Buitenrijden met SOS personenalarmering?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Olympia96

Berichten: 3295
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Buitenrijden met SOS personenalarmering?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-19 18:50

Hoi,

Nadat ik vandaag ongewenst bodemonderzoek heb verricht tijdens een buitenrit, ben ik er helemaal klaar mee. Vandaag heb ik echt mazzel gehad, maar het had heel anders af kunnen lopen. Thuisfront is ook niet meer amused en vooral ongerust als ik weer alleen op pad ga. Ik heb allerlei tracking en SOS apps geprobeerd, maar geen enkele app doet wat ik wil.

Wat ik wil is dat er contact wordt gezocht met voorkeurspersonen zodra ik de grond raak (valdetectie) dus. Ik rij bijna altijd alleen en live tracking voldoet niet omdat ik niet kan verwachten dat anderen mij steeds in de gaten houden. Ook de SafeRider app doet het niet (goed).

Nu zag ik dit ding en dat lijkt me best een oplossing: Bekijk Personenalarmering SOS-Noodknop op: https://www.bol.com/nl/p/personenalarme ... _iphoneapp

Zijn we bokkers die ervaring hebben met zoiets? Of iets anders slims hebben bedacht?


C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70436
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 18:53

Ik verplaats dit topic naar buitenrijden, ruitervakanties en trektochten.

Marith_Ov

Berichten: 2553
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Hardenberg

Re: Buitenrijden met SOS personenalarmering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 19:35

Geen ervaring mee, maar ik heb sinds kort een AppleWatch die hetzelfde kan. Zodra je hard valt en niet op de signalen reageert die de Watch af geeft wordt er automatisch 112 gebeld. Ik hoop dat ik nooit hoef uit te proberen of dit ook daadwerkelijk werkt, maar ik vind het wel een prettig idee als ik alleen (bijna altijd) op pad ga met paardlief :D

Luna Bashirah

DAWRA; Let's go and ride... our greatest pride! Dé vereniging voor jou en je westernarabier of partbred met minimaal 50% Arabisch bloed.

StalNollie

Berichten: 9076
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Buitenrijden met SOS personenalarmering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 19:39

Lees mee! Wist niet eens dat het bestond, wat goed ga ik zeker mezelf in verdiepen, altijd alleen bezig

Olympia96

Berichten: 3295
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-19 20:26

Marith_Ov schreef:
Geen ervaring mee, maar ik heb sinds kort een AppleWatch die hetzelfde kan. Zodra je hard valt en niet op de signalen reageert die de Watch af geeft wordt er automatisch 112 gebeld. Ik hoop dat ik nooit hoef uit te proberen of dit ook daadwerkelijk werkt, maar ik vind het wel een prettig idee als ik alleen (bijna altijd) op pad ga met paardlief :D


Ik wil liever een device dat niet gelijk 112 belt haha. Dit wordt veel voor ouderen met alzheimer of andere ziektes gebruikt. Maar ook geschikt voor ruiters denk ik?

bumper

Berichten: 242
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Hoogeveen

Re: Buitenrijden met SOS personenalarmering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 20:43

Lijkt mij een prima optie omdat hij niet via een meldbank gaat, maar rechtstreeks naar je aangewezen contactpersonen.
En locatie doorgeeft. Hoop dan wel dat je contact personen beetje locaties kunnen opzoeken. Is wel een app waarop je actief moet drukken , dus niet bij bewusteloosheid in te zetten.

Ik ga me er nog even verder in verdiepen.

Marith_Ov

Berichten: 2553
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 21:15

Olympia96 schreef:
Marith_Ov schreef:
Geen ervaring mee, maar ik heb sinds kort een AppleWatch die hetzelfde kan. Zodra je hard valt en niet op de signalen reageert die de Watch af geeft wordt er automatisch 112 gebeld. Ik hoop dat ik nooit hoef uit te proberen of dit ook daadwerkelijk werkt, maar ik vind het wel een prettig idee als ik alleen (bijna altijd) op pad ga met paardlief :D


Ik wil liever een device dat niet gelijk 112 belt haha. Dit wordt veel voor ouderen met alzheimer of andere ziektes gebruikt. Maar ook geschikt voor ruiters denk ik?


Dat doet hij ook niet, hij geeft een aantal trillingen/signalen af waar je op moet reageren, als je nergens op reageert dan belt hij na een paar minuten 112. Dus als je echt bewusteloos ligt. Als je wel op de signalen van de Watch reageert dan belt hij niet en kun je zelf beslissen of je met iemand contact op wilt nemen.

Luna Bashirah

DAWRA; Let's go and ride... our greatest pride! Dé vereniging voor jou en je westernarabier of partbred met minimaal 50% Arabisch bloed.

Olympia96

Berichten: 3295
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-19 09:00

bumper schreef:
Lijkt mij een prima optie omdat hij niet via een meldbank gaat, maar rechtstreeks naar je aangewezen contactpersonen.
En locatie doorgeeft. Hoop dan wel dat je contact personen beetje locaties kunnen opzoeken. Is wel een app waarop je actief moet drukken , dus niet bij bewusteloosheid in te zetten.

Ik ga me er nog even verder in verdiepen.


Heb de verkoper even een mail gestuurd, want in de omschrijving staat wel valdetectie.

Marith, dat is dan ook nog een goed alternatief. Al vraag ik me nog een beetje af wat er gebeurt als je op je applewatch valt.

Marith_Ov

Berichten: 2553
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 09:22

Tja, hetzelfde waarschijnlijk als je op je telefoon valt, of hij is stuk of je hebt mazzel en is nog heel. Dat zal waarschijnlijk ook met dat andere apparaatje zijn als je daar op valt. Alles kan onder de juiste omstandigheden stuk. Op een paard ben je nooit 100% veilig, ondanks alle apparatuur die je mee kunt nemen. Het blijft een risico, die je door externe apparaten iets kleiner kunt maken.

Luna Bashirah

DAWRA; Let's go and ride... our greatest pride! Dé vereniging voor jou en je westernarabier of partbred met minimaal 50% Arabisch bloed.

Lukasje
Berichten: 11153
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Buitenrijden met SOS personenalarmering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 09:27

Voor mijn hond heb ik een tracking systeem dat detecteert waar ze is. Een Trackimo mini. Op dat kleine toestelletje staat ook een SOS button die na indrukken een sms stuurt naar de persoon die jij hebt opgegeven. Maar je moet dus wel bij bewust zijn omdat je zelf alarm moet slaan.

Don't take anything for granted

Olympia96

Berichten: 3295
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-19 09:42

Marith_Ov schreef:
Tja, hetzelfde waarschijnlijk als je op je telefoon valt, of hij is stuk of je hebt mazzel en is nog heel. Dat zal waarschijnlijk ook met dat andere apparaatje zijn als je daar op valt. Alles kan onder de juiste omstandigheden stuk. Op een paard ben je nooit 100% veilig, ondanks alle apparatuur die je mee kunt nemen. Het blijft een risico, die je door externe apparaten iets kleiner kunt maken.


Ja dat begrijp ik. Alleen telefoon en watch zijn kwetsbare devices natuurlijk, zo’n button met valdetectie zou in theorie tegen een harder stootje moeten kunnen toch? Ik zit ook maar wat te brainstormen :-)

@Lukasje zoiets heb ik voor mijn katten ook, zonder noodknop. Maar valt me op dat die niet heel accuraat is qua gps.

Ik zat meer aan bergbeklimmers te denken die ongetwijfeld ook ‘iets’ bij zich zullen hebben. Ga mijn zoektocht daar even op focussen. En blijf benieuwd naar meningen :-)

Grit

Berichten: 6143
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 09:51

Ik heb dit kastje, ik kan je alleen niet vertellen of het werkt bij vallen, want dat is niet (nog) niet in de praktijk gebracht. Ik heb het kastje wel eens per ongeluk laten vallen en dan volgt er een zoemtoon die je nog uit kunt drukken.
Deze kastjes zijn relatief klein en degelijk, die vallen niet kapot.

Je hoeft niet in verbinding te staan met 112, je kan zelf een nummer programmeren. Je sluit een sim abonnement af. In mijn geval belt het kastje mijn vriend en is er een open verbinding, hij kan mij en mijn omgeving horen en met mij praten. Hij krijgt ook per sms mijn locatie door. Je kan ook nog een tweede persoon programmeren.

Ze zijn er ook zonder valdetectie, dus dat is iets om in de gaten te houden.
Edit; ik verbaas mij over de prijs die in jouw link staat, dat is beduidend goedkoper dan de prijzen die ik ken (150-180 euro). Even opletten of hier geen verplicht (duur) abonnement bij zit.

Olympia96

Berichten: 3295
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Buitenrijden met SOS personenalarmering?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-19 10:39

Thanx Grit, je opmerking over het abonnement klopt. Dat was de adder onder het gras. Ik heb zojuist deze besteld: Bekijk GSM ouderen - GPS tracker met APP - valdetectie en dwaaldetectie op: https://www.bol.com/nl/p/gsm-ouderen-gp ... _iphoneapp

Daar zit hoe dan ook valdetectie op en het werkt met een prepaid kaart. Er is 1 opmerking over het niet nauwkeurig zijn van de locatie in de reviews, dus dat moet ik even zien. Anders ben ik sowieso traceerbaar met de ‘zoek vrienden app’ mocht ik niet reageren.

Ben echt benieuwd of dit een oplossing is.

Grit

Berichten: 6143
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 10:56

Ik test het kastje geregeld. Ik heb er redelijk vertrouwen in, soms is het bereik minder en duurt het langer voor mijn vriend de locatie krijgt. Je kan het ook zelf testen door een sms te versturen.


Olympia96

Berichten: 3295
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-19 11:39

Grit schreef:
Ik test het kastje geregeld. Ik heb er redelijk vertrouwen in, soms is het bereik minder en duurt het langer voor mijn vriend de locatie krijgt. Je kan het ook zelf testen door een sms te versturen.


Ik ben zo benieuwd!
Ik denk in combinatie met de live tracking van de Zoek Vrienden app (die wel heel sucuur is), een perfect middel.

Renee1991

Berichten: 5965
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Buitenrijden met SOS personenalarmering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 11:49

Misschien wordt er hetzelfde 'kastje' bedoeld, maar mijn vriend werkt soms alleen in een grote hal met machines en die moet verplicht een kastje om zijn nek met een koord. Op het moment dat hij, dus ook het kastje, horizontaal signaal detecteert (dus als mijn vriend op de grond zou liggen), belt het kastje automatisch drie nummers die ingeprogrammeerd zijn in het kastje.
Eén daarvan is van het waterschap die meteen naast de hal zit, maar je kunt dat dus zelf programmeren. Dus daar kun je bijv. ouders, broer/zus en partner in zetten.
Ik kan wel eens vragen waar dat kastje van is als je wilt?

Olympia96

Berichten: 3295
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Buitenrijden met SOS personenalarmering?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-19 14:30

Als je wilt graag Renee. Ik denk dat het om hetzelfde systeem gaat. Wil je ook vragen of en hoe goed het werkt? Niet dat ik hoop dat je vriend het heeft moeten gebruiken natuurlijk ;)

Renee1991

Berichten: 5965
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Buitenrijden met SOS personenalarmering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 16:22

Haha nee, zeker niet. Maar de gedachte dat het om je nek hangt als je bijv. buiten bewustzijn raakt door gevaarlijke stoffen is wel prettig. Dat ie meteen belt.
Ik zal het vandeweek even vragen, hij is nu druk aan het carnavallen :+

Lukasje
Berichten: 11153
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 23:54

Olympia96 schreef:
@Lukasje zoiets heb ik voor mijn katten ook, zonder noodknop. Maar valt me op dat die niet heel accuraat is qua gps.



Dat vind ik van de mijne toch wel eigenlijk.

Don't take anything for granted

Olympia96

Berichten: 3295
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-19 06:33

Lukasje schreef:
Olympia96 schreef:
@Lukasje zoiets heb ik voor mijn katten ook, zonder noodknop. Maar valt me op dat die niet heel accuraat is qua gps.



Dat vind ik van de mijne toch wel eigenlijk.


Welke heb jij dan? Ik die van TriStar (geloof ik, op de vroege ochtend uit m’n hoofd).

Lukasje
Berichten: 11153
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 09:58


Don't take anything for granted

Renee1991

Berichten: 5965
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Buitenrijden met SOS personenalarmering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 18:46

@ TS, ik heb even aan mijn vriend gevraagd welke zij hebben op het werk. Dat is een kastje van SoloProtect. Het nadeel is alleen, voor zover ik kan zien op de website, dat het echt toegespitst is op de arbeidsmarkt. Dus ik betwijfel of dat voor jouw doeleinden te gebruiken is :n
Het is in ieder geval een belletje waard.
https://www.soloprotect.com/nl/

Olympia96

Berichten: 3295
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-19 06:44

Bedankt voor het vragen Renee! Lijkt me inderdaad net niet helemaal wat ik zoek.
Ik heb inmiddels een andere SOS button binnen, degene die ik hier eerder postte, hij staat nu op te laden en ga ‘m dit weekend testen:

Afbeelding
Ziet er mooi uit, en het ‘voelt’ als kwaliteit.

Monique1963

Berichten: 8567
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 08:48

Goed topic, Ik stip aan. Ik ben twee keer de afgelopen 3 jaren nogal hard "afgestapt" en de eerste keer hebben omstanders voor mij de ambulance gebeld (voet gebroken) de tweede keer had ik het zelf kunnen doen (stuitje gebroken) maar ben toen toch thuis gekomen. Beide keren had het handig geweest als er gps-coordinaten naar het thuisfront gestuurd hadden geworden. Wist niet dat zoiets als jullie beschrijven bestond. Ook een gps-tracker in/aan het zadel zou goed zijn, want paardlief ging alvast vooruit naar huis om koffie te zetten. (2e x kwam ze wel naar me terug)

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

Oeska

Berichten: 1798
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 09:37

Olympia96 schreef:
Ik zat meer aan bergbeklimmers te denken die ongetwijfeld ook ‘iets’ bij zich zullen hebben. Ga mijn zoektocht daar even op focussen. En blijf benieuwd naar meningen :-)


De meeste mensen (althans op mijn beginners niveau...) gaan niet alleen de bergen in, dus dan is het voldoende als je buddy/buddies een (satelliet) telefoon bij heeft en je de huttenwaard laat weten wat je plan is.
Ik ken wel personen die vergelijkbare SOS apparaatjes mee nemen als jij hebt aangeschaft. Zelfde principe: knopje indrukken, direct contact met een gekozen nummer en coördinaten doorgestuurd. Gelukkig nog nooit live hoeven meemaken hoe dat werkt.

Valdetectie is wat minder relevant misschien; op de gevaarlijke stukken moet je eigenlijk gewoon niet vallen. Punt. En ook daar geldt weer dat het verstandig is nooit alleen te gaan. En echte klimmers maken zulke gekke bewegingen in alle richtingen dat het apparaatje waarschijnlijk constant denkt dat je valt :')

"It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent. It is the one that is the most adaptable to change."
~Charles Darwin~


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker