Kinderen en hun pony's kletstopic?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Maartje_M

Berichten: 9289
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 10:26

Ik heb er zelf ook 2, en de oudste stapt regelmatig op mijn merrie, maar kan er echt niets mee dan rondjes stappen. En dat vindt ie toch saai worden dan. De middelste wil heel graag, maar durft er niet op omdat ze zo hoog is. Dus dan maar op zoek naar een kleintje.
Ik vind het wel lastig te kiezen voor welke maat ik moet gaan. Dacht eerst een C, dan kan ik er af en toe zelf een keertje op om te corrigeren (ben ook maar 1.63 haha) maar voor de kinderen is een A misschien wel veel fijner. Maar daar groeien ze wel weer eerder uit. Dilemma's :+


Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Kinderen en hun pony's kletstopic?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 10:30

Pfff wat een drama die coniferen! Succes met het weghalen, wordt daarna vast heel mooi. Maar wat een bende krijg je er eerst van.

Voor een kind is een pony van eigen formaat volgens mij nog altijd het meest ideaal. Maar dan zit je inderdaad in het uitgroeien. Dilemma's inderdaad!

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 10:32

Ik vond de maat ook lastig.
Maar wij hadden al c pony's. En nu heeft hij een A. Ik vind het super fijn dat het past en in balans is.
Hierna gaat hij naar een C.
Ik hoop dat de KNHS over gaat op leeftijden IPV de hoogte van de pony's in een categorie. (Dressuur)

PinkPrincess

Berichten: 1668
Geregistreerd: 31-05-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 10:34

Ja en ik ben iemand die geen afstand kan doen van zn dier dus ik zit straks met 8 maten pony's opgescheept en 3 maten paarden _O-
Is mijn zoon straks 18 en zegt hij mama ik ga motor rijden want ik zoek toch meer PK :wave:

fight for what you want and you will never lose

Maartje_M

Berichten: 9289
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 10:37

ja dat zou heel fijn zijn sneeuwpop! Al verwacht ik dat onze oudste gaat springen dus dan houdt het op :')
We kijken nu naar een grote A/kleine B. Ben nu echt aan het orienteren, en dan als de paarden weer op het gras staan hopelijk iets erbij. Heb ze aan huis staan, maar ik moet nog even practisch oplossen hoe ik dat ga doen. Ze staan 24/7 buiten met inloopstal, maar daar heb ik maar 2 boxen. En er zal misschien een lagere drinkbak bij moeten

Haha dat ook pinkPrincess. Al is het wel een reden waarom ik nu naar een wat jongere pony wil kijken (onder de 15), dat als ze straks echt geen interesse hebben, hij nog de verkoop in kan

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34443
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 10:41

Wij hebben ook eerst manegeles gedaan voordat de pony kwam. Een A want ze durfde niet op grote pony's. Helaas dus vorig jaar in moeten laten slapen. Nu durft ze wel op D en E pony's. Ze vindt Star haar leasepony superlief en doet daar heerlijk haar ding mee maar op termijn komt er wel iets waar we samen op passen. Dat heeft geen haast.

Getup

Berichten: 8195
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 11:44

Ik weet nog niet,of ik het wat vind: op leeftijd indelen. Er staat nu iets op de KNHS Facebook pagina over n test daarvan in Limburg. Als je het hebt over n 6 jarige tegen een 12 jarige: ja,daar zit veel verschil in. Maar tussen 10 en 11 jarigen zit onderling toch ook n giga verschil qua niveau? De ene rijdt net n maand en de ander heeft al jaren een pony. De ene een simpele,de ander een toppony.

En B is toch B,of je nu goed bent of niet. Als je niet goed bent,dan win je niet, maar dat is toch met alles in het leven zo?

Ik vind het juist super,dat je met n kleine pony tussen de AB 'tjes rijdt . Vaak (dus niet altijd) bewegen de grote pony's beter en de juryleden die ik ken, zeggen ook altijd,dat ze het soms maar moeilijk vinden,die kleintjes ( pony's) te beoordelen.
Onze pony beweegt super,dus daar zouden wij niet veel last van hebben. Maar met je dribbelende A'tje tegen n leeftijdsgenoot op n D ......nee,lijkt mij niets

PinkPrincess

Berichten: 1668
Geregistreerd: 31-05-09
Woonplaats: Arnhem

Re: Kinderen en hun pony's kletstopic?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 12:01

Ik denk persoonlijk dat dit altijd blijft. Dat is toch ook zo bij de paarden/ 18+

voor kleine kindjes snap ik de leeftijdscategorie wel aangezien zij anders handelen, denken en dingen ervaren. En daarbij moet een jury toch punten geven op een correct gereden proef?
Ik denk dat kinderen vanaf 10 jaar ook niet meer op een A- pony zitten of wel?

fight for what you want and you will never lose


Getup

Berichten: 8195
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Kinderen en hun pony's kletstopic?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 12:28

Op die van mij zat een 12 jarige. Klein voor haar leeftijd.

kwita

Berichten: 6542
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 12:41

Zelfs tussen kindjes van dezelfde leeftijd kan verschil in ervaring en motoriek veel uitmaken, echter dat is toch met alles in het leven zo. Maar maak je er niet te druk om, plezier en oefening baart kunst blijven de drijvende krachten vroeger en nu nog!

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

PinkPrincess

Berichten: 1668
Geregistreerd: 31-05-09
Woonplaats: Arnhem

Re: Kinderen en hun pony's kletstopic?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 12:42

Ja daar ben ik het mee eens Kwita!

fight for what you want and you will never lose

Getup

Berichten: 8195
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 12:52

kwita schreef:
Zelfs tussen kindjes van dezelfde leeftijd kan verschil in ervaring en motoriek veel uitmaken, echter dat is toch met alles in het leven zo. Maar maak je er niet te druk om, plezier en oefening baart kunst blijven de drijvende krachten vroeger en nu nog!



Mee eens.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 16:39

kwita schreef:
Zelfs tussen kindjes van dezelfde leeftijd kan verschil in ervaring en motoriek veel uitmaken, echter dat is toch met alles in het leven zo. Maar maak je er niet te druk om, plezier en oefening baart kunst blijven de drijvende krachten vroeger en nu nog!


Klopt, maar uitgaan van gemiddelden, zit er wel veel verschil in ontwikkeling per jaar.

Denk ook dat kinderen dan minder lang door blijven rijden op te kleine pony's.

Ik denk ook dat het goed is om kinderen enthousiast te houden op de wedstrijden. Ze gaan beginnen met een proef, dus ben benieuwd of het verschil in pony - hoogtes goed of slecht gaat.

Orsje

Berichten: 876
Geregistreerd: 10-01-06
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 19:21

Moet zeggen dat wij met Claire echt een gelukstreffer hebben! Zowel qua karakter en prijs. We hebben haar inclusief spullen overgenomen. Ze is natuurlijk al 19 jaar en was momenteel met hun eigen kids en het rijden niet zo braaf. Omdat ze niet gelukkig was tussen de andere paarden. Als ik haar nu met onze dochter zie, gaat dat helemaal goed komen! Claire zal wel pittig zijn voor haar, want ze is heel voorwaarts. Nu hebben wij ook een stoere dochter die weinig angst kent.

Orsje, uit het zicht, maar niet uit mijn hart..
History (Fjord X Pinto) in bezit sinds 11-10-2013
Claire (Shet) in bezit sinds 24-01-2019
Fiona (Appaloosa Shet) in bezit sinds 16-05-2020

Maartje_M

Berichten: 9289
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Kinderen en hun pony's kletstopic?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 19:43

Ik heb een super leuke pony gezien, maar pas 4 := das misschien wel een beetje jong voor mijn drie musketiers

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 19:57

Maartje_M schreef:
Ik heb een super leuke pony gezien, maar pas 4 := das misschien wel een beetje jong voor mijn drie musketiers



Afbeelding

Afbeelding


Wij wilden ook geen 4 jarige .... _O-

Maartje_M

Berichten: 9289
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Kinderen en hun pony's kletstopic?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 19:59

Haha ok het kan wel werken natuurlijk. Maar mijn jongens zijn pas 5, 3 en 1 en hebben nog weinig/geen rijervaring

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 21:02

Maartje_M schreef:
Haha ok het kan wel werken natuurlijk. Maar mijn jongens zijn pas 5, 3 en 1 en hebben nog weinig/geen rijervaring


Mijn dochter 7 en ook weinig ervaring.
Deze is top braaf maar,denk wel een beetje een uitzondering, een pony met ervaring was eigenlijk meer de bedoeling :-)

Getup

Berichten: 8195
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Kinderen en hun pony's kletstopic?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 07:26

Ik kwam met een 3 jarige thuis. Maar mijn dochters waren toen pas 2 en 0 , dus ik dacht" tegen de tijd dat ze echt gaan rijden zijn ze 6 en de pony ook" :D . Had wel n ruitertje voor hem,vanaf dat hij 4 was.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 07:29

Mijn zoontje van 7 is zijn volgende pony aan het inrijden.(pony is 6) Hij rijdt nog vooral op de shetlander, maar het is de bedoeling om die ander vaker op te pakken.
Hij wordt dit jaar 8.
De pony die we verkocht hebben (4) wordt ingereden door een (net) 9 jarige.
En mijn vriendin heeft een veulen gekocht voor als haar dochter uit de shetlander groeit.


Het hangt van veel factoren af...vooral begeleiding, karakter van kind en pony of het kan.

Maartje_M

Berichten: 9289
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Kinderen en hun pony's kletstopic?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 12:48

Ok, een 4 jarige is geen stop dus! Zag net nog een leuke. Beetje jammer dat het allemaal wat te vroeg is eigenlijk :') hopelijk over een paar maanden nog net zo veel leuke pony's

DWitzel

Berichten: 357
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Almere

Re: Kinderen en hun pony's kletstopic?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 15:01

Ik meld mij even als nieuwe hier! Sinds een jaartje een jonge dame die op mijn fjord rijdt. Ruitertje is 10 en pony 20 jaar oud en ze doen het zo leuk samen dat ze volgende week een eerste Bixie gaan starten... Ter voorbereiding nu de Bixie AA springen aan het voorbereiden, maar het parcoursje zoals in het vraagprogramma snap ik niet helemaal... Al die lijntjes :o Iemand ervaring? 1 is drafbalkjes en ga ik dan rechtsom helemaal rond naar 2 of linksom? Na de balkjes staat zowel links als recht een pijl.... Als ik rechtsom ga waar kom ik dan op die linkse pijl? of ga ik na 3 linksom naar 4? Gevoel zegt bij die kleintjes zoveel mogelijk buitenom, "over de hoefslag"? Tips meer dan welkom :-)

Cemlys

Berichten: 14936
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Kinderen en hun pony's kletstopic?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 15:35

4 zou voor mij zeker geen stop zijn. Ik heb vorig jaar 2 5-jarige verkocht aan allemaal mensen met kleine kinderen. Een 3 jarige ruintje hier gefokt en s zomers hier in opfok gebleven ook aan een meisje van 5 verkocht. Hij was 'zadelmak' bij verkoop en zij heeft em zelf verder ingereden.

Yesterday is history, tomorrow is mystery, today's a gift, that's why it's called present!

Getup

Berichten: 8195
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 18:08

DWitzel schreef:
Ik meld mij even als nieuwe hier! Sinds een jaartje een jonge dame die op mijn fjord rijdt. Ruitertje is 10 en pony 20 jaar oud en ze doen het zo leuk samen dat ze volgende week een eerste Bixie gaan starten... Ter voorbereiding nu de Bixie AA springen aan het voorbereiden, maar het parcoursje zoals in het vraagprogramma snap ik niet helemaal... Al die lijntjes :o Iemand ervaring? 1 is drafbalkjes en ga ik dan rechtsom helemaal rond naar 2 of linksom? Na de balkjes staat zowel links als recht een pijl.... Als ik rechtsom ga waar kom ik dan op die linkse pijl? of ga ik na 3 linksom naar 4? Gevoel zegt bij die kleintjes zoveel mogelijk buitenom, "over de hoefslag"? Tips meer dan welkom :-)


even zo uit mn hoofd: helemaal rechtsom naar 2. Zoek even op youtube, daar kun je vast filmpjes vinden!

DWitzel

Berichten: 357
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 11:31

Getup schreef:
DWitzel schreef:
Ik meld mij even als nieuwe hier! Sinds een jaartje een jonge dame die op mijn fjord rijdt. Ruitertje is 10 en pony 20 jaar oud en ze doen het zo leuk samen dat ze volgende week een eerste Bixie gaan starten... Ter voorbereiding nu de Bixie AA springen aan het voorbereiden, maar het parcoursje zoals in het vraagprogramma snap ik niet helemaal... Al die lijntjes :o Iemand ervaring? 1 is drafbalkjes en ga ik dan rechtsom helemaal rond naar 2 of linksom? Na de balkjes staat zowel links als recht een pijl.... Als ik rechtsom ga waar kom ik dan op die linkse pijl? of ga ik na 3 linksom naar 4? Gevoel zegt bij die kleintjes zoveel mogelijk buitenom, "over de hoefslag"? Tips meer dan welkom :-)


even zo uit mn hoofd: helemaal rechtsom naar 2. Zoek even op youtube, daar kun je vast filmpjes vinden!


Dankjewel!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 bezoekers