Ruiters moeten zelf ruiterpaden onderhouden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48112
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Ruiters moeten zelf ruiterpaden onderhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 18:21

Als ze ruiterpaden anders zouden "opheffen" denk ik dat je als ruiters blij moet zijn met elke mogelijkheid die je geboden wordt om ze toch te behouden, beter dan dat ze er zonder enige waarschuwing of overleg ineens een bordje "verboden voor ruiters" neerzetten toch :)

corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 18:38

Maar de natuur wordt toch ook gebruikt door wandelaars en fietsers?
Ik vind het (als wandelende hondenbezitter) best krom dat ik niet hoef te betalen voor het onderhoud aan wandelpaden, maar ruiters wel...

Denk ook dat de meeste ruiters netter met de natuur omgaan...

Laat dan gewoon iedereen een toeslag betalen... dat zal dan belasting moeten worden (en daar zit ik ook niet persé op te wachten hoor), maar lijkt mij denk ik het meest eerlijk...

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Ruiters moeten zelf ruiterpaden onderhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 18:44

Het onderhoud van de wandel- en fietspaden wordt wel betaalt door de provincies... maar de overheid heeft gesneden in de budgetten en de keuze gemaakt om daar dus prioriteit aan te geven boven de ruiters en mountainbikers

daantjuhhh

Berichten: 26869
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 18:50

corine1981 schreef:
Maar de natuur wordt toch ook gebruikt door wandelaars en fietsers?
Ik vind het (als wandelende hondenbezitter) best krom dat ik niet hoef te betalen voor het onderhoud aan wandelpaden, maar ruiters wel...

Denk ook dat de meeste ruiters netter met de natuur omgaan...

Laat dan gewoon iedereen een toeslag betalen... dat zal dan belasting moeten worden (en daar zit ik ook niet persé op te wachten hoor), maar lijkt mij denk ik het meest eerlijk...

Staat toch duidelijk in het bericht waarom daarvoor gekozen is.
Of je het daarmee eens bent is wat anders.

corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Ruiters moeten zelf ruiterpaden onderhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 18:53

Ik kan ook lezen, maar geef dus mijn mening waarom ik het niet terecht vindt.

Je kunt er wel een goed verhaal aan hangen misschien maar het blijft in mijn ogen krom.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Ruiters moeten zelf ruiterpaden onderhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 18:55

In mijn omgeving zijn er niet eens ruiterpaden te vinden binnen 40 km van waar ik sta. Hier rijden de meeste ruiters dan ook gewoon op wandelpaden.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 21:58

alice0cullen schreef:
In mijn omgeving zijn er niet eens ruiterpaden te vinden binnen 40 km van waar ik sta. Hier rijden de meeste ruiters dan ook gewoon op wandelpaden.

Stel dat je een boa tegenkomt, wat doet die dan? Waarschuwen? Bekeuren? Niks?
Ben even nieuwsgierig :)

Onderhoud aan wandelpaden wordt trouwens ook gedeeltelijk door vrijwilligers gedaan, althans, bij ons wel. Zijn vrijwilligersgroepen van sbb. En ik dacht dat ze ook een proef gaan doen (of hebben gedaan? of doen?) met “mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt”.

RolfKuiper
Berichten: 4
Geregistreerd: 08-04-18
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 22:30

Onderhoud aan de paden??? Kijk eens goed wat er daadwerkelijk gedaan wordt door de bekende instanties. Af en toe wordt er een tak afgezaagd en wat vers zand op het pad gesmeten. That's iT!!!

Als er daadwerkelijk door belanghebbende vrijwilligers gewerkt gaat worden aan de paden, dan zal de kwaliteit van die paden ook verbeteren. Probleem is alleen wie geeft de middelen? Als SBB gaat bezuinigen op onderhoud, zullen zij ook ook niet staan te springen om middelen te geven om het ruiterpad te verbeteren.

De routes door de duinen zijn bijvoorbeeld te smal en te zwaar om er te mennen. Maak die paden beter, breder en zorg voor een solide ondergrond. Niet alleen voor de menners, maar ook beter voor de paarden welke met een ruiter door de duinen ploeteren. Maar wie zorgt voor de financiële bijdrage voor de ondergrond???? Ik, die ook al die duindoorns loopt af te zagen en met een kleine sleep de paden egaliseert???

Overigens vind ik het idee op zich perfect, want de ruiter en menner weten wat ze willen en wat er verbeterd kan of moet worden. Betrek ze er dan ook bij. Maar ik heb nu het idee dat we voorheen in een taxi zaten waarbij de bestuurder StaatsBosBeheer heette en nu uitstapt. Hij gaat nu aan de trekhaak van onze taxi hangen en wij hebben plaats genomen achter het stuur van een auto met de bediening vanaf VR-bril. Succes!
Laatst bijgewerkt door RolfKuiper op 12-03-19 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 22:33

Hilary schreef:
alice0cullen schreef:
In mijn omgeving zijn er niet eens ruiterpaden te vinden binnen 40 km van waar ik sta. Hier rijden de meeste ruiters dan ook gewoon op wandelpaden.

Stel dat je een boa tegenkomt, wat doet die dan? Waarschuwen? Bekeuren? Niks?
Ben even nieuwsgierig :)



Bij ons vond zelfs de politie het een beter idee om niet over de weg te gaan.
Of ze hadden geen idee :')

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Ruiters moeten zelf ruiterpaden onderhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 22:44

Op een aantal stukken bij ons kan ik me dat goed voorstellen.

@Rolf: hier zijn stalhouders soms bereid om te helpen. Vorig jaar heeft een stalhouder met zijn bobcat op aanwijzing van de boswachter een stukje pad aangepakt om een grote modderige plas weg te werken (vervolgens kregen we een kurkdroge zomer, maar goed, dat weet je ook niet van te voren).
Een andere paardenhouder sleept af en toe een stukje.

RolfKuiper
Berichten: 4
Geregistreerd: 08-04-18
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 22:52

Hilary schreef:
Op een aantal stukken bij ons kan ik me dat goed voorstellen.

@Rolf: hier zijn stalhouders soms bereid om te helpen. Vorig jaar heeft een stalhouder met zijn bobcat op aanwijzing van de boswachter een stukje pad aangepakt om een grote modderige plas weg te werken (vervolgens kregen we een kurkdroge zomer, maar goed, dat weet je ook niet van te voren).
Een andere paardenhouder sleept af en toe een stukje.


Precies, als het gaat om handjes. Maar nu moet je een fundament leggen voor een ruiter- of menpad door de duinen. Daar heb je materiaal voor nodig. Begin bijvoorbeeld met houtsnippers of schelpen voor een ondergrond. Wie gaat dat betalen.
Tuurlijk, als we de middelen hebben wil iedereen wel helpen. Ik tuig mijn paard ook wel in en hang er een sleep achter, zodat de paden weer mooi egaal zijn. Maar nu de kosten voor die middelen. Betaald SBB die nu wel of niet?

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 23:17

Hilary schreef:
alice0cullen schreef:
In mijn omgeving zijn er niet eens ruiterpaden te vinden binnen 40 km van waar ik sta. Hier rijden de meeste ruiters dan ook gewoon op wandelpaden.

Stel dat je een boa tegenkomt, wat doet die dan? Waarschuwen? Bekeuren? Niks?
Ben even nieuwsgierig :)

Onderhoud aan wandelpaden wordt trouwens ook gedeeltelijk door vrijwilligers gedaan, althans, bij ons wel. Zijn vrijwilligersgroepen van sbb. En ik dacht dat ze ook een proef gaan doen (of hebben gedaan? of doen?) met “mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt”.


Er zijn nogal wat tactieken toegepast op dit fenomeen, nou hebben we wel het geluk dan maar dat er niet veel boa's rondlopen. :')

Sommige houden zich van de domme en krijgen zo geen bekeuring
andere stappen af van hun paard en nemen hem dan aan de hand mee tot uitzicht. Dan wordt je hier nooit bekeurd want je mag blijkbaar wel met paard aan de hand wandelen.
Maar de meeste Boa's en boswachters die er lopen die durven amper in de buurt te komen van een paard helemaal als ze een tikkie nerveus zijn en wat dribbelen. Ben zelf 1 keer aangesproken en een waarschuwing gehad.

Zelf rij ik amper buiten hierdoor want overal rijden echt idioten rond en het laatste gebied wat veilig was hebben ze een hek neergezet waar je met de hond wel langs kan maar niet meer met het paard. Waar ik sta zijn alleen maar wegen en voornamelijk trekkers en cross motoren die met niemand rekening houden.

Vind het persoonlijk eigenlijk ook niet meer dan normaal dat er eens wat meer fatsoenlijke ruiterpaden worden neergelegd die bereikbaar zijn voor iedereen. Helemaal omdat het steeds drukker wordt op de weg.

SimoneX

Berichten: 430
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Ruiters moeten zelf ruiterpaden onderhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 09:29

En hoe doen ze dat in een bos waar ook veel motoren komen? Bij ons in het bos zijn bijna dagelijks wildcrossers te vinden. Doodeng maar dat terzijde. Ze crossen op wandel- en ruiterpaden en geloof me....de paden worden compleet omgewoeld. Het kan niet zo zijn dat de ruiters dit moeten onderhouden

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 16:58

Ik vrijwillig regelmatig hier bij Staatbobeheer. Grote voordeel hier van is dat je echt vrienden kunt worden met de beheerders, je hebt invloed op de routes en eventueel kan je zelfs voor elkaar krijgen dat er een extra ruiterpad kunt krijgen :) , of speciale route met wat heuveltjes.

Echt veel werk is trouwens niet. SBB stelt materiaal en gereedschap beschikbaar, lokale ondernemer stelt een lunch beschikbaar en laatst ook nog een buitenrit kado gekregen met de boswachter.

Hoe denk je dat komt dat moutenbikers zoveel voor elkaar krijgen in de natuur gebieden.

Het domste wat je kunt doen is je kop in zand steken of in schulhoekje gaan zitten want dan gaan er zeker ruiterpaden verdwijnen en worden ze zelfs weg gegeven aan de moutenbikers die er niet vies van zijn om even hun handen uit te mouwen te steken.

Ik kan echt ieder aan raden om te stoppen met zeuren, achter de computer vandaan te komen en drie halve dagen te gaan vrijwilligen bij SBB. Je krijgt zoveel voor terug.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 17:04

RolfKuiper schreef:
Hilary schreef:
Op een aantal stukken bij ons kan ik me dat goed voorstellen.

@Rolf: hier zijn stalhouders soms bereid om te helpen. Vorig jaar heeft een stalhouder met zijn bobcat op aanwijzing van de boswachter een stukje pad aangepakt om een grote modderige plas weg te werken (vervolgens kregen we een kurkdroge zomer, maar goed, dat weet je ook niet van te voren).
Een andere paardenhouder sleept af en toe een stukje.


Precies, als het gaat om handjes. Maar nu moet je een fundament leggen voor een ruiter- of menpad door de duinen. Daar heb je materiaal voor nodig. Begin bijvoorbeeld met houtsnippers of schelpen voor een ondergrond. Wie gaat dat betalen.
Tuurlijk, als we de middelen hebben wil iedereen wel helpen. Ik tuig mijn paard ook wel in en hang er een sleep achter, zodat de paden weer mooi egaal zijn. Maar nu de kosten voor die middelen. Betaald SBB die nu wel of niet?


Hier zijn er bedrijven die als sponsering hun materiaal een dag beschikbaar stellen + chauffeur. Betreft materiaal als zand, schelpen, snippers, palen en routes bordjes worden hier door SBB betaald.

