
Ik had echt zoiets van graag of niet.
Een week later kom die vrouw naar mij toe of ik naar buiten ging rijden met Shadow. Ik zei Ja.
Zegt ze . ik wil graag met je mee want ik heb met Baas B gesproken en raadde het aan .
Prima.
We gaan gezellig de polder in. Komen we langs een weiland en staat een oude badkuip. Dr paard was helemaal gestress toen ze dat zag. En wilde er van door, alleen ze kreeg geen kans omdat ze Shadow haar af remde om schijn voor haar te gaan. Dat deed ze uit dr zelf. Dat ging bijna een uur lang. Afijn ze ging steeds vaker met mij . Ze vond het ideaal

Anoniem

Re: Buiten rijden opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 10:56

Ik ben juist niet zo'n fan van het 'verkeersmak maken' met een ander paard erbij :o
Vaak zat meegemaakt dat een paard dan met een ander braaf was, zelfs voorop liep en noem maar op! Maar zodra ze alleen weg moesten was er geen land mee te bezeilen, en kon je letterlijk van voor af aan opnieuw beginnen met mak maken...

Ik ben ook heeel veen gaan wandelen, echt heel veel! Mijn paard was toen ook 4, eerst met hoofdstel en hengstenketting echt bijna een uur weg, en zo afgebouwd naar alleen een halstertje. De eerste twee keer erop iemand mee die haar eventueel nog vast kon pakken indien nodig, maar daarna ging ik al vrij snel alleen :)
Alleen stappen en dat steeds verder uitbreiden, en inmiddels rijden we urenlang alleen!
En ja, ze kan ze ook in een groep ;) Daar passen ze zich vaak snel op aan, als ze alleen maar ene groep gewend zijn wordt alleen gaan een stuk lastiger...


pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Re: Buiten rijden opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 11:04

Mijn verzorgpaard was een Voor paard zeg maar.
Een dominante merrie dus., ze was wel heel eerlijk.
Niet iedere oudere paard is verkeers mak.
of heel braaf buiten.
Dat heb ik ook wel ervaren.

Jenara

Berichten: 1532
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-19 14:58

_Dreamer schreef:
Ik ben juist niet zo'n fan van het 'verkeersmak maken' met een ander paard erbij :o
Vaak zat meegemaakt dat een paard dan met een ander braaf was, zelfs voorop liep en noem maar op! Maar zodra ze alleen weg moesten was er geen land mee te bezeilen, en kon je letterlijk van voor af aan opnieuw beginnen met mak maken...

Ik ben ook heeel veen gaan wandelen, echt heel veel! Mijn paard was toen ook 4, eerst met hoofdstel en hengstenketting echt bijna een uur weg, en zo afgebouwd naar alleen een halstertje. De eerste twee keer erop iemand mee die haar eventueel nog vast kon pakken indien nodig, maar daarna ging ik al vrij snel alleen :)
Alleen stappen en dat steeds verder uitbreiden, en inmiddels rijden we urenlang alleen!
En ja, ze kan ze ook in een groep ;) Daar passen ze zich vaak snel op aan, als ze alleen maar ene groep gewend zijn wordt alleen gaan een stuk lastiger...


Dat vind ik inderdaad wel een terechte opmerking, en ik denk dat Jenara ook prima alleen naar buiten zal kunnen mits het gewoon genoeg doen.
Zou het haar jeugdigheid zijn waardoor ze zo heftig reageert op andere paarden hun nervositeit?
Als dat zo is, dan kan ik inderdaad beter alleen op stap gaan tot ze daar echt mee vertrouwd is
en dan zal ze later hopelijk niet meer zo heftig reageren op andere paarden.

Ik heb echter ook al gehoord dat sommige paarden beter alleen buiten kunnen dan in groep, en dat zou ik best wel jammer vinden, want ik hou net wel van gezellig in groep te gaan wandelen.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Re: Buiten rijden opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 15:02

Je kunt het beste is met rustige oudere paarden een buiten ritje maken. Alleen is maar Alleen
Die nergens van de indruk raakt.

Maar dat is mijn ervaring.

Jenara

Berichten: 1532
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-19 11:41

pompadour schreef:
Je kunt het beste is met rustige oudere paarden een buiten ritje maken. Alleen is maar Alleen
Die nergens van de indruk raakt.

Maar dat is mijn ervaring.


Probleem blijft om zo’n paard te vinden .. op de stal waar ik sta alvast niet :(

Ik ben afgelopen week trouwens nog eens met Jenara aan de hand gaan buiten wandelen, ze was superbraaf en rustig, tot ik weer dat veld op wou, dan plots begon ze te lopen, trekken, rare bokkensprongen maken en zelfs steigeren .. ik ben gewoon rustig gebleven, heb haar proberen corrigeren, haar een paar x achteruit gezet, tot ze bleef staan en dan weer rustig teruggekeerd. Dat moet ik opnieuw opbouwen ..

cadansje1

Berichten: 66
Geregistreerd: 12-08-14
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 11:58

Ik zou inderdaad op een rustige dag met een ander rustig paard proberen. Als het andere paard rustig is, is de kans groot dat die van jou dat ook wel overneemt.
Ook is het een misschien een idee dat iemand met je mee fietst.
Al met al zou ik het gewoon rustig op gaan bouwen. Ze gaat vast nog wel wat vaker schrikken of omdraaien en dat hoort natuurlijk ook bij een jong paard. Ik denk dat het voor je zelf ook belangrijk dat je ontspannen blijft. Ik probeerde zelf ook de teugels niet te strak te houden en mijn handen een beetje naar voren te houden zodat ik als er iets gebeurd de teugels er wel direct weer aan had. Ik ben van mening dat de teugels strak houden alleen maar meer spanning geeft.
Ook praatte ik altijd veel tegen die van mij. Ik merkte dat dat hem ook vertrouwen gaf.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Veel succes!

B+12

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Buiten rijden opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 12:15

Ik zou inderdaad niet alleen gaan. Ander paard of iemand op de fiets mee, ook voor je eigen veiligheid.
Jammer dat er geen braaf 'voorpaard' is bij jullie.
Andere optie is met een maatje, onze 2 jonkies van vorig jaar hebben samen buiten rijden geleerd :-).
Ik vond dat nog wel een experiment, maar het is wonderwel goed gegaan.
En je hoeft natuurlijk niet direct uren weg, wij hebben ook een paar 'uitstaprondjes' hier van tussen de 10 minuten en een half uur, daar beginnen wij mee met de jonge paarden.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers