Bokkers leggen uit: Paardenstoma met Mirjamalvaro

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 14:13

Daphara schreef:
tita schreef:
Vind het onderschrift persoonlijk wel jammer van het baasje. Staat eenieder vrij maar ik krijg er een nare smaak van.
Ik wens jullie een goed en voorspoedig herstel!



Niet iedereen heeft meer dan €10.000 in een reserve potje zitten voor het geval het paard ziek wordt. Als je haar topic gelezen had, dan had je geweten dat er bokkers om een inzamelingsactie gevraagd hebben, omdat ze graag mee wilden helpen. Ik kon niet met veel helpen, maar heb wel een bijdrage gedaan, gewoon omdat het geweldig was wat Mirjam voor haar paard over had.

Een stoma bij paard is een nieuw iets hier in NL, Utrecht had het nog nooit gedaan, door deze ervaring zullen zij de volgende keer misschien het beter kunnen doen en zo verder. Over een x aantal jaar is dit misschien wel de methode om heel wat paardenlevens te redden. Ik vind Mirjam moedig!


Denk na wat je schrijf...... niet zomaar iets schrijven, conclusies zijn snel getrokken

want als je het NIET kunt betalen moet je NIET anderen voor je kosten op laten draaien

ALS Utrecht dit nooit eerder gedaan heeft, valt het onder onderzoek en kost het de eigenaar een KLEINE vergoeding en wordt de rest kwijtgescholden als onderzoek.
Ik heb zelf aanbod van Utrecht gehad echt3 zijn wij zijn niet met onderzoek verder gegaan.

In dit geval vind ik crowdfunding helemaal niet kunnen.

30-11-2015
03-07-2018



Onali

Berichten: 18440
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Bokkers leggen uit: Paardenstoma met Mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 14:15

:x

Lezen is vaak meer een hobby.

Paard stond al een tijd in de kliniek met alle bijbehorende kosten.

Black is the colour of my true love's hair

IsabelleN
Berichten: 623
Geregistreerd: 05-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 14:16

Het is misschien voor een ander wel een onbegrijpelijke actie, maar doneren is geheel vrijwillig he....

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 14:19

Onali schreef:
:x

Lezen is vaak meer een hobby.

Paard stond al een tijd in de kliniek met alle bijbehorende kosten.


Ik volgde het topic niet en lees enkel de reacties hier.
En het interview.

Grappige is dat een tijdelijke stoma niks nieuws is, in 2004 stond mijn pony op de kliniek met naast um een paard wat verlamd was aan de achterkant.
Dit paard had een tijdelijke stoma en is dus ook ingeslapen nadat de eigenaar haar familielid heeft begraven.

Maar goed punt blijft hoe ver ga je zowel medisch als financieel.
Want iedereen is vast met me eens dat het paard iig levenslang heeft ongeacht hoe en wat

30-11-2015
03-07-2018

Jessix

Berichten: 16419
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Bokkers leggen uit: Paardenstoma met Mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 14:23

Een stoma is niet nieuw, alleen is het tot nu tie enkel ingezet als tijdelijke optie.

Het is niet de operatie die zoveel geld kost, het is alles bij elkaar en weken medische zorg in de kliniek.

purny

Berichten: 27454
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 14:24

IsabelleN schreef:
Het is misschien voor een ander wel een onbegrijpelijke actie, maar doneren is geheel vrijwillig he....

Maar doneren word als extra inkomsten gezien en dan moet je er belasting over betalen.
Ik ga anderen niet opzadelen met extra kosten.
Heel jammer maar als ik de kosten niet kan betalen begin ik er niet aan.

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

IsabelleN
Berichten: 623
Geregistreerd: 05-10-18

Re: Bokkers leggen uit: Paardenstoma met Mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 14:26

De belastingvrije schenkingsvoet halen ze bij lange na niet...Dus dat levert geen problemen op

Myfairytale
Berichten: 5382
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 14:26

maria1990 schreef:
TS, doet er alles aan om haar paard alle zorgen te geven die ze nodig heeft en daar mag ook wel eens bij stilgestaan worden! Ik vind deze discussie ongepast hier plus niet eerlijk tegenover de TS. Het begon met een koliek operatie en toen heeft ze meerdere complicaties erbij gekregen op basis daarvan is een stoma aangelegd. Het is natuurlijk wel makkelijk oordelen tot dat jezelf voor de keuze staat.


Ik ga mee met deze post.
Voor mijn is een dier niet simpelweg een dier. Daarom zou ik zelf ook alles geprobeerd hebben om een dier op een waardige manier te kunnen laten leven ipv dood laten gaan/inslapen. Dat heeft Mirjam ook gedaan.
En zij kent haar paard het allerbeste en is ook eerlijk; gaat het niet meer, wil de merrie niet meer, dan laten we haar gaan.

Ik denk dat ze zich er wel bewust van was dat zo'n dier meer verzorging nodig heeft. Maar zij kunnen en willen daar kennelijk aan voldoen.

Kan niet anders dan diep respect hebben.

Jessix

Berichten: 16419
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 14:28

purny schreef:
IsabelleN schreef:
Het is misschien voor een ander wel een onbegrijpelijke actie, maar doneren is geheel vrijwillig he....

Maar doneren word als extra inkomsten gezien en dan moet je er belasting over betalen.
Ik ga anderen niet opzadelen met extra kosten.
Heel jammer maar als ik de kosten niet kan betalen begin ik er niet aan.

Ze kan het wel betalen, maar uiteraard is hulp welkom.

Christiene
Berichten: 7715
Geregistreerd: 18-11-04

Re: Bokkers leggen uit: Paardenstoma met Mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 14:35

Stoma op zich zal niet iedereen doen. Wat ik zo in het topic lees is het vooral de complicaties wat tegen viel losse hechtingen en dan die ontsteking die gelukkig naar buiten toe open ging anders was het al over geweest.
Schrok wel van hoe groot dat was. Het wel eens grote wonden gezien wat ook weer dicht is gegroeid maar niet zo groot

Het is wat de eigenaar ervoor over heeft hoe het paard reageerde op alles en dan de kliniek die ook mee besluit om het te doen. Financieel blijft een discussie om dan een crowdfunding te doen.

The end

mirjamalvaro

Berichten: 14635
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 14:42

Wat vroeger qua kosten mer Utrecht besproken kon worden is nu niet meer.
"Vroeger" waren koliekoperaties gratis, daarna kwam er een max bedrag en zelfs dat is er nu niet meer. Dus niet roeptoeteren dat de kosten niet kloppen.
Wel hebben wij een bedrag afgesproken met utrecht dat ze daar niet overheen mochten.

Edit: Vragen staan trouwens vrij, probeer alles zo goed mogelijk te beantwoorden

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

_Lorette_

Berichten: 12070
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 17:27

Interessant en heftig verhaal. Ik zou het niet gedaan hebben (operaties met groter risico en heftige revalidatie zijn hier een no go), maar ik begrijp wel dat als je alles geprobeerd wil hebben en de artsen een positief verhaal hebben, dat het je dan over de streep trekt.

De vervelende reacties over de crowdfunding snap ik niet. Volgens mij wordt het paard op geen enkele manier zorg onthouden en niemand is verplicht om te doneren. Het is natuurlijk wel een financiële aderlating en als je nog een fractie terug kan krijgen op deze manier, dan is dat alleen maar mooi.

Ik wist niet eens dat dit mogelijk was, dus ik vind het wel interessant om te lezen. Het topic wordt ook heel netjes geüpdate en vragen worden keurig beantwoord. Knap van je, mirjamalvaro.

Ik zal hard duimen voor een goed herstel!

I'm begging you to come and pull me out the fire
Come and save me like you did when we were young
Please come bring me up from my lowest, take me higher
Can you see me through the ashes and the smoke?

Doutz16

Berichten: 1015
Geregistreerd: 30-08-11

Re: Bokkers leggen uit: Paardenstoma met Mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 17:37

Aangezien het koliekerige er nog steeds niet af is vraag ik me af of het wel echt paard waardig is.

Wel lastig om na zo'n operatie ed nog een keuze te maken om haar alsnog te laten gaan. Door alle kosten.

MyWishMax

Berichten: 25239
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 17:48

Mirjam, de stoma operatie zelf had toch eigenlijk weinig risico en geen heftige revalidatie? Het is toch meer alle tegenslagen die Utrecht ook niet verwacht had die het zo heftig maken?

Ik hoop dat alle tegenslagen nu klaar zijn en dat ze nog een heel fijn en lang leven bij jullie heeft. Jullie houden haar goed in de gaten en zijn heel eerlijk naar haar toe vind ik. Als je alles van te voren had geweten is het wat anders, dat zeg je zelf ook, maar jullie zijn het aangegaan in goed overleg met Utrecht en helaas zijn er allemaal dingen bijgekomen die niemand verwacht had. Ik blijf gewoon duimen dat de stijgende lijn nu voort blijft zetten.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

mirjamalvaro

Berichten: 14635
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 18:10

MyWishMax schreef:
Mirjam, de stoma operatie zelf had toch eigenlijk weinig risico en geen heftige revalidatie? Het is toch meer alle tegenslagen die Utrecht ook niet verwacht had die het zo heftig maken?

