Benen scheren niet langer toegestaan op FEI-terrein

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13888
Geregistreerd: 20-04-16

Benen scheren niet langer toegestaan op FEI-terrein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-19 21:57

Bokt / Horse & Hound
Overige

Afbeelding
Foto door PKfoto


Het is niet langer toegestaan om de benen te scheren tijdens een wedstrijd die onder FEI-regels wordt gehouden.

De regel luidt dat paarden niet mee mogen doen aan een FEI-evenement als "het haar op de benen is geschoren op welk moment dan ook tijdens aanwezigheid op een FEI-evenemententerrein". Dit verbod is ingesteld als onderdeel van FEI-beleid om het gebruikmaken van hypersensitieve of hyposensitieve gedeeltes van het paard tegen te gaan.

Paardenbenen worden soms ter plekke op het evenement geschoren om het paard hypersensitief of juist hyposensitief te maken. Op springwedstrijden wordt dit soms gedaan om het paardenbeen gevoeliger te maken, maar het kan ook gedaan worden om substanties aan te brengen op het paardenbeen waardoor het gevoeliger wordt.

Als het paardenbeen met medische redenen moet worden geschoren moet er eerst toestemming worden verleend door het artsencomité of dierenartsafgevaardigde. Het blijft toegestaan om paardenbenen te scheren voordat het paard op het FEI-terrein aankomt.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Benen scheren niet langer toegestaan op FEI-terrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 22:06

Oftewel je parkeert fftjes op 10 minuten afstand van het parcours en je scheer te benen om vervolgens god weet wat ermee uit te halen.

Het is natuurlijk goed om dit soort regels in te voeren maar je gaat ook krijgen dat er heel veel buitenzicht gaat gebeuren.

Doel voor 2024, meer dan 350 km afleggen met Baila en de menwagen door bos en over heide.
Tussenstand: midden feb, 54 km


Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 22:07

In feite is er dus niks aan de hand ;)

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Re: Benen scheren niet langer toegestaan op FEI-terrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 22:10

De FEI is goed bezig.

Macs

Berichten: 7615
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 22:10

Zo leer je iedere keer weer bij.. wat mensen toch bedenken in de paardenwereld :+ wat is er mis met gewoon leren paardrijden ipv allerlei trucjes verzinnen :o

Maks :+:

xrobbiee

Berichten: 299
Geregistreerd: 16-12-14
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 22:12

chamion schreef:
Oftewel je parkeert fftjes op 10 minuten afstand van het parcours en je scheer te benen om vervolgens god weet wat ermee uit te halen.

Het is natuurlijk goed om dit soort regels in te voeren maar je gaat ook krijgen dat er heel veel buitenzicht gaat gebeuren.


Wat ik weet van internationale wedstrijden is dat als de paarden eenmaal door de vet check zijn, ze het terrein niet meer mogen verlaten.

Goede beslissing van de FEI

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 22:14

xrobbiee schreef:
chamion schreef:
Oftewel je parkeert fftjes op 10 minuten afstand van het parcours en je scheer te benen om vervolgens god weet wat ermee uit te halen.

Het is natuurlijk goed om dit soort regels in te voeren maar je gaat ook krijgen dat er heel veel buitenzicht gaat gebeuren.


Wat ik weet van internationale wedstrijden is dat als de paarden eenmaal door de vet check zijn, ze het terrein niet meer mogen verlaten.

Goede beslissing van de FEI



Zal goed kunnen . Zoiets heb ik ook weleens gelezen en gezien op youtube

MamaMiesje
Fotograaf

Berichten: 18038
Geregistreerd: 21-04-04

Re: Benen scheren niet langer toegestaan op FEI-terrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 22:17

Hypo- of hypersensitief voor wat dan? :o?
Het wel/niet dragen van beschermers? Het wel/niet beter de benen optillen op de sprong?? :o?
#leek

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Re: Benen scheren niet langer toegestaan op FEI-terrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 22:35

Als de benen geschoren zijn, zijn ze gevoeliger(pijnlijk)

NikkiDeKerf

Berichten: 15276
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 22:36

maria1990 schreef:
In feite is er dus niks aan de hand ;)


Ik snap niet zo goed wat je precies bedoelt, wil je het uitleggen? Waar(mee) is niks aan de hand?

prugelpiet

Berichten: 12523
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 22:38

Ik snap de insteek, maar ik durf te wedden dat veel internationale ruiters het hier niet mee eens zijn.

