PvdD: 'Paard moet langer kleuteren'

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13888
Geregistreerd: 20-04-16

PvdD: 'Paard moet langer kleuteren'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-19 10:11

ad
Overige


Als het aan fractievoorzitter Carla van Viegen van de Partij voor de Dieren (PvdD) ligt, moet de termijn van het opfokken van paarden zo snel mogelijk worden verhoogd van drie naar vijf jaar.

De opfok is niets anders dan een zogeheten 'opvoedperiode' van het veulen van zes maanden tot drie jaar op een speciale stalling met leeftijdsgenoten. Tijdens deze periode mag het veulen 'kleuteren', leert het omgaan met andere paarden, leert het wat wel en niet mag en groeit het langzaam uit tot een volwassen paard. Daarna keert het terug naar de eigenaar of wordt het dier verkocht. Op deze manier ontwikkelt het paard sterke botten, spieren en pezen.

Volgens Van Viegen is de periode van drie jaar te kort om een veulen te beleren en daarom streeft zij naar een periode van vijf jaar. ,,Paarden mogen, volgens het nu geldende bestemmingsplan, drie jaar in de fokkerij en het opfokbedrijf worden gehouden. Maar als ze al na drie jaar opvoeden worden verkocht, is dat eigenlijk veel te vroeg. Het is veel beter om hier vijf of zes jaar over te doen.”

Van Viegen wil dit realiseren 'uit oogpunt van dierenwelzijn'. ,,Paarden zijn pas met acht jaar volwassen. Ze zijn nog lang niet volgroeid en ze moeten zo jong nog niet belast worden. Tegenwoordig worden paarden pas met vier of vijf jaar zadelmak gemaakt en ingereden.”

De Partij voor de Dieren heeft aan het college van b en w van Pijnacker-Nootdorp gevraagd of zij bereid is om het wijzigingsvoorstel voor te leggen aan de raad. Ook vraagt de partij wanneer dit staat te gebeuren. Van Viegen verwacht binnen vier weken antwoord van het college.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: PvdD: 'Paard moet langer kleuteren'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 10:13

Dat zou super zijn!!

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!


Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: PvdD: 'Paard moet langer kleuteren'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 10:16

Het moeten val ik een beetje over, maar het creëren van de mogelijkheid is alleen maar super natuurlijk +:)+

Boras
Berichten: 9933
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 10:21

Wat een heuglijk nieuws!

Goed dat er politiek aandacht voor is. Helaas blijkt dat nodig voordat er bij een bepaalde, doch grote groep mensen die geld aan paarden verdienen en een bepaalde, doch groep paardensportbeoefenaars verandering op dit gebied zal komen.

Optrekken die termijn en dan hopen dat paardeneigenaren volgen.

Jessix

Berichten: 16381
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: PvdD: 'Paard moet langer kleuteren'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 10:26

Het zou, denk ik, helpen als ze de leeftijd wat zouden verhogen van de jonge paarden competities en hengstenkeuringen.

Ibbel

Berichten: 48928
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 10:28

Dit gaat zo te lezen alleen om bestemmingsplaneisen in de gemeente Pijnacker/Nootdorp (als je bestemming 'opfok' hebt, mag je dus kennelijk geen dieren ouder dan 3 jaar hebben staan?) en mogelijk in het verlengde daarvan ook fiscale voordelen voor opfokbedrijven in die gemeente.
Het heeft dus sowieso geen impact op al dan niet vroeg inrijden, en ook geen impact op de eigenaren van jonge paarden (en al helemaal niet op mensen die hun paarden uberhaupt niet naar een opfok doen), maar alleen op bedrijven die opfok aanbieden.

Als van Viegen denkt dat alle jonge paarden per definitie 3 jaar naar een opfok verdwijnen heeft ze nog een hoop huiswerk te doen.