Ik hoop dat alle tegenslagen nu klaar zijn en dat ze nog een heel fijn en lang leven bij jullie heeft. Jullie houden haar goed in de gaten en zijn heel eerlijk naar haar toe vind ik. Als je alles van te voren had geweten is het wat anders, dat zeg je zelf ook, maar jullie zijn het aangegaan in goed overleg met Utrecht en helaas zijn er allemaal dingen bijgekomen die niemand verwacht had. Ik blijf gewoon duimen dat de stijgende lijn nu voort blijft zetten.


Klopt helemaal :j

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Amado7

Berichten: 10724
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Bokkers leggen uit: Paardenstoma met Mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 18:24

Mirjam zegt zelf toch ook als ze dit van te voren had geweten dat ze het niet gedaan had.

Ik vind het echt een topper. En van te voren weet je het niet, een operatie laat je dan nog gebeuren, En als je dat eenmaal doet, doe je een volgende stap ook sneller. En als je van alles gedaan hebt dan wil je het niet voor niets hebben gedaan.

Niet perfect is ook goed

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 19:20

Myfairytale schreef:
Daarom zou ik zelf ook alles geprobeerd hebben om een dier op een waardige manier te kunnen laten leven ipv dood laten gaan/inslapen.


Heel zwartwit kan je je natuurlijk afvragen hoe waardig het is om je uitwerpselen langs je aan je lichaam te hebben bengelen.
Een stoma is gênant en mensen moeten er mee leren leven. Dieren kennen geen schaamte, dus dat voordeel heb je dan weer wel.

Ibbel

Berichten: 49060
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 19:26

Ik zou echt heel, heel, héél bang zijn voor vliegen die hun eitjes in het stoma gaan leggen, waar maden uitkomen die letterlijk het vlees van je paard eten (myasis). Ik kan met niet voorstellen dat daar geen gerede kans toe is.
Op basis van die mogelijkheid zou ik nooit aan een permanent stoma zijn begonnen.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Bokkers leggen uit: Paardenstoma met Mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 19:32

Interessant! Ik verbaas me over de reacties van velen dat het paard beter dood kan zijn i.p.v. iets "simpels" als een stoma waar al zoveel mensen mee rondlopen. Waarom een levend wezen van andere soort deze kans niet geven? Maarja, het is maar een dier :Y)

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 19:35

Kaitlyn schreef:
Suzanne F. schreef:
Eerlijk? Waarom zou je dit willen?


Waarom niet?


Precies.... en dan die hele verhandeling er nog bij

Als het dier zo uitstekend kan functioneren, why not?!
Tis feitelijk uiteindelijk alleen maar het poepgat verplaatsen.

Zaken als protheses gaan me te ver, omdat het dier beperkt wordt in beweging.
Maar zie ik niet direct een downside van.

Alle mogelijke nadelen die SuzanneF benoemd staan in het topic, en zijn daar uitgebreid behandeld.
Lees dat dan eerst even.

Zet em op ts! Een fijne zomer voor jou en je paardje!

Suzanne F.

Berichten: 49158
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 19:36

Ik vind het een beetje zoals een verlamd hondje een karretje geven aan zijn achterpoten. Ik vind dat ook te ver gaan. Sommigen zullen dat ook oké vinden omdat hondje nog zo blij is, maar persoonlijk vind ik dat mensen bij hun dieren soms echt te ver gaan. Een dier is geen mens, kan ook niet voor zichzelf zorgen en niet zelf aangeven of iets wel of niet dragelijk is. Dieren worden teveel vermenselijkt. Mensen kunnen zich aanpassen en snappen waarom ze zich moeten aanpassen.
Uiteraard moet ieder zelf weten waar hij zijn geld aan uitgeeft, aan operaties, donaties, dure auto’s of designertassen. Maar dit gaat wel een grens over. En zoals ik al eerder aangaf zou ik het geld, de tijd, de inspanning en alle zorg er niet voor over hebben. En ik denk dat dit een recept is voor ellende. Een gebed zonder einde. Dat je uiteindelijk alsnog moet besluiten haar in te laten slapen en dat je er duizenden en duizenden euro’s aan kwijt bent geweest.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 19:40

Suzanne F. schreef:
Ik vind het een beetje zoals een verlamd hondje een karretje geven aan zijn achterpoten. Ik vind dat ook te ver gaan. Sommigen zullen dat ook oké vinden omdat hondje nog zo blij is, maar persoonlijk vind ik dat mensen bij hun dieren soms echt te ver gaan. Een dier is geen mens, kan ook niet voor zichzelf zorgen en niet zelf aangeven of iets wel of niet dragelijk is. Dieren worden teveel vermenselijkt. Mensen kunnen zich aanpassen en snappen waarom ze zich moeten aanpassen.
Uiteraard moet ieder zelf weten waar hij zijn geld aan uitgeeft, aan operaties, donaties, dure auto’s of designertassen. Maar dit gaat wel een grens over. En zoals ik al eerder aangaf zou ik het geld, de tijd, de inspanning en alle zorg er niet voor over hebben. En ik denk dat dit een recept is voor ellende. Een gebed zonder einde. Dat je uiteindelijk alsnog moet besluiten haar in te laten slapen en dat je er duizenden en duizenden euro’s aan kwijt bent geweest.


Ik vind dat mensen zich niet zo boven andere wezens moeten verheven. Maarja, in deze discussie zullen we waarschijnlijk nooit op 1 lijn gaan zitten ;)

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

Benzz
Berichten: 2882
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 19:52

antje_vip schreef:
Suzanne F. schreef:
Ik vind het een beetje zoals een verlamd hondje een karretje geven aan zijn achterpoten. Ik vind dat ook te ver gaan. Sommigen zullen dat ook oké vinden omdat hondje nog zo blij is, maar persoonlijk vind ik dat mensen bij hun dieren soms echt te ver gaan. Een dier is geen mens, kan ook niet voor zichzelf zorgen en niet zelf aangeven of iets wel of niet dragelijk is. Dieren worden teveel vermenselijkt. Mensen kunnen zich aanpassen en snappen waarom ze zich moeten aanpassen.
Uiteraard moet ieder zelf weten waar hij zijn geld aan uitgeeft, aan operaties, donaties, dure auto’s of designertassen. Maar dit gaat wel een grens over. En zoals ik al eerder aangaf zou ik het geld, de tijd, de inspanning en alle zorg er niet voor over hebben. En ik denk dat dit een recept is voor ellende. Een gebed zonder einde. Dat je uiteindelijk alsnog moet besluiten haar in te laten slapen en dat je er duizenden en duizenden euro’s aan kwijt bent geweest.


Ik vind dat mensen zich niet zo boven andere wezens moeten verheven. Maarja, in deze discussie zullen we waarschijnlijk nooit op 1 lijn gaan zitten ;)


Ik vind niet dat Suzanne der post impliceren dat ze zich boven andere wezens verheven voelt, maar ik snap haar reactie wel. Maar ik snap ook hoe Mirjam erin staat. Het ene mens is het andere niet.

En eerlijk, ik heb geen idee wat ik zou doen in haar situatie. Mijn gevoel zegt wat Suzanne omschreef, maar ja...........als je daar staat......

mirjamalvaro

Berichten: 14635
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 20:03

Gini schreef:
Myfairytale schreef:
Daarom zou ik zelf ook alles geprobeerd hebben om een dier op een waardige manier te kunnen laten leven ipv dood laten gaan/inslapen.


Heel zwartwit kan je je natuurlijk afvragen hoe waardig het is om je uitwerpselen langs je aan je lichaam te hebben bengelen.
Een stoma is gênant en mensen moeten er mee leren leven. Dieren kennen geen schaamte, dus dat voordeel heb je dan weer wel.


Een stoma is gênant, serieus :oo
Dit vind ik persoonlijk tikkeltje beledigend voor alle mensen met een stoma en zulke reacties van mensen zullen ze zeker niet helpen.

En paard heeft geen uitwerpselen aan lichaam bengelen? :o

Snap reacties als Suzanne wel hoor.
Eerste wat wij ook gevraagd hebben of ze dan wel paardwaardig kon leven en gewoon een paardenleven lang.

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110623
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 20:04

Ibbel schreef:
Ik zou echt heel, heel, héél bang zijn voor vliegen die hun eitjes in het stoma gaan leggen, waar maden uitkomen die letterlijk het vlees van je paard eten (myasis). Ik kan met niet voorstellen dat daar geen gerede kans toe is.
Op basis van die mogelijkheid zou ik nooit aan een permanent stoma zijn begonnen.


Zou het van de zomer niet met een soort vliegengaas af te plakken zijn? Of denk ik nou te simpel?

Oh nee wacht, dan kan ze niet mesten :') Lekker blond :')

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: beert, corinec, dingogirl, JoukjeV, Lynn00, othelloster, Plus_en_Min, turtlelito en 89 bezoekers