Als je lang internationaal weg bent, dan wil je dat je paard er ten alle tijde netjes bij staat. En dat houd bij een heleboel in dat er geschoren voetjes zijn.

I am because you were

Don_Zhivago

Berichten: 6608
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 22:43

prugelpiet schreef:
Ik snap de insteek, maar ik durf te wedden dat veel internationale ruiters het hier niet mee eens zijn.

Als je lang internationaal weg bent, dan wil je dat je paard er ten alle tijde netjes bij staat. En dat houd bij een heleboel in dat er geschoren voetjes zijn.


Ze mogen wel geschoren benen hebben... ze mogen alleen niet op het fei terrein geschoren worden omdat dit gedaan wordt om de benen gevoeliger te maken.

.¨:
`.
Don Zhivago
Paardrijden is geen individuele sport... Het is een TEAM sport!!!
Z2 startgerechrigd. Met actief pensioen.

Anoniem

Re: Benen scheren niet langer toegestaan op FEI-terrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 22:46

Goed van de FEI, maar jemig, wat zegt het veel over FEI-leden dat dit soort regels nodig is... -O-

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 22:54

xyzutu2 schreef:
Goed van de FEI, maar jemig, wat zegt het veel over FEI-leden dat dit soort regels nodig is... -O-



Ze zullen op gegeven moment wel moeten, het gaat om het welzijn van het paard. En niet om de springruiter spring prestatie

Aantal weken zag ik op Tv bij een internationale springwedstrijd, dat de paarden werden nagekeken op de beschermers

xrobbiee

Berichten: 299
Geregistreerd: 16-12-14
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 22:56

pompadour schreef:
xyzutu2 schreef:
Goed van de FEI, maar jemig, wat zegt het veel over FEI-leden dat dit soort regels nodig is... -O-



Ze zullen op gegeven moment wel moeten, het gaat om het welzijn van het paard. En niet om de springruiter spring prestatie

Aantal weken zag ik op Tv bij een internationale springwedstrijd, dat de paarden werden nagekeken op de beschermers


Ik heb nu een aantal keer geholpen op een internationale eventing wedstrijd, alles wordt gecontroleerd: beenbeschermers, bit, neusriem etc.

MamaMiesje
Fotograaf

Berichten: 18038
Geregistreerd: 21-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 22:59

DZ schreef:
Ze mogen wel geschoren benen hebben... ze mogen alleen niet op het fei terrein geschoren worden omdat dit gedaan wordt om de benen gevoeliger te maken.

Maar dan nogmaals mijn vraag: waarom doen ze dat? Wat is daar het voordeel van (overduidelijk niet een voordeel vh paard, anders was die regel er nu niet)

xrobbiee

Berichten: 299
Geregistreerd: 16-12-14
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 22:59

MamaMiesje schreef:
DZ schreef:
Ze mogen wel geschoren benen hebben... ze mogen alleen niet op het fei terrein geschoren worden omdat dit gedaan wordt om de benen gevoeliger te maken.

Maar dan nogmaals mijn vraag: waarom doen ze dat? Wat is daar het voordeel van (overduidelijk niet een voordeel vh paard, anders was die regel er nu niet)

Waarschijnlijk zodat ze de benen hoger optillen..

prugelpiet

Berichten: 12523
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 23:00

Don_Zhivago schreef:
prugelpiet schreef:
Ik snap de insteek, maar ik durf te wedden dat veel internationale ruiters het hier niet mee eens zijn.

Als je lang internationaal weg bent, dan wil je dat je paard er ten alle tijde netjes bij staat. En dat houd bij een heleboel in dat er geschoren voetjes zijn.


