Inkomstenbelasting 2018

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 18:54

Ik heb mijn gegevens vast ingevuld, daarmee zouden we een mooi bedrag terug krijgen, maar mijn man is zzper dus de boekhouder komt nog voor zijn deel, dat wordt spannend maar ik weet nu in ieder geval dat er wat speling is.

Anoniem

Re: Inkomstenbelasting 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 18:57

Zo, heb hem net gedaan, alle info klopte bij mij :j Krijg nog mooi wat terug ondanks al een voorlopige teruggaaf :D

Eef_Bam

Berichten: 4094
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 19:05

Hier een vraag: weet iemand hoe het zit met hypotheekrenteaftrek als je samen een huis hebt gekocht en dus fiscaal partner bent voor een deel van het jaar. Omdat we niet heel het jaar fiscaal partner zijn (en dat wil ik ook niet vanwege toeslagen) kan ik niet kiezen voor "samen aangifte doen". Maar als we dan de gegevens invullen krijgen we beide volledige hypotheekrenteaftrek. Dat lijkt me niet de bedoeling? Maar ik zie geen mogelijkheid te splitsen, bij samen invullen kan dat wel heel mooi.

Levitate
Berichten: 1183
Geregistreerd: 20-08-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 19:06

xPabloBokt schreef:
Ik heb hem zojuist ingevuld. Ik heb sowieso €800,- terug uit inkomstenbelasting, heb €821,- aan schoolkosten opgegeven (dus komt neer op €571,- terug na aftrek van de drempel van €250,-), heb kosten gemaakt voor steunzolen (vallen onder hulpmiddelen, heb €28,- kunnen opgeven) en heb aangegeven dat ik voor werk met OV heb gereisd waar ik geen vergoeding voor kreeg.

Die €800,- heb ik sowieso in mijn zak, als de schoolkosten en steunzolen akkoord zijn wordt dat €1400,- :D

*doet een dansje* *\o/*
Verbeter me als ik het fout heb hoor! Maar ik heb ook bijna 600 aan niet vergoedde medische kosten, maar ik krijg geen 600 belasting terug. Er wordt 600 van je inkomen afgetrokken, dus je betaald over 600 geen belasting dus (stel dat je in de 36% schaal valt) krijg je uiteindelijk 36% van 600 = 216 euro terug. Zo staat het in ieder geval wel bij de berekening aan het eind bij mij.

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 19:21

Hier ook gelukt, heb de eerste 3 maanden van 2018 nog een eigen bedrijfje gehad, dus het was wel wat werk zeg.. Maar vind een boekhouder te duur.
Hoop dat alles een beetje klopt, heb amper medische kosten gehad dus heb dat gewoon op nul gelaten, en mijn inkomen bij mijn werkgever was al correct ingevuld.
krijg ik volgens de berekening 270 euro terug, dat is toch wel een heel mooi extra bedrag voor op de spaarrekening *\o/*
Had iets te maken met de premie volksverzekering? Geen idee wat dat is :')
Heel die berekening die aan het einde staat snap ik niks van, maar er stond "te ontvangen" voor dus ik ben helemaal blij haha

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Inkomstenbelasting 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 19:24

Hmm, moet je niet bericht krijgen dat je je inkomensbelasting kunt doen? Ik heb nog geen bericht ontvangen namelijk. :=
Digitaal ook niet.

EmmaK95

Berichten: 557
Geregistreerd: 21-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 19:27

magda_90 schreef:
Hmm, moet je niet bericht krijgen dat je je inkomensbelasting kunt doen? Ik heb nog geen bericht ontvangen namelijk. :=
Digitaal ook niet.


Nee, het staat vanaf vandaag klaar op MijnBelastingdienst!

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 19:35

Eef_Bam schreef:
Hier een vraag: weet iemand hoe het zit met hypotheekrenteaftrek als je samen een huis hebt gekocht en dus fiscaal partner bent voor een deel van het jaar. Omdat we niet heel het jaar fiscaal partner zijn (en dat wil ik ook niet vanwege toeslagen) kan ik niet kiezen voor "samen aangifte doen". Maar als we dan de gegevens invullen krijgen we beide volledige hypotheekrenteaftrek. Dat lijkt me niet de bedoeling? Maar ik zie geen mogelijkheid te splitsen, bij samen invullen kan dat wel heel mooi.

Jullie hebben verder geen enkel contract afgesloten voor de koop van het huis??

