Leeftijdsrubrieken bij kinderen ipv abcde klasse pilot

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
MarryAnneR
Berichten: 695
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Brabant

Leeftijdsrubrieken bij kinderen ipv abcde klasse pilot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-19 10:42

Hallo allemaal,

Ik kan even zo snel niet vinden of er eerder een topic over gestart is.
Er gaat via KNHS een pilot starten om de rubrieken op leeftijd van de kinderen in te schalen in plaats van op stokmaat pony. (dressuur)

Hoewel ik dit best een goed idee vind, vraag ik me dan af, of niet alle ouders de neiging hebben om dan maar meteen een pony op de groei te gaan kopen? Blijven dan alle a-b-c pony's straks werkeloos?

Ik hoor nu vaak om me heen, ja als ik haar nu al op een d-e pony laat starten, dan moet ze tegen die oudere meiden/jongens allemaal.

Aan de ene kant voor ons zelf kan het ook positief uitpakken, dochterlief rijdt met haar 16 jaar vaak tegen veel jongere ruiters omdat ze zelf erg klein is, in de C-klasse.

Hoe staan jullie hier tegenover? Nogmaals ikzelf niet negatief voor eigen dochter.

Mocht hier wel al een topic over zijn dan mag deze op slot :)

Hoera Redd Velvet R.H.A. is geboren op 24 juni 2021.
Hengstveulen van Redd Bull x Veenstra’s Promise
Rond 1 juni 2023 verwachten wij een veulen van Brummerhoeve’s Redd H x Veenstra’s Promise


fokfanaat

Berichten: 20205
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Leeftijdsrubrieken bij kinderen ipv abcde klasse pilot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 10:43

nou ja voor het springen zal dit niet snel ingevoerd worden neem ik aan, dus dan is een kleinere pony nog steeds fijner voor jongere kids

MerelV

Berichten: 1762
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Noord-Limburg

Re: Leeftijdsrubrieken bij kinderen ipv abcde klasse pilot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 11:11

In de boordeling lijkt me dit wel een lastige. Een E-pony heeft gewoon andere bewegingen dan een A-pony, maar in theorie zouden die tegen elkaar kunnen starten. Eigenlijk is dat mijn inziens niet met elkaar te vergelijken.

New Hennessy L1+29
Fabulous Faline 17-05-2010 - 25-11-2021, ons sprookje is ten einde
Dressuur jurylid M

Molfre

Berichten: 2627
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 11:14

MerelV schreef:
In de boordeling lijkt me dit wel een lastige. Een E-pony heeft gewoon andere bewegingen dan een A-pony, maar in theorie zouden die tegen elkaar kunnen starten. Eigenlijk is dat mijn inziens niet met elkaar te vergelijken.

Ik snap wat je bedoelt, maar het gaat toch niet om hoe spetterend het paard beweegd, maar om hoe het ruitertje rijdt en hoe zij een combinatie zijn? Als daar een objectief jurylid naar kijkt, denk ik dat dit alleen maar een stap in de goede richting is.

Ik hoop alleen inderdaad wel dat we straks geen wupsies van 6 op pony's van 1.55m krijgen. Daar krijg ik vaak een chronisch gebrek van. Uitzonderingen daargelaten.

Merry of soul she sailed on a day,
over the sea to Skye.

fokfanaat

Berichten: 20205
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 11:15

maar ja een 7 jarige kan je ook niet vergelijken met een 16 jarige, dus begrijp wel dat ze dat willen.

MerelV

Berichten: 1762
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Noord-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 11:16

Molfre schreef:
MerelV schreef:
In de boordeling lijkt me dit wel een lastige. Een E-pony heeft gewoon andere bewegingen dan een A-pony, maar in theorie zouden die tegen elkaar kunnen starten. Eigenlijk is dat mijn inziens niet met elkaar te vergelijken.

Ik snap wat je bedoelt, maar het gaat toch niet om hoe spetterend het paard beweegd, maar om hoe het ruitertje rijdt en hoe zij een combinatie zijn? Als daar een objectief jurylid naar kijkt, denk ik dat dit alleen maar een stap in de goede richting is.

Ik hoop alleen inderdaad wel dat we straks geen wupsies van 6 op pony's van 1.55m krijgen. Daar krijg ik vaak een chronisch gebrek van. Uitzonderingen daargelaten.

Dat klopt, maar een paard met makkelijkere gangen voldoet vaak iets beter aan het scala en beweegt losgelatener, waardoor de uitgangswaarde omhoog zou gaan. Nu wordt daarvoor gecorrigeerd door automatisch iets hoger te starten bij A pony's, maar wanneer puur gekeken wordt naar takt, ontspanning, aanleuning enzovoort, zal een A pony het zelden winnen van een E pony

New Hennessy L1+29
Fabulous Faline 17-05-2010 - 25-11-2021, ons sprookje is ten einde
Dressuur jurylid M

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Leeftijdsrubrieken bij kinderen ipv abcde klasse pilot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 11:19

Bij het mennen rijden alle pony's tegen elkaar. En bij gebrek aan deelname vaak ook tegen de paarden.
Ik rij regelmatig met mijn shet tegen KWPNers (of friezen, of halflingers, of welshjes, of verzin maar wat). En vaak worden er dan ook nog al wat klasses samengevoegd.

Dus ja, dat is anders, maar je moet ze niet vergelijken, je moet iedere proef en ieder onderdeel apart beoordelen. En wat de uitslag dan word zie je daarna wel.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 11:20

Molfre schreef:
MerelV schreef:
In de boordeling lijkt me dit wel een lastige. Een E-pony heeft gewoon andere bewegingen dan een A-pony, maar in theorie zouden die tegen elkaar kunnen starten. Eigenlijk is dat mijn inziens niet met elkaar te vergelijken.

Ik snap wat je bedoelt, maar het gaat toch niet om hoe spetterend het paard beweegd, maar om hoe het ruitertje rijdt en hoe zij een combinatie zijn? Als daar een objectief jurylid naar kijkt, denk ik dat dit alleen maar een stap in de goede richting is.

Ik hoop alleen inderdaad wel dat we straks geen wupsies van 6 op pony's van 1.55m krijgen. Daar krijg ik vaak een chronisch gebrek van. Uitzonderingen daargelaten.


In de B en L zal het probleem niet zo groot zijn maar in de klasse M wordt het al moeilijker mbt lengtebuiging in de zijgangen. Travers valt voor een kleine pony nog niet zo mee...

kwita

Berichten: 6542
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 11:23

Het meisje wat van de week bij ons een pony kocht, daar was haar moeder wel meteen aan het googelen of ze dan idd niet tegen te oude kinderen moest, ook als hij nog iets zou groeien!.

zelf heb ik ook gekeken naar de lengte van onze kinderen, al rijden wij geen wedstrijden we hebben wel gekozen voor een pony van ongv 1.15 ipv een kleine shet, en dat terwijl ze daar nu makkelijk op passen!.
Maar onnodig afscheid is ook niet leuk, dat was onze drijfveer! -O-

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

MarryAnneR
Berichten: 695
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-19 12:01

kwita schreef:
Het meisje wat van de week bij ons een pony kocht, daar was haar moeder wel meteen aan het googelen of ze dan idd niet tegen te oude kinderen moest, ook als hij nog iets zou groeien!.

zelf heb ik ook gekeken naar de lengte van onze kinderen, al rijden wij geen wedstrijden we hebben wel gekozen voor een pony van ongv 1.15 ipv een kleine shet, en dat terwijl ze daar nu makkelijk op passen!.
Maar onnodig afscheid is ook niet leuk, dat was onze drijfveer! -O-


Ik heb thuis ook gewoon de Daltons staan hoor. Afscheid nemen is bij ons geen optie geloof ik.

Maar ik kan me allerlei overwegingen bedenken nu om niet meer voor een leuke kleine pony te gaan. Ook inderdaad om onnodig afscheid te moeten nemen.

Alles heeft voor en nadelen. Al met al, een fijne discussie

Hoera Redd Velvet R.H.A. is geboren op 24 juni 2021.
Hengstveulen van Redd Bull x Veenstra’s Promise
Rond 1 juni 2023 verwachten wij een veulen van Brummerhoeve’s Redd H x Veenstra’s Promise

MarryAnneR
Berichten: 695
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-19 12:03

fokfanaat schreef:
maar ja een 7 jarige kan je ook niet vergelijken met een 16 jarige, dus begrijp wel dat ze dat willen.


Deze drijfveer begrijp ik heel goed zelfs...

Hoera Redd Velvet R.H.A. is geboren op 24 juni 2021.
Hengstveulen van Redd Bull x Veenstra’s Promise
Rond 1 juni 2023 verwachten wij een veulen van Brummerhoeve’s Redd H x Veenstra’s Promise

mooney

Berichten: 7763
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 12:10

Ik las deze angst ook op Facebook, maar ik denk dat leeftijdsverschil tussen ruiters veel bepalender is dan stokmaat van de pony. Ik vind het dus heel terecht.

Ik ben persoonlijk niet bang voor de ondergang van de kleine pony's. Ouders die grote pony's op de groei kopen doen dat nu ook al en als er behoorlijk wordt gefokt hoeft zo'n kleintje niet onder te doen voor grote soortgenoten.
Ik heb met mijn B ponytje tussen de paarden rond geknotterd, en dat was geen dure sportpony. Nooit ondervonden dat haar grootte een beperking was in de beoordeling, als je zo'n dier gewoon netjes rijdt en de beweging is in proportie dan kan je gewoon prima meekomen.



rien10
Berichten: 14402
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 12:18

MerelV schreef:
In de boordeling lijkt me dit wel een lastige. Een E-pony heeft gewoon andere bewegingen dan een A-pony, maar in theorie zouden die tegen elkaar kunnen starten. Eigenlijk is dat mijn inziens niet met elkaar te vergelijken.

Ja. Een ver doorgereden E pony met een 9 jarige erop laat een ander beeld zien dan een A pony met een 9 jarige erop. Bedoel je dat?

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Leeftijdsrubrieken bij kinderen ipv abcde klasse pilot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 12:29

Ik vind het een fantastisch idee van de KNHS, hoop dat het gaat werken en blijvend is.

Van mezelf uitgaand, ik was altijd al groot. Oké ik was wel een echte baby, maar daarna ging het vrij snel. Toen ik 2,5 was werd er al aan mijn moeder gevraagd of ik al naar de basisschool ging. Je begrijpt dus wel dat ik op mijn 8e niet meer echt op een shet of A-pony paste. Gelukkig was dit voor mij niet aan de orde, ik ben pas op mijn 21e gaan wedstrijdrijden. Maar pony's waren na mijn 12e wel gedane vreugd.
Dit zie je steeds meer, net als kids die niet zo heel snel groeien.

Wat niet verandert is dat de motoriek ook met de jaren komt. Ik verwacht daarom niet dat je massaal (normale lengte) kindjes van 8 op een E-pony zult zien. Die kleintjes hebben dat natuurlijk overwicht niet en zeker niet de motoriek om zo'n pony goed en veilig door de ring te sturen. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

Motoriek van de ruiter bepaalt een heel groot stuk van hoe de pony loopt, dus ook daarin zie ik niet zomaar een groot stuk winst te behalen.

Misschien zijn de kleinere pony's meer werkeloos, de grotere pony's zullen niet meteen een combinatie vormen met een kind dat meteen veilig op concours losgelaten kan worden, vermoed ik.

kwita

Berichten: 6542
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 09:52

mooney schreef:
Ik las deze angst ook op Facebook, maar ik denk dat leeftijdsverschil tussen ruiters veel bepalender is dan stokmaat van de pony. Ik vind het dus heel terecht.



Dit zie ik ook bij mijn dochter op tunen, de leeftijd en de mate van ontwikkeling/aanleg, motoriek bepaald veelmeer. mijn dochter is de jongste en kan dingen die een 7/8 jarige gemakkelijk kan nog niet evengoed uitvoeren. Maar er zijn weer wel dingen die zij gewoon beter kan dan andere kinderen van 6/7 jaar en zij is dan 5,5 dus ja het op leeftijd vind ik wel beter eerlijker.

En persoonlijk denk ik dat er altijd wel kleine ponys aan het werk blijven, niet iedere Nederlander is lang er zit veel verschil in lichaams-bouw. (Zo reed er in mijn tijd een grote shet mee in de klasse L, zijn ruiter had dewerggroei en was echt al 19).

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

horselovexl
Berichten: 32
Geregistreerd: 20-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 23:19

MarryAnneR schreef:
Hallo allemaal,

Ik kan even zo snel niet vinden of er eerder een topic over gestart is.
Er gaat via KNHS een pilot starten om de rubrieken op leeftijd van de kinderen in te schalen in plaats van op stokmaat pony. (dressuur)

Hoewel ik dit best een goed idee vind, vraag ik me dan af, of niet alle ouders de neiging hebben om dan maar meteen een pony op de groei te gaan kopen? Blijven dan alle a-b-c pony's straks werkeloos?

Ik hoor nu vaak om me heen, ja als ik haar nu al op een d-e pony laat starten, dan moet ze tegen die oudere meiden/jongens allemaal.

Aan de ene kant voor ons zelf kan het ook positief uitpakken, dochterlief rijdt met haar 16 jaar vaak tegen veel jongere ruiters omdat ze zelf erg klein is, in de C-klasse.

Hoe staan jullie hier tegenover? Nogmaals ikzelf niet negatief voor eigen dochter.

Mocht hier wel al een topic over zijn dan mag deze op slot :)



Ik vind het niet zo nodig. Het is een paar jaar en dan zijn ze bij. Als ze het niveau niet aan kan is er bixie. Dat is tot 14 jaar. De vraag is natuurlijk wat is eerlijk. Ik reed soms tegen jongere kinderen waarvan de pony alles al kende terwijl ik die van mij zelf had opgeleid. Dusja, wat is nou eerlijk.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Lena82, Trendiction en 11 bezoekers