Ze mogen wel geschoren benen hebben... ze mogen alleen niet op het fei terrein geschoren worden omdat dit gedaan wordt om de benen gevoeliger te maken.


Als je een aantal weken op concours bent, wil je de benen toch kunnen opscheren tussendoor? Dat mag dus niet meer.

Maar inderdaad, dit zegt wel heel veel over een deel van de ruiters in de topsport. Winnen boven welzijn, dat is een heel naar iets, en met het oog op dat zijn zulke regels goed. Triest dat ze nodig zijn, maar fijn dat ze er wat aan doen.

I am because you were

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Re: Benen scheren niet langer toegestaan op FEI-terrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 23:08

ik heb nooit begrepen waarom de benen geschoren moeten worden.
Oke dat de sok wordt gescheren dat begrijp ik wel, het staat stuk netter.

En de haren die op hoefvallen dat je dat verwijderd. Oke

Die haren zorgen juist voor bescherming

Urbanus

Berichten: 44932
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 23:50

pompadour schreef:
ik heb nooit begrepen waarom de benen geschoren moeten worden.
Oke dat de sok wordt gescheren dat begrijp ik wel, het staat stuk netter.

En de haren die op hoefvallen dat je dat verwijderd. Oke

Die haren zorgen juist voor bescherming


Staat in het artikel:

Citaat:
Paardenbenen worden soms ter plekke op het evenement geschoren om het paard hypersensitief of juist hyposensitief te maken. Op springwedstrijden wordt dit soms gedaan om het paardenbeen gevoeliger te maken, maar het kan ook gedaan worden om substanties aan te brengen op het paardenbeen waardoor het gevoeliger wordt.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

senna21

Berichten: 11744
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Benen scheren niet langer toegestaan op FEI-terrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 00:16

Dat is toch blisteren?
Naar dat er steeds weer mensen zijn die zich met dit soort zaken inlaten. Sic.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 00:19

MarcoBorsato schreef:
pompadour schreef:
ik heb nooit begrepen waarom de benen geschoren moeten worden.
Oke dat de sok wordt gescheren dat begrijp ik wel, het staat stuk netter.

En de haren die op hoefvallen dat je dat verwijderd. Oke

Die haren zorgen juist voor bescherming


Staat in het artikel:

Citaat:
Paardenbenen worden soms ter plekke op het evenement geschoren om het paard hypersensitief of juist hyposensitief te maken. Op springwedstrijden wordt dit soms gedaan om het paardenbeen gevoeliger te maken, maar het kan ook gedaan worden om substanties aan te brengen op het paardenbeen waardoor het gevoeliger wordt.


Dat snap ik. Het scheren van het paard zijn benen, wordt helemaal weggeschoren. Dat bedoelde ik dus niet

Urbanus

Berichten: 44932
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 06:05

pompadour schreef:
Dat snap ik. Het scheren van het paard zijn benen, wordt helemaal weggeschoren. Dat bedoelde ik dus niet


Wat bedoel je dan wel?

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

prugelpiet

Berichten: 12523
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 07:07

MarcoBorsato schreef:
Staat in het artikel:

Citaat:
Paardenbenen worden soms ter plekke op het evenement geschoren om het paard hypersensitief of juist hyposensitief te maken. Op springwedstrijden wordt dit soms gedaan om het paardenbeen gevoeliger te maken, maar het kan ook gedaan worden om substanties aan te brengen op het paardenbeen waardoor het gevoeliger wordt.


Ik scheer omdat ik een hekel heb aan vetlokken en die haartjes die over de hoef vallen. Dat weg ziet er toch net een stukje verzorgder uit.

Grootste gros scheert het heus niet op om hun paard te pesten. En ik geloof, dat als je het op normale lengte afscheert met een tondeuse, ze er ook niet zoveel last van hebben.

Ik kan opscheren zonder mijn pony vast te zetten. Dat had heus niet gekunt als het pijn deed.

I am because you were

Urbanus

Berichten: 44932
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 07:07

Er staat ook 'soms'.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DotBot, Druif_01, Loe_Loe, shaddy82 en 31 bezoekers