[VOLG] Aanleg van ons voedselbos

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Prairy
Berichten: 8979
Geregistreerd: 28-12-03

[VOLG] Aanleg van ons voedselbos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-19 11:03

WAARSCHUWING: Lange openingspost ;)

Mijn man en ik hebben mei 2018 ons huidige huis met ruim 2ha land gekocht, gelegen aan de rand van de Achelse Kluis en Leenderheide in Brabant/België, dit zijn beide grote natuurgebieden.

Van deze grond is ongeveer 1ha al productiebos met een mix van eik, berk, acacia, esdoorn en vooral veel naaldbomen. Dit gedeelte, samen met de weide, is grotendeels omheind. Een eigen paard stond eerst hoog op mijn verlanglijst maar ervaring uit het verleden leert dat dit veeeeeel tijd en ook veel geld kost, waardoor ik uiteindelijk besloten heb om op dit moment in mijn leven nog geen paard aan te gaan schaffen.

Hierdoor bleef wel de vraag, wát gaan we dan doen met die ca. 8000m2 weide? Nu ben ik altijd al planten aan het verzamelen geweest, en vond ik het vooral interessant als deze eetbaar zijn. Maar ja, een gigantische moestuin is leuk, maar kost misschien nog wel meer tijd als een paard om die goed bij te houden. En zo divers is dat vaak niet, en ik wilde ook graag meer eekhoorns en vogels in de tuin.

Via onze kattentrimster had ik al eens het idee opgedaan om bij de Provincie Brabant / Brabant Landschap subsidie aan te vragen voor kleine landschapsinrichting. Hiervoor hebben we een aanvraag ingediend en een zeer leuke subsidie gekregen, het ontwerp daarvoor was dit:
Afbeelding

Ik heb hierin ook alvast de golf afslagplaatsen van de door mijn man zeer gewenste mini golfbaan gezet, en de plaats van de garage met kapschuur (kapschuur kijkt uit over de weide/voedselbos, en komt op de plaats van het huidige huis, over een jaar of 7) en de plaats van het nog te bouwen huis.

In de subsidie zit een aanleg verplichting van 1 jaar, binnen dit jaar moet je het plan gerealiseerd hebben. Dus eind dit jaar gaan we serieus starten met de aanleg, en beginnen we met de grote fruitbomen.

Dit ontwerp was pas echter het begin. In eerste instantie kwam de organisatie met een ontwerp voor de dikke struweel, 'gooi er maar 70% meidoorn en 30% gelderse roos in' , ik had al beslist dat ik het meer divers wilde hebben, in het huidige productiebos is het immers al vrij monotoom.

En tja, toen ging ik pas echt los. Ik ontdekte dat er een basiscursus voedselbossen was, facebookgroepen, nieuw uitgebrachte boeken, en ZOVEEL te leren! In dat proces zit ik nu dus ook volop. Ik had eerst het idee om een ontwerp te laten maken, maar kwam er al vrij snel achter dat ik dat gewoon zelf wilde doen (rode draad in mijn leven, ZELLUF DOEN... Soms best vermoeiend, maar je leert er wel veel van).

Via facebook heb ik wilgen gehaald om aan te planten aan de binnenkant van het hek, aan de buitenkant staat al grotendeels een grote laurierhaag. Deze gaan we nog verdichten.


Afbeelding


De wilgen hebben meerdere doelen. 1: ze bloeien vroeg, dus goed voor de bijen. 2: het bladafval verteert snel, dus goed voor de bodem. 3: je kunt er dingen mee vlechten. 4: ze houden, net als de laurier, stof en geluid van de naastgelegen weg tegen. Ze staan vrij dicht bij elkaar en bij het hek, tussen de stammen en het hek gaan we een smalle takkenril aanleggen, schuilmogelijkheid voor dieren.

Voorbeeld:
Afbeelding

Ook via Facbook gevonden: iemand die zaailingen van Lange van Lod walnoten had en daar geen plek meer voor had. Ik dacht er iets van 10-15 op te gaan halen en dan nog een paar kleine voor iemand anders.


