Bokkers leggen uit: Paardenstoma met Mirjamalvaro

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mysa

Berichten: 10469
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 11:52

Her gaat over paarden en stoma's. En gaandeweg het bericht blijkt dat sommigen een stoma als een medische aandoening beschouwen, een gat, een wond, waarmee een normaal leven niet mogelijk is voor mens en paard. En dat is een misvatting als het om mensen gaat en vermoedelijk ook als het om paarden gaat. Maar dat moet de toekomst uitwijzen. En dat vind ik ook interessant.

VanHuisUit

Berichten: 6678
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 12:01

Hier groot respect voor de wijze waarop TS eea heeft aangepakt met haar paard. Volg al vanaf 1e week het topic en heb alle stappen gelezen...
En gelukkig ervaren paarden geen schaamte of wat dan ook maar leven in het moment.

Ik heb geen financiele ruimte waardoor ik dit zou kunnen doen... aan de andere kant zou die ruimte er misschien komen als je stap voor stap in het proces zit. Ik vind het zeer waardevol voor de diergeneeskunde an sich dat TS dit heeft gedaan, alhoewel haar overweging uiteraard haar eigen paard is geweest.
Met een stoma valt in de humane geneeskunde prima te leven. Ondanks acceptatie / schaamte etc. Daar is bij een dier geen sprake van.
Paard van TS knapt met vallen en opstaan zienderogen op en de omstandigheden waarin TS haar paard kan houden zijn ook zeer gunstig (aan huis, perfect management).

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: Bokkers leggen uit: Paardenstoma met Mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 12:56

Ik denk dat het voeren van discussies over menselijke stomas en de emoties daarbij hier niet op zijn plaats is, niet voor patiënten en niet voor TS.

2 dingen zouden wel aandacht kunnen krijgen en ben ik wel benieuwd naar:
1. Is het paard sinds de koliekaanval en daarop volgende behandelingen al een tijdje volledig pijnvrij geweest? Want dat is inmiddels ruim 2 maanden terug.
2. Utrecht is een academisch ziekenhuis, dus daar worden ook experimentele behandelingen gedaan. Dat was hier ook gezien het feit dat er alleen tijdelijke stomas werden gedaan tot nu toe. Worden daarmee de grenzen van wat acceptabel is verder opgerekt dan anders?

Verder zijn de keuzes geheel voor TS zelf en dat lijkt mij - zeker nu je in deze fase zit - echt heel moeilijk als je er midden in zit.

mysa

Berichten: 10469
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 13:34

De emotie is niet relevant, nee maar het werd aangehaald door iemand die sowieso nogal sceptisch was en bovendien werd een stoma in het algemeen nogal 'vermedicaliseerd' En Verder, zie mijn bericht bovenaan de pagina.

Her paard was af en toe ongemakkelijk als er mest kwam. Maar dat zijn de wondranden geweest die geïrriteerd werden door de mest. Hoort gewoon bij het genezingsproces. Wat ook vervelend is, is als er een harde mestbal vlak achter het stoma zit. Dat is een paar keer voorgekomen. Verder heeft ze een complicatie in de vorm van een bindweefselontsteking gehad, dat kan altijd gebeuren en gaat al veel beter. Verder lijkt het paard gewoon happy en niet pijnlijk of ziek. Zie het topic van TS.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Bokkers leggen uit: Paardenstoma met Mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 14:17

De operatie is pas maand geleden, ze is dus nog volop aan het herstellen. :)
In die maand heeft ze denk ik in totaal 5 dagen weer echt last gehad, ze krijgt dan echter direct pijnstillers.
We zijn dus nog aan het puzzelen met haar dieet om ook deze dagen kwijt te zijn.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Bokkers leggen uit: Paardenstoma met Mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 14:20

De operatie en narcose zelf zal ze toch ook obder geleden hebben?
Dieren zijn ook een meester in het niet laten zien can mijn. Dus het kan goed zijn dat due 5 dagen dat je het effectief gezien hebt, het onmetelijk pijn was maar dat ze op andere dafen ook pijn en last heeft, maar ze dit niet laat zien.

Denise_Storm

Berichten: 2370
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 14:23

dromertje2 schreef:
De operatie en narcose zelf zal ze toch ook obder geleden hebben?
Dieren zijn ook een meester in het niet laten zien can mijn. Dus het kan goed zijn dat due 5 dagen dat je het effectief gezien hebt, het onmetelijk pijn was maar dat ze op andere dafen ook pijn en last heeft, maar ze dit niet laat zien.


Lezen is ook een kunst. Paard is niet onder narcose geweest.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 14:35

Niet onder algemene maar ik hoop voor het paard dat er wel verdoving aan te pas is gekomen. Waar men hoe dan ook van moet recuperen.

Inney

Berichten: 6168
Geregistreerd: 07-10-09

Re: Bokkers leggen uit: Paardenstoma met Mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 14:39

Jeetje als je de reacties hier leest kun je een dier beter gelijk afmaken als het ziek wordt, want misschien lijd het wel? Beetje relativeren lijkt me wel op zijn plaats, er wordt nu echt door gestaafd.

Ik vind het dubbel, maar snap dat het gedaan is en ben heel benieuwd naar waar jullie over een jaar staan.

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Bokkers leggen uit: Paardenstoma met Mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 14:44

Poh vind dat nog al wat hoor, liever een dag te vroeg dan te laat...
Je weet niet of het 1 dag te vroeg is. Dat weet je pas een dag later. Voor hetzelfde geld ben je een maand, een jaar... 15 jaar te vroeg. Neem Kyara even als voorbeeld. Stel nou dat dit een jaar of 2 herstel is, en er vervolgens nog 20 gezonde jaren volgen met een blij ei. Dan is dat het toch waard?

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 15:21

laraxXxemma schreef:
Poh vind dat nog al wat hoor, liever een dag te vroeg dan te laat...
Je weet niet of het 1 dag te vroeg is. Dat weet je pas een dag later. Voor hetzelfde geld ben je een maand, een jaar... 15 jaar te vroeg. Neem Kyara even als voorbeeld. Stel nou dat dit een jaar of 2 herstel is, en er vervolgens nog 20 gezonde jaren volgen met een blij ei. Dan is dat het toch waard?

Als je die keuze moet maken heb je al een paard dat of heel ziek is of veel pijn heeft. De vraag is dan of je dat langer wilt laten duren en zo ja, hoe lang. Dat wordt bedoeld met liever een dag te vroeg. Als je een paard hebt staan met pijn of weinig perspectief, dan kun je besluiten om daar mee te stoppen. Daar heeft het dier geen last van (alleen jij zelf), dus het kan een heel goede keuze zijn juist als je van je dier houdt.

Het voorbeeld dat jij noemt, een paard 2 jaar met bijv pijn laten lopen, voor daarna nog 20 goede jaren, zou ik dus persoonlijk echt nooit doen.

Dit zijn echter persoonlijke keuzes, en ik vind dat we af moeten van de instelling dat mensen die wel vrij snel voor inslapen kiezen, te weinig tijd nemen voor herstel voor hun dier. Dat is namelijk zeker niet per definitie zo. Het kan ook een keuze zijn uit dierenliefde om verder leed te besparen. En of je die keuze na een dag, een week of maanden neemt is aan ieder voor zich.
Dat zal voor TS niet anders zijn in dit hele proces.

Babootje

Berichten: 26249
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 15:28

Suzanne F. schreef:
Eerlijk? Waarom zou je dit willen?


poes schreef:
Ze zegt zelf dat ze er niet opnieuw aan zou beginnen. Paard heeft ontzettend veel zorg nodig nog en Mirjam is er haast dag en nacht mee bezig. Bovendien is het zo geleidelijk gegaan. Als ik er nu op kijk zou ik ook zeggen: nee dit had ik niet gedaan. Maar het is beslissing na beslissing na beslissing, zo veel keren hopen en wanhopen... En dan krijg je plots een oplossing aangereikt... En het paard lijkt zo graag te willen. Dat vooral.

Maar heel eerlijk, zoals het paard nu is (en dat zegt Mirjam zelf ook in het interview e): nop, hier zou ik voor bedanken. Precies omdat ik dit geval meegevolgd heb... Maar ik snap maar al te goed dat de keus hier wél gemaakt is en kan me inbeelden dat velen hier, inclusief mijzelf, het ook gedaan hadden...


Dit dus. Ik heb ook het hele topic gevolgd en inderdaad het is beslissing op beslissing, Als je van tevoren de uitkomst helemaal weet zou je het misschien niet doen. Maar dat weet je dus niet. Kyara gaf het ook niet op. en daar houd je je dan toch ook een beetje aan vast.

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 16:23

simodi schreef:
laraxXxemma schreef:
Poh vind dat nog al wat hoor, liever een dag te vroeg dan te laat...
Je weet niet of het 1 dag te vroeg is. Dat weet je pas een dag later. Voor hetzelfde geld ben je een maand, een jaar... 15 jaar te vroeg. Neem Kyara even als voorbeeld. Stel nou dat dit een jaar of 2 herstel is, en er vervolgens nog 20 gezonde jaren volgen met een blij ei. Dan is dat het toch waard?

Als je die keuze moet maken heb je al een paard dat of heel ziek is of veel pijn heeft. De vraag is dan of je dat langer wilt laten duren en zo ja, hoe lang. Dat wordt bedoeld met liever een dag te vroeg. Als je een paard hebt staan met pijn of weinig perspectief, dan kun je besluiten om daar mee te stoppen. Daar heeft het dier geen last van (alleen jij zelf), dus het kan een heel goede keuze zijn juist als je van je dier houdt.

Het voorbeeld dat jij noemt, een paard 2 jaar met bijv pijn laten lopen, voor daarna nog 20 goede jaren, zou ik dus persoonlijk echt nooit doen.

Dit zijn echter persoonlijke keuzes, en ik vind dat we af moeten van de instelling dat mensen die wel vrij snel voor inslapen kiezen, te weinig tijd nemen voor herstel voor hun dier. Dat is namelijk zeker niet per definitie zo. Het kan ook een keuze zijn uit dierenliefde om verder leed te besparen. En of je die keuze na een dag, een week of maanden neemt is aan ieder voor zich.
Dat zal voor TS niet anders zijn in dit hele proces.

Ik ben het zeker eens dat het ieders eigen mening is en het is ook zeker eigen keus. Want je paard kan je niet vertellen "baas ik wil mezelf hier doorheen slaan" of "baas ik trek het niet meer". Dat kan je alleen maar als baas zo goed mogelijk proberen te interpreteren.

Dat dikgedrukte is eigenlijk waar ik op doel, want in mijn eigen mening ben je dan wel 20 jaar te vroeg. Je kan nooit een heel leven zonder pijn of ziekte leven, geen enkel levend wezen is zo perfect gecreëerd (minus planten misschien, al zei mijn bioleraar altijd dat we bomen niet mochten slaan). Gelukkig hebben we daarvoor medicatie en doktoren om te helpen met erdoorheen slaan. En ik kan het wel begrijpen hoor als je zou kiezen voor inslapen, het is een rotperiode waarvoor je kiest, vanuit financieel punt moet je het ook aankunnen en zeker ook zelf vanuit mentaal punt. En misschien heb je voor die kosten evengoed een nieuw en beter/liever/leuker paard.
Maar ik zou, als ik als baas mijn paard zou zien en zou denken 'volgens mij is die nog lang niet klaar hier' het mezelf niet vergeven als ik mijn paard niet de optie zou geven om te vechten voor zijn/haar eigen leven als die optie er wel is.

Dat onderstreepte vind ik persoonlijk te hard/te makkelijk gedacht. Ja als je paard dood is voelt het in ieder geval niks meer. En in sommige gevallen zal dit goed zijn zo, maar als je de behandelmogelijkheid hebt en het vooruitzicht een paardwaardig leven toont...
Stel dat het herstel niet een jaar of 2 maar 3 maanden was geweest maar je paard al ouder was en nog 5 a 10 jaar zou hebben. Waar leg je dan de grens?

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Bokkers leggen uit: Paardenstoma met Mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 17:40

Voor de geintreseerden
Stoma nu, naarmate ze aankomt en haar terug krijgt ga je het denk ik steeds minder zien. :=

Afbeelding

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Bokkers leggen uit: Paardenstoma met Mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 18:01

Valt me heel erg mee moet ik zeggen. Hoe het eruit ziet. En dan is ze nu inderdaad nog erg schraal. :)

Suzanne F.

Berichten: 49211
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Bokkers leggen uit: Paardenstoma met Mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 19:24

Ze ziet er nog wel erg schraal uit. Hoop dat ze snel wat opknapt.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Bokkers leggen uit: Paardenstoma met Mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 19:40

En dan te bedenken dat ze nog stuk magerder was, denk dat ze zejer al 50 kilo aangekomen is.

pipo

Berichten: 8225
Geregistreerd: 25-03-11

Re: Bokkers leggen uit: Paardenstoma met Mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 19:54

Ziet er mooi uit zeg. Meer een koker op de verkeerde plaats :D

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Bokkers leggen uit: Paardenstoma met Mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 23:15

Dat ziet er niet verkeerd uit :-)

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 16:43

pipo schreef:
Ziet er mooi uit zeg. Meer een koker op de verkeerde plaats :D

Zo had ik hem nog niet bekejen, maar heeft er wel wat van weg ja. :))

Hoe de mest eruit ziet:

Afbeelding


Over haar schraalheid
13 maart versus 3 maart

Afbeelding

Anoniem

Re: Bokkers leggen uit: Paardenstoma met Mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 16:45

Welke foto is voor en welke is na?
Op de bovenste is ze voller maar houdt ze haar rug en vooral haar lendenen extreem opgebold in een houding die je vaak bij paarden met pijn ziet. Op de onderste is ze dunner maar houdt ze haar lichaam ontspannen.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Bokkers leggen uit: Paardenstoma met Mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 16:52

Bovenste is nu,onderste 3 maart. Extreme opbolling zie ik zo niet op de foto eigenlijk? Maar kan dat ze nog wat last had van doorgespoten fistel, fistel is helaas 1 van de complicaties en spoelen we nu met honingvloeistof. :)

Anoniem

Re: Bokkers leggen uit: Paardenstoma met Mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 17:30

Het kan zijn dat de fotohoek eraan bijdraagt, maar op de onderste foto zie je een paard dat weliswaar mager is, maar die achter haar schoft de rug vrij ontspannen laat hangen en de lendenwervels niet heel erg omhoog duwt. Ook laat ze de ribbenkast gewoon omlaag hangen, je ziet dat de onderkant van de ribbenkast (zeg maar het deel dat nog geschoren is achter de voorbenen) eerst vrij horizontaal loopt en dan pas oploopt richting de achterhand, waar het bekken verder een vrij normale, ontspannen hoek heeft.
Op de bovenste foto heeft ze haar hele ribbenkast samengeknepen waardoor de onderlijn van haar buik een strakke lijn omhoog loopt. Om dat te kunnen doen houdt ze haar bekken gekanteld en heeft ze haar lendenwervels in een bocht omhoog geduwd. Misschien dat het alleen door tijdelijk ongemak komt als dat spoelen onprettig of pijnlijk is, maar dit is wel een bekende pijnhouding bij paarden. Als het even is na een medische handeling dan hoort dat er misschien bij, maar als ze nu permanent zo strak opgebold staat dan kan je paard daar ook als ze helemaal genezen is zware rugklachten aan de lendenen aan overhouden. Dat zie je regelmatig bij ruinen bij wie de castratie fout is gegaan en die even drie maanden zo opgetrokken/gebocheld staan door de pijn in hun buik/liezen. Ook als de wonden genezen zijn is een deel nooit meer rijdbaar en chronisch rugpatient doordat ze niet meer uit die houding kunnen komen.
Dat niet om je bang te maken want op de bovenste foto is ze inderdaad wat aangekomen dus dat is in elk geval positief, maar de houding die ze aanneemt is dat niet, dus ik zou dat even in de gaten houden: is dat alleen een reactie op het spoelen (moet daar dan misschien toch iets van pijnstilling bij als de reactie daarop zo heftig is?), of is deze houding chronisch aan het worden?

Suzanne F.

Berichten: 49211
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 19:18

Ik word van beide foto’s niet echt blij eerlijk gezegd. Je moet wel ontzettend gek zijn op dat dier. Geen haar op mijn hoofd die hier zoveel geld in zou stoppen. Daar had je minimaal 2 kwalitatief betere paarden van terug kunnen kopen. Maar het zal hier echt een emotionele keuze geweest zijn.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110671
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Bokkers leggen uit: Paardenstoma met Mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 19:25

Ik moet ook zeggen dat de houding van haar rug me meteen op viel.
Misschien is het de hoek van de foto, maar ik moest ook direct aan pijn denken.