Bokkers leggen uit: Paardenstoma met Mirjamalvaro

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
ikkedus
Berichten: 3243
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 18:26

Suzanne F. schreef:
Ik word van beide foto’s niet echt blij eerlijk gezegd. Je moet wel ontzettend gek zijn op dat dier. Geen haar op mijn hoofd die hier zoveel geld in zou stoppen. Daar had je minimaal 2 kwalitatief betere paarden van terug kunnen kopen. Maar het zal hier echt een emotionele keuze geweest zijn.


Dat is wel erg kort door de bocht!
Je mag je mening uiteraard geven, maar ik vraag me af of je het verhaal achter de situatie kent.

[o]


Femke_Tweety

Berichten: 11952
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 18:31

Suzanne F. schreef:
Ik word van beide foto’s niet echt blij eerlijk gezegd. Je moet wel ontzettend gek zijn op dat dier. Geen haar op mijn hoofd die hier zoveel geld in zou stoppen. Daar had je minimaal 2 kwalitatief betere paarden van terug kunnen kopen. Maar het zal hier echt een emotionele keuze geweest zijn.


Wow, dit komt op mij vrij bot over.

Suzanne F.

Berichten: 48951
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 18:32

ikkedus schreef:
Suzanne F. schreef:
Ik word van beide foto’s niet echt blij eerlijk gezegd. Je moet wel ontzettend gek zijn op dat dier. Geen haar op mijn hoofd die hier zoveel geld in zou stoppen. Daar had je minimaal 2 kwalitatief betere paarden van terug kunnen kopen. Maar het zal hier echt een emotionele keuze geweest zijn.


Dat is wel erg kort door de bocht!
Je mag je mening uiteraard geven, maar ik vraag me af of je het verhaal achter de situatie kent.


Nee, en ik heb ook geen emotionele binding met dit paard. Dus het is altijd makkelijk praten.
Maar heb inmiddels in alle jaren al veel meegemaakt en ik stop geen geld meer in paarden wat er toch nooit meer uitkomt. Dat heb ik genoeg gedaan en het heeft me niks opgeleverd, alleen verdriet en teleurstelling. Dus ik kan wel zeggen dat ik dit nooit meer zou doen. En ik was echt wel gek op mijn paarden hoor. Maar door alles wat je hebt meegemaakt kom je er toch wat nuchterder in te staan.
Als je nu heel nuchter gaat kijken hoeveel geld hier is ingestopt en wat je ervoor gekregen hebt dan zou het mij niet waard zijn geweest.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 13-03-19 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

pien_2010

Berichten: 42812
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 18:33

De stoma is er. Dus die discussie is voorbij. Ik zelf zou het ook nooit gedaan hebben, maar het is gedaan en nu hoop ik echt dat paard over een jaar weer helemaal de oude is en dat niet alles voor niets was!
Hopelijk valt de pijn mee.

mirjamalvaro

Berichten: 14614
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 18:37

Ik kan ook van mijn paarden genieten als ik ze in de wei zie staan of in de bak zie spelen. :j
Hoef er niet perse op te rijden, wedstrijden te doen etc. Tuurlijk daar was ze in principe voor gefokt. Maar als dat niet meer kan straks, nou ja dan geniet ik gewoon van haar zonder het rijden. Zoals ik dat eigenlijk al haar leventje lang dat doe. :))

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

ikkedus
Berichten: 3243
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 18:43

Suzanne F. schreef:
Nee, en ik heb ook geen emotionele binding met dit paard. Dus het is altijd makkelijk praten.
Maar heb inmiddels in alle jaren al veel meegemaakt en ik stop geen geld meer in paarden wat er toch nooit meer uitkomt. Dat heb ik genoeg gedaan en het heeft me niks opgeleverd, alleen verdriet en teleurstelling. Dus ik kan wel zeggen dat ik dit nooit meer zou doen. En ik was echt wel gek op mijn paarden hoor. Maar door alles wat je hebt meegemaakt kom je er toch wat nuchterder in te staan.
Als je nu heel nuchter gaat kijken hoeveel geld hier is ingestopt en wat je ervoor gekregen hebt dan zou het mij niet waard zijn geweest.


