[VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 12:16

simodi schreef:
Wilgentakken bevatten een pijnstillende stof en worden door paarden van nature gegeten als ze last van hun darmen hebben. Die stof heeft een kramp-opheffend effect.

Wilgentakken bevatten salicine.
Uit salicine kun je in het labo salicylzuur maken (het werkend bestanddeel van aspirine),
maar salicine zelf is niet gelijk aan salicylzuur.
Salicine is niet kramp-opheffend, integendeel, het kan net krampen veroorzaken.
Met andere woorden, het is absoluut geen goed idee om de merrie wilgentakken te laten knabbelen.

Joscaa schreef:
Zo lastig he. Ik heb zelf met inslapen altijd " liever een maand te vroeg, dan een dag te laat", maar jullie kennen haar en zien haar iedere dag.

Dat denk ik net omgekeerd.
Liever een maand te laat dan een dag te vroeg.

il faut d'abord durer


Zerena

Berichten: 3882
Geregistreerd: 29-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 12:37

BigBen schreef:
Joscaa schreef:
Zo lastig he. Ik heb zelf met inslapen altijd " liever een maand te vroeg, dan een dag te laat", maar jullie kennen haar en zien haar iedere dag.

Dat denk ik net omgekeerd.
Liever een maand te laat dan een dag te vroeg.


Ik snap je wel, maar toch ga ik met Joscaa mee.
Ik zou liever hebben dat mijn paard amper "geleden" heeft, dan een maand langer lijden.

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: [VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 12:47

Bigben, idd de wilgentakken zijn voor een gezond paard met een goed werkend verteringssysteem, zowel maag als darmen goed te verwerken, meestal. Maar nu kan het idd voor problemen zorgen,
Alle antibiotica en nu nog pijnstilling zijn een aanslag voor de maag en darmen. Kan me voorstellen dat ze moeite heeft met krachtvoer omdat dat pijn veroorzaakt.

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Re: [VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 13:03

Wel mooi hoe door een quote mijn hele post uit verband word getrokken, want ik zeg namelijk ook nog dat het logisch is dat het paard nog tijd nodig heeft om bij te trekken. Nu lijkt het haast of ik opper het paard te laten inslapen terwijl als je mn hele post leest, je ziet dat dat alles is behalve wat ik wil zeggen.

En BigBen; ik zou het mezelf nooit vergeven als ik mijn paard een maa d " te lang" heb laten staan. Nooit.

Maargoed; dont get me wrong, lees van mijn vorige bericht de hele tekst en dan snappen jullie hoe ik het bedoel....

Heaven has my hero - Valentino.

Volg de knapste minipony Bright op Instagram!

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 13:05

Het verbaast mij eerlijk gezegd sowieso dat Utrecht niet een uitgebreid voedings- en medicatie schema heeft meegegeven. En bij problemen ook weer adviseert.
Mijn DA zat er in elk geval destijds bovenop toen mijn merrie zeer ernstige koliek had (gehad) en dit is een nog veel risico vollere en uitzonderlijke ingreep.
Tenzij TS iets anders heeft afgesproken met Utrecht en het ook zelf wil doen uiteraard (maar dat lees ik nergens duidelijk).
Juist door een topic als dit krijg je heel veel verschillende en ook tegenstrijdige adviezen. Lijkt mij erg moeilijk om daar zelf als niet-deskundige het juiste uit te halen.

Love - language - leadership

VanHuisUit

Berichten: 6675
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 13:12

Vooral je eigen inzichten blijven handhaven TS. Het is mooi als mensen je als steun adviezen geven maar jij kent je paard en jullie situatie het best. Iedereen leeft mee en heeft dan ideeën, ikzelf ook. Maar jij ziet je paard 24/7.

Vwb Utrecht vind ik ook merkwaardig eigenlijk... :o? maar wellicht is afgesproken te bellen bij vragen. Ik heb een aantal keer te maken gehad met 'Utrecht' en mijn ervaring is dat ze wel heel betrokken zijn.

