Wij gaan weer voor een Groninger-baby in 2020!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muronia

Berichten: 19549
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Wij gaan weer voor een Groninger-baby in 2020!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-19 19:32

Bedankt voor de reacties weer, leuk dat zoveel mensen ons willen volgen.

Oji, helemaal prima, jouw mening, mijn merrie, mijn overwegingen en mijn keuze ;)

Evelien__

Berichten: 1574
Geregistreerd: 28-04-10
Woonplaats: België

Re: Wij gaan weer voor een Groninger-baby in 2020!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 19:44

Oh leuke combinatie! Ik volg ook weer mee van onder m'n steen :D

oji

Berichten: 4248
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Wij gaan weer voor een Groninger-baby in 2020!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 19:51

Hmmm...hoef je niet zo kribbig te reageren. Ik stel gewoon een vraag wat je met deze hengst denkt te verbeteren. Je was vorig jaar van plan met Obelisk te dekken en dat is een hengst waarvan ik echt wel zie dat ie jouw merrie kan verbeteren op haar zwakke punten. Bij deze zie ik dat niet dus vraag ik me af wat de afweging is geweest om nu voor deze hengst te kiezen. Toch niet zo'n rare vraag in een topic over wat je gaat fokken.

Muronia

Berichten: 19549
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Wij gaan weer voor een Groninger-baby in 2020!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-19 20:01

Oji ik reageer helemaal niet kribbig hoor, puur de feiten. Obelisk was een overweging van een aantal jaren geleden overigens, maar overwegingen zijn nog geen keuzes. In de OP staat uitgelegd hoe ik tot mijn keuze voor deze hengst ben gekomen en daar sta ik volledig achter natuurlijk. Ik neem aan dat ik voor mijn merrie de keuzes mag maken voor wat ik denk wat goed is ;). Het is ook geen hengsten-advies topic en je hoeft ook niet te volgen als je het niks vindt, dat maakt mij niet uit.

oji

Berichten: 4248
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 20:32

Nou je reactie was wel degelijk kribbig en een toon van waar bemoei je je mee. Er staat in je OP nl helemaal niet waarmee je denkt dat deze hengst je merrie gaat verbeteren. En ja natuurlijk mag je zelf kiezen, dat zeg ik toch ook nergens dat dat niet mag. Was alleen nieuwsgierig waar jij denkt dat deze hengst je merrie gaat verbeteren behalve het Groninger papiertje. Je OP is nl nogal tegenstrijdig daar je eerst zegt dat papier je niets uitmaakt en vervolgens de keuze vooral moet zijn dat het veulen opgenomen kan worden in het Groninger stamboek. Verder niet waarom deze hengst nu zo goed bij jouw merrie zou passen. Maar prima ik ben al weg als hier geen vragen gesteld mogen worden over de keuze en alleen oh en ah gezegd mag worden. Toedeloe in ontstip. :wave:

Muronia

Berichten: 19549
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Wij gaan weer voor een Groninger-baby in 2020!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-19 20:47

Jammer dat je het zo ziet, want je interpreteert dingen die ik niet heb geschreven. Bijvoorbeeld dat een veulen moet worden opgenomen in het Groninger stamboek. Dat staat nergens en is ook niet zo, ik zoek een hengst waarvan ik denk dat hij bij mijn merrie past en nu blijk ik toch weer hierop uit te komen, net als met het veulen van 4 jaar geleden. Als het mij om het Groninger papier te doen was, dan had ik haar vorig jaar toch nooit door een heel andere hengst laten dekken (Hot Color)?

Verder herhaal ik netjes in mijn reactie dat de uitleg mbt de keuze in mijn OP staat. Daar is niks kribbigs aan. Daarbij stel jij in jouw reactie geen enkele vraag. Je vertelt enkel dat je mijn keuze niet snapt en dat jij andere keuzes zou hebben gemaakt. Dat is wat mij betreft prima, maar het is mijn merrie en ik moet het zelf maar snappen toch? :)

Oehs en aahs hoef ik niet. Ik deel alleen mijn plannen en mensen die het leuk vinden om te volgen zijn welkom.

Maar goed, dit lees je waarschijnlijk niet meer. Misschien een wijze keuze, aangezien je volgens mij sowieso al geen "fan" van mijn merrie was.

Muronia

Berichten: 19549
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-19 14:44

Misschien nog leuk voor de mensen die haar niet kennen. Dit is het veulen van 2015 van Wainonia uit de Groninger hengst Macho Polo. Inmiddels bijna 4 jaar en we gaan dit jaar in de wedstrijden beginnen.
Afbeelding

Afbeelding


En nog een paar foto's van de knappe hengst Lenard
Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 14:56

oji schreef:
Ik snap de keuze eigenlijk niet zo. Jouw merrie heeft exterieurmatig wel een aantal flinke verbeterpunten in de bovenlijn en naast dat het gewoon een stoere hengst is zie ik nergens deze hengst de verbeterpunten van jouw merrie compenseren.

Ik zou een hengst kiezen met een duidelijke opwaartse bouw en duidelijke schoft en front. De keuze die je vorig jaar had gemaakt, Obelisk, vind ik bv al beter aansluiten bij jouw merrie als je al een veulen voor de verkoop uit deze merrie zou willen fokken. Eigenschappen zijn mijn inziens toch 100 keer belangrijker om een gebruikspaard te fokken als bij een bepaald stamboek willen horen.


Ik ben niet erg thuis in de Groningerfokkerij en vind de hengst die de TS heeft gekozen erg gaaf, maar ik vroeg me hetzelfde af. De merrie heeft een aantal flinke nadelen in haar bouw en heeft die ook sterk doorgegeven aan haar dochter. Dan zou in mijn ogen gewoon een mooie hengst ook niet meer voldoende zijn, maar zou ik echt op zoek gaan naar een hengst die specifiek de meest kritieke punten het meest kan verbeteren. Liever een hengst met een hypercorrecte rug, schouder en schoft en minder uitstraling dan een heel aansprekend dier dat qua rugvorm het duikbootmodel stiekem weer zou gaan kunnen versterken. Maar goed, als je zelf toch niet verder wilt fokken met het veulen dan kun je daar ook waarschijnlijk wat minder kritisch in zijn. En sowieso: fokken blijft gokken, dus wie weet komt er wel een prachtig zwart kloontje van de vader uit.

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 15:17

oji schreef:
Hmmm...hoef je niet zo kribbig te reageren. Ik stel gewoon een vraag wat je met deze hengst denkt te verbeteren. Je was vorig jaar van plan met Obelisk te dekken en dat is een hengst waarvan ik echt wel zie dat ie jouw merrie kan verbeteren op haar zwakke punten. Bij deze zie ik dat niet dus vraag ik me af wat de afweging is geweest om nu voor deze hengst te kiezen. Toch niet zo'n rare vraag in een topic over wat je gaat fokken.


Jeetje welke hond heeft jou gebeten zeg.

Eerst al een reactie waarvan ik dacht amai wat zijn we weer vriendelijk in de topics.
En nu dit.
Ik vond net dat ts nog netjes had gereageerd op jou onbeleefde brutale post.

Ben je altijd zo? :o dan zou ik dringend wat veranderen aan je schrijfstijl.

Sorry TS, moest er even af. Ik denk dat het dringend lente moet worden want mensen beginnen te bijten :')

Babootje

Berichten: 26262
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 19:49

xyzutu2 schreef:
Ik ben niet erg thuis in de Groningerfokkerij en vind de hengst die de TS heeft gekozen erg gaaf, maar ik vroeg me hetzelfde af. De merrie heeft een aantal flinke nadelen in haar bouw en heeft die ook sterk doorgegeven aan haar dochter. Dan zou in mijn ogen gewoon een mooie hengst ook niet meer voldoende zijn, maar zou ik echt op zoek gaan naar een hengst die specifiek de meest kritieke punten het meest kan verbeteren. Liever een hengst met een hypercorrecte rug, schouder en schoft en minder uitstraling dan een heel aansprekend dier dat qua rugvorm het duikbootmodel stiekem weer zou gaan kunnen versterken. Maar goed, als je zelf toch niet verder wilt fokken met het veulen dan kun je daar ook waarschijnlijk wat minder kritisch in zijn. En sowieso: fokken blijft gokken, dus wie weet komt er wel een prachtig zwart kloontje van de vader uit.


Precies! En dan zoek je ook tegelijk een hengst waarvan je o.b.v. van de nafok weet dat hij zijn sterke punten ook sterk door vererft. Juist omdat je weet dat je merrie de nadelen in haar bouw ook sterk door vererft. En Juist omdat je voor de verkoop fokt. En dan maar "fingers crossed" dat er deze keer een correct gebouwd veulen uit komt.

Muronia

Berichten: 19549
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Wij gaan weer voor een Groninger-baby in 2020!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-19 22:06

Nogmaals, wie het leuk vindt om te volgen, wees welkom. Je hoeft het zeker niet :).

Babootje

Berichten: 26262
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 22:17

Vind het best leuk om te volgen hoor. Maar niet om ahhh oohh te zeggen of bedoel je dat soms? Is je merrie al gedekt? Want dan zou ik zeggen niet doen met deze hengst.

Muronia

Berichten: 19549
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Wij gaan weer voor een Groninger-baby in 2020!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-19 22:23

Ik bedoel helemaal niks hoor. Nee het seizoen is nog niet begonnen. Halfweg/ eind april is daarvoor een mooie tijd. Mocht het wel in 1 keer pakken dan loop je nog kans om in een erg koude periode te komen met een pasgeboren veulen en dat hoeft van mij niet zo nodig. Mijn keuze staat vast, dat is wel een ding dat zeker is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 22:40

Ik kan niet voor de anderen spreken, maar ik ga dit topic zeker volgen, want ik ben erg gecharmeerd van de hengst. Ik zou zelf bij een merrie met deze bouw eerder op safe spelen aangezien ze haar mindere punten zo sterk doorgeeft, maar wie weet blijkt de hengst wel een stempelhengst te zijn die ook bij zulke merries toch correcte veulens geeft. En misschien dat de wat grotere genetische afstand tussen hengst en merrie daar ook bij gaat helpen. Dus ik ben erg benieuwd naar de uitkomst van dit experiment.

@ Babootje: je hebt gelijk dat je in theorie ook voor de verkoop het liefst een zo goed mogelijk veulen produceert. Aan de andere kant kun je ook een zeer matig gebouwd ruintjesveulen nog verkopen, terwijl je met een net zo matig gebouwd merrieveulen misschien beter helemaal niet meer kunt fokken. Dus ik snap wel dat als een veulen voor de fokker geen fokwaarde hoeft te hebben dat het makkelijker is om wat te experimenteren en dat hengst en merrie minder op elkaar aan hoeven te sluiten: Groningers en Geldersen zijn nu sowieso in, dus zo'n veulen verkoopt toch wel, en zeker als je niet de hoofdprijs hoeