Eetwaar voor paardjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 15:33

Heb me eens geamuseerd *\o/*

Plan gemaakt over hoe ik het graag zou willen.
Het groen en rode samen is ons perceel. Het rode is waar de paardjes in de winter staan.
Nu is dat gewoon zwarte zand.
Het gearceerde deel is er al wel (van die Paddock roosters, zodat ze droog staan want de rest wordt modder bij regen.)
Ben eens benieuwd naar jullie meningen. :D
De Paddock moet nog aangevraagd worden, met de huidige info wordt hij waarschijnlijk afgekeurd omdat wij maar hobbyist zijn -:(- maar daar zoeken we dan wel een oplossing voor O:)
Wil ook nog graag een stukje met kruiden maar weet niet of dat iets is omdat ze hier enkel in de winter staan.
Afbeelding


missfalki
Berichten: 2271
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-19 20:47

Goed bezig ... & leuk al die "voorpret" van bedenken :))

Aanvulling in de winterpaddock ook braam erbij want deze heeft in de winter nog blad.
De andere bomen/struiken niet volgens mij ...
En op de rand van paddock naar de groene wei misschien strook met kruiden
kunnen ze zowel in de zomer als in de winter (als er dan nog iets over is) van eten.
En de haagbeuk is beter als een beukenhaag, daar staat een blog over op de site van paard en plant.

En benieuwd wat je bedoelt met schop, is namelijk wel veel ruimte voor 1 ding waar mee je de struiken in de grond zet.
Maar is vast iets anders ;)

Groet Karin.

[ITP] [FOTOVERZ]Hét oortjes topic
[VS] Eetwaar voor paardjes [&]
GEZOCHT 2 HOEFSCHOENEN VOOR BEER RENEGADE CLASSIC MAAT 0

Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 21:51

Haha zalig zo plannen.
Het hele rode stuk is voor de winter, zowel de Paddock als het gras gedeelte. In de zomer staan ze op een andere wei van 1 ha.
Braam heb ik een beetje bang voor omdat dit dacht ik echt heel erg woekert en je er moeilijk vanaf geraakt als je het niet meer wilt hebben staan.
Van die kruiden, je leest mijn gedachten, was ook al aan t denken om dat daar te zetten in een bak met dan een ijzeren rooster op, zoals bij slowfeeders, om de plantjes wat te beschermen.

En schop :o haha vergeet soms dat we hier in België soms heel andere woorden gebruiken...hoe zal ik een noemen, een groot tuinhuis/opslagplaats?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 22:35

Braam woekert idd nogal snel. Ik denk dat als je ‘m goed snoeit en zorgt dat z’n uiteinden de grond niet raken, het wel te doen is. Wel een doornloze nemen.

Oy with the poodles, already

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 22:37

Ik zou echt geen braam planten,hier is geen paard wat het eet en het groeit met lange slierten over je gras ,van die uit schieters en je struikelt er over de paarden hebben krassen op hun benen,groeit over de stroomdraad.We krijgen hem niet uit geroeid.

Van welke kant van Belgie esterke?want ik ken het woord ook niet,ben van de kant van antwerpen.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 22:48

Dat bedoel ik. Die slierten moet je dus opknopen of afknippen. Bij ons eten ze het wel, maar niet heel enthousiast. En het liefst dat wij de blaadjes plukken :+

Oy with the poodles, already

tamary

Berichten: 29148
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 22:51

Als je een nuttig voor de paarden stekelstruik wil planten, kan je beter hondsroos nemen. Flinke rozenbottels (heel als snoep te voeren), ze hebben er respect voor en het woekerd niet. Braam is lekker fruit, maar ellende om het binnen grenzen te houden. En krassen van die stekels kunnen heel gevaarlijke prikwonden geven waar weinig zuurstof bij komt.
Braam wordt door mijn pony's & schapen geheel niet gegeten, al het in toom houden moet ik dus zelf doen en aan een bosrand (mijn kant is zon) is dat echt vervelend.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 23:11

beatje schreef:
Van welke kant van Belgie esterke?want ik ken het woord ook niet,ben van de kant van antwerpen.


Oeps haha van den Limburg :o zal wel dialect zijn...

missfalki
Berichten: 2271
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-19 23:41

Bedoel ook de doornloze variant van de braam :9
Stekels zijn niet fijn voor je paarden niet en jezelf niet.
En de rozenbottels zijn er ook nog lang in het jaar dus ook geschikt,
daar had ik zo gauw nog niet aan gedacht.
Kruiden kun je ook planten in oude auto/tractorbanden, zijn er in groot en kleiner formaat.

En zoals ik de omschrijving lees is een schop gewoon een schuur
en dan klopt het wel dat het ruim is :D

Groet Karin.

[ITP] [FOTOVERZ]Hét oortjes topic
[VS] Eetwaar voor paardjes [&]
GEZOCHT 2 HOEFSCHOENEN VOOR BEER RENEGADE CLASSIC MAAT 0

Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 00:27

Haha voel me haast een klein kind wat nieuw speelgoed heeft gekregen :+
Vind het erg leuk om zo vanalles uit te pluizen en te plannen, jammer dat ik het nu nog niet direct kan zetten allemaal, zal niet veel plant over schieten met mijn Bengels }>

Ben ook bezig om de aanvraag/vergunning van de Paddock te maken...daar geraak ik eerder gefrustreerd van...wat gedoe allemaal...snap er niks van en dan al dat geteken en Gemeet en dan zeggen straks njet... :=

Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 22:57

Kan je ook de treurberk nemen ipv de witte berk of de ruwe berk? Zie dat veel liever...maar als t niet mag word het uiteraard de witte of ruwe berk.

ukie

Berichten: 934
Geregistreerd: 25-12-05
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 10:08

Een paard mag alle berken soorten (Betula XXX). Dus bijv. ook Carpinus Betulus (haagbeuk).

www.fjordukie.nl

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 10:23

Ik val hier even binnen.
Heb niet alle 14 pagina's gelezen omdat ik daar geen tijd voor heb op dit moment en ook niet zeker ben of ik de informatie die ik zoek, ga vinden.

Ik zoek eigenlijk namen van bomen en struiken die NIET om een paardenwei mogen staan.
En dan met name vanwege giftige afvallende onderdelen (blad, zaden, vruchten).

Taxus, conifeer, gouden regen, esdoorn, eik die ken ik … maar wat nog meer?

Verder lijkt het mij leuk topic.
Ik ben zelf ook altijd met kruiden enzo in de weer, dus ga het zeker nog een keertje doorlezen.
Maar voor nu heb ik even 'haast' met verzamelen van zoveel mogelijk niet eetbare bomen en struiken :o

In every heart is a dream, follow this dream, it will open hearts

Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 10:29

Klimop is giftig, leguster ( als je t zo schrijft :o )dacht ik ook. Laurier, rododendrons, hulst


ukie

Berichten: 934
Geregistreerd: 25-12-05
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 10:33

Er is zoveel giftig.. staat er al beplanting rond je wei waaarvan je wilt weten of het giftis is of wil je graag weten wat je niet mag planten? In dat geval zou ik het omdraaien en kijken wat je wél kunt planten :P

www.fjordukie.nl

belle_boef

Berichten: 10724
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 10:35

Vrijwel alle in de winter groenblijvende bomen en struiken zijn giftig.

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 10:36

Klimop is ook een goede ja mochten ze dat in het hek willen laten groeien.

Ik heb tot op heden wat dus niet mag (in random volgorde):
Eik, Taxus, Gouden regen, Blauwe regen, Acacia, Buxus, Rhododendron, Laurierkers, Fluweelboom, Hulst, Conifeer (Thuja), Jeneverbes, Liguster, Mahoniestruik, Vlier, adelaarsvaren, heermoes, cotoneaster, azalea en klimop dus

In every heart is a dream, follow this dream, it will open hearts

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 10:38

ukie schreef:
Er is zoveel giftig.. staat er al beplanting rond je wei waaarvan je wilt weten of het giftis is of wil je graag weten wat je niet mag planten? In dat geval zou ik het omdraaien en kijken wat je wél kunt planten :P


Snap ik, maar ik ga niet zelf aanplanten (helaas).
Pal naast onze wei gaat industrie komen en nu heeft een landschapsinrichter de groenstrook ontworpen tussen onze wei en dat terrein, met wandelpaden, wadi en weet ik veel wat niet meer.
Over 10 dagen gaan ze dat presenteren en ik begreep dat de keus van de beplanting ook al gemaakt is. Ik mag wel de plantenlijst inzien.
Ja daag dus … ik wil dan direct gaan strepen wat ik er NIET in wil hebben … ik heb niemand daar rond zien lopen en vraag me dus ernstig af of er rekening is gehouden met het feit dat er pony's pal langs lopen.
Ik wil nu dus zoveel mogelijk namen verzamelen van ongewenste planten, zodat ik dat die info avond ook direct kan aangeven.

In every heart is a dream, follow this dream, it will open hearts

Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 10:47


ukie

Berichten: 934
Geregistreerd: 25-12-05
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 11:08

Oh dat is wel een vervelende situatie. Gelukkig zijn er veel sites waar lijstjes met giftige planten staan.

Haagbeuk en beukhaag zijn twee verschillende dingen.
Beuk (Beukhaag/Fagus sylvatica) is inderdaad giftig, maar volgens mij vallen de blaadjes wel mee.
Laatst bijgewerkt door ukie op 01-03-19 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt

www.fjordukie.nl

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 11:09

Daar staat ook kastanje tussen, maar dan de wilde soort.
Tamme Kastanje mag volgens mij wel.

En beuk zag ik ook staan ja, maar ik dacht altijd dat die veilig was.

Berk is in ieder geval altijd goed, en wilg ook.
Dus een wadi met wilg lijkt me wel wat en dan hier en daar een berk erin, dan kunnen zij het ook simpel houden :)
Laatst bijgewerkt door Isapaardje op 01-03-19 11:12, in het totaal 2 keer bewerkt

In every heart is a dream, follow this dream, it will open hearts

ukie

Berichten: 934
Geregistreerd: 25-12-05
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 11:10

Heb je er een beetje invloed op? Je zou meidoorn kunnen voorstellen. Is ook ged voor de vogels.

www.fjordukie.nl

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 11:11

ukie schreef:
Heb je er een beetje invloed op? Je zou meidoorn kunnen voorstellen. Is ook ged voor de vogels.

Oh ja dat is ook een goede inderdaad.
Ooit was gezegd dat we inspraak hadden, maar toen ik dat gisteren aan de projectontwikkelaar vroeg, was hij heel verbaasd. Nee plan was al gemaakt en we konden het alleen inzien, werd mij verteld.
Tja, maar gemaakt achter een bureau dus … erg jammer, want het is dus echt pal langs mijn wei (lees 20 cm afstand)

Hoe zit het met lijsterbes?

In every heart is a dream, follow this dream, it will open hearts

ukie

Berichten: 934
Geregistreerd: 25-12-05
Woonplaats: Brabant

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 11:18

Lijsterbes is giftig.

www.fjordukie.nl

Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 11:42

Nu snap heel goed dat je het niet fijn vind als hij planten gaat zetten die giftig zijn voor paarden, ik hou ook altijd mijn hart vast als ik zie dat een buur iets gaat planten.
Maar je kan daar niks aan doen uiteraard...je kan het vriendelijk vragen om plant x of y niet te zetten of ergens anders (verder van je paardjes vandaan) maar op t eind van de dag zet hij uiteraard nog altijd wat hij wilt zetten en waar hij het wilt zetten ookal zijn wij paarden mensen het daar niet mee eens...
Zeker niet aanvallend bedoeld he, want snap heel goed je angst maar heel Cru gezegd zijn het onze zaken niet wat een buur op zijn grond doet.
Waar je wel invloed op kunt hebben is Da afstand waarop hij het zet. Hier in België moet je met struiken hagen 50 CM van de scheiding af blijven. Bomen zelfs 2meter van de scheiding. Kan wel nog verschillen per gemeente.
En je moet het onderhouden zodat het niet gaat overgroeien.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Facebook, Ubermetrics en 43 bezoekers