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn voor volwassen zij-instromers veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/

mysa

Berichten: 10452
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 13:14

Oh wilgentakken, die zijn te vezelig, kunnen een verstopping vlak achter de stoma veroorzaken. Niet geven!

mirjamalvaro

Berichten: 14644
Geregistreerd: 19-08-04

Re: [VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-19 13:18

Oh geen wilgentakken meer dus, gelukkig maar 1 dag gehad.

Utrecht bellen en mailen we bij problemen :j

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 13:24

Ik zou nog niks gaan geven. Allemaal goed bedoelde adviezen, maar je ziet nu zelf dat gras al zijn werk doet.
Het kost echt tijd.

Buikoperaties zijn doorgaans echt zwaar en het zou me ook niks verbazen als je straks nog eens een dip krijgt of dat ze wat stijf wordt in dr rug bijv.

Als jij denkt, dit gaat niet zo, dit willen wij zo niet voor ons paard, is dat je goed recht. Maar verder moet je het echt tijd geven. Ondanks alle goed bedoelde adviezen, je gaat de tijd nergens mee vooruit toveren.

Elisa2

Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 13:27

Psyllium zou ik ook mee oppassen, kunnen ze ook vreselijk geirriteerde darmen van krijgen..zeker als het al gevoelig is. Gras en olie laxeren het beste en meest pijnloos bij al geirriteerde darmen.

Het is natuurlijk een beetje uitzoeken wat wel en niet gaat qua voer, ik zou nog niet te snel opgeven maar het even de tijd geven. Mocht ze herhaaldelijk koliek krijgen dan word het natuurlijk een lijdensweg en een ander verhaal.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


Paardenfann4
Berichten: 1333
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: [VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 14:14

Na koliek operaties heb je ook vaak terugvallen en periodes dat het even wat minder gaat. Ik zou nu ook niet van alles aan de hand halen. Wel de wilgentakken weglaten en als je niet genoeg gras hebt daar vervanging voor zoeken in grasbrok of grasmix als ze dat wil eten. Geef het tijd, ze heeft veel achter de rug en als er even een dipje is dan is dat niet zo gek. Als ze wel ondragelijk gaat lijden kun je altijd nog de stekker eruit trekken. En een maand te vroeg of te laat dat is per persoon en paard verschillend. Ik geef het liever zelf ook nog een kans tenzij het paard ondragelijk lijd, maar dat is hier niet aan de orde.

Snooty16
Berichten: 136
Geregistreerd: 25-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 15:08

Hier ook een stille meelezer. Wat ben jij een doorzetter. Echt top, maar ik snap het volledig als je dat koppie van jouw paard ziet. Die laat het er nog echt niet bij zitten. Er zijn al een aantal mensen die je de wilgentakken afraden. Dit is wat de BIT erover schrijft. Gezonde’ takken
Wilgentakken zijn bijvoorbeeld niet giftig en worden wel eens verstrekt om het foerageergedrag te stimuleren. Beperk echter de hoeveelheid. Takken bevatten namelijk veel lignine. Deze vezel is onverteerbaar en kan daardoor mogelijk verstoppingen veroorzaken.

Voor jouw paard dus echt totaal ongeschikt...

Persoonlijk vraag ik mij af of psyllium wel geschikt is. Psyllium is namelijk ook een slecht verteerbare vezel die gebruikt wordt zodat de darmbeweging groter wordt zodat het zand naar buiten wordt gewerkt. Werkt op een gezonde darm met voldoende waterinname wel goed, maar of dat voor jouw paard geschikt is betwijfel ik ten zeerste. Ik zou er voorzichtig mee zijn. Het kan bij onvoldoende waterinname of een slechte werking van de darm een averechts effect hebben. Ik denk dan toch ook eerder aan de grasbrok en lijnzaad.

mirjamalvaro

Berichten: 14644
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-19 15:32

Damn verkeerde knop. Nog keer dan maar typen. :')

Ze staat nu op de macrogol, dat werkte eerder perfect. Verder geweekt grasbrok en geweekt hooibrok.
Ze voelt zich stukken beter, maar wel moe van gisteren.
Afbeelding

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 15:44

Joscaa schreef:
Wel mooi hoe door een quote mijn hele post uit verband word getrokken, want ik zeg namelijk ook nog dat het logisch is dat het paard nog tijd nodig heeft om bij te trekken. Nu lijkt het haast of ik opper het paard te laten inslapen terwijl als je mn hele post leest, je ziet dat dat alles is behalve wat ik wil zeggen.