Afbeelding
En ja, het was de bedoeling dat de geit buiten de zelfgemaakte boomkorf zou blijven, niet dat hij erin zou gaan staan }:0

Dat zijn er uiteindelijk iets van 80 geworden :') Ik heb er 6 in het ontwerp van het voedselbos opgenomen (waren er oorspronkelijk 3) en er zijn er 12 aan de rand van het productiebos gekomen zodat ze wel zon krijgen. Hiervan zien we wel wat ze gaan doen. De rest staat momenteel in de 'nursery' te wachten om bijvoorbeeld te ruilen voor andere struiken/bomen.

De laatste ruil/gratis planten halen waren fruitstruiken, ik ben erg blij met de tayberry en frambozen struiken, een deel hiervan staat ook al in de grond. Tayberries zijn een kruising tussen framboos en braam. Via een vriend krijg ik ook nog stekken van rode en gele framboos, munt en citroenmelisse.

Maar goed, terug naar het ontwerp. Ik was al begonnen met tekenen op een flipover vel, want de online tekenprogramma's werken niet met deze lappen grond (niet de gratis versies in ieder geval) en ik vind het ook wel fijn om gewoon te kunnen gummen.

Een voedselbos werkt met het denken in lagen. https://www.permacultuurnederland.org/wp/de-eetbare-bostuin/#.XG5z7vZFxPY

Wat komt erin:
Fruit- en notenbomen
Wilgendome (voor een plan om het perceel uiteindelijk als trouwlocatie aan te kunnen bieden) (voorbeeld) http://sabinedewaele.blogspot.com/2011/03/wilgenconstructie.html
Fruitstruiken
Rondom de poel een verhoging met de grond die uit de poel komt, deze is namelijk volledig dichtgegroeid door geen onderhoud.
Struwelen
Geodome kas van 6 meter doorsnede https://www.amazon.com/GREENHOUSE-GEODESIC-Marine-Hydroponic-Gardening/dp/B00U5N6AV0
Rondom de geodome komt een aparte tuin met vijvers, pergola, zitjes en kruiden.

Aan de rand van het bos, naast de meest rechter golfafslagplaats, staat op dit moment een vervallen schuur. Deze mogen we deels renoveren (lees: de palen blijven staan, de rest wordt vernieuwd). Dit hutje van 7x5 meter wordt straks de plaats waar de oogsten verwerkt gaan worden, maar ook mogelijk een plaats om als trouwlocatie te gebruiken bij slecht weer, en besprekingen te houden. Ook hier komt een kleine tuin bij en een veranda.

Deel van ontwerp:

Afbeelding

Tot zover de lange introductie. Ik ben ongetwijfeld nog een heleboel vergeten, maar dat komt later in dit topic dan wel weer naar voren. Dan zal ik ook wat foto's delen van het huidige ontwerp.

Brand los met vragen/opmerkingen/tips etc. Ga je zelf ook aan de slag met een voedselbos? Wees welkom om je ontwerp en ervaringen te delen!



.
Laatst bijgewerkt door Prairy op 21-02-19 11:24, in het totaal 5 keer bewerkt


8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Bos d'n Bergh, aanleg van ons voedselbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 11:19

Heel gaaf! Ik volg mee.
Echt gave plannen zeg. Die trouwlocatie, geweldig!

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

cijsalover
Berichten: 3368
Geregistreerd: 03-01-05

Re: [VOLG] Bos d'n Bergh, aanleg van ons voedselbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 11:27

Super gaaf zeg! Ik volg ook!

eestheer

Berichten: 585
Geregistreerd: 08-02-11
Woonplaats: aan de rand van het bos! :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 11:32

Wat gaaf! Ik ga volgen!

Co!! <3

Cabelona

Berichten: 1695
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Re: [VOLG] Bos d'n Bergh, aanleg van ons voedselbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 11:45

Wat ontzettend gaaf.
We vonden onze tuin van 1300 m² al groot, haha.
Interessante link over het voedselbos.


Geld verdienen met het schrijven van artikelen: Klik hier

Selka

Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 11:49

Wat ben jij heerlijk bezig zeg! Ik snap je heel goed. Die Shire komt later wel ;)

Ik ben heel benieuwd naar dit project.

Als jij straks helemaal prof. bent in voedselbossen wil je vast wel die van mij ontwerpen, toch? O:)

Selma, Ca$h Cow, e pluribus unum

Prairy
Berichten: 8979
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-19 11:52

Selka schreef:
Wat ben jij heerlijk bezig zeg! Ik snap je heel goed. Die Shire komt later wel ;)

Ik ben heel benieuwd naar dit project.

Als jij straks helemaal prof. bent in voedselbossen wil je vast wel die van mij ontwerpen, toch? O:)

Haha, prof zal ik vooralsnog niet worden maar ik wil je zeker helpen! Vind het gewoon onwijs leuk om ermee bezig te zijn :D

En die Shire, wie weet! Maar ik denk dan toch een kleine kilometer verderop op een pensionstalling met veel weidegang ;)


Olaf en ik hadden nog zó tegen onszelf gezegd, na de verbouwing gaan we het eens wat rustiger aan doen.

Epic fail _O-

DemDeempel

Berichten: 1068
Geregistreerd: 26-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 11:54

Ik volg mee, lijkt me een droom die uitkomt

Malenka

Berichten: 7515
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 12:00

Super leuk! Wij gaan wat kleiner aan de slag. Maar wellicht hebben we wat aan elkaar. Ik ga jouw project in ieder geval volgen.

Selka

Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 12:01

Dat is helemaal lekker luxe inderdaad. Hoef je alleen maar te tutten en rijden.

Haha het valt mij nog mee dat je niet 2 huizen aan het verbouwen bent ;)

Selma, Ca$h Cow, e pluribus unum

xXLiekeXx
Berichten: 3226
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 12:09

Wat gaaf! Ik volg. +:)+
Waarom pak je zo'n kas en niet een 'standaard' afmeting?

Mocht je interesse hebben, ik heb nog wel wat kruisbessen over.

Tip: zorg dat je genoeg water hebt! Als we weer zo'n droogte krijgen als afgelopen jaar (laten we hopen van niet!) dan zal je 't veel nodig hebben.

/

pmarena

Berichten: 47927
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 12:11

Heerlijk hoor dat je zoveel ruimte beschikbaar hebt hiervoor +:)+

Prairy
Berichten: 8979
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-19 12:15

xXLiekeXx schreef:
Wat gaaf! Ik volg. +:)+
Waarom pak je zo'n kas en niet een 'standaard' afmeting?

Mocht je interesse hebben, ik heb nog wel wat kruisbessen over.

Tip: zorg dat je genoeg water hebt! Als we weer zo'n droogte krijgen als afgelopen jaar (laten we hopen van niet!) dan zal je 't veel nodig hebben.

Omdat ik deze heel gaaf vindt van ontwerp. We willen hem met eigen hout gaan maken, en dan kijken of we er later ook nog 1 of meer kunnen bouwen met plexiglas als soort van tent.

Kruisbessen zijn zeker welkom. Heb jij nog interesse in een Lange van Lod walnootboomzaailing (walnoten worden als het goed is heel groot qua noot)?

Wateropslag zijn we ook al over na aan het denken, hebben flink wat IBC vaten staan (ik geloof een stuk of 15), daarvoor moeten we nog even een goed ontwerp bedenken.
Voor nu hebben we in ieder geval al 2 volle vaten, en ik heb een regenton van 170l gevuld met wilgenwater (water waarin wilgen een week of 2 gelegen hebben om ze goed te houden tot we ze de grond in konden zetten, dus gratis stekwater zeg maar).

blokje

Berichten: 7916
Geregistreerd: 24-06-05

Re: [VOLG] Bos d'n Bergh, aanleg van ons voedselbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 13:45

Wat gaaf ik kende het helemaal niet!

<3 <3 <3 <3

xXLiekeXx
Berichten: 3226
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 13:47

Die kas is ook zeker een gaaf ontwerp! Lijkt mij een grote uitdaging om te maken! Ik dacht eerst dat er wellicht een gedachtegang achter zat, gezien de lichtinslag vanuit allerlei hoeken.