RolfKuiper
Berichten: 4
Geregistreerd: 08-04-18
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 17:21

Blussem schreef:
Hier zijn er bedrijven die als sponsering hun materiaal een dag beschikbaar stellen + chauffeur. Betreft materiaal als zand, schelpen, snippers, palen en routes bordjes worden hier door SBB betaald.


Kijk dit maakt mij blij. Ik zal hier in de buurt eens informeren wat de mogelijkheden hier zijn. Waar zit jij overigens "Blussem"?

MarritdeG

Berichten: 433
Geregistreerd: 03-11-09

Re: Ruiters moeten zelf ruiterpaden onderhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 21:34

Ik wil me best aanmelden om te helpen maar onder het kopje drenthe op de site van adopteer je route staat niks. Iemand enig idee hoe dat dan werkt?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Ruiters moeten zelf ruiterpaden onderhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 21:37

Onhandig Marrit! Wellicht even op de site van sbb kijken welke boswachter in jouw gebied zit en die een mail sturen?
Welk gebied is het?

Of de KNHS regioconsulent?

MarritdeG

Berichten: 433
Geregistreerd: 03-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 21:51

Hilary schreef:
Onhandig Marrit! Wellicht even op de site van sbb kijken welke boswachter in jouw gebied zit en die een mail sturen?
Welk gebied is het?

Of de KNHS regioconsulent?


Drentsche Aa, appelbergen, noordlaarderbos voornamelijk! Ik zal eens kijken of ik de boswachter kan opsnorren.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Ruiters moeten zelf ruiterpaden onderhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 22:11


MarritdeG

Berichten: 433
Geregistreerd: 03-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 22:16


Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 02:11

liekec schreef:
Als ik het goed hebt valt de Soesterduinen wel onder Staatsbosbeheer, dus dan maak ik de opmerking over Den Treek wel over dat gebied. Wil prima helpen maar ga niet ook nog eens betalen. Waar betaal je dan voor?

Goed punt, ik zal zeggen ga paar keer vrijwilgen en ga daarna het gesprek aan met de bosbeheerder. De kans is groot dat die graag wat terug doet voor zijn vrijwilligers.

SimoneX schreef:
En hoe doen ze dat in een bos waar ook veel motoren komen? Bij ons in het bos zijn bijna dagelijks wildcrossers te vinden. Doodeng maar dat terzijde. Ze crossen op wandel- en ruiterpaden en geloof me....de paden worden compleet omgewoeld. Het kan niet zo zijn dat de ruiters dit moeten onderhouden

Ook hier in wil ik zeggen zoek gerust contact op met je bosbeheerder en stel hem hier van op de hoogte. Mogelijk kunnen ze met jou tips de mensen aanpakken die illegaal met een crossmotor door het bos rijden.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Ruiters moeten zelf ruiterpaden onderhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 10:01

Wij hebben hier in de poging ruiterpaden en routes rond te krijgen geen enkele steun gehad vanuit de regio consulenten van de KNHS. Als vrijwilligers was het zeer demotiverend. We hebben nu hulp om het project af te ronden, maar door de vele verschillende eigenaren met elk hun wensen en de vele andere gebruikers met hun al eerder vastgelegde routes is het rondkrijgen van mooie rondlopende routes waarbij je de verharde weg kunt mijden vrijwel onmogelijk.

rainbow8

Berichten: 2407
Geregistreerd: 15-05-09
Woonplaats: Afgelegerije

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 21:19

ruitje schreef:
Als je het jaarverslag leest op hun site kun je zien hoeveel ze overhouden per jaar en hoe lekker riant de directie zit.

Zolang de directeur per jaar meer verdiend als mijn koophuis waard is, is dit hele verhaal natuurlijk hilarisch :+

Dat dacht ik dus ook.. Hetzelfde verhaal met de dierenbescherming..

Ik weiger om hier aan mee te werken zolang de directeuren zoveel verdienen.. Dan kunnen hun lonen best wat minder en kunnen zij hun terrein gewoon onderhouden