Je hebt gelijk, het was niet mijn bedoeling, maar hoe dan ook mijn excuses.

Joscaa schreef:
En BigBen; ik zou het mezelf nooit vergeven als ik mijn paard een maa d " te lang" heb laten staan. Nooit.

Daar wil ik best wel eens over discussiëren, maar die discussie past niet in dit topic.

il faut d'abord durer

chanicha

Berichten: 12141
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 16:01

TS heb je nu Macrogol bij het Kruidvat gehaald? Als dat zo is heb ik ook nog wel een doos voor je.

On bended knee is no way to be free……
Ter ere aan Peter R. De Vries.

ZaZu Curacao vakantiestudio’s/appartementen verhuur, kijk op Instagram!

mirjamalvaro

Berichten: 14644
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-19 16:53

chanicha schreef:
TS heb je nu Macrogol bij het Kruidvat gehaald? Als dat zo is heb ik ook nog wel een doos voor je.


Klopt, dulcosoft heet het. Geur en smaakloos, dus zo in de mond te spuiten met water. *\o/*


MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

VanHuisUit

Berichten: 6675
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 17:55

Had je de macrogol er helemaal afgehaald? Het kan zijn dat ze dat gewoon de rest van haar leven nodig heeft. Is bij sommige mensen ook zo... en tja, hoe vervelend ook de enige manier om dat te ontdekken is toch via deze weg :(:)

Wat een heerlijke dag weer voor je diva :Y) }:0 :D

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn voor volwassen zij-instromers veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/

mirjamalvaro

Berichten: 14644
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-19 18:36

VanHuisUit schreef:
Had je de macrogol er helemaal afgehaald? Het kan zijn dat ze dat gewoon de rest van haar leven nodig heeft. Is bij sommige mensen ook zo... en tja, hoe vervelend ook de enige manier om dat te ontdekken is toch via deze weg :(:)

Wat een heerlijke dag weer voor je diva :Y) }:0 :D


Ja die hadden ze tot aan de operatie gegeven, daarna niet meer.
Nu dus hier erweer mee begonnen.

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 21:08

Leuk filmpje!

Mag je dat middel nu van Utrecht geven?
Wordt inderdaad vaak gebruikt vooraf aan een operatie, maar volgens de bijsluiter mag het niet zomaar gegeven worden als er problemen met of infectie aan de darm is. Is alles nu van binnen bij haar in orde zodat ze dit middel kan verdragen zonder risico's?

Love - language - leadership

VanHuisUit

Berichten: 6675
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 22:15

In de humane geneeskunde wordt het ook gegeven bij mensen die regelmatig verstoppingen hebben om allerlei redenen (en dat kunnen ook psychische / niet aanwijsbare oorzaken zijn).
Mensen krijgen het dan levenslang zeg maar.
Vooral mensen die bijv minder kunnen bewegen.

Ik hoop dat de darmen bij het paard van TS ook meer op gang komen nog dan nu als ze meer kan gaan bewegen. Dat is altijd goed voor de darmen, voor zowel mens als dier :7

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn voor volwassen zij-instromers veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/

mirjamalvaro

Berichten: 14644
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-19 22:36

Ik ben positief verrast hoe ze opgeknapt is vandaag. Sinds 00.00 ook geen pijnstiller meer nodig gehad. *\o/*

De macrogol kreeg ze juist toen haar darmen op zijn slechtst waren met de grootstd infectie ooit die utrecht gezien had. :Y)

Vandaag veel gras gegeten, weinig hooi. Morgen weer verder kijken.
Ze is ook best actief geweedt vandaag, wat super is voor haar darmen.

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Mariska_28

Berichten: 10498
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Re: [VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 22:37

Ahh fijn!

mirjamalvaro

Berichten: 14644
Geregistreerd: 19-08-04

Re: [VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-19 22:39

Heerlijk samen slapen :z
Afbeelding

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 22:42

Al veel gedaan en nog heel veel meer gezegd ... moeilijk, héél erg moeilijk en zwaar voor dier en mens!
Eénmaal de weg ingeslagen naar mogelijk herstel, dan wel een kans op een waardige voortzetting van dit leven, is het verdomde moeilijk om alles goed te kunnen blijven overzien ... om in te kunnen blijven schatten, om onderscheidt te kunnen blijven maken wat bij het gevecht om herstel hoort of juist aangeeft dat het gevecht verloren dreigt te gaan worden.
En neen ... helaas hebben behandelaars niet altijd en overal antwoorden op of voor, vaak zijn zij zelfs aan protocols, aan regels gebonden die zaken kunnen bemoeilijken/beïnvloeden.

Ik denk dat TS zelf haar dier goed genoeg kent en aanvoelt om te 'weten' wanneer het balletje (definitief ..) de verkeerde kant op rolt ... maar ik snap donders goed dat 'brainstormen' sowieso kan helpen om hart te luchten, maar ook om zodoende op mogelijke opties en ideeën te komen.

Zo vraag ik me af of Kyara probiotica krijgt?
Tijdens/na ziekte en/of medicatie als antibiotica is het geven van probiotica eigenlijk een must om de ernstig aangetaste darmflora te helpen ... maar helaas wordt dat door zowel dieren- als mensenartsen vaak 'vergeten' te geven of te vermelden.

Door eigen ondervinding kan ik de Probactiol Plus van Metagenics (humaan) aanraden; na eigen gebruik en weinig effect bij mijn paarden van de bekende paarden probiotica, ben ik dit sinds 8-2018 ook aan hun gaan geven .. 2 van hun hebben vaak medicatie nodig (gehad) en kunnen alle hulp gebruiken om de balans in hun lijf/organen weer terug te krijgen en deze te behouden ..
Ik heb absoluut het idee dat zij er net zoveel baat bij hebben als dat ik dat heb zoals merkbaar minder last van buik .
Bij de andere 'uitgeteste' paarden probiotica had ik telkens het idee dat die eerder voor meer dan minder last zorgde .. één van de paarden wilde het zelfs na enige keren ook niet meer hebben, is voor mij een teken/bevestiging dat het niet goed voelt.

Hoe dan ook : ik wens TS en haar paard Kyara ál het geluk van de wereld toe en ik hoop voor beiden dat dit gevecht een voorspoedig en goed verloop mag krijgen, aan jullie volhoudende vechtlust zal dat in ieder geval niet liggen !
Sterkte, kracht, succes en vooral ook veel geluk want ook dát is nodig in welke strijd dan ook !

Ps., waarschijnlijk ten overvloede en dus overbodig .. maar toch :o : pas op met het gras ( fructaan, verhoogd risico kloliek/hoefbevangenheid, alles met mate .. zeker nu.
Laatst bijgewerkt door Wanderers op 24-02-19 23:03, in het totaal 1 keer bewerkt

tot op het allerlaatste moment bij jullie, tot op het allerlaatste moment bij mij .. tot ooit lieverds, hopelijk tot ooit ..
Ewold* Irma* Nanda* Wodan* Dyone* Merona* Joppe*


Y;(

tienus63

Berichten: 11996
Geregistreerd: 09-08-05

Re: [VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 22:53

Te schattig die foto!!!

#trotsoponzeboeren


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: CitrusBliss, Googlebot, Ketly en 75 bezoekers