Fijn dat jullie al zoveel IBC vaten hebben! Dat scheelt al een hele hoop. Je hebt mooie systemen op o.a. Pinterest met meerdere vaten met overloopsystemen. Wij hebben er nu één staan op een dak van ongeveer 40 à 50m2 en die zit bij een mooie regenbui snel zat vol.

/

Prairy
Berichten: 8979
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-19 13:59

Bij sommige mensen zit er vast een extra gedachte achter hoor, maar bij mij is het vooral esthetisch :+

Die systemen voor de IBC vaten moeten we ons nog even in verdiepen inderdaad, maar tijd is bij ons nogal schaars, met nog steeds een verbouwing die in afrondende fase zit en veel plannen voor het voedselbos en dingen die de grond in moeten.

Sowieso wil ik een 'mooi' voedselbos. Ik zie ze ook weleens dat er naar mijn idee van alles door elkaar staat en hoog opgeschoten is, misschien een kwestie van wennen en wellicht dat het er bij mij straks ook zo uit ziet, maar ik zou het toch graag iets mooier willen hebben. Ik wil er ook bordjes bij maken wat wat is, wanneer het eetbaar is etc. Zodat mensen ook weten wat waar staat en of/wat ervan eetbaar is. Goede ideeen hiervoor zijn welkom. Ik zit nu te denken aan boomstamschijfjes en die dan inbranden en lakken, ik vraag me alleen af hoe lang dat mooi blijft.

Vandaar dat er ook een aantal bomen in komen die niet eetbaar zijn maar wel hele mooie bloemen hebben (das dan weer goed voor de bijen), zoals de Perzische slaapboom en de judasboom. Dit komt dan vooral rondom de wilgendome met oog op bruiloften, dat je een mooie achtergrond hebt als mensen dat als trouwlocatie kiezen. In het bos trouwen kan natuurlijk ook.

Mijn zusje is afgelopen zomer in ons bos getrouwd, toen zei ik nog, dit was eens maar nooit meer. Maar ja, stiekem was het best leuk, een goed verdienmodel en ik wil alleen nog maar bruiloften waarbij ik alleen de locatie lever en ze andere mensen inhuren om de rest te regelen. Geen DIY bruiloften meer ;)

pipsqueak
Berichten: 112
Geregistreerd: 29-01-16
Woonplaats: omg Eindhoven

Re: [VOLG] Bos d'n Bergh, aanleg van ons voedselbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 14:15

Gaaf idee zeg! Mooie locatie/omgeving daar en een mooie lap grond hebben jullie. Ben benieuwd hoe alles straks vorm gaat krijgen.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: [VOLG] Bos d'n Bergh, aanleg van ons voedselbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 14:39

Je geodome is zó gaaf als idee! Ik had er nog nooit van gehoord, maar nu wil ik er ook een ;)

En slim, verdienmodel met een bruiloftslokatie. Want zo'n voedselbos voor inkomsten dat lijkt me nog best een klus.


Mama van Floris sinds 27 augustus 2011, Hidde 30 september 2013 en Karlijn 7 augustus 2019

Prairy
Berichten: 8979
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-19 14:43

We leggen het in eerste instantie aan voor de biodiversiteit en omdat we het mooi vinden. Opbrengst komt pas ergens op de zoveelste plek. Maar ik vermoed dat we over een jaar of 5-10 een zeer leuke opbrengst aan fruit en noten hebben, m.n. appels, peren en walnoten.

Ik heb namelijk via stichting Corazon 30 laagstam appels en 8 laagstam peren besteld, dit zijn jonge bomen. Deze stichting is christelijk en heeft als doelstelling om de wereld groener te maken. Nu ben ik niet gelovig, maar vind hun doel prijzenswaardig.
Daarnaast is het financieel ook interessant want een jonge fruitboom koop je bij hun voor € 2,50 en voor 5 euro komen ze nog bezorgen ook (ligt misschien wel aan de regio, dat weet ik niet).

