Bokkers leggen uit: Paardenstoma met Mirjamalvaro

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
tita

Berichten: 19746
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 21:18

Jorex schreef:
Tita, volgens jouw redenering had ik Jorie ook moeten laten gaan toen hij een ernstige bloedwormbesmetting had en daardoor nu permanent beschadigde darmen en daardoor af en toe weke mest.

Ik vind het erg goed dat Mirjam dit voor haar paard heeft over gehad. Ik ga het originele topic eens opzoeken. Ik vind dit soort dingen erg interessant om te lezen gewoon.



Speel het ff niet op de man...... met een nutteloze post

Wormbesmetting is wel wat anders als verlamd dier of complete operaties

30-11-2015
03-07-2018


mirjamalvaro

Berichten: 14614
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 21:19

tita schreef:
Ts
Over onderzoekskosten wil ik nog wel even zeggen dat dat nog steeds speelt.
In 2015 heb ik namelijk bericht gehad om mee te doen.... mijn kosten 3000€ alles er boven voor Utrecht.
In 2018 ben ik weer benaderd..... overigens is dat paard al snel ingeslapen


Dan heb jij "mazzel" gehaf. Mij werd vertelt dat ze dit niet meer deden ivm de kostenpot.

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

soesita

Berichten: 5157
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 21:21

Kan je nog eens uitleggen waarom de KNHS dwars zou liggen als je haar in de sport zou uitbrengen? Dat heb ik geloof ik gemist en ik zie er ook geen enkele reden voor.

mirjamalvaro

Berichten: 14614
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 21:23

soesita schreef:
Kan je nog eens uitleggen waarom de KNHS dwars zou liggen als je haar in de sport zou uitbrengen? Dat heb ik geloof ik gemist en ik zie er ook geen enkele reden voor.


Ik had gehoord dat ze niet willen dat paarden met operatieve wonden oid in de ring verschijnen. Maar in hoeverre dit echt zo is heb ik nog niet opgezocht. Zo ver zijn we nog lang niet :P

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 21:25

tita schreef:
Jorex schreef:
Tita, volgens jouw redenering had ik Jorie ook moeten laten gaan toen hij een ernstige bloedwormbesmetting had en daardoor nu permanent beschadigde darmen en daardoor af en toe weke mest.

Ik vind het erg goed dat Mirjam dit voor haar paard heeft over gehad. Ik ga het originele topic eens opzoeken. Ik vind dit soort dingen erg interessant om te lezen gewoon.



Speel het ff niet op de man...... met een nutteloze post

Wormbesmetting is wel wat anders als verlamd dier of complete operaties


Zegt degene die het het hardst doet.

tita

Berichten: 19746
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 21:26

2004 heb ik het niet gedaan omdat ik het niet paardwaardig vond, toenmalige pony is vorig jaar ingeslapen
2015 heb ik het niet gedaan om dat de bijwerkingen heftig waren, paard toch nooit meer beter zou worden was enkel rekken
2018 wilden ze graag MRI maken maar paard was al ingeslapen...terwijl zij graag wilden weten hoe het ontwikkeld was

Oude bekende van mij revalideert nog onder kosten van Utrecht dus ik ben oprecht verbaasd dat ze het niet meer doen

30-11-2015
03-07-2018

soesita

Berichten: 5157
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 21:27

mirjamalvaro schreef:
soesita schreef:
Kan je nog eens uitleggen waarom de KNHS dwars zou liggen als je haar in de sport zou uitbrengen? Dat heb ik geloof ik gemist en ik zie er ook geen enkele reden voor.


Ik had gehoord dat ze niet willen dat paarden met operatieve wonden oid in de ring verschijnen. Maar in hoeverre dit echt zo is heb ik nog niet opgezocht. Zo ver zijn we nog lang niet :P


Haha, snap dat dat een ver- van-mijn-bed-show voor je is voorlopig. Maar wel interessant, want ik kan me voorstellen dat je als eigenaar van een paard dat voor de "grotere" sport bestemd is, misschien een andere beslissing neemt dan als eigenaar van een huis-en-tuin-recreatie-shetje. Dan is het natuurlijk wel belangrijk dat ook de sportbonden open staan ( :oo ) voor dit soort situaties.

fransje23

Berichten: 15302
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 21:28

tita schreef:
En kun je zeggen ach mest komt er aan de zijkant uit ........ maar zo normaal is het niet hoor.
Haar darmen zijn stuk......niemand weet wat voor pijn paard heeft......niemand weet wat de toekomst brengt.
Maar niet elk uitstel is de beste .

Ik snap suzanne heel goed en begrijp haar ook. Net als een verlamd hondje....... gewoon niet doen.
Heeft niks meer met liefde te maken


Het laatste stuk darm, wat nu niets meer doet is vooral stuk vandaar de stoma. En nee, een stoma is niet normaal MAAR ook niet iets wat per definitie een paardwaardig bestaan belemmert.
Paard staat lekker op het weiland in de kudde, eet, poept van opzij en krijgt alleen bij ongemak wat pijnstilling.
Wat de toekomst brengt is inderdaad onduidelijk mede doordat er weinig kennis over een permanente stoma bij paarden. Maar iemand moet het aandurven om de kennis te krijgen, ook voor de behandeling van andere paarden in de toekomst.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

BarbaLala

Berichten: 9605
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 21:36

Dat iets mogelijk is betekent nog niet dat je het ook moet willen, ik zou dit never nooit doen bij mijn paarden. :n Typisch geval van een paard wat medisch proefkonijn is geworden.

Angst voorkomt niet dat je sterft, het voorkomt dat je leeft.
Klets mee in het zelfstandige-stalling topic!
STOP AGENDA 2030!

purny

Berichten: 27394
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 21:36

Myrthe3 schreef:
Wat een gezeik. Ts mag het toch zelf weten? Ik snap het punt niet wat er niet paard waardig aan is. Poep komt alleen uit de zijkant ipv achterkant.

Het is niet even alleen de poep die uit een zijkant komt lopen. Er komt volgens mij nog meer bij kijken.
Maar ik heb geen ervaring met paardenstoma en mensenstoma

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

mirjamalvaro

Berichten: 14614
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 21:38

purny schreef:
Myrthe3 schreef:
Wat een gezeik. Ts mag het toch zelf weten? Ik snap het punt niet wat er niet paard waardig aan is. Poep komt alleen uit de zijkant ipv achterkant.

Het is niet even alleen de poep die uit een zijkant komt lopen. Er komt volgens mij nog meer bij kijken.
Maar ik heb geen ervaring met paardenstoma en mensenstoma


Vertel. Wat komt er dan meer bij kijken? Gewoon nieuwsgierig en kijken of dit klopt. :)

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Neon

Berichten: 4908
Geregistreerd: 03-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 21:44

tita schreef:
2004 heb ik het niet gedaan omdat ik het niet paardwaardig vond, toenmalige pony is vorig jaar ingeslapen
2015 heb ik het niet gedaan om dat de bijwerkingen heftig waren, paard toch nooit meer beter zou worden was enkel rekken
2018 wilden ze graag MRI maken maar paard was al ingeslapen...terwijl zij graag wilden weten hoe het ontwikkeld was


Vind jouw situatie en afweging om het niet te doen zeer begrijpelijk... maar bij ts haar paard was de verwachting, voorafgaand aan de operatie, dat het paard wel een normaal paardwaardig leven zou gaan leven zonder complicaties.

Die verwachting is er volgens mij nog steeds. De complicaties van nu zijn zeer waarschijnlijk van voorbijgaande aard... en om die zo draaglijk mogelijk te maken krijgt ze indien nodig pijnstilling

Die bindweefselontsteking van Kyra is een akelige bijkomstigheid, maar is wel aan het helen... heeft tijd nodig en dan is ze op dat vlak weer de oude.

Dat ze nu nog af en toe problemen heeft met koliekerig zijn en mest die nog niet 100% is wat het moet zijn lijkt me ook logisch... dat paard heeft 2 maanden nauwelijks gegeten en heeft flink wat medicatie gehad, ook daarvan moet het dier herstellen... de hele darmflora is verstoord wat logisch is... vermoedelijk dat dit ook wel weer goed wordt... gezien het feit dat het paard in gewicht toegenomen is lijkt mij dat ook dit de goede kant uit gaat, voedingstoffen worden in ieder geval opgenomen :)

Al met al niet te vergelijken met de uitzichtloze situatie van jouw paard

fransje23

Berichten: 15302
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 21:45

BarbaLala schreef:
Dat iets mogelijk is betekent nog niet dat je het ook moet willen, ik zou dit never nooit doen bij mijn paarden. :n Typisch geval van een paard wat medisch proefkonijn is geworden.


Je hoeft het ook niet te doen en zeer waarschijnlijk kom je niet eens voor de keuze te staan.

Maar als een paard als proefkonijn gewoon kan leven wat is dan het probleem?

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

mysa

Berichten: 10378
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 21:46

BarbaLala schreef:
Dat iets mogelijk is betekent nog niet dat je het ook moet willen, ik zou dit never nooit doen bij mijn paarden. :n Typisch geval van een paard wat medisch proefkonijn is geworden.


Ooit waren humane patiënten ook medisch proefpersoon als het om stoma's gaat. En nu leven er hordes mensen een volwaardig leven met stoma. (al waren die vroege stomadragers niet te benijden vanwege het onvolmaakte opvangmateriaal maar dat is in het geval van paarden niet relevant) Ik zelf vind het een geweldige oplossing in dit geval. (jong paard, met maar één klein gedeelte van de darm wat is aangetast) Ben erg benieuwd hoe het v er verder zal gaan want experimenteel is het wel in zekere zin.

purny

Berichten: 27394
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 21:47

Het lijkt mij dat de stoma bevestigd zit met een soort plakband. Die moet je vervangen om de zoveel tijd. Als dit niet zo is dan kan al het vuil er toch in gaan zitten waarbij het kan gaan ontsteken?

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

fransje23

Berichten: 15302
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 21:49

purny schreef:
Het lijkt mij dat de stoma bevestigd zit met een soort plakband. Die moet je vervangen om de zoveel tijd. Als dit niet zo is dan kan al het vuil er toch in gaan zitten waarbij het kan gaan ontsteken?


Stoma is gewoon een gat in de buik waar mest uitvalt. Niets meer, niets minder.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid


mysa

Berichten: 10378
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 21:51

Bij mensen zit er een zogenaamde huidplak op met daaraan een verwisselbaar plastic zakje, bij een paard is dat niet nodig, die poept immers toch al in het openbaar. ;) Er komt geen vuil in want het darmuiteinde is gesloten, samengeknepen, net als een anus.

mirjamalvaro

Berichten: 14614
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 21:56

Afbeelding

Dis is de laatste foto zonder pakkie an. Stoma zie je dus in haar lies zitten.
Komt geen plak oid aan te pas.
Zoals mysa al mooi uitlegt. :)

Edit:
En de mest die er nu uit valt

Afbeelding

Edit 2, sorry :')
Laatste 2 filmpjes die ik gemaakt heb 6-7 dagen geleden.


Laatst bijgewerkt door mirjamalvaro op 09-03-19 22:00, in het totaal 2 keer bewerkt

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

tita

Berichten: 19746
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 21:59

fransje23 schreef:
purny schreef:
Het lijkt mij dat de stoma bevestigd zit met een soort plakband. Die moet je vervangen om de zoveel tijd. Als dit niet zo is dan kan al het vuil er toch in gaan zitten waarbij het kan gaan ontsteken?


Stoma is gewoon een gat in de buik waar mest uitvalt. Niets meer, niets minder.


Is wel heel simpel vertaald hoor :D
De anus en de kringspier hebben nog meerdere functies dan alleen poep naar de grond laten transporteren.

Kijk hoe je went of keert, tijd zal het leren en over paar maanden en wellicht paar jaar later kan de ts pas echt zeggen wat haar ervaring en belevenis is van dit avontuur en wat ze anders zou doen of dat ze het volgende x weer zo zou doen.

Nu zit je midden in revalidatie en ben je opzoek naar goude herstel en confortabel leven voor paard en eigenaar. En snap ik dat je nu door gaat, want je gaat ook niet zolang door om op te geven.


Iedereen met eigen dieren zal bepaalde beslissingen moeten nemen.

30-11-2015
03-07-2018

fransje23

Berichten: 15302
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 22:05

tita schreef:
fransje23 schreef:

Stoma is gewoon een gat in de buik waar mest uitvalt. Niets meer, niets minder.


Is wel heel simpel vertaald hoor :D
De anus en de kringspier hebben nog meerdere functies dan alleen poep naar de grond laten transporteren.



Euh? Trek je niet mijn opmerking uit zijn verband? Ik reageerde op iemand die vroeg naar huidplakkers etc. Dat is bij een paardenstoma niet aan de orde.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

mysa

Berichten: 10378
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 22:08

De stoma mist een kringspier inderdaad, waardoor de ontlasting komt wanneer hij dat deel van de darm bereikt.

pipo

Berichten: 8225
Geregistreerd: 25-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 22:08

Even terugkomend op wedstrijden rijden.
Tuurlijk mag dat. Als ze over een wond praten val je daar niet onder, het is geen wond. Dus daar kunnen ze haar straks niet op afkeuren.

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Re: Bokkers leggen uit: Paardenstoma met Mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 22:16

Wat ik vanaf het begin van het stomaverhaal bang voor was is dat het niet gewoon een reteinteressant experiment is voor de kliniek. Een leuke casus voor ze. Want hoe vaak is dit gedaan met paarden? Ik heb niet zulke geweldige ervaringen met de kliniek in kwestie namelijk.

De cursus ‘Omgaan met teleurstellingen’ gaat wederom niet door.

mirjamalvaro

Berichten: 14614
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 22:21

pipo schreef:
Even terugkomend op wedstrijden rijden.
Tuurlijk mag dat. Als ze over een wond praten val je daar niet onder, het is geen wond. Dus daar kunnen ze haar straks niet op afkeuren.


Dit staat in het reglement, geen idee of de KNHS het hiet onder vibd vallen. :')
Chirurgische behandeling
Chirurgische behandeling, die een risico vormt voor het welzijn van een wedstrijdpaard of de veiligheid
van andere paarden en/of wedstrijddeelnemers en/of publiek, is niet toegestaan.



Nabster schreef:
Wat ik vanaf het begin van het stomaverhaal bang voor was is dat het niet gewoon een reteinteressant experiment is voor de kliniek. Een leuke casus voor ze. Want hoe vaak is dit gedaan met paarden? Ik heb niet zulke geweldige ervaringen met de kliniek in kwestie namelijk.

Ze hadden wel een beetje ervaring met tijdelijke stoma's, maar dus de eerste permamente.

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Montgri
Berichten: 649
Geregistreerd: 18-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 22:24

Ik heb een vraagje, wat gebeurt er nu met het overige ‘stukje’ darm en de anus? Sterft dat af? Is dat nu juist gevoeliger voor maden omdat de mester niet meer uit komt. Of is dat dicht gemaakt.

Ik vind het een dappere keuze, denk dat de eigenaar erg sterk is, met alles en vooral emotioneel. Want jeetje sommige reacties poeh

Insta: @Orrie_the_belgiandraft


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _San87_, dust, Edisons, Knoek, Poety en 36 bezoekers