[VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 15:06

JAA DE EERSTE ECHTE BUITENRIT IS EEN FEIT!!! *\o/* *\o/* *\o/* Hoe zalig! :D
Super fijn ook dat je zijn tölt al gevoeld hebt! Stiekem ben ik benieuwd hoe dat aanvoelt. :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 17:45

Retjethorse schreef:
JAA DE EERSTE ECHTE BUITENRIT IS EEN FEIT!!! *\o/* *\o/* *\o/* Hoe zalig! :D
Super fijn ook dat je zijn tölt al gevoeld hebt! Stiekem ben ik benieuwd hoe dat aanvoelt. :))



Ik kan je zeggen dat het fantastisch aan voelt. Ik zat stil terwijl ik Quick onder mij voelde bewegen. Wil alleen aan kennissen navragen hoe ik dit het beste aan pak. Ik wil natuurlijk dat extra gangetje, maar wil niet dat Quick het tempo bepaald. Dit zal ik echt buiten moeten oefenen, op de wei stapt hij braaf en doet hij geen poging om sneller te gaan.

Maflinger_S
Berichten: 12159
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 17:55

Gaaf!

Jullie gaan als een speer. (O, dat was nou net niet de bedoeling :D.) Ik denk dat het sneller gaan van Quick een mix was van blijheid en nog wat onbalans. Als de blijheid en de onbalans minder worden, zal Quick wel beter te handelen zijn. Heel goed dat je in de tussentijd advies vraagt.

Ga je ook rijles nemen met Quick en zo ja, ga je dat dan doen bij een IJslandertrainer of iets vergelijkbaars?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 18:09

Maflinger_S schreef:
Gaaf!

Jullie gaan als een speer. (O, dat was nou net niet de bedoeling :D.) Ik denk dat het sneller gaan van Quick een mix was van blijheid en nog wat onbalans. Als de blijheid en de onbalans minder worden, zal Quick wel beter te handelen zijn. Heel goed dat je in de tussentijd advies vraagt.

Ga je ook rijles nemen met Quick en zo ja, ga je dat dan doen bij een IJslandertrainer of iets vergelijkbaars?


Die ene kennis heeft Mangalarga's en Ijslanders, heb al gedacht om hem te vragen Quick een paar keer te rijden. 1 nadeel: hij heeft zijn paarden graag snel en ik wil toch ook met andere paarden buiten kunnen. Ik heb bv al half en.half afgesproken met iemand die een 20-jarige merrie heeft. Mijn instructrice heb ik ook een berichtje gestuurd. Zij vind het helemaal top dat we op pad gegaan zijn.

Zelf rijles nemen stond in de planning, maar ik vind hier in de regio niemand.

Edit: net reactie gehad van mijn kennis. Als Quick zuiver loopt, raadt hij me aan om dit toe te staan, ook al heb ik er niet achter gevraagd.

Maflinger_S
Berichten: 12159
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 18:23

Vind het geen gekke reactie van je kennis. Als Quick er blij van wordt en wat energie kwijt kan, is het een mooie manier van beginnen met buitenrijden. Als tölten voor hem een fijne beweging is en jij voelt je daar ook OK mee, zou ik er maar mooi van genieten. Kadootjes moet je koesteren.

Anoniem

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 18:32

Op het rocky forum vinden mensen het maar niks dat ik alleen ben buiten gegaan, ze vinden dat ik een ervaren paard moet meenemen. Mijn kennis raadt me dan weer aan, om wel alleen te gaan, omdat Quick meer leert als hij het alleen moet doen.

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 18:39

Ik ben ook van plan om met Aliaa alleen naar buiten te gaan de eerste keren (wel pas als ik een stuur, gas en rem heb). Ik wil juist dat ze leert alleen op pad te gaan en niet teveel afhangt van andere paarden die mee gaan. Wel ga ik mijn moeder, vader,... meevragen de eerste keren.

Maflinger_S
Berichten: 12159
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 18:40

Ik denk dat er niets mis mee is om alleen met je paard naar buiten te gaan, als je een goede band hebt met je paard en jullie elkaar vertrouwen.

Taucha

Berichten: 1168
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 20:25

[stille meelezert komt onder steen uit]
Ik denk dat er nix mis mee is om Quick af en toe zijn gang te laten gaan, dat gaat op den duur de meest heerlijke buitenritten opleveren, maar wel in toom houden zonder dat het de spuigaten uit loopt. Te allen tijde de rem erop kunnen zetten als jij dat wilt en ook harder gaan dan Quick wilt, moet gewoon mogelijk zijn en dat hij dan af en toe het tempo of de gang aan geeft is geen probleem als dat op dat moment mogelijk is.

Ik heb met een paard zo'n klik gehad en daarmee een paar jaren heerlijk gedwaald over de velden en bossen. Paard wist op het moment dat ik zei ga maar in combinatie met teugels losgooien en hand op de schoft, dat ie zelf mocht kiezen en dat was soms verder slenteren maar soms ook uit het nix in een heerlijk handgalopje. Geweldig genoten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 19:32

Net bijna een hartverzakking gehad. Iedere voerbeurd is een wedstrijdje om ter snelste in stal tussen Bacardi en Quick. Bacardi wil winnen en speelt het spel soms heel smerig. Ben al lang bang voor ongevallen en toen ik ook vandaag weer heel veel kabaal hoorde, hield ik mijn hart nog maar eens vast.

Bacardi was eerst aan stal, met Quick op zijn hielen. Alleen stond Quick op 3 benen aan zijn etensbak met zijn linker achterbeen hoog opgetrokken. Ik dacht dat ik ter plekke ging neervallen. Gelukkig begon hij al vrij snel zijn voet neer te zetten, al mocht ik er niet aan komen. Na het eten leek hij niet te manken, dus wacht ik even af tot morgen. Mijn vriend heeft alles zien gebeuren. Quick wilde Bacardi de pas afsnijden, maar die haalde hetzelfde trucje uit, waardoor Quick plots op de rem moest en waarschijnlijk te hard door zijn achterhand is gegaan. Tss, paarden.

Maflinger_S
Berichten: 12159
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 20:56

Stomme beestjes. Ze moeten gewoon heel blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 16:17

Vandaag op de wei op Quick gezeten. Heb een schouderblessure, dus echte buiteritten zitten er even niet meer in.

Het was wel even een strijd. Meneer liet zich super braaf opzadelen, maar opstappen was een ander paar mouwen. Hij draaide continu weg van mijn krukje en heb echt op mijn tanden moeten bijten om mijn geduld niet te verliezen. Eens erop, wilde ik vooral het sturen oefenen. Zo vaak heb ik er tenslotte toch niet op gezeten. Tot mijn grote verbazing ging afwenden, een onderbroken lijn en van hand veranderen vrij vlot. We hebben zelfs een slangenvolte gereden. Een echte, nette volte zit er nog niet in, maar we fabriceren al wel eieren en andere abstracte vormen.

Ik wilde ook op de achteruit oefenen en dit is een uitdaging. Quick ervaart al snel te veel druk en schud dan met zijn hoofd. Het is echt aftoetsen hoe ver ik kan gaan. Met veel geduld heeft hij 3 keer een stapje achteruit gezet, ok, 1 stapje is niet veel, maar ik ben blij met dit begin.

Wilde ook eens proberen of hij op vraag zijn tempo wil opdrijven. En ja hoor, hij doet het. Het is alleen helaas geen zuivere draf. Heb hem 4 keer laten versnellen, 3 keer kreeg ik een mengeling draf en extra gang, 1 keer kreeg ik zuiver zijn extra gang. Het is mij vandaag heel duidelijk geworden dat mijn wei niet geschikt is om Quick door te rijden. Baal er wel van, heb Bacardi destijds op een kleinere ruimte gereden en dat ging wel goed, maar Quick heeft dus duidelijk een langere rechte lijn nodig om in een goed tempo te komen.

Ben bij het afzadelen wel geschrokken. Heb het grootste deel aan de lange teugel gereden en heb echt een minimum aan druk in de mond uitgeoefend, toch had Quick roze plekjes in zijn mondhoeken. Lijkt erop dat niet alleen zijn neus, maar ook zijn mond heel gevoelig is.

gerlindie

Berichten: 4637
Geregistreerd: 10-08-10

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 08:28

Quick moet waarschijnlijk eerst nog meer balans krijgen voor hij ook op een kleiner stukje goed kan lopen :j
Wat vervelend van zijn mond!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 13:08

gerlindie schreef:
Quick moet waarschijnlijk eerst nog meer balans krijgen voor hij ook op een kleiner stukje goed kan lopen :j
Wat vervelend van zijn mond!


De weide is de oppervlakte van een kleine piste. Heb op de manege jonge paarden op zo'n oppervlakte ingereden en Bacardi is bij zijn fokker in een kleinere piste ingereden. Dacht dus dat ik ruimte genoeg had en heb me mega vergist. Zal het dus echt van de lange, rechte paden op de heide moeten hebben. Alleen was het niet mijn bedoeling om nu al sneller te gaan als stap. Wilde eerst buiten in stap zijn spieren trainen en op de wei tempo wisseling. Moet nu even serieus nadenken hoe ik het verder ga aanpakken. Heb zondag terug les, dan kan ik ook alles bespreken.

Van zijn mond is zeker balen. Ik heb mijn handen heel de tijd stil gehouden, met een minimale druk op de teugels als ik hem achteruit vroeg. Hij heeft wel een paar keer heftig met zijn hoofd staan schudden en mijn kinriempje staat nog vrij los (vind mijn tang niet om gaatjes bij te knippen). Vermoed dat ie zo zijn mondhoeken geïrriteerd heeft.

Maflinger_S
Berichten: 12159
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 13:24

Op lange rechte stukken trainen, ook iets harder dan stap, kan best, zo lang je niet overdrijft. Inderdaad met korte stukjes/tijden begonnen. Die spieren moeten zich ontwikkelen. Dat doen ze helaas alleen door een vorm van arbeid. Met longeren kan je wel alle gangen en ook de balans en spieren trainen, maar dat is weer wat meer nadelig voor de pezen. Ik ben benieuwd naar het advies van je trainster.

Vervelend van die mondhoeken. Zouden bitringen kunnen helpen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 13:58

Maflinger_S schreef:
Op lange rechte stukken trainen, ook iets harder dan stap, kan best, zo lang je niet overdrijft. Inderdaad met korte stukjes/tijden begonnen. Die spieren moeten zich ontwikkelen. Dat doen ze helaas alleen door een vorm van arbeid. Met longeren kan je wel alle gangen en ook de balans en spieren trainen, maar dat is weer wat meer nadelig voor de pezen. Ik ben benieuwd naar het advies van je trainster.

Vervelend van die mondhoeken. Zouden bitringen kunnen helpen?


Heb ik ook al aangedacht, maar wil eerst de tang vinden om gaatjes bij te maken en zien wat er gebeurd met een strakkere kinriem. Normaal was dat riempje niet bij het hoofdstel, maar ze hebben mij dat aangeraden om te voorkomen dat ik het bit per ongeluk door zijn mond zou trekken. Riempje heeft helaas maar 4 gaatjes en Quick heeft een klein mondje. Dacht dat korte stukjes zo rijden geen invloed zouden hebben, maar mogelijks beweegt het bit toch te veel. Op de wei is het voorlopig terug bitloos rijden. Ik ga voor eind volgende week niet terug buiten. Hoop tegen dan de tang gevonden te hebben. Is het dan nog niet ok, zijn bitringen de volgende stap.

Heb trouwens ook een geel hesje besteld, zo eentje met opgepast jong paard. Kan ik me volledig op Quick concentreren als ik op de baan ben en is het voor de andere weggebruikers duidelijk dat ik een dier in opleiding bij heb. Moet er iets meer als een week op wachten en ga pas terug de baan op als ik dat hesje heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 15:39

Net een kleine discussie met vriendlief gehad. Was alvast op onderzoek uitgegaan naar bitringen en hoe ik kan vermijden dat ik de mondhoeken open rij. Ik begin te vrezen dat ik gewoon een te scherp bit heb. Had een zacht bit gevraagd, maar mijn bit is een enkel gebroken trensje. Voor Bacardi heb ik destijds een iets dikker en dubbel gebroken bit gekocht. Wist eigenlijk niet meer waarom, maar nu is mijn geheugen opgefrist: een dubbel gebroken bit werkt zachter in. Dus zeg ik tegen vriendlief dat, als een straffere kinriem niet helpt, er een nieuw bit gekocht wordt. Mijn vriend is geen paardenman en snapt dus niet waarom ik aan een nieuw bit denk. Hij is bang dat ik met een hele verzameling ga eindigen en ik krijg het er niet in dat een goed passend bit vinden, wel eens een hele zoektocht kan worden. Moest ik een goede bitfitter vinden, zou dat natuurlijk ook een oplossing kunnen zijn.

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 15:50

Balen zeg dat zijn mondhoeken wat kapot zijn. -O- Bitloos reageerde hij ook niet goed op zeker, waardoor je overgestapt bent naar bit?
Ik zit met hetzelfde probleem voor Aliaa trouwens, om te kijken welk bit voor haar het aangenaamst is. Meerdere bitten uitproberen is erg moeilijk als je geen hele winkel liggen hebt. :+ Ik heb het idee dat een goede bitfitter in België niet zo makkelijk te vinden is als in Nederland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 19:57

Schouder is nog niet ok, dus zit wandelen aan de hand op de heide en longeren er even niet meer in. Dus hebben we vandaag parkeren naast het krukje, of beter gezegd, krukje naast paard zetten, geoefend.

Zo lang ik niet op het krukje ging staan, had ik een blije Quick.

Afbeelding

Ging ik op het krukje, kreeg ik een zure blik, als hij al bleef staan tenminste.

Afbeelding

En als ik erop ging zitten, kwam ie me opeten.

Afbeelding

Wil ik vanop een krukje opstappen, omdat dit beter is voor hem, is meneer braver als ik gewoon vanop de grond op stap. Tss, tegendraads paard.

Ook de andere 2 vonden het interessant om bij me te zijn toen ik op het krukje zat.


Afbeelding

Afbeelding

Maflinger_S
Berichten: 12159
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 20:15

Heerlijk toch, de liefste paardenbeesten van Nederland die je wel op kunnen eten als jij op een krukje bij ze zit.

Kan het zijn dat Quick je een beetje te groot vindt als je naast hem op het krukje staat?

Ik hoop dat je dit weekend wel weer les kunt hebben, want daar heb je volgens mij veel zin in.

Anoniem

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 21:35

Goh, ik denk eerder dat er veel te verwerken valt op dit moment. Quick heeft nooit echt moeten werken, ik deed er af en toe iets mee, omdat ik het leuk vond en wat ie leerde, was mooi meegenomen. Nu ben ik sinds een 3-tal weken wel met hem aan de slag. Ik probeer wel af te wisselen, maar zie toch aan hem dat hij wat moet wennen. Ik hou alles wat ik doe kort en zie hem nadien vaak geeuwen. Ook rijden zag hij als een spelletje, maar nu wordt het serieuzer en ik denk dat hij daar wat aan moet wennen. Ik denk dat ik gewoon een goed evenwicht moet vinden en goed moet kijken dat ik Quick niet forceer. Op de heide bloeit hij helemaal open, dat moet ik hem zeker gunnen, maar er moeten op de wei ook wel dingen geleerd worden zodat het rijden op de heide wel veilig verloopt voor ons beiden.
Moet wel zeggen dat Quick echt heel meegaand is. Ook al vindt hij iets vervelend, hij blijft alle dagen even vrolijk naar me toe komen en ook na het werken, blijft hij aan mij kleven. Alles komt wel in orde, mag alleen niets overhaasten. Ben blij dat ik nu les kan volgen met hem. Ben benieuwd hoe het zondag gaat lopen.

Maflinger_S
Berichten: 12159
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 21:46

Da's een mooi inzicht, dat er balans nodig is en dat er tijd nodig is om die te vinden.

Ben ook benieuwd naar je les zondag.

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 21:47

Zou hem leren inparkeren bij het krukje een optie zijn denk je, om het hem leuker te maken? Aliaa vond het krukje ook niet zo leuk, maar als ik haar vraag om in te parkeren, vindt ze zichzelf ontzettend slim! :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 22:12

Ik zit met Quick continu in het dilemma: doe ik het, of doe ik het niet. Ik vind hem nog zo puppie en jong ogen. Als ik hem zie staan, denk ik vaak: ik wacht nog een jaartje. Maar ik merk nu ook heel goed aan hem, dat zijn gedrag in de postieve zin groeit nu ik hem meer aan het werk zet. Hij lijkt wat meer rust in zijn hoofd te hebben. Hij wil ook overal met me mee naartoe. Toen ik daarstraks mijn spullen ging opbergen, kwam hij spontaan mee naar huis en stond hij op vinkenslag om achter mij de wei uit te glippen. Ik vind met Quick omgaan echt niet zo simpel. Je ondervraagd hem snel, maar ik denk dat ik ook moet oppassen dat ik hem niet overvraag.

Leren inparkeren is een goede tip, zondag eens vragen hoe ik dit het beste aanpak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 17:30

Nadeel van je paard aan huis: je kan niets meer doen als je wei in een vijver veranderd. De geplande lessen zijn geanuleerd en ik vrees voor de les van volgende week. Het bospad is nl veranderd in 1 grote waterpartij en daar komen de paarden niet door.

Afbeelding

Bacardi geniet wel van de modder.

Afbeelding

Maar hij is de enige, ik en de andere 2 zijn de blubber zat.

Lichtpuntje: mijn hesje om andere weggebruikers te laten weten dat Quick piepjong is, is af.

Afbeelding