[VOLG] Jenara, my dream come true

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Jenara

Berichten: 1531
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

[VOLG] Jenara, my dream come true

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-19 10:25

Hej allemaal!

Ik ben deze week een beetje extreem gelukkig, ongeduldig en vanalles en nog wat!
Aanstaande zaterdag verhuist mijn allereerste eigen paardje naar haar nieuwe stal :D

Na heel veel jaren paarden te rijden voor andere mensen, en vooral jonge paarden te trainen
voor andere mensen, was ik het beu geworden om ze telkens te moeten afgeven als het goed begon
te gaan. Dus aangezien ik dit jaar eindelijk begon te werken en mijn eigen centjes verdienen, heb
ik besloten de stap te zetten en eindelijk, na 20jaar dromen, mijn eerst eigen paard te kopen!

Dit werd na een flinke zoektocht Jenara, een 3.5 jarige PRE merrie (ik wou oorspronkelijk een jonge warmbloed ruin :+ ) Ze is goed zadelmak en lichtjes ruitermak.
Gezien haar leeftijd en hele jonge bouw, ga ik dit heel langzaam opbouwen, beginnen met veel grondwerk en longewerk en dan tegen de zomer, als ze 4 wordt, rustig mee gaan wandelen :)

Afbeelding

Afbeelding

Ik kan in ieder geval niet wachten tot zaterdag en wou jullie dan ook vragen hoe ik me eventueel nog verder kan voorbereiden op haar verhuis? :D
Laatst bijgewerkt door RianneH op 28-01-19 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Volg-tag toegevoegd


annelies01
Berichten: 47
Geregistreerd: 13-11-13
Woonplaats: middle of nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 10:48

gefeliciteerd met de aankoop van je eerste eigen paardje :Y) Y)(^)

Jenara

Berichten: 1531
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-19 22:56

annelies01 schreef:
gefeliciteerd met de aankoop van je eerste eigen paardje :Y) Y)(^)


Dankjewel! Vind het echt zo spannend, maar op een leuke manier natuurlijk ;)

Jenara

Berichten: 1531
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-19 16:34

Vandaag is ze aangekomen! Wat is ze mooi <3 <3
En zo lief, en zacht en nog zo'n puppy <3

Eerst wou ze niet zo graag de trailer af en was ze uiteraard wel wat nerveus,
maar eens in haar propere stalletje met vééél hooi werd het wel langzaam beter :)

Het filmpje heb ik gemaakt als ze een kwartiertje binnen stond, dus nog beetje nerveus wat eten en kijken.
Paar uurtjes later ben ik haar in de stal rustig gaan borstelen en dan stond ze zo op haar gemakje, beetje briesen, nog wat hooit eten. Ze volgt me ook echt al in haar stal als ik haar roep <3
Gaat een heerlijk paardje worden om mee te werken denk ik zo :D

Afbeelding


Lieszje
Berichten: 7176
Geregistreerd: 13-10-08

Re: Jenara, my dream come true

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 16:38

Wat een leuk paard!
Heel veel plezier met haar :D

AnnickT

Berichten: 1459
Geregistreerd: 14-07-15

Re: Jenara, my dream come true

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 16:46

Knap koppie zit erop, heel veel plezier met haar!

“Horses don’t love good technique. Horses love interaction that feels good to them.” ~ Lockie Philips

amsterdam10
Berichten: 590
Geregistreerd: 03-05-16

Re: Jenara, my dream come true

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 19:43

Wat heerlijk. Veel plezier met haar :)

AppleSter

Berichten: 715
Geregistreerd: 20-05-16

Re: Jenara, my dream come true

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 19:52

Wat een leuke merrie, heel veel plezier met haar!

Jenara

Berichten: 1531
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-19 18:49

Lieszje schreef:
Wat een leuk paard!
Heel veel plezier met haar :D


Thanks :D Ze is zo'n schatje, gaat echt een droompaardje worden denk ik <3


AnnickT schreef:
Knap koppie zit erop, heel veel plezier met haar!


Ja dat hoofdje is echt heerlijk! En die oogjes, net puppy oogjes :)


amsterdam10 schreef:
Wat heerlijk. Veel plezier met haar :)


Het voelt nog steeds een beetje onwerkelijk aan, zeker als ik niet bij haar ben :p


AppleSter schreef:
Wat een leuke merrie, heel veel plezier met haar!


Iedereen van onze kleine stal is nu al dol op haar <3


Vandaag ben ik weer terug geweest bij mijn puppypaardje, dit keer haar eens uit haar stalletje gehaald,
want zo'n hele dag binnen staan is maar saai :p
Eerst even aan de hand een stukje van het erf verkend, er staan ook geitjes en kippen en dat kent ze niet, dus daar wat naar gaan kijken, die vind ze echt enorm fascinerend, ze stond een paar minuten echt gewoon de geiten aan te gapen. Ze stopt echt wel zo netjes samen met mij en reageert heel goed op mijn lichaamstaal, ondanks dat ze echt naar alles wil rondkijken. Dan een stukje door de winterweide waar de andere paarden overdag normaal staan, kan ze die geur ook al eens wat leren kennen. Een beetje verderop zijn nog weides met paarden, die vond ze ook helemaal geweldig, hoofdje helemaal omhoog en maar briesen. Als ik wandel, blijft ze wel echt al vrij netjes bij mij, mooie basis zit er echt in!
Dan heb ik haar eventjes los gelaten in de piste, helaas lang mijn gsm op te laden en heb ik pas op het einde een stukje gefilmd, wat een showbeestje was ze even :p Maar ze vind echt bijna niets eng, staanders, machines, een ton, ... doet haar allemaal niets! Ze ging zelfs al gewoon in een grote plas staan drinken, dapper ding hoor! Als ze wat uitgeraasd was, liep ze heerlijk met haar neus over grond te briesen van ontspanning :) Dan kwam ze zelfs een paar keer naar mij toe, als ik dan begon te wandelen en haar riep, volgde ze netjes, ik stop, zij stopt, ik wandel, zij wandelt. Dat een klein beetje gedaan zo los en één keer stond ze naast mij en ik dacht "eens iets proberen", dus stap duidelijk achteruit, ze deed me zo na, 4-5 passen vlot achteruit!

Volgende keer probeer ik wat meer te filmen! Maar wat een fantastisch paardje heb ik gekozen zeg <3


Jenara

Berichten: 1531
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-19 14:03

Geen idee of jullie mijn verhaal wat vinden, maar ik vind het in ieder geval fijn om alles ergens een beetje vast te leggen voor mezelf :)

Hieronder even het verhaal waarom en wanneer ik besloten heb om Jenara te kopen :)

Ik heb best wel wat ervaring met paarden en ook met jonge paarden, ik heb namelijk de laatste 7-8 jaar
niets anders meer gedaan dan jonge paarden gereden. Ik ben begonnen met zadelmak maken onder begeleiding op een fokstal van Belgische springpaarden,
na een ongeval ben ik daarmee gestopt, maar kon het daarna toch niet laten om echt hele brave paarden op een veel rustiger tempo nog zadelmak te maken.
Dan ben ik ook begonnen met doorrijden, wat ik echt heel leuk vind!
Alleen werd ik het steeds meer beu dat ik de paardjes telkens moest afgeven als ze goed begonnen te lopen.
De drang naar een eigen paard begon steeds meer te groeien, maar ik studeerde helaas nog
en had door mijn studie steeds minder tijd om naar mijn toenmalig verzorgpaard te gaan,
dus dat idee moest nog maar even wachten.

In Juni 2018 ben ik eindelijk afgestudeerd en moest de zoektocht naar werk beginnen, ik had dolgraag mijn verzorgpaard toen overgekocht,
aangezien de eigenaar hem te koop wou zetten, maar financieel had ik nog niet genoeg zekerheid.
Door allerlei omstandigheden ben ik daar moeten stoppen en zat ik weer zonder paard, met meer dan ooit de grote drang naar een eigen paard,
die ik nooit meer zou moeten afgeven.
Ik ben dan maar terug privé wat gaan lessen en kwam zo bij een fantastisch leuke lesgeefster terecht,
die dan aanbood om haar jonge paarden mee door te rijden, dan kon ik rijden en had zij hulp.
"Ideale situatie", dacht ik!

Al snel bleek dat ik de routine van het gewoon rijden echt grondig beu aan het worden was
en dat ik de band en vertrouwensrelatie die ik had gehad mijn mijn verzorgpaard vreselijk miste.

Ondertussen, Oktober 2018 had ik werk gevonden en begon ik mijn financiele situatie wat te peilen,
zou het kunnen? Kan ik het betalen? Hoeveel kan ik dan nog opzij zetten?
En toen gebeurde het, op de familiestal met 4 paarden waar één van mijn beste vriendinnen reed,
ging een paard op pensioen en kwam er een stal vrij. Via mijn vriendin dan kunnen regelen dat ik de stal zou mogen huren
voor een extreem betaalbaar bedrag (veel goedkoper dan op pension en toch met eten en verzorging inbegrepen!)

Dan begon de zoektocht naar een fijn paardje! Mijn eisen:
- Jong paard, 3-4 jaar
- Warmbloed type
- Zadelmak of lichtjes aangereden, maar verder nog alle werk zelf te doen
- Fijn karakter
- Liefst een ruin
- Mijn droompaard is een schimmel, maar kleur was uiteraard van ondergeschikt belang.

Ging niet van een leien dakje, aangezien ik geen eigen auto heb en dus niet onmiddelijk kon vertrekken en gaan kijken als ik iets leuks zag.
Veel afspraken gemaakt, veel afspraken die afgezegd werden omdat het paard ondertussen al verkocht was.
Uiteindelijk begin December er meer tijd in beginnen steken, het eerste paard dat ik effectief ging proberen was eigenlijk meteen raak,
een 4-jarige ruin, Lancelot, met een heel fijn karakter en met een heel leuke basis erop, voelde fijn aan in omgang en beetje rijden.

Maar, eeuwige twijfelaar die ik ben, durfde ik niet beslissen voor ik ook iets anders had geprobeerd.
Gelukkig stond Lancelot niet officieel te koop en wouden de eigenaars mij alle tijd geven om na te denken en nog langs te komen.
Ik regel ondertussen nog een aantal andere afspraken. Ik ga voor mijn eigen gemoedsrust nog eens langs Lancelot en zeg alvast tegen de eigenaars
dat ik wel degelijk interesse heb, maar het er graag met mijn eigen lesgeefster nog eens over heb.

Ik probeer nog 2 paarden, waarvan ik op 1 zelfs weiger op te stappen omdat hij zo gestressed loopt.
Ik heb nog 2 afspraken vastliggen voor ik mijn beslissing zal nemen,
ik zeg ondertussen tegen de eigenaars van Lancelot dat ik die bepaalde dag zal beslissen, dat is goed.
Ik probeer nog 2 paarden, waarvan de eerste ook wel echt een heel fijn gevoel gaf, terwijl ik dat op voorhand helemaal niet had verwacht,
maar ze staat wel echt nog niet ver in haar opleiding, dus ik heb een voorkeur voor Lancelot.
Ik probeer het laatste paard en nadien wil ik mijn gsm nemen om aan de eigenaars van Lancelot te laten weten dat ik hem wil hebben.

Ik heb een bericht op mijn gsm.
"Er belde vanmorgen iemand die Lancelot persé wou hebben, vanavond komen ze hem betalen. Veel succes met het vinden van een ander paard"

Eventjes stortte mijn wereld in, ik was zo kwaad op mezelf, dat ik zo getwijfeld had. Heb er een dag of 2 over lopen balen, maar dan moest ik weer verder.
Dat voorlaatste paardje bleef ook echt vreselijk door mijn hoofd spoken ...
Ok, ze stond nog niet ver, amper een stuur erop, maar ze had zo vertrouwd en veilig aangevoeld in alles. Misschien toch?
Er met al mijn vrienden over gesproken, met mijn lesgeefster, met de vriendin die die bewuste dag mee was.
De ene zei "doen", de ander, "daar moet je nog zo veel werk in steken"
En ze hadden gelijk, er was nog veel werk aan, maar niets dat mij vreemd was, ik had al 7-8 jaar niets anders meer gedaan dan jonge paarden ...
en dit keer was het voor mezelf!

Doen dus!

En nu staat Jenara met haar leuk koppie bij mijn vrienden op stal en is mijn (bijna) levenslange droom uitgekomen :D !

Afbeelding

sas66
Berichten: 625
Geregistreerd: 18-03-15

Re: [VOLG] Jenara, my dream come true

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 14:21

Dan heeft het toch zo moeten zijn dat niet Lancelot maar Jenara voor jou bestemd was. Leuk paardje om te zien en wat lief dat ze zo bij je blijft. Gefeliciteerd met je aankoop en heel veel geluk en plezier samen!

Jenara

Berichten: 1531
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-19 22:48

sas66 schreef:
Dan heeft het toch zo moeten zijn dat niet Lancelot maar Jenara voor jou bestemd was. Leuk paardje om te zien en wat lief dat ze zo bij je blijft. Gefeliciteerd met je aankoop en heel veel geluk en plezier samen!


Hehe ja inderdaad :D Stiekem wou ik altijd al een schimmel, dus het heeft zo moeten zijn!
De twee vorige dagen bleef ze iets minder bij mij, wat meer gaan ontdekken, maar lijkt mij allemaal
ontzettend normaal, aangezien ze er nog maar 3-4 dagen staat. Het belangrijkste momenteel lijkt mij dat ze mij niet omver loopt en als ik wat van haar vraag, dat ze dat netjes doet :)

Heb maandag en dinsdag ook al eens voorzichtig geprobeerd om wat te longeren, linksom allemaal superbraaf en netjes, reageert zelfs al een beetje op mijn lichaamstaal en energie, het verkleinen en vergroten van de cirkel gaan we nog wat op moeten werken ;) Rechtsom is wel wat anders, daar probeert ze elke cirkel op hetzelfde plekje met een snelle draai de andere kant op te geraken, is ook wel haar moeilijker kant, daar heb ik dan wel even kort op gewerkt, zowel op haar snel dmv lichaamstaal terug de juiste kant op te sturen, als haar te snel af zijn 8-)
Er is nog veel werk aan, maar ze zijn nog maar pas begonnen natuurlijk!

Vandaag is trouwens de eerste dag sinds ze er is, dat ik niet naar haar toe ben kunnen gaan :(
met de sneeuw zijn de bussen lichtjes rampzalig en er was ook nog eens een belangrijke vergadering voor
het werk die voorbereid moest worden.
Helaas kan ik morgen ook niet, die dag had ik al aan mijn vriend beloofd, zodat hij mij toch ook nog eens zou zien deze week :+ maar vrijdag ga ik wel weer terug!! Afhankelijk van het weer wil ik me dan wel eens wagen aan een wandelingetje buiten het erf!

Voor nu, nog een filmpje met Jenara die vrolijk de piste over rent


Jenara

Berichten: 1531
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-19 21:49

Even een update over het afgelopen weekend :)

Vrijdagnamiddag ben ik naar haar toe geweest, stalletje gemest en ze ondertussen op de piste laten lopen.
Als ze helemaal alleen staat, is best wel onrustig, zodra ik dan weer mee in de piste kom staan, is het weer beter. Ik ga toch blij zijn als ze bij de andere paarden kan.
Daarna grondwerk, heb een dressuurzweepje meegenomen om wat te werken aan naast of achter lopen, ze
had wat de neiging om mij voorbij te lopen, dus dan gebruikte ik het zweepje als een soort barrière waar ze niet voorbij mocht. Stopping ging best goed, hier en daar draait ze nog eerst een rondje rond mij voor ze stilstaat, maar meestal stopt ze meteen met mij mee.
Dan heb ik eens geprobeerd haar achterhand te verplaatsen dmv het zweepje aan haar achterhand te houden (niet aanraken), de eerste keer deed ze meteen perfect wat er gevraagd werd. Daarna werd ze wat nerveus van het zweepje, dus heb het niet te veel gedaan.

Zaterdag weer terug, dan heb ik eerst even de tijd genomen om haar met het zweepje overal aan te raken, dat ze leert dat het niets ergs is, alleen een verlengstuk voor mijn arm. Het stappen en stoppen deed ze echt super, geen enkele keer meer voorbij mij gelopen, altijd meteen mee gestopt, helemaal prima.
Het achterhand verplaatsen snapt ze nog steeds niet zo goed. Hebben jullie eventueel nog tips hoe ik haar dit leer begrijpen?
We hebben dan daarna een constructie gemaakt met een extra draad om de andere 3 paarden er eens naast te zetten. Eerst een beetje kijken en gek doen, dan alles ok. Ruimte tussen het hek en de draad wat kleiner gemaakt, dat ze wat dichter konden, niets aan de hand. Dan tot slot draad weggehaald en dat ging ook allemaal best goed, ze liet zich helemaal besnuffelen door de anderen en deed vrij onderdanig. Dit gaan we nu nog zeker een weekje of 2 zo blijven doen en mogen ze effectief samen.

Vandaag, zondag; De staleigenaar was met de tractor bezig aan de mesthoop, wat een lawaai :p
Nara was al best onrustig als ik aankwam, we hebben haar dan maar weer naast de andere paarden buiten gezet en wat laten lopen terwijl wij uitmesten. Daarna haar helemaal van top tot teen gepoetst, dan staat ze echt helemaal stil, daar geniet ze duidelijk heel erg van :)
Daarna weer wat grondwerk, maar ze was vandaag weer wat drukker en meer afgeleid, dus terug ietsjes minder dan de vorige keer, terug minder snel stoppen. Als ik dan de oefening weer probeerde met achterhand verplaatsen, snapte ze er weer niet te veel van en werd ze helemaal wat drukker omdat ze toch liever aandacht had voor de andere paardjes :p Nuja, toch zachtjes verder gevraagd tot ze 1x een stap in de juiste richting zette en dan meteen gestopt voor vandaag :) Er is nog veel werk aan de winkel, maar we doen rustig aan :)

Tot slot nog het filmpje van de eerste kennismaking op de weide:


Jenara

Berichten: 1531
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-19 23:21

Hej stille meelezers, geen idee of jullie hier zijn of niet :p
Ik vertel gewoon lekker verder, al is het voor mezelf!

Afgelopen week ben ik dinsdag nog bij Nara geweest, en jezus, wat was dat een gedoe!
Ze was echt vreselijk energiek en druk en eigenlijk niets mee aan te vangen, ze zou alleen crossen
en bokken en gek doen. Heb ik haar maar laten doen en als ze dan weer rustig werd, haar nadien nog
wat gepoetst.
Achteraf ben ik te weten gekomen wat er aan de hand was; door omstandigheden stond ze ocharme al
2 hele dagen op stal, terwijl de andere paarden wel buiten kwamen .. dusja, wat wil je dan, veel te veel
energie en nog wat frustratie want die andere mogen wel?

Wat overlegd met staleigenaar en vriendin die er ook rijdt en een oplossing gevonden dat ze ook buiten kwam.
Ze staat momenteel nog naast de andere paarden, maar binnenkort verandert dit normaal ook :)
Sindsdien is dan ook alle dagen buiten gegaan (mijn regendeken was gelukkig op tijd binnen!)

En wat had ik weer een heel ander paard afgelopen weekend! Ze was zo braaf en rustig en weer fijn om mee
om te gaan :D lekker poetsen, kroelen en dan grondwerk.
Ook heb ik dit weekend ontdekt dat ze volgens mij een left brain extravert is en zich snel verveelt.
Van het grondwerk en de herhaling werd ze wat vervelend en ongeduldig, dus ik heb mijn methode en werk
wat aan haar aangepast. Vanaf nu ga ik met kaptoom en longe de piste in en is het continu afwisseling tussen grondwerk, longeren, samen lopen, draaien, terug grondwerk, terug longeren. En dat lijkt echt wel te werken, ze is veel aandachtiger en lijkt er meer plezier in te vinden. Dus veel afwisseling en het boeiend houden voor haar is dus de boodschap ;) Er is nog veel werk aan de winkel, maar nu heb ik tenminste al een manier gevonden die het voor ons beiden leuk maakt :)

Vandaag ben ik ook nog geweest en opnieuw veel afwisseling gevraagd, ze reageert daar echt zo goed op :)
Op het einde (na 20min) liet ik haar los en ging ik in het midden van de piste staan, riep haar en heb dacht gewacht. Eerst was de omgeving toch interessanter en zeker de andere paarden op stal, maar dan kwam ze toch naar me toe. Het zijn nog maar korte momentjes, maar hier en daar komt ze toch en volgt ze, ik links, zij links, ik rechts, zij rechts. 1 keer ben ik de piste over gerend en kwam ze al dravend achter me aan. HEERLIJK :D Ze speelt echt graag! Dusja, ik ga me maar bezighouden met zoveel mogelijk leuke dingen verzinnen voor haar en dan kunnen we ons samen verder amuseren :D

Hier nog een kort filmpje van zaterdag! (Ik moet echt leren om meer beeldmateriaal vast te leggen! Ben altijd zo met haar bezig, dat ik het vergeet xD)



En dit is hoe en waar ze nu haar dagen doorbrengt (tot volgend weekend, dat gaat ze bij de andere 3!)


Jenara

Berichten: 1531
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-19 17:16

alweer 2 weken geleden dat ik nog iets gepost heb over Jenara hier!

Wat hebben we nog allemaal uitgestoken in die twee weken?

Ik heb haar balkjes laten stappen, eerst mee aan de hand, dan aan de longe en daar was voor
haar echt niets aan :p Eens naar kijken en zo hop erover.
Tijdje later zette ik dan de balk schuin tegen het hek aan, dat het een half kruisje werd,
dat was wel iets helemaal anders :D Ik heb haar er 1x over gekregen en dat was met een hele
gekke overdreven sprong en daarna wegcrossen, maar ze had het toch maar mooi gedaan :)

Haar grondwerk begint ze echt zo goed te kennen, ze reageert zo mooi op mij aan de longe,
ze draait ook niet meer zo terug op rechts. Ze is ook helemaal niet meer drammerig of opdringerig,
ze volgt netjes. Ze komt ook niet meer zo happen naar snoepjes en ze wordt zooo graag gepoetst :p

In het weekend ben ik er dan voor het eerst eventjes opgegaan, ik denk in totaal 10min gestapt,
eerst nog aan de hand met iemand, dan een paar cirkeltjes aan de longe. Opstappen van een trapje,
geen enkel probleem, ik denk dat ze 1 stapje achteruit zetten toen ik de eerste keer op het trapje stapte. Daarna bleeft ze gewoon doodbraaf staan, opstappen ging echt vanzelf.

Afbeelding

Afbeelding

Zo leuk, eerste keer op mijn eigen paardje :D (Ze is wel zadelmak en ik heb er eventjes mee "gereden" toen ik haar ging testen, maar dit is toch nog anders)

De week erna heb ik haar dan eens laten vrijspringen :) Dat doet ze nog een beetje aarzelend, maar
ze gaat er al niet meer zo gek over, ik laat het ook echt laag staan en ga dit nu elke week eventjes doen om haar vertrouwen erin op te bouwen. Nooit met haar dingen te lang doen, want dan worden ze saai :p Ze wordt wel lekker energiek en vrolijk van over het mini-sprongetje te gaan.

Verder weer nog verder gegrondwerkt en gelongeerd, dat gaat ook steeds beter en beter en zelfs los
blijft ze steeds langer bij mij en attent op wat ik doe, na een tijd natuurlijk worden de andere paarden op stal weer interessanter en gaat ze daar weer naar kijken, maar ze komt steeds vaker uit zichzelf weer naar mij toe :D

Afgelopen weekend dan ben ik er weer eventjes op gegaan en dit keer wat draf aan de longe!
Ze loopt nog met héle korte stapjes in draf en een beetje "opgekropt", dus we gaan wat aan het tempo moeten werken, zodat ze in heel haar lijf wat langer wordt. Nadien nog 5min zonder longe door de piste gestapt, je kan haar echt al gewoon sturen met je zit en been, zo gek dat ze dat verschil al snapt! Heb al een hoop jonge paarden gereden, maar nog niet te veel geweten die van in het begin het verschil tussen beenhulpen snappen!



En tot slot voor vandaag, ben ik gisteren nog eventjes langs geweest bij haar!
Was wel duidelijk een minder dagje, ik weet niet of het nu gewoon echt haar dag niet was,
of dat ik het misschien toch ergens veroorzaakt heb.
Ik ben begonnen met een nieuwe oefening, zijwaarts verplaatsen, wat ze duidelijk nog niet heel
goed begreep en een beetje lastig van werd. Ik ben gewoon heel rustig gebleven en telkens zachtjes opnieuw proberen vragen tot ze 1 stapje in de juiste richting deed en dan meteen even stop en rust.
Heb het langs beide kanten gevraagd tot ze het 1x goed deed en dan over gegaan op dingen die
ze wel kent, maar ze was al best onrustig en druk, dus ze was een aantal dingen precies weer wat vergeten :P stoppen ging niet zo netjes, longeren was ook veel drukker dan anders en rechts probeerde ze toch weer een aantal keren snel om te keren. Heb alles dan maar rustig terug gecorrigeerd tot ze alles wel 1 of 2x goed deed en dan stop en rust. (Dus 2x mooi stoppen was goed, 2x een cirkel rechts waarin ze niet terugdraaide was goed) en dan ben ik maar gestopt.

Ik denk dat ik volgende keer ga eindigen met de nieuwe oefening en kijken of het "niet begrijpen" effectief is wat haar wat drukken en minder attent maakt. Als ze de nieuwe oefening dan 1x goed doet, kan ik gewoon meteen heel de sessie stoppen als beloning :)

Dat was het weer voor eventjes! Nu heeft ze een paar daagjes rust om goed over alles te kunnen nadenken en vrijdag weer terug :) Misschien eens beginnen met dubbele longe .. of opnieuw wat vrijspringen?

Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: [VOLG] Jenara, my dream come true

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 17:43

Heerlijk joh!

Met mijn PRE geen ervaring met die korte pasjes of het longeren dus daar kan ik je niet mee helpen.
Wat ik zelf gedaan heb is met 3,5 zadelmak en vanaf 4 stukken stappen maar nog weinig of geen draf. Longeren ook niet gedaan want dat vind ze saai en zie ik niet te veel nut in. Ze word dit jaar 6 en nu zijn we zo ver dat we echt het het rijden en daarmee draven en de galop oppakken. ze heeft nog nooit een rijbak van de binnenkant gezien :+

Ze ziet er uit als een heel lief paardje met een eigen mening, ben benieuwd hoe jullie samen verder gaan :j

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: [VOLG] Jenara, my dream come true

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 18:09

Leuk dier zeg! Nog iets gehoord van Lancelot eigenlijk? Soms wil er op die manier ook wel druk uitgeoefend worden op een potentiële koper.


Jenara

Berichten: 1531
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-19 22:04

Azmay schreef:
Heerlijk joh!

Met mijn PRE geen ervaring met die korte pasjes of het longeren dus daar kan ik je niet mee helpen.
Wat ik zelf gedaan heb is met 3,5 zadelmak en vanaf 4 stukken stappen maar nog weinig of geen draf. Longeren ook niet gedaan want dat vind ze saai en zie ik niet te veel nut in. Ze word dit jaar 6 en nu zijn we zo ver dat we echt het het rijden en daarmee draven en de galop oppakken. ze heeft nog nooit een rijbak van de binnenkant gezien :+

Ze ziet er uit als een heel lief paardje met een eigen mening, ben benieuwd hoe jullie samen verder gaan :j


Heb het filmpje ook aan mijn lesgeefster getoond en ze zei dat het vrij normaal is zo in het begin. Ik heb vroeger vooral grote warmbloeden zadelmak gemaakt en doorgereden, die waren op die leeftijd al véél verder qua bespiering enzo ook, dus het is een beetje zoeken nu, ik wil haar rugspieren langzaam trainen, maar zeker niet overdrijven. Ze wordt in April 4, dus ik zou nu 1x in de week willen proberen 15min er eventjes op te gaan en wat stap en draf en dan deze zomer wat mee gaan wandelen, vooral mee rechte lijnen lopen :) Het rijden echt oppakken is idd voor nog veel later ;) nu vooral veel spelen en lol maken en alles opbouwen.

En haha, dat is ze inderdaad, lief met een eigen mening :p perfect omschreven!


sanso schreef:
Leuk dier zeg! Nog iets gehoord van Lancelot eigenlijk? Soms wil er op die manier ook wel druk uitgeoefend worden op een potentiële koper.


Ahja, een vriendin mij van volgt les bij de zijn eigenaar, het verhaal was waar, hij is diezelfde dag nog verkocht geweest, maar daar blijven staan. Die eigenaars van Lancelot zijn zowel tegenover mij als tegenover de uiteindelijke koper niet zo correct geweest. Het ging om een dame die hem af en toe reed en niet wist dat hij potentiëel te koop was, dus toen ze haar die dag vertelden dat ik hem hoogstwaarschijnlijk ging kopen, is haar wereld even op zijn kop gedraaid en heeft ze halsoverkop geprobeerd om hem zelf te kopen en dat is gelukt. Dus uiteindelijk ben ik wel blij dat ik die vrouw haar favoriete paardje niet heb afgenomen, dat is mij in het verleden namelijk ook al wel eens gebeurd. Nu is uiteindelijk iedereen happy ;)

Jenara

Berichten: 1531
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-19 20:40

Update van het weekend!
Deze week wat drukker op het werk, dus kon pas vrijdag weer tot bij Jenara gaan.
We zijn dan eens aan de hand buiten gaan wandelen. Geen geweldig succes, Jenara is TOTAAL
niet bang, maar echt zo goed als nergens van ... Maar wil wel liever alleen op ontdekking dan vast
aan een touw met baasje :p
Dusja, lopen trekken en voorbij draven en lekker druk doen, niet willen stil staan als er op de 100m
straat die we moeten doen een auto voorbij wou komen ... Omdat ze liever de andere kant wou opkijken,
niet omdat de auto eng was, daar vond ze echt helemaal niets aan. Ze liep nog bijna tegen felgekleurde
wegmarkeringen aan omdat ze naar de paardjes verderop aan het kijken was :D
Ik heb haar dan toch maar even op haar plaats gezet en verteld dat ze ook buiten haar manieren moet houden
en de terugweg was al ietsjes beter, maar toch, ontspannen was het zeker niet!

Zaterdag terug naar lieve Nara en het was tijd voor ons momentje erop deze week :)
Dit keer gezadeld, 3 toertjes aan de longe laten lopen en dit keer gewoon los opgestapt en weggereden!
Wat stap, keer van hand veranderen en dat toertjes gedraafd en wat tempo proberen maken, met momenten
kropte ze haar lijf weer wat op, maar meestal liet ze al losser en ging ze wel goed vooruit :) Op haar mindere kant, rechtsom, wel nog enorme buitenstelling, maar dat lossen we later wel op, nu denken we alleen vooruit!
Na 15-20minuutjes is het wel goed, ik wil haar zeker niet overbelasten, dus ik stap af, haal haar zadel er meteen af en wou dan toch eens iets proberen. Ik neem haar mee naar het hek, parkeer haar ernaast, klim bovenop het hek en glijd dan voorzichtig weer op haar rug. Jenara gaf geen kik, keek me eerder aan van:" wat ben jij hier nu weer allemaal aan het doen?" Dusja, nog 1 rondje zonder zadel met haar rondgestapt :D

Ik heb haar trouwens sinsds zaterdag ook een nieuw bitje gekocht, zo'n dubbel gebroken kneveltrensje van BR, soft contact. Daar reageerde ze echt heel goed op (ook al moet ik er met mijn handen zo goed als niet aankomen, je kan haar al een beetje sturen met je been en zit)

Na het rijden heb ik haar weer eventjes mee naar buiten genomen voor een superkort wandelingetje en ze was net een ander paard dan de dag ervoor, ze liep netjes aan een los touwtje met mij mee :p hier en daar stapte ze nog wel wat sneller, maar als ik haar dan zachtjes inhield, wachtte ze even op mij en liep dan weer gezellig mee :D



Vandaag ben ik weer bij haar geweest, beetje Nara-verslaafd! maar geef toe, er zijn ergere verslavingen ;)
Dit keer dacht ik de dubbele longe eens te proberen, ik had geen idee of ze het kende of niet.
Gewoon aan haar kaptoom, dus zonder bit. Ze keek me wel even raar aan als ik de twee longes overal
aan het aan hangen was, dan hééél voorzichtig de buitenste longe naar haar poep geschoven, laten zakken, goed haar reactie in het oog houden .... Nara was weer Nara en TOTAAL niet onder de indruk. voorwaarts gezet en we waren weg. Als ze niet nog maar 3,5 zou zijn, had ik gezworen dat ze dit al 10 jaar deed! van kant wisselen, stukje achter haar stappen, draven, stukje galop, ze deed alles alsof het de normaalste zaak van de wereld was. in stap en kleine stukjes in draf ging ze zelfs echt mooi over haar rug ontspannen lopen en briesen :). Net toch maar even aan de vorige eigenaar gevraagd of ze dit dan al eens met haar gedaan hadden, maar nee ... was blijkbaar de eerste keer ooit ... Ik was echt compleet verbaasd!

Dusja, ik heb nog steeds, naar mijn mening, het mooiste, liefste, slimste en braafste paardje ooit <3



What a dream come true!

Jenara

Berichten: 1531
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-19 13:59

Update van het afgelopen weekend:

Vrijdag, Gezien het minder goede weer dat ze voorspelden voor het weekend, heb ik mijn wekelijkse ritje op Jenara een dagje vervroegd. Ze had de vorige 2 dagen binnen gestaan vanwege het rotweer,
dus haar maar eerst even laten uitleven op de paddock en was dat even nodig :p
Ben even bij haar gegaan en wat gespeeld, met haar mee lopen, naar haar toe, van haar weg.
Dat vond ze duidelijk wel look, zo vrolijk liep ze te crossen, bokken en steigeren.
Na een tijdje werd ze kalmer en kwam dan naar mij toe (joepie!)
Dus dan haar meegenomen, flinke borstelbeurt gegeven (waarom wou ik een wit paard?)
en dan opgezadeld. Ik heb haar nog een paar toertjes laten lopen aan de longe om te zien
of al haar jong zot er af was voor die dag en dan meteen los opgestapt, ze stapte een paar x
achteruit als ik het opstapkrukje naast haar wou zetten, hebben we dat spelletje even doorgespeeld
tot zij het beu werd en bleef stilstaan :p Dan zat ik er zonder hulp op een paar seconden op, wat
een braaf dier is het toch!
Beetje stap door de paddock en langs elke kant wat draf, het lag vrij glad, dus niet te veel gevraagd.
Beetje sturen, op rechts zachtjes gevraagd om niet in extreme buitenstelling te lopen en met zachte buitenhand en binnenbeen liep ze toch al vrij recht (trots!! maar wel nog werk aan)
Omdat ze toch weer zo braaf was, vond ik het al vrij snel wel goed geweest. Ze was ook zo braaf en rustig dat ik mijn vriendin vroeg om iets te proberen samen. Ik afgestapt en haar mee naar buiten het erf genomen, daar weer opgestapt en dan met mijn vriendin te voet mee het wegje op en af gestapt.
En wat was ze flink!! Wel aandachtig en nieuwsgierig, maar eigenlijk heel goed stuurbaar, de rem zat er ook perfect op (ik moet bijna niet aan haar aankomen, heerlijk!) en ze vond het duidelijk leuk en was vrij rustig (niet gestressed of gespannen of bang ofzo) en schrok ook nergens van.
Haar veel snoepjes gegeven als we terug waren, zo'n fantastisch leuk dier!!

Afbeelding



Zaterdag, weer terug gegaan, 2 andere ruiters gingen vandaag gaan wandelen en met het grote succes
van de dag ervoor, wou ik eens proberen meegaan. Eerst weer borstelen, opzadelen en eventjes aan de longe. Jenara was weer zo braaf en rustig, ik haar langs het hek geparkeerd en via het hek opgestapt :p Ze kan ook echt alles hebben eigenlijk! Even aangevoeld hoe ze dan liep en alles prima,
dus er weer af, naar buiten en daar er weer op.
Door de wind waren de andere 2 paarden behoorlijk nerveus, Jenara in eerste instantie niet.
Maar door de drukte van de 2 andere en dan nog 2 mensen die met de fiets zouden meegaan,
voelde ik haar wel iets gespannener en drukker worden. Bij de 1e paar meters schrikt 1 vd andere
paarden en draait Nara snel terug, ik vang haar op, stel haar gerust en ga weer achter de anderen aan.
Ze blijft een beetje druk, dus ik praat rustig op haar in, streel haar en voel de spanning uit haar lichaam glijden. We stappen naast het erf een veld op en ze voelt best fijn en vrolijk aan.

50m verder schrikt plots het voorste paard (van een opvliegende vogel denk ik), en springt opzij,
daar schrikt Jenara dan weer van, maakt 180° rechtsomkeert en vlucht weg. Ik meteen de rem erop, maar ze was toch even in paniek flink weg, maar heb het gevoel dat ik haar wel kan terugnemen tot ...
Mijn zadel begint te schuiven, ik zak steeds verder naast haar en moet lossen, of ik zou met zadel en alles onder haar terecht zijn gekomen. Gelukkig was het een zacht veld en ik bezeer me niet echt.
Meteen rechtgestaan en Nara beginnen roepen, die was in galop terug naar de stal. Ze aarzelde wel eventjes, maar besliste dan toch om verder te lopen naar de stal. Ik erachter.
Aan de stal kan ze uiteraard niet binnen, we hadden de poort dicht gedaan achter ons.
Begint ze over en weer te galopperen langs het wegje naar de stal, ondertussen ben ik terug op het wegje en kan er wel voorzorgen dat ze niet wegloopt, dus hup zij weer richting stal.
Daar keert ze terug om, ondertussen met het zadel op haar buik bengelend, arm ding.
Ik kan haar weer tegenhouden, ze draait zich nog even om, maar gaat dan toch stil staan en kan ik haar zachtjes benaderen. Rustig op haar ingepraat, haar vastgenomen en zadel beginnen losmaken.
Een man vanuit de buurt komt helpen, zodat ik met 2 handen snel haar zadel loskrijg.
Ze kalmeert gelukkig snel terug, dus ik neem haar en het zadel terug mee naar de stal,
gekeken of ze zich nergens bezeerd had en haar dan kort even aan de longe laten lopen,
maar ondertussen was ze eigenlijk alweer helemaal rustig.
Voor de zekerheid toch nog even het zadel terug opgelegd en er in de piste nog 5min mee rondgestapt.
Ze was weer terug haar brave, rustige zelf.
Tot slot afgezadeld en aan de hand hetzelfde stukje nog eens opnieuw gaan wandelen, dit keer was ze weer zo dapper als de dag ervoor, nergens van schrikken, liep gewoon vrolijk naast mij mee, soms een beetje voorbij, maar dan zet ik haar achteruit en gaan we weer verder.

Eind goed, al goed, maar was toch even schrikken, zowel voor mij als voor haar.
Ik heb ondertussen terug een afspraak gemaakt met de zadelpasser, want ik had echt wel goed
aangesingeld en een zadel dat scheefzakt bij 1 draai, dat hoort toch niet ..

In de toekomst denk ik eerst nog wat meer met haar te gaan wandelen alleen, met iemand te voet erbij, dan is ze veel rustiger en dapperder en daarnaast nog veel grondwerk te doen in de piste.
Als er iemand nog tips of ervaringen heeft met een paard dat zo reageert op het schrikken van andere paarden, altijd welkom!

Felien_Kyra

Berichten: 2076
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 14:12

Ik vind het wel leuk om bij te lezen! Ben vaak wel een stille meelezer maar toch.

Eh mijn paardje is inmiddels 10 en als de rest schrikt, dan is madame ook in paniek :') heb haar vanaf dat ze 4 is en is altijd zo gebleven.. Dat ze zo reageert kan natuurlijk ook er mee te maken heeft dat ze jong is en weinig ervaring heeft, ik zou nadat je een passend zadel hebt gewoon blijven oefenen hiermee, uiteraard wil je voorkomen dat dit haar standaard reactie wordt daarom zou ik de komende tijd kijken of je kan oefenen en dan dat een stalgenoot (of iemand anders) ernaast loopt of er zelf naast lopen als niemand meekan, tot je meer controle hebt in de bak.

Wel een knap paardje heb je! :j

Elaya

Jenara

Berichten: 1531
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-19 13:44

Tijd voor nog eens een update!
Als jullie bij het lezen van mijn verhalen opmerkingen of tips of dergelijke hebben, geeft ze gerust mee! Ik wil altijd nog bijleren!

Na onze eerste mindere ervaring met het verschoven zadel, heb ik eventjes rustig aan gedaan,
aangezien de dag nadien bleek dat ik toch net iets harder was gevallen dan eerst gedacht.
Nu, gelukkig was er niets ernstig, gewoon flink pijnlijke en stijve spieren en een beetje suf hoofd.
Door pijnlijk lijf, het werk en het rotweer, ben ik een paar daagjes niet tot bij Jenara geraakt.

De eerst keer terug was de vrijdag na de val, dan ben ik even helemaal terug naar 0 gegaan.
Gewoon met haar in de paddock, haar laten doen en haar laten kiezen om contact te komen zoeken met mij.
Dat deed ze ook wel vrij snel, dus dan gewoon wat gespeeld met elkaar, wat losse grondwerkoefeningen
ertussen gegooid, deed ze mee, fantastisch, had ze geen zin, ook prima.
Ik heb toen toch wel ontdekt dat ze wat ik doe wel fascinerend vind :p
Ging ik in een plas wat met mijn voet staan trappen, kwam ze kijken en zelfs meedoen :p
(En ze is eigenlijk niet zo gek van plassen!)

Daarna nog even halstertje aan en klein stukje gaan wandelen. Toen ik dan het veld wou opstappen waar ik vorige keer was gevallen, wou mevrouw liever naar huis. Begon ze te trekken, weg te lopen,
rare bokkensprongen maken en zelfs steigeren (en hoog!). Ik haar rustig op haar plaats proberen zetten, achteruit, opzij, ... Nog een klein stukje vooruit gegaan en zodra ze flink (toch nog gespannen) naast me stond en meteen achteruit ging als ik het vroeg, ben ik dan terug naar huis gegaan.
Eerst liep ze nog nerveus te trippelen naast mij, beetje verder werd ze terug rustiger.

Ben er dan eventjes een weekendje tussenuit geweest met de schoonfamilie, dus de volgende keer dat ik terugging, was afgelopen dinsdag.
Ik had een flinke portie grondwerk op het programma gezet, alles weer even herhalen en een paar nieuwere dingen. Buiten in het begin weer niet meteen mee flink stoppen, deed ze alles echt heel goed.
Ik kan haar ondertussen bij het cirkelen op lichaamstaal in een vrij vloeiende beweging van richting doen veranderen. Achteruit doet ze super, zowel als ik voor haar sta en naar haar toe stap, als wanneer ik naast haar sta en zelf achteruit stap :)
Voor- en achterhand verplaatsen is moeilijker, ze denk te snel dat het ook gewoon achteruit is, dus daar wat op gewerkt tot ze het aan beide kanten 1-2 pasjes in de juiste richting deed.

De dag erna, woensdag, weer terug :) Vandaag op het menu: dubbel longewerk.
De eerste keer ging met haar fantastisch, de tweede keer wat minder, nu de derde keer.
Dit keer had ik toch maar haar hoofdstelletje aangedaan en wat was ze weer flink!
Met de dubbele longe kan ik ook haar enorme buitenstelling op rechts counteren,
waardoor ze toch al gewoon recht loopt :) Van kant wisselen en sturen gaat vanzelf,
door plassen toch nog steeds niet geweldig xD
Op het einde dan longes en longeersingel eraf gehaald, haar geparkeerd naast het hek en er
weer even zonder zadel op geklauterd (geklauterd, want ik was niet op mijn elegantst)
waardoor ze toch even keek van:"hier ben ik niet helemaal gerust op" en stapte er dan toch maar wat vlugger vandoor, heb haar dan even stil gezet, beloond en gerustgesteld en dan weer verder gestapt, en dan was ze weer superflink :) 5min wat rondgestapt en dan snoepjes als beloning uiteraard ;)

Zaterdag was de volgende keer dat ik bij haar was :)
Ik had een sprongetje opgezet om vrij te springen, in het begin gewoon een balkje op de grond.
Aangezien ze liever langs het hek heen en weer loopt ipv rond de piste, heeft ze eerst het balkje en daarna een klein sprongetje meteen in beide richtingen genomen :)
Ze maakt er allemaal geen probleem van, maar word wel lekker enthousiast :D
Na een tijdje werd ze het dan toch maar wat beu, rustiger en op het gemakje.
Heb dan beslist om te stoppen en terug een stukje te proberen gaan wandelen.
Dit keer was ze echt superflink, ook op het veld weer, helemaal geen getrippel of druk gedoe,
ze liep gewoon netjes mee.

Tot slot zondag, gisteren dus, waren er 2 vriendinnen mee :)
Eerst wat gespeeld met haar op de piste, maar ze was in een beetje een luie bui.
Dan nog eens opgezadeld, kort gelongeerd en dan erop.
Paar toertjes gestapt, ze wou net 1 hoek niet echt graag in en was daar een beetje bang van iets,
dus ik haar er elke keer rustig naartoe gestuurd, telkens een stukje verder en tegen haar gepraat,
haar laten kijken, alles gewoon rustig. Toch merkte ik wel dat ze wat sneller ging stappen en haar poep wat introk als de hoek achter ons was. Maar verder was ze braaf, beetje lui wel.
Dan een stukje draf geprobeerd, ze liep terug ietsje korter en niet zo vlot, dus probeerde haar wat vooruit te zetten en als we richting die ene hoek gingen, stopte ze plots, dus ik probeer haar weer vooruit te rijden, kromt ze haar rug een beetje, en geeft ze een protestbokje, ik hou haar hoofd omhoog en meteen daarna krijg ik een halve steiger van haar. Daarna stond ze wel weer gewoon stil, maar gespannen. Ik laat haar voorzichtig een paar pasjes stappen en stuur haar toch weer een klein beetje richting de hoek en vraag ondertussen aan mijn vriendin om de longe te pakken. Ik heb mijn vriendin haar dan aan de longe laten vasthouden, voor moest ze wegspringen of vanonder mij proberen schieten. Eerst wat rondgestapt, dan aan de longe nog een beetje draf en dan nog eens tot in de hoek gegaan, was nog altijd wat eng en toen werd ze helemaal gespannen en zag ik in de verte een groep paarden passeren en ergens anders een tractor rijden, we hebben haar dan maar gewoon stilgezet en laten kijken. Daarna haar terug in beweging gezet tot ze terug meer ontspannen aanvoelde in haar lijf. Dan heb ik het voor bekeken gehouden en ben afgestapt.

Tot slot zijn de dan nog een iets langer wandelingetje gaan maken met haar, waarbij we onderweg lama's tegen kwamen die ze super fascinerend vond en verder nog een ingepakte hooibaal die dan weer heel eng was, tot mijn vriendinnen er bovenop zaten.
Ik begin een heel duidelijk verschil te zien in haar gedrag als ze geïnteresseerd gespannen is (bij de lama's, toen de groep paarden langskwam), dan gaat ze stil staan, hoofd hoog en kijken, maar wordt ze niet druk. Als ze bang is van iets, wordt ze meteen nerveus, begint ze te trippelen en wil ze liefst zo snel mogelijk weg. Er zijn nog niet zo veel dingen geweest waar ze echt bang van is, tot nu toe hebben we die ene hoek in de piste (maar ik vermoed dat het spelende kinderen verderop in een tuin zijn daar), de in plastiek gerolde hooibaal en het schrikkende paard toen die keer met de val.

Elke keer leer ik weer iets bij van en over haar, maar we hebben nog een lange weg te gaan!
Ik voel mezelf toch vaak twijfelen of ik alles wel juist doe, terwijl ik echt wel wat ervaring heb met jonge paarden... Nu herinner ik me ook de eerste maanden met mijn vorige verzorgpaard, dan heb ik ook wel eens rare bokkensprongen en ik weet niet wat meegemaakt ... en een jaar later kon ik bijna alles met hem. Ik moet er maar vertrouwen in hebben dat het gewoon tijd vraagt zeker?

Alle tips en advies en dergelijk zijn trouwens echt welkom!
Dan nog een paar foto's om af te sluiten :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jenara

Berichten: 1531
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-19 21:09

Al bijna een maand geleden sinds de laatste update!

Ik heb het na mijn laatste post hier wel eventjes wat lastiger gehad met Jenara,
ze probeerde nogal vrij duidelijk te domineren en luisterde niet meer zo goed.
Als ik iets vroeg, ging ze echt drammen, als ik haar dan probeerde terug te zetten,
ging ze steigeren en trekken en weglopen en kortom, ik had mijn handen er mee vol.
Dan werd haar gedrag in de enge hoek van de laatste keer ook steeds erger.
Ze schoot er echt weg van ongerustheid, wou er helemaal niet met haar achterkant heen staan of lopen,
wat resulteerde in mij voorbij lopen, omdraaien, niet willen stilstaan, protesteren en steigeren ...

Omdat ik toch wel even heel zoekende was, heb ik mijn lesgeefster gecontacteerd om toch eens langs te komen. Zo gezegd, zo gedaan. We hebben een uurtje grondwerk"les" genomen.
Mijn lesgeefster heeft eigenlijk voornamelijk oefeningen met haar gedaan om te kijken waar het probleem
naar boven kwam. In het begin was Jenara uiteraard doodbraaf en deed ze alles dat mijn lesgeefster vroeg.
Tot ze dan oefeningen zijwaarts ging vragen en met een zweep probeerde de achterhand naar zich toe
te halen (zonder te slaan uiteraard ..) Dat was een oefening die ik nog maar recentelijk was beginnen proberen en snapte Jenara nog helemaal niet. Ook dit keer niet .. en wat doet Jenara als ze iets niet snapt, dat wordt
ze boos. Oren naar achter, beginnen drammen en trekken, proberen bijten, ...

Mijn lesgeefster blijft uiteraard rustig en probeert opnieuw, maar het wordt steeds erger,
op een moment is Jenara haar dan toch even te snel af en moet ze het halstertouw lossen.
Ik heb haar gelukkig meteen te pakken, dus proberen we maar even of het bij mij wel lukt.
Ondertussen was de oefening niet meer meebewegen, maar gewoon voorwaarts meestappen zonder je overhoop te lopen. Dit deed ze duidelijk met meer respect bij mij toch al (yay, toch al iets bereikt)
Waar ze mijn lesgeefster echt gewoonweg los omver probeerde te lopen, probeerde ze bij mij om me heen te geraken, maar liep toch al niet zo tegen me op. Uiteindelijk haar terug rustig gekregen, de oefening nog gevraagd tot ze dan toch 1x zijwaarts mee kwam, wat mij uiteindelijk lukte, zelfs zonder zweep.

Conclusie, paard met een stevig karakter en nog een hoop werk aan, maar was toch al wel echt in de goede richting bezig. Moet meer oefeningen doen op haar rechterhand, zodat ze daar ook meer vertrouwen in mij krijgt (daar deed ze het veel minder goed dan op links) en gewoon langzaam verder opbouwen en zelf rustig blijven en proberen haar boosheid te vermijden.

Ik de volgende keren zelf terug aan de slag, met de tips van de lesgeefster op zak. Maar het bleef moeilijk, Jenara bleef protesteren, niet mee willen werken, wegtrekken, en ook het steigeren gebeurde steeds vaker.
Tot op een dag mijn vriendin, die langs de kant aan het kijken was zei:' nu ga je echt moeten ingrijpen, want ze loopt gewoon over je heen, wat bij Joy (haar verzorgpaard) vroeger werkte, was haar gewoon moe lopen, tot ze niet meer kon"

Omdat ik het toch echt even niet meer wist, dat maar geprobeerd, longe en longeerzweep gepakt, ze op het langst van de longe gezet en vooruit. Lopen. En maar gekke sprongen maken, en crossen en bokken, alle energie eruit. Tot ze dan kalmeerde en wou vertragen ... "nee, loop nog maar wat", tot ze dan zichtbaar wat moe begon te worden, dan in de andere richting gezet," loop nog maar wat" en terug crossen en bokkensprongen. Werd ze terug langzamer, "hup nee, vooruit, wil je galopperen? Dan zal je galopperen" Lopen, lopen, lopen, en wissel van kant en wissel van kant, tot ze bijna met haar tong op de grond hing. Flink bezweet ook, voor de eerste keer sinds ik haar heb. En dan de oefening zijwaarts nog eens gevraagd, ja nu deed ze het wel. Ze uiteindelijk beloond en terug losgelaten. Beetje cru misschien, maar de puber moest toch echt wel eens op haar plaats gezet worden...

Wonder boven wonder, sinds die bewuste avond, heb ik terug een superbraaf paard.
We hebben nog wat werk gehad aan de hoek, die ze toch echt eng vond, maar met rust en kalmte en kleine stapjes, heb ik het er nu bijna helemaal uit.

Met rijden terug overgestapt op alleen aan de longe, tot ze dat probleem met die hoek dus niet meer heeft, ze heeft ook wolfstandjes, dus momenteel alleen bitloos aan kaptoom erop en dan toch ook liefst aan de longe :p
Verder begint ze wel veel mooier voorwaarts te lopen en met al wat meer evenwicht en regelmaat, dus zodra die wolfstandjes eruit zijn, gaan we terug rustig los in de piste rijden en verder langzaam opbouwen.

Wat betreft het grondwerk, ook met kleine stapjes gewerkt, ze maakte zich nog redelijk gemakkelijk druk en boos met de zijwaartse oefeningen, toch voorzichtig hierop doorgewerkt. Telkens eventjes vragen, maakt ze zich druk en boos even stop, ik rustig ademen en haar even laten denken, dan opnieuw vragen. Zodra ze stapje in de juiste richting zet, overvloedig prijzen en belonen.

Ik ben net terug van bij haar, de laatste keer dat ik zijwaarts in mijn richting vroeg, moest ik mijn zweepje nog maar half optillen en weg bewegen en ze was zo 3-4 stappen mee :D We komen er wel!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mijn vriend is ook eindelijk eens meegeweest naar Jenara, hij had haar alleen nog maar gezien met de keuring. Nu, hij voert haar grasjes, dus hij is meteen haar dikke vriendje ;)

Afbeelding

Afbeelding

Jenara

Berichten: 1531
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-19 18:56

Vorige update alweer 2 maanden geleden!

Als ik de vorige weer teruglees, dan sla ik nog meer achterover van de vooruitgang die we de laatste tijd gemaakt hebben.

Ik kan niet zeggen dat het al 100% is, maar ik denk dat ik Jenara begin te kennen en te begrijpen :)
Onze communicatie wordt steeds beter :D

Waar was ik laatst gebleven, het grondwerk dat sterk aan het verbeteren was. Dat is alleen maar in stijgende lijn verder gegaan, ondertussen kan ik een groot deel van haar grondwerk oefeningen in vrijheid vragen (wel nog met snoepjes op zak, anders is de aandacht snel naar het gras in de kant van de bak)
Tijdens onze eerste wandeling terug na een tijdje was mevrouw ook weer een vreselijke dramaqueen, lekker druk. Heb ik weer even flink mijn handen vol aan gehad, maar de volgende keer wierp dat weer enorm zijn vruchten af en was ze weer superflink :)

Sinds 1,5 maand heb ik dan ook het rijden weer kunnen oppakken, zadel was aangepast, wolfstandjes getrokken en laten genezen. Heel voorzichtig weer begonnen, eerste keer weer aan de longe.
Ondertussen was ze ook nog een beetje kunnen beginnen uitzwaren, wat haar balans alleen maar ten goede komt uiteraard. Stap ging snel goed, draf was nog moeilijk. Aan de longe draafde ze prima aan, maar zocht nog enorm naar steun en balans. Als ik dan begon los te rijden stootten we op een volgend probleem. Jenara wou niet aandraven, dan ging ze helemaal krom lopen en haar rug opbollen en dreigen met bokken. Eventjes gechecked of er medisch niets was, maar nee, paardje kerngezond, gewoon met een flink eigen willetje.
We hebben dan een paar keer iemand in het midden gezet met een longeerzweep om te helpen. 2 of 3x hebben we nodig gehad en daarna had ze het door en draafde zonder enig enkel probleem aan :)

En dan zitten we op dit punt:


Volgende stap, balans, regelmaat en ontspanning in stap en draf! Heb nog een keertje mijn lesgeefster erbij gehaald en die heeft ons nog wat tips meegegeven hiervoor, ook om meteen aan een beetje binnenstelling te gaan werken en wat deed ze het die les toch allemaal supergoed!
En wat is ze slim, een weekje later dan het vorige filmpje was mijn vriend eens mee om foto's te maken
en kwam dit er al uit. De foto's zijn uiteraard nog maar momentopnames, maar het zit er met momenten toch al mooi in!

Afbeelding

Afbeelding

We hadden wel telkens nog wat drama met onze "enge hoek" in de piste. Vertragen als we er naartoe reden, buitenstelling er langs en versnellen eens we er voorbij waren. Ook een paar x weggeschoten van het schrikken, de eerste keer gingen we in galop half de piste over. Maar ik voelde dat ze niets meer deed dan dat en kreeg zelf meer vertrouwen, waardoor ik erop kon focussen niet op te spannen als zij schrok, waardoor ze steeds sneller terug bij me was. Tot het punt dat ze nu schrikt en een stap opzij zet en dan alweer bij mij is. Ik heb via grondwerk heel erg proberen werken aan en met die hoek, afwisselen tussen haar "druk bezig houden", haar met momenten toch laten kijken dat er niets was en andere momenten even toch doorvragen. Als het dan op de grond goed ging, onder het zadel. Daar hetzelfde gedaan en waar ik de ene dag nog wat een dramaqueen onder mij had, was de volgende dag ons probleem met de hoek weg.

Ik heb even 2 weken wat minder kunnen gaan door enorme drukte op het werk voor de bouwvakantie.
Maar toch maakten we elke keer wat vooruitgang. En dan sinds vorige week eindelijk eens vakantie, waardoor ik al zo goed als alle dagen bij Jenara ben geweest :D Afwisselend aan de hand wandelen, grondwerk en rijden.
Ik mik nu op 2-3x per week een klein halfuurtje rijden, zodat ze rustig haar conditie en bespiering verder kan opbouwen. Gisteren nog eens gereden, en ze wordt veel voorwaartser, energieker en losser in haar lijf :) Ik begin nu stilaan met wat meer bochtenwerk omdat haar evenwicht sterk verbetert. Ze is ook zo heerlijk licht in de hand en reageert zo fijn op kleine hulpen, heerlijk paardje <3



Daarnaast heb ik gisteren voor het eerst eens een galopje gewaagd! (Mijn houding is hier vrij waardeloos, ik was voornamelijk bezig met haar gewoon vooruit te zetten :p)



Dusja, zo ver zitten we nu! Nog steeds veel werk te gaan, maar we hebben ook al best een flink traject samen afgelegd :D Het plezier zit er bij ons allebei nu wel echt in, dus we gaan samen verder opbouwen!

Djoopie

Berichten: 2690
Geregistreerd: 12-06-12
Woonplaats: Ergens op aarde

Re: [VOLG] Jenara, my dream come true

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 19:17

Zo even je topic doorgespit . :) wat een heerlijk paardje heb jij! En wat een vooruitgang heb je in die 7 maanden al geboekt met haar. Gaaf hoor!

It’s ok to be a glowstick, sometimes we need to break before we shine!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: joyce83, Maanon_, maxie, onpaard en 32 bezoekers