Stopt niet Buiten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ditta

Berichten: 2567
Geregistreerd: 08-07-01
Woonplaats: 't Gooi

Stopt niet Buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-02 19:11

shiva is buiten best braaf ofzo hoor maar alleen als je bij een weg komt stopt ze niet en daardoor kan je niet alleeen met haar naar buiten en dat vindt k zo jammer!

weet iemand hoe je dit kan afleren?

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 19:50

Ik zou zoiezo niet alleen naar buiten gaan eigenlijk.
Kan je haar niet draaien juist voor je de weg op moet , totdat je de weg kan oversteken? Ik rijd ook een pony die nooit kan stilstaan , zeker niet bij een weg. Ik heb geprobeerd dat af te leren , maar als ik hem laat stilstaan gaat ie kaarsrecht omhoog ,dus das ook niet de oplossing. Ik laat hem dus gewoon stappen , in rondjes, tot ik over kan steken.

Ditta

Berichten: 2567
Geregistreerd: 08-07-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-02 21:23

k oefen nou ook op de oprit (is heel lang dus niet zo'n klein poedersuiker opritje(deze heb erg veel bochten)) en dan moet ze steeds stil staan en dan net doen alsof het een weg is.. maar of dat helpt weet k niet..

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 20:04

Ons Ijsje stopt(te) ook niet, vertraagd wel maar zoeft zo de straat over :s. Dwaas, dwaas beest ... moest ie van zn baasje niet, maar ik ga me niet laten omverrijden!! (ben zijn bijrijdertje maar)
Ik heb hem in het begin gewoon parrallel gezet aan de straat ... liep ie lekker tegen de verkeersborden aan als ie niet bleef staan *g*.
Nu blijft hij wel staan, heeft het doorgekregen denk ik want die dingen waren hard :p, maar voor de veiligheid zet ik m toch maar parrallel op drukkere wegen, kwestie dat ie toch niet ineens voor een auto loopt. Op de kleinere blijft ie wel staan, al vetrouw ik m op dat vlak nog steeds niet 100%.

Ditta

Berichten: 2567
Geregistreerd: 08-07-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-02 20:28

tjah het nadeel is dat shiva een haflinger is en als het echt in haar bol is geslagen dan krijg je haar echt niet opzij... daarom vroeg k me af of dit afteleren valt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 21:22

Heel moeilijk, ik zou idd gewoon lekker rondjes blijven staapen, want ik geloof niet dat dit af te leren valt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 10:47

HO moet dus heilig worden voor jouw paard, en die oefening om dat zover te krijgen begint al op het moment dat je 't halster omgedaan hebt. Ho is voortaan Ho. Doorlopen? Terugzetten en op het punt waar je al Ho gezegd had, weer Ho zeggen. Als 'ie dan stilstaat even kort belonen.
Kwestie van consequent volhouden, werkt bij 100% van de paarden, dus ook bij de jouwe. Is gewoon een kwestie van opvoeden.

(en nu komen de reacties van 'ja maar de mijne......' Haha! maar geloof me, ze leren het ALLEMAAL, als de baas maar consequent is! )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 12:01

Helemaal met Sonja eens.
Het begint idd al als je er naast staat.
Dus niet alleen als je erop zit.
En nu weet je op welk punt je extra aandacht moet leggen, ook als je in de bak rijd.
Dus net wat Sonja zegt Ho=ho
Elke keer, laat je het 1x toe, kun je weer van voor af aan beginnen.

Ditta

Berichten: 2567
Geregistreerd: 08-07-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-02 19:34

tja in de bak is ze eigelijk irrier als buiten.. vandaag weer gestapt ze is heel onzeker en kijkerig.. heel raar.. ze stopt op het pad echt heel goed maar k weet niet wat ze zou doen als we buiten zijn..

op de terug weg van het pad wil ze wel want minder goed stoppen maar het HO=Ho gaat echt goed!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 19:36

irrier? Wat is dat voor een woord? Verward

laat maar lopen, als ze echt moeten remmen kun je em best op de rem trekken. Bij een die echt raar doet moet je niet gaan tegenhouden maar juist naar voren rijden.

Maar alstie in de bak ook al niet luistert en eigenlijk nooit luistert naar HO, dan zal ik hem dat toch even snel aanleren!

Ditta

Berichten: 2567
Geregistreerd: 08-07-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-02 19:39

sorry ierrier moet zijn irritanter maar daar maak k altijd fouten in...

het raarste is dat ze in de bak soms echt stront vervelend is en gewoon niet wil stappen (zonder te overdrijven doe k er echt 2 rondjes over om haar te laten stappen)

maar buiten stopt ze best snel, k heb het nog nooit in draf geprobeerd maar k neem aan dat je een weg meestal snel ziet!
dus k ben vanplan om wel snel naar buiten te gaan maar wat is nou wijsheid...

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 19:53

2 rondjes over te gaan stappen? HOe oud is die? En wat kan die? Moet toch echt binnen een paar passen kunnen hoor! Maar als je nagaat, als je overgang draf/stap niet goed is, dan kun je toch nooit verwachten dat een overgang als draf/HO wel goed gaat?

Ditta

Berichten: 2567
Geregistreerd: 08-07-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-02 22:37

nee.. den draf hooo gaat ook helemaal niet (heb het nooit geprobeerd maar dat weet kheel zeker!) Shiva is een haf van 7 jaar oud en erug sterk en soms zwaar eigenwijs en soms wel gehoorzaam.. wat ze kan?? ze kan heel mooi naar een sneller gang gaan... en sinds kort kan ze ook al aardig wijken.. laats ging het van draf/stap wel goed maa rdat was dus maar voor 1x want vandaag ging dat dus niet in de bak...
maar waarvoor zou k eigelijk.. draf/ho moeten hebben??