Ah, die verklaring maakt je reactie zeker begrijpelijk.
Laatst bijgewerkt door ikkedus op 13-03-19 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt

[o]

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Bokkers leggen uit: Paardenstoma met Mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 18:46

Ik hoop vooral dat als haar herstel zo lang duurt, dat dit pijnvrij gaat zijn. Zo niet vind ik het persoonlijk niet eerlijk tegenover het paard. Hoe ze er nu staat, is ze dit duidelijk niet.

Cinnepin

Berichten: 8901
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 18:50

xyzutu2 schreef:
Welke foto is voor en welke is na?
Op de bovenste is ze voller maar houdt ze haar rug en vooral haar lendenen extreem opgebold in een houding die je vaak bij paarden met pijn ziet. Op de onderste is ze dunner maar houdt ze haar lichaam ontspannen.

Dat viel mij ook op

mirjamalvaro

Berichten: 14614
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Bokkers leggen uit: Paardenstoma met Mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 19:11

Uiteraard krijgt ze pijnmedicatie als we merken dat ze (veel) pijn heeft. Maar he ze moet wel de tijd krijgen om te herstellen van 2 maanden vasten.

Haar darmen zijn duidelijk aan het herstellen. Mooie mest, totaal niet dun meer zoals in utrecht.

Ja ze heeft af en toe nog een krampje, maar aangezien we haar 24/7 in de gaten houden kunnen we direct ingrijpen.

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Bokkers leggen uit: Paardenstoma met Mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 19:19

Ik ben er van overtuigd dat als je signalen zie van pijn, dar je direct ingrijpt, echter heb ik zelf de ervaring dat dieren niet altijd direct pijn laten zien.


Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Re: Bokkers leggen uit: Paardenstoma met Mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 19:49

Lastige keuzes die je hebt moeten maken.

Zelf weten we wat het is om ver te gaan met een dier en steeds een stapje verder te gaan als het moet.
Afhankelijk van zo’n situatie, in ons geval twee situaties, zeg je dat nooit meer en weet je bij evt andere dieren hoe je verder gaat handelen uit dit leerproces of je doet het wel.
Enkel als je in die schoenen van eigenaar staat kan je pas beslissen wat jij zou doen in een aanhoudende gezondheidssituatie van je dier.
Ik voor mijzelf weet waar mijn grenzen leggen maar zie totaal niet het nut er van in om dat hier te delen.

Fistels bij stoma’s komen in de mensenwereld ook voor. Het verbaasd mij niet als complicatie wel is het ontzettend vervelend dat het net bij jouw paard gebeurd.

Ook interessant om te lezen dat de gezondheidszorg bij dieren ook op dit punt steeds verder komt.

Dank voor het delen van jouw ervaring

Veel sterkte, geluk en voorspoed. Hoop dat je over een paar jaar terug kan kijken op de ervaring dat het het uiteindelijk het allemaal waard was.

Ninx

Berichten: 14562
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 20:55

Suzanne F. schreef:
ote]


Maar heb inmiddels in alle jaren al veel meegemaakt en ik stop geen geld meer in paarden wat er toch nooit meer uitkomt. .



Dat is het verschil tussen iemand die een paard ziet als een gebruiksvoorwerp, en iemand die het ziet als levend wezen waar je nog steeds evenveel waarde aan hecht wanneer je er niet op kunt hobbelen.
Je mening is duidelijk.... misschien goed om het hierbij te laten? :j

mysa

Berichten: 10378
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Bokkers leggen uit: Paardenstoma met Mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 21:09

Ninx, als je haar vervolgpost leest, wordt het wat minder ongenuanceerd.

Nynkster

Berichten: 5330
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Bokkers leggen uit: Paardenstoma met Mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 21:31

Ik vind sommige reacties wel erg kort door de bocht.

Wat zou iedereen dan zelf doen als jouw paard ziek is? Je wil toch alles doen binnen je macht om het dier weer op de rit te krijgen. En ik denk dat je op een gegeven moment financieel ook op een punt komt dat je er al zoveel geld in hebt zitten dat je misschien makkelijker ja zegt zodat het paard weer een paardenleven kan hebben. Op een iets andere wijze maar niet vol pijn oid.

Als je van tevoren precies wist hoe iets zou gaan lopen kon je makkelijker zeggen van ''ik doe dit niet''.
Maar als je eenmaal bezig bent, ben je toch wel al bezig. Dus dan is zon experiment ook makkelijker denk ik.

Heel veel respect ts! Ik hoop dat ze er snel weer wat bovenop komt!

www.truenorthbordercollies.com
Werklijn Border Collies

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 21:35

Ninx schreef:
Suzanne F. schreef:
ote]


Maar heb inmiddels in alle jaren al veel meegemaakt en ik stop geen geld meer in paarden wat er toch nooit meer uitkomt. .



Dat is het verschil tussen iemand die een paard ziet als een gebruiksvoorwerp, en iemand die het ziet als levend wezen waar je nog steeds evenveel waarde aan hecht wanneer je er niet op kunt hobbelen.
Je mening is duidelijk.... misschien goed om het hierbij te laten? :j

Dit is ook een vrij botte reactie tegenover mensen die inderdaad geen dergelijke gigantische bedragen investeren in hun paard, ongeacht hun liefde er voor en hoe gek ze ermee zijn. Het feite dat iemand daar grenzen aan stelt, geeft je niet het recht om die mensen dan maar te bestempelen als personen die hun paard als gebruiksvoorwerp zien!
Hetzelfde voor degenen die al veel eerder zouden kiezen voor inslapen.
Ik vind dat hier nog steeds teveel negatief geoordeeld wordt (niet door TS) over mensen die andere keuzes zouden maken.

Wat betreft het hebben van pijn: dat blijf ik ook een moeilijk issue vinden voor Kyara. Inmiddels duurt deze hele situatie natuurlijk al erg lang. Waar ga je de grens leggen qua hoeveelheid pijn (als je die al kunt inschatten) en voor hoe lang ....
Als meerdere mensen haar door haar houding inschatten als pijnlijk, is dat wel een punt om over na te denken. Moet ze nu nog regelmatig aan de pijnstilling?

Love - language - leadership

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 21:36

Bij mij gaar het niet over het financiële, maar over hoe eerlijk is het tegenover het paard, dat is mijn 1ste vraagstelling.

fransje23

Berichten: 15302
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 21:45

Vind het bijzonder dat mensen van een foto die niet scherp is, uit een rare hoek genomen conclusies trekken. Misschien is dat beter om pas te doen als je haar irl ziet.

Paard scharrelt lekker rond bij ts, zoekt voer, vraagt aandacht, eet goed en komt aan in gewicht en alles geneest ook goed. Denk dat dit gezien de omstandigheden het meest optimale beeld is.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Suzanne F.

Berichten: 48951
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 21:45

Dat is altijd moeilijk om in te schatten hoeveel pijn een dier heeft. Ik ken iemand die zei dat een paard pas pijn had als ze gingen knarsen. Nou dan hebben ze wel heel veel pijn hoor. Als je daarop wacht dan is het een lijdensweg. Maar houding zegt ook veel, en oogopslag vaak ook. Maar dan nog blijft het moeilijk. Ze kunnen helaas niet praten en vertellen hoeveel pijn ze hebben.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

mysa

Berichten: 10378
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 21:46

Niemand zou moeten oordelen over andermans keuze, in deze gevallen. Niet vanwege het geld en niet vanwege 'hoe ver wil je gaan. Over de pijn: kunnen we niet beoordelen vanaf de computer. Je kunt er hooguit een indruk van krijgen uit wat de eigenaresse vertelt en vanuit wat je ziet op foto's en filmpjes. Zelf krijg ik daaruit de indruk dat het om wat ongemak gaat een paar keer per dag. Ik vind dat persoonlijk goed draagbaar en vermoed dat het komt door de ontlasting die ergens vlak voor de stoma even klem zit. Dat zou zichzelf op moeten lossen in de tijd en het juiste dieet. Maar nogmaals, ik kijk ook maar mee sls buitenstaander.

mirjamalvaro

Berichten: 14614
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Bokkers leggen uit: Paardenstoma met Mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 21:54

Ik vind het wat lastig te reageren op het "pijnverhaal". Juist omdat het van 1 foto zo beoordeeld word. Ik zie haar de hele dag door, want op de camera houden we haar ook in de gaten. Maar heb het geviel dat wat ik ook zeg, deze mensen vsn mening blijven dat ze te veel pijn heeft.
Maakt niet uit, maar ik ga er even verder niet op in. :)

Ieder heeft zowel financieel als emotioneel zijn eigen grens en dat respecteer ik zeker. :j

We lijken nu sinds het weekend een dieet gevonden te hebben dat ze goed verdraagd, we gaan dit eerst verder stabiliseren en dan eventueel voorzichtig ruwvoer opbouwen.
Het is gewoon nog erg aftasten allemaal.

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

lies_sparkle

Berichten: 6113
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Bokkers leggen uit: Paardenstoma met Mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 22:10

Wauw respect ts! Wat lief dat je dat allemaal voor je paard gedaan hebt <3

tita

Berichten: 19745
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 22:33

Ninx schreef:
Suzanne F. schreef:
ote]


Maar heb inmiddels in alle jaren al veel meegemaakt en ik stop geen geld meer in paarden wat er toch nooit meer uitkomt. .



Dat is het verschil tussen iemand die een paard ziet als een gebruiksvoorwerp, en iemand die het ziet als levend wezen waar je nog steeds evenveel waarde aan hecht wanneer je er niet op kunt hobbelen.
Je mening is duidelijk.... misschien goed om het hierbij te laten? :j



Flinke aanname.
Ik heb echt niet meer respect voor iemand die bv 2 koliekoperaties doet en 5000€ armer is dan iemand die er voor kiest paard ellende te besparen en laat gaan.

Ik snap dat de TS misschien buiten haar comfortzone is gestapt door onverwachtse complicaties en ik snap ook dat ze nu even moeten doorzetten, wellicht met wat pijn.
Maar over hoe of wat kan ze pas over paar jaar praten.

Ik heb mijn pony laten vechten voor zijn leven in Utrecht ....topic met 62 pagina’s
Lading ellende van bokkers want ik ging tever, echter koos ik niet voor operatie.
Pony heeft nog 10 jaar geleefd, zijn pijn was toen de moeite waard

[VVDD] Laatste fotos van Prince (acute koliek) pagina 61
Mocht iemand zin hebben om te lezen.

30-11-2015
03-07-2018

mirjamalvaro

Berichten: 14614
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 11:42

Tita jullie zijn ook door een hel gegaan. Heel begrijpelijk dat je op die leeftijd en met zo'n laag slagingspercentage niet wou opereren.
Super dat hij daarna nog 10 jaar heeft mogen genieten van zijn leventje!

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Myrsky

Berichten: 4120
Geregistreerd: 16-04-13
Woonplaats: Arendelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-19 11:47

mirjamalvaro schreef:
Ik vind het wat lastig te reageren op het "pijnverhaal". Juist omdat het van 1 foto zo beoordeeld word. Ik zie haar de hele dag door, want op de camera houden we haar ook in de gaten. Maar heb het geviel dat wat ik ook zeg, deze mensen vsn mening blijven dat ze te veel pijn heeft.
Maakt niet uit, maar ik ga er even verder niet op in. :)

Ieder heeft zowel financieel als emotioneel zijn eigen grens en dat respecteer ik zeker. :j

We lijken nu sinds het weekend een dieet gevonden te hebben dat ze goed verdraagd, we gaan dit eerst verder stabiliseren en dan eventueel voorzichtig ruwvoer opbouwen.
Het is gewoon nog erg aftasten allemaal.

Mag ik vragen wat voor dieet het geworden is? :)

Raise a glass to freedom,
Something they can never take away,
No matter what they tell you.

mirjamalvaro

Berichten: 14614
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Bokkers leggen uit: Paardenstoma met Mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 12:57

Eten per dag nu:
Sojabrok 1 kilo
Compact gras 1.5 kilo (hartog)
Lucerne 1.5 kilo (hartog)
Bonpard mobility 1 kilo
Slobber hoeveel ik erin krijg (equifirst)
Grasbrok rond 1.5-2 kilo gok ik (fibre nuggets pavo)
Gastro+ havens 1.5 kilo
Vitamibebrok
Peen, appel, peer (met medicatie)

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _mobo_, BDC, BrandWatchBot, fransje23, Googlebot, Miiej, Monique1963, Relserk en 29 bezoekers