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 19:39

EmmaK95 schreef:
magda_90 schreef:
Hmm, moet je niet bericht krijgen dat je je inkomensbelasting kunt doen? Ik heb nog geen bericht ontvangen namelijk. :=
Digitaal ook niet.


Nee, het staat vanaf vandaag klaar op MijnBelastingdienst!


Logisch natuurlijk. }:0 :(:)

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 19:59

Eef_Bam schreef:
Hier een vraag: weet iemand hoe het zit met hypotheekrenteaftrek als je samen een huis hebt gekocht en dus fiscaal partner bent voor een deel van het jaar. Omdat we niet heel het jaar fiscaal partner zijn (en dat wil ik ook niet vanwege toeslagen) kan ik niet kiezen voor "samen aangifte doen". Maar als we dan de gegevens invullen krijgen we beide volledige hypotheekrenteaftrek. Dat lijkt me niet de bedoeling? Maar ik zie geen mogelijkheid te splitsen, bij samen invullen kan dat wel heel mooi.

Dat is inderdaad niet de bedoeling. Ik kan vanavond wel even kijken of ik het kan testen voor je, als het nog niet is gelukt?

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 20:05

karuna schreef:
Yonker schreef:
[quote="karuna"
Ik moet betalen en veel ook. Krijg allimentatie bruto en kan daar dus een stevig bedrag voor afdragen. Vorig jaar de verrassing van de ziektekostenwet bijdrage die hoger was dan voor werkgevers. Vorig jaar in totaal 17800 mogen betalen. Slik. Dit jaar zal ook weer zoiets zijn, alleen nog geen definitieve van 2017 gehad.
[/quote

Je weet dat je dikke onzin aan het verkondigen bent he? De zorgverzekeringswet is voor iedereen hetzelfde.

Dat dacht ik dus ook :j maar verrassing ik moest vorig jaar toch echt 1300 euro meer betalen ivm afwijkend percentage. -O- Heb belastingdienst nog gebeld erover maar ik schijn om de een of andere reden ergens tussen te vallen kwa regeltjes. Heb niet voor niets nog steeds geen definitieve van 2017 gehad. Mogelijk dat het nog teruggedraaid wordt. Afwijkende combinatie van inkomsten die niet gebruikelijk is. In combinatie met een zzp zonder inkomen.

Maar ja dit jaar rekening gehouden met nog meer moeten betalen, ik ga alleen geen haast hebben met aangifte doen. Zal wachten tot een van de laatste dagen. Des te later moet ik betalen des te langer kan ik doorsparen om mijn buffer goed op peil te houden.

Kaitlinn ik zou daar even over bellen, dat was een van mijn knelpunten van 2017 dus ook. Heb daar vraag over gesteld maar nog steeds geen antwoord over gehad. Huis was deel van jaar van ons samen deel van hem alleen. Ik betaal geen hypotheek maar draag wel bij aan de lasten erover. Dus geen huur maar ook geen eigen huis. Voor 2018 zal het iets simpeler zijn want nu echt geen eigen huis meer.

Er zijn wel twee percentage voor de Zorgverzekeringswet hoor; laag en hoog. Inmiddels is het verschil alleen geen 3% meer:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... jdrage_zvw

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 21:30

karuna schreef:
Ik krijg allimentatie en wao bruto. Moet dus zelf mijn belasting betalen dat wat bij loon al standaard wordt ingehouden voordat je het uitbetaald krijgt. :j dat is 42% grofweg van wat ik krijg gaat meteen weer terug. Daar bovenop komt dat ziekenfonds gedeelte nog wat afgelopen jaar uit het hoofd 3500 euro was of zo wat ik kon betalen. % was meen ik 3 % meer dan de standaard situatie. Dus helaas de 17800 van vorig jaar klopt toch echt ook omdat je als werknemer een antal kortingen krijgt die ik niet heb. Ik heb vragen gesteld vorig jaar en aan de hand daarvan zijn ze dus al aan het nazien, vandaar dat ik de definitieve nog niet heb gehad.

De reden waarom op papier meer inkomen dan werkelijkheid heeft te maken met het huis en de constructie ivm scheiding waar ik nog in zit. Ik probeer niet voor niets weg te komen, zit in huis van ex met fikse bijdrage aan woonlasten. Die ik niet krijg maar wel meetellen als inkomen voor de belastingdienst. Ik heb op papier 11000 euro meer inkomen dan ik dus bruto ontvang. En moet daar dus ook belasting over betalen.

En zoals ik al zei was zzp zonder inkomen. Had me vast ingeschreven bij kvk zonder er iets mee te kunnen doen nog. Dat is dus ook weer teruggedraait omdat het me op dit moment alleen maar geld kost. En wat ik van plan was door uwv wao is afgeraden omdat het zoveel administratieve verrekening gaat kosten en me mogelijk daardoor vooral geld kost in tweede instantie dus ook niet meer van toepassing.


Tja als je weet dat je daar nog belasting over moet betalen lijkt me het logisch dat je een percentage van je bruto inkomsten apart zet (al lijkt t me ontzettend ongewoon dat je alles bruto uitbetaald krijgt maar oke). Je weet dat die 17k komt dus zeuren dat je zoveel moet betalen lijkt me nogal onzinnig omdat iedereen dat in dat opzicht moet. Maargoed.
Overigens is het onzin dat je als niet werkende zzp’er geld weggooit, aangezien de enige kosten die je als eenmanszaak hebt het eenmalige kvk inschrijfgeld is. Geef je 0 aan betaal je ook 0.

Uit de belastingaangifte hiero is gekomen dat m’n vriend (fiscale partner) moet betalen en ik terug krijg! Als die twee met elkaar verrekend worden krijgen we wel iets terug. Geen heel groot bedrag maar toch wel een meevallertje!

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 21:32

Ik heb die van heel de familie al gedaan behalve van ons zelf :+

Begin 2018 was mijn man in dienst van een payrollbedrijf, hier heeft hij geen jaaropgave van gekregen. Er staan voor dat bedrijf 2 aparte bedragen vooraf ingevuld.

Toen is het payrollbedrijf overgenomen door een ander bedrijf, mijn man dus ook. Zelfde situatie als hierboven hij heeft 1 jaaropgaaf. In de vooraf ingevulde bedragen staan 2 bedragen. Wat het andere is, geen idee??

Daarna is hij in dienst gekomen van het bedrijf zelf die klopt gelukkig wel.

Ziet er zeg maar zo uit:
Bedrijf 1 €100 ???
Bedrijf 1 € 500 ???
Bedrijf 2 € 300 ???
Bedrijf 2 € 2000 klopt met jaaropgaaf
Bedrijf 3 € 10.000 klopt met jaaropgaaf

Dus lekker verwarrend. Durf hem nog niet in te dienen, maandag maar eens bellen. Bedragen zijn trouwens fictief hoor :+

djuulsie

Berichten: 12789
Geregistreerd: 13-07-08

Re: Inkomstenbelasting 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 21:35

Ook aangifte gedaan. We krijgen een leuk bedrag terug *\%/*

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 21:37

veerledec schreef:
Eef_Bam schreef:
Hier een vraag: weet iemand hoe het zit met hypotheekrenteaftrek als je samen een huis hebt gekocht en dus fiscaal partner bent voor een deel van het jaar. Omdat we niet heel het jaar fiscaal partner zijn (en dat wil ik ook niet vanwege toeslagen) kan ik niet kiezen voor "samen aangifte doen". Maar als we dan de gegevens invullen krijgen we beide volledige hypotheekrenteaftrek. Dat lijkt me niet de bedoeling? Maar ik zie geen mogelijkheid te splitsen, bij samen invullen kan dat wel heel mooi.

Dat is inderdaad niet de bedoeling. Ik kan vanavond wel even kijken of ik het kan testen voor je, als het nog niet is gelukt?

Ik krijg inderdaad hetzelfde. Ik vermoed dat het niet kiezen van fiscaal partnerschap voor het hele jaar, betekent dat je niet samen aangifte doet in het programma. Je kan dan alleen de aan jou toerekenbare kosten meenemen. Je moet bij het bezit van de eigen woning ook 50% invullen volgens de toelichting, wat gewoon 100% is als je het hele jaar partners bent.

Overigens is de definitie van fiscaal partners voor de toeslagen niet per se gelijk aan de definitie voor de inkomstenbelasting, maar ik weet verder te weinig van toeslagen om daar veel over te kunnen zeggen.

Anoniet
Berichten: 1723
Geregistreerd: 27-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 21:55

Stel nu: je hebt een opleiding gedaan (meerdere jaren) die de baas heeft betaald.
Nu ga je uit dienst en krijg je een factuur van de baas. Mag je die kosten dan dit jaar aftrekken als studiekosten?

WannabeAnky
Berichten: 381
Geregistreerd: 10-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 22:05

Helaas, kreeg altijd geld terug, maar nu voor het eerst een jaar full-time in dienst en moet gaan betalen -O- |(

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 22:11

watchthesky schreef:
Stel nu: je hebt een opleiding gedaan (meerdere jaren) die de baas heeft betaald.
Nu ga je uit dienst en krijg je een factuur van de baas. Mag je die kosten dan dit jaar aftrekken als studiekosten?

Ja in het jaar van de factuurdatum. Krijg je nu de factuur, pas in IB ‘19 aftrekbaar

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 22:23

Net de aangifte zo goed als ik kon ingevuld. Krijgen nog een leuk bedrag terug, maar had zelf iets meer verwacht omdat wij vorig jaar een huis hebben gekocht.
Nu is er natuurlijk al een deel via de voorlopige aanslag in 2018 gegaan maar toch :+
Maandag maar even het antwoord afwachten van de werkgever van mijn man.
En voor de zekerheid mijn IB op het werk nog even laten controleren.

MelanieB

Berichten: 25869
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 22:49

Mijn aangifte van 't weekend met hulp nog even herzien, kan zijn dat ik namelijk meer terug krijg, maar is nog even ingewikkeld.
Sta namelijk wel ingeschreven in doelgroep register voor hulp krijgen met zoeken/krijgen van een baan nav wajong aanvraag. Dus momenteel de baan die ik in loondienst heb ook met behulp van gemeente/doelgroepregister gekregen dus werkgever krijgt er ook subsidie voor etc en alle zelfde ondersteuningen zoals wajongers. :j
Staat bij: 'Kies ja als u in 2018 recht had op een uitkering of op ondersteuning bij het vinden van werk volgens de wet arbeidsongeschiktheidsvoorziening voor jonggehandicapten (wajong).'

Maar is nog even de vraag of ik die dus met ja in kan vullen, ik denk van wel als ik het zo lees maarja wil het wel zeker weten want geen zin om volgend jaar dik te moeten gaan betalen :))

Ik zie mooie bedragen voorbij komen die sommigen terug krijgen, lekker. :D
Voor degenen die terug moeten betalen :(:)

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Inkomstenbelasting 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 22:56

Hier ook ingevuld en we krijgen weer een heerlijke duit terug :):)

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 22:56

Ik moet 110 euro terugbetalen... Blijkbaar te weinig belasting ingehouden oid door werkgever?

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Inkomstenbelasting 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 23:04

Bij fftjes snel kijken met puur de informatie die ze zelf hebben ingevuld moet ik 500 euro betalen. Dus ik moet er echt fftjes goed voor gaan zitten met beide jaaroverzichten van mijn inkomsten en hoe ze mijn huis hebben genoteerd. Want die was niet vooraf ingevuld.

Kom ik er niet uit ga ik naar iemand die het voor mij kan/mag doen.

desi92
Berichten: 1724
Geregistreerd: 25-04-12
Woonplaats: 's-Heerenberg

Re: Inkomstenbelasting 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 23:11

Ik ga er na de carnaval eens goed voor zitten.
Heb in 2018 een huis gekocht dus eens kijken of het lukt om dat zonder hulp in te vullen.
Moest bij de aangifte over 2017 de kosten van taxatie al wel meenemen omdat die kosten in een ander jaar zijn gemaakt. Moet er alleen aan denken die kosten dus niet mee te nemen.
Ben benieuwd, vorig jaar op 0 uitgekomen, hoop eigenlijk op een meevaller dit jaar

MizzMontana

Berichten: 5678
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 23:29

Wij gaan het dit jaar voor het eerst invullen icm een eigen huis en hypotheekrenteaftrek. Ben heel benieuwd naar het bedrag dat we terug gaan krijgen.

Weet iemand of de WOZ-waarde ook van belang is voor het invullen van de inkomstenbelasting zo lang je nog hypotheek betaald? Of is dat pas van belang als je hypotheek volledig is afbetaald? De WOZ is gisteren op de mat gevallen en maar ons idee veel te hoog! (Stijging van 24%, al gebeld met de gemeente vandaag maar daar stond de telefoon roodgloeiend bij alle WOZ taxateurs en die hebben nog niet terug gebeld...)