Ook heb ik een leuke deal gemaakt voor 12 laagstam perenbomen van 35 jaar oud. Wellicht dat daar niet zoveel of zo lang oogst van komt, maar ook hier, het zijn gewoon hele mooie grillige bomen. Deze komen langs de afslagplaats van de meest rechter golfplaats.

Via Op Goede Grond ook een leuke actie, zij hebben als doel om oude fruitboomrassen te promoten. Via hen kun je dan nu voor € 25,-, 5 pas geente fruitbomen krijgen, je geeft aan welke hoogte je wil (hoog-half-laagstam) en dan maken zij een mooie mix. Omdat ik al meer dan voldoende voorzien ben ik appel en peer, krijg ik vooral kers, een kweepeer en een stoofpeer, 8 hoogstam en 2 halfstam.

De geodome kende ik ook niet, tot ik op ging zoeken op kas, toen kwam ik deze tegen en was op slag verliefd. Alle andere kassen (ok, op een mooie serre na, daar heb ik ook een zwak voor) vallen hierbij in het niet.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: [VOLG] Bos d'n Bergh, aanleg van ons voedselbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 14:50

Van Corazon heb ik ook wat boompjes staan. "Uitgelopen onderstammen" noemde iemand ze :') maar voor het geld kun je het risico best nemen.

Ik kom toevallig net van OGG vandaab met een boompje wat ik kado ga doen aan een oud collega. Heb zelf ook wat zelf geënte boompjes staan van vorig jaar.


Mama van Floris sinds 27 augustus 2011, Hidde 30 september 2013 en Karlijn 7 augustus 2019

Prairy
Berichten: 8979
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Bos d'n Bergh, aanleg van ons voedselbos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-19 14:52

Haha, ja we gaan het zien. Is het niks dan is het mooi brandhout of gaan ze in een Hugelbed.

Sowieso duurt het allemaal nog een paar jaar voordat het fruit gaat geven, maar dat is niet erg. We hoeven er niet van te leven, het is in eerste instantie gewoon voor de leuk (en ik hoop dat ik dat over 10 jaar ook nog vind als we een paar weken lang met kilo's fruit en noten lopen te sleuren :x )


Kaka

Berichten: 4810
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: [VOLG] Bos d'n Bergh, aanleg van ons voedselbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 15:22

Kijk uit met wat je zegt. Mijn 3 jaar geleden geplante perenboompje (toen 1.20 m hoog, nu 3 m., Conference) geeft sinds het 1e jaar meer peren dan we zelf kunnen verwerken. En nog grote en zoete peren ook.

Algemeen: wat een tof en bijzonder inspirerend project. Binnen nu en 2 jaar willen wij ook de ruimte opzoeken, zelf bouwen en zelf kweken. Dus ik geniet mee en droom van de toekomst!

Wit beyond measure is man's greatest treasure

stoer

Berichten: 1726
Geregistreerd: 05-05-06
Woonplaats: S'land

Re: [VOLG] Bos d'n Bergh, aanleg van ons voedselbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 17:46

Gaaf zeg, ik ga volgen.. Hier na 1 jaar ook al veel fruit aan de bomen

# Never regret something that once made you smile #

Prairy
Berichten: 8979
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-19 13:46

Via marktplaats had ik een tijd geleden iemand gevonden die 35 jaar oude, biologisch geteelde laagstam perenbomen verkocht voor een hele leuke prijs.

Vandaag zijn we die rondom gaan steken en snoeien, zodat we die ergens in oktober kunnen halen en bij ons planten. 4 Triomphe en 8 Conference peren.


Afbeelding

Afbeelding

Dorine92
Berichten: 5267
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: [VOLG] Bos d'n Bergh, aanleg van ons voedselbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 16:27

Leuk hoor! Cursus bij Wouter van Eck gedaan?
Hier bezig met een mini voedselbosje en een boomgaard. Kijken wat me meer bevalt. Wellicht plant ik uiteindelijk de boomgaard ook helemaal vol haha

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 12 bezoekers