Nieuwe aanwinsten op Hengstenshow NRPS

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14033
Geregistreerd: 20-04-16

Nieuwe aanwinsten op Hengstenshow NRPS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-19 17:37

persbericht
Fokkerij, NRPS

Afbeelding
Räuberfürst. Foto via persbericht

Aanstaande zondag 10 maart vindt de Hengstenshow plaats op het Nationaal Hippisch Centrum (11.00-18.00 uur). Het gevarieerde, interessante programma, biedt serieus "voor elk wat wils".

De dag begint meteen met iets nieuws, namelijk de derde bezichtiging en huldiging van de twee ponyhengsten die de nieuwe fokrichting van het NRPS vertegenwoordigen, de Nederlandse Sportpony. Bij deze nieuwe fokrichting zijn type, hardheid, gezondheid, uitstraling en prestatievermogen even belangrijk als bij de reeds bestaande fokrichtingen van het NRPS, alleen is in dit register de eis van minimaal 12,5% Arabisch bloed losgelaten.

De hengsten die hiervoor zijn uitgenodigd, zijn Forsyth Junior Z (Forsyth x Unaniem) en Heidepeel's Sydney (Equus Raspoetin x Henshof Rafaël).

Om even bij de diverse fokrichtingen van het NRPS te blijven, naast het Ned. Rijpaard met Arabisch bloed (NRA) en de Ned. Rijpony met Arabisch bloed (NPA) is het NRPS in Nederland de vertegenwoordiger van de Anglo-Arabisch volbloed (AA). Omdat de veredeling met behulp van Anglo-Arabische hengsten in Nederland momenteel wat weinig leeft, is de fokleiding actief op zoek gegaan naar interessante Anglo-hengsten. Daarvan zijn er twee gevonden in Duitsland. Beide zijn al op gevorderde leeftijd, werden in Frankrijk gefokt, staan in Duitsland ter dekking en zijn nu ook door het NRPS voor de fokkerij erkend. Het zijn de 20-jarige L'Elu de Dun (Primera d'Or x x Fol Avril x) en de 25-jarige Fandsy x (Safir x x Cafettot x).

Daarnaast is ook de Trakehner hengst Räuberfürst (Lossow x Finley M) erkend voor de NRPS-fokkerij, ook deze 6-jarige zwarte veredelaar is nog niet eerder in de ring verschenen maar zal zondag zijn opwachting maken in Ermelo.

De derde bezichtiging en huldiging van de nieuwe jaargang pony's, dressuur- en springpaarden en een Arabisch volbloed neemt uiteraard een belangrijke plaats in, maar het programma van de Hengstenshow biedt nog veel meer. Onder het zadel presenteren zich de dressuurhengsten Crosby (LT, Antonio Laiz Zandio), Scandreo O (LT, Jenneke Overduin) en Gameboy (ZT, Kim Thijssen).

De int. GP springhengst Fernando (Johnny Pals) komt aan de hand, en eigenaar Stoeterij Black Horse stelt ook een dekking beschikbaar. Ook zal de bewezen springvererver ISP GP Quasimodo Z aanwezig zijn en het keurpredicaat uitgereikt krijgen.

Ook andere oudere hengsten komen naar de Hengstenshow om een predicaat in ontvangst te nemen, bijvoorbeeld de schimmel Formidable (Florett As x Ulster x Abgar xx), die inmiddels ZZ-zwaar startgerechtigd is onder het zadel van Annet Mulder. Annet en Formidable starten vrijdag in het Nederlands Indoorkampioenschap klasse ZZ-L en hebben zich ook gekwalificeerd voor de finale van de Kroo Dressage Cup. Een interessante hengst met vrij bloed voor de dressuurpaardenfokkerij, en de enige beschikbare goedgekeurde zoon van Florett As.

Er wordt weer een flink aantal (gratis) dekkingen beschikbaar gesteld door de diverse hengstenhouders. Hierbij vallen enkele namen extra op: betalende bezoekers kunnen inschrijven voor een dekking van onder andere Jayson, Gameboy, Fernando, Catch Twenty Two VO Z, en niet te vergeten Miford VDL. De 4-jarige NRPS-goedgekeurde Milford VDL (v. Millennium) staat sinds een maand op stal bij Adelinde Cornelissen

Mer1980

Berichten: 18832
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Nieuwe aanwinsten op Hengstenshow NRPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 18:12

Ik ben er in ieder geval bij ;)

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Nieuwe aanwinsten op Hengstenshow NRPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 14:20

Normaal gezien ik ook. Dus ik hoop dat ik morgen geen aanval van diarree krijg of zo. Zie er best naar uit naar een dagje showdag van het NRPS.

FennaK
Berichten: 1081
Geregistreerd: 13-04-11

Re: Nieuwe aanwinsten op Hengstenshow NRPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 14:30

Ik ben er ook bij! *\o/*

aniek1985
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 13131
Geregistreerd: 18-05-05
Woonplaats: Schagen

Re: Nieuwe aanwinsten op Hengstenshow NRPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 14:43

Ik ben er ook bij :)