Boras
Berichten: 9933
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 10:32

Azmay schreef:
Het moeten val ik een beetje over, maar het creëren van de mogelijkheid is alleen maar super natuurlijk +:)+


Daar wordt volgens mij juist naar gestreefd: in het bestemmingsplan moet, volgens de PvdD, de toegestane leeftijd voor het opfokken van een jong paard bij een opfokbedrijf worden verhoogd van 3 naar 5 jaar. Met die wijziging van het bestemmingsplan schep je de mogelijkheid om paarden langer bij een opfokbedrijf te laten: tot hun 5e in plaats van tot hun 3de. Met hopelijk als gevolg dat een deel van de jonge paarden in Nederland langer de tijd gaan krijgen om uit te groeien. Het is een begin, geen grootse oplossing. Een bijdrage.
Laatst bijgewerkt door Boras op 08-03-19 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Boras
Berichten: 9933
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 10:34

Ibbel schreef:
Dit gaat zo te lezen alleen om bestemmingsplaneisen in de gemeente Pijnacker/Nootdorp (als je bestemming 'opfok' hebt, mag je dus kennelijk geen dieren ouder dan 3 jaar hebben staan?) en mogelijk in het verlengde daarvan ook fiscale voordelen voor opfokbedrijven in die gemeente.
Het heeft dus sowieso geen impact op al dan niet vroeg inrijden, en ook geen impact op de eigenaren van jonge paarden (en al helemaal niet op mensen die hun paarden uberhaupt niet naar een opfok doen), maar alleen op bedrijven die opfok aanbieden.

Als van Viegen denkt dat alle jonge paarden per definitie 3 jaar naar een opfok verdwijnen heeft ze nog een hoop huiswerk te doen.


Waar lees jij dat Carla van Viegen dat denkt?

Babootje

Berichten: 26011
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 10:34

Mw Van Vliegen moet nog een hoop leren...

Anoniem

Re: PvdD: 'Paard moet langer kleuteren'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 10:37

Los van het onderwerp; in dit nieuwsbericht is het wel erg onduidelijk dat het om het standpunt van een gemeenteraadsfractie gaat en niet (meteen?) de lijn is van de landelijke partij.

ElCamino

Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 10:37

ja lijkt me leuk joh..... een koppel 5 jarige hengsten naar de wei brengen..... ga er maar aanstaan !
Ik begrijp het idee wel en vind het ook positief maar ik breng en haal de opfok hier ieder jaar naar de weilanden en de 2 jarige hengsten zijn best al "grote mannen" en kunnen behoorlijk praatjes hebben....
Er wordt in de opfok weinig mee gedaan behalve halsters om met enten en bekappen of wanneer er iets mis is....is ook niet grappig met 5 jarige dieren....

En met 5 pas beginnen met basis in de zin van voetjes geven, vaststaan, etc vind ik persoonlijk te laat.
Beleren met pas 5 vind ik dan wel weer super

nouklime

Berichten: 1008
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re: PvdD: 'Paard moet langer kleuteren'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 10:42

Lijkt mij lastig te controleren, mensen zitten er nu al op met 2,5 jaar... Ben er overigens wel voorstander van om pas vanaf 4 jaar te beginnen met beleren. lichte arbeid.

Wodka Lime: He´s my own little fairy tale - Z1+9 geblesseerd & fulltime levensgenieter
Jaqguard-D: #Babyjack M1+3

Wodka Lime, Mijn fulltime levensgenieter + 1 jaar samen met #Babyjack

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 10:46

Jessix schreef:
Het zou, denk ik, helpen als ze de leeftijd wat zouden verhogen van de jonge paarden competities en hengstenkeuringen.

dit. Begin maar eens met de competities niet toegankelijk te maken voor 4 jarige. Dan is er ook voor vele geen nut om er met 2,5 jaar al op te gaan zitten
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 08-03-19 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Boras
Berichten: 9933
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 10:46

Blijheid schreef:
Los van het onderwerp; in dit nieuwsbericht is het wel erg onduidelijk dat het om het standpunt van een gemeenteraadsfractie gaat en niet (meteen?) de lijn is van de landelijke partij.



Dat het om een standpunt van een gemeentefractie gaat, dat staat volgens mij duidelijk in de laatste alinea van het artikel :)

Boras
Berichten: 9933
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 11:05

Het gaat niet over een verplichting, het gaat niet over alle paarden, het gaat niet over alle paardeneigenaren. Het gaat niet over.... Nou ja, vul zelf maar in.

Het gaat in het artikel alleen maar over het scheppen van de mogelijkheid voor opfokbedrijven die ervoor openstaan het bedrijf open te stellen voor 3 tot 5 jarige paarden en het gaat over het scheppen van de mogelijkheid voor paardeneigenaren die hun paard langer in een opfokbedrijf willen laten opgroeien.

Het is toch een fijne maatregel voor die groepen mensen?
En voor de paarden die er eventueel van mogen gaan profiteren?

loes-freke

Berichten: 4483
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: drogteropslagen

Re: PvdD: 'Paard moet langer kleuteren'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 11:14

ha ze zijn nu even uitgekakt om onze boeren dwars te liggen met hun onzin, dus nu zijn de paardenhouderij aan de buurt.

nog beter stop met fokken koeien geen ki paarden ook niet.

en laten puberen tot hun dood in de natuur.


moet kunnen, maar dat pas met 4de jaar uit de opfok en met 5de pas in de ring ben ik mee eens ik laat ze altijd al pas beleren als ze 4.5 bijna 5 jr zijn.

dat leek mij al beter voor hun botten en spieren.

een appaloosa hoeft geen vlekken te hebben, maar is wel mooier als ze het wel hebben.
R.I.P. Ons Dotje 5 mei 2009 - 21 januari 2010.
calorieen?? dat zijn toch die beestjes die 's nachts je kleren kleiner maken??

loes-freke

Berichten: 4483
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: drogteropslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 11:16

Ibbel schreef:
heeft ze nog een hoop huiswerk te doen.


dat zeggen wij al jaren tot nu toe nog over uitspraken over onze boeren

een appaloosa hoeft geen vlekken te hebben, maar is wel mooier als ze het wel hebben.
R.I.P. Ons Dotje 5 mei 2009 - 21 januari 2010.
calorieen?? dat zijn toch die beestjes die 's nachts je kleren kleiner maken??

Boras
Berichten: 9933
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 11:17

loes-freke schreef:
ha ze zijn nu even uitgekakt om onze boeren dwars te liggen met hun onzin, dus nu zijn de paardenhouderij aan de buurt.

nog beter stop met fokken koeien geen ki paarden ook niet.

en laten puberen tot hun dood in de natuur.


moet kunnen, maar dat pas met 4de jaar uit de opfok en met 5de pas in de ring ben ik mee eens ik laat ze altijd al pas beleren als ze 4.5 bijna 5 jr zijn.

dat leek mij al beter voor hun botten en spieren.


Nou Loes-freke, dan ben je het, ondanks je voelbare weerstand tegen de PvdD, op dit punt aardig met ze eens :)

loes-freke

Berichten: 4483
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: drogteropslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 11:32

Boras schreef:
loes-freke schreef:
ha ze zijn nu even uitgekakt om onze boeren dwars te liggen met hun onzin, dus nu zijn de paardenhouderij aan de buurt.

nog beter stop met fokken koeien geen ki paarden ook niet.

en laten puberen tot hun dood in de natuur.


moet kunnen, maar dat pas met 4de jaar uit de opfok en met 5de pas in de ring ben ik mee eens ik laat ze altijd al pas beleren als ze 4.5 bijna 5 jr zijn.

dat leek mij al beter voor hun botten en spieren.


Nou Loes-freke, dan ben je het, ondanks je voelbare weerstand tegen de PvdD, op dit punt aardig met ze eens :)

ja maar mijn stem krijgen ze niet, sorry
ze weten hebben geen stop, wordt zo erg dat alles kapot gaat en we alleen nog dieren op plaatsjes te zien krijgen.

een appaloosa hoeft geen vlekken te hebben, maar is wel mooier als ze het wel hebben.
R.I.P. Ons Dotje 5 mei 2009 - 21 januari 2010.
calorieen?? dat zijn toch die beestjes die 's nachts je kleren kleiner maken??

Secretly
Berichten: 309
Geregistreerd: 23-04-16

Re: PvdD: 'Paard moet langer kleuteren'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 11:50

Heel Simpel: Hengsten tot hen 5e in de opfok vraagt om problemen en blessures onder de paarden. Merrie groepen zou best tot hen 5e jaar rustig kunnen opgroeien in de opfok.

Boras
Berichten: 9933
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 11:51

@loes-freke:

Ik stem ook niet op de PvdD.
Maar ik vind de PvdD ook niet per definitie alleen maar slechte ideeën hebben, ze werkt op mij niet als een rode lap op een stier zeg maar. Ik vind het eigenlijk wel goed dat er ook een politieke partij bij is die opkomt voor dieren. Dierenwelzijn raakt bij de belangen van mensen nu eenmaal al gauw helemaal ondergesneeuwd.

Boras
Berichten: 9933
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 11:53

Secretly schreef:
Heel Simpel: Hengsten tot hen 5e in de opfok vraagt om problemen en blessures onder de paarden. Merrie groepen zou best tot hen 5e jaar rustig kunnen opgroeien in de opfok.



En er zijn nu niet veel paarden van het mannelijk geslacht die op hun 5e nog hengst zijn.

cp112

Berichten: 14708
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 11:53

De enige reden hiervoor is simpelweg omdat je voor opfok nog de, voorheen 6 nu 9% btw betaald.

Wanneer een paard 3 wordt gaat dit naar 21%.

Oftewel, wanneer je dit op kan schuiven naar 5 jaar kan de stalhouder langer op de 9% regeling blijven zitten.


Zit echt geen dierwelzijn gedachte achter hoor ;).

Stal van 't Heideveld
' t Heideveld Horse Transport. Paardentaxi en internationaal transport.

pinkie87

Berichten: 7193
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 11:56

ElCamino schreef:
ja lijkt me leuk joh..... een koppel 5 jarige hengsten naar de wei brengen..... ga er maar aanstaan !
Ik begrijp het idee wel en vind het ook positief maar ik breng en haal de opfok hier ieder jaar naar de weilanden en de 2 jarige hengsten zijn best al "grote mannen" en kunnen behoorlijk praatjes hebben....
Er wordt in de opfok weinig mee gedaan behalve halsters om met enten en bekappen of wanneer er iets mis is....is ook niet grappig met 5 jarige dieren....

En met 5 pas beginnen met basis in de zin van voetjes geven, vaststaan, etc vind ik persoonlijk te laat.
Beleren met pas 5 vind ik dan wel weer super



er bestaan ook andere opfokken waar het anders gaat hier bij ons op stal zijn alle hengsten zo aan halster nee te nemen en kuiken mak.

Creative-Planet voor al uw foto`s
kijk snel verder!!

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 11:58

loes-freke schreef:
ha ze zijn nu even uitgekakt om onze boeren dwars te liggen met hun onzin, dus nu zijn de paardenhouderij aan de buurt.

nog beter stop met fokken koeien geen ki paarden ook niet.

en laten puberen tot hun dood in de natuur.


moet kunnen, maar dat pas met 4de jaar uit de opfok en met 5de pas in de ring ben ik mee eens ik laat ze altijd al pas beleren als ze 4.5 bijna 5 jr zijn.

dat leek mij al beter voor hun botten en spieren.


En daarvoor is er onderzoek gedaan en blijkt het juist beter te zijn om ze vroeg al licht te belasten en zeker niet later.



Valt me op dat PvdD hun uitspraken nooit baseren op (goed) onderzoek.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ardanwan, LisaaSophie, Phonix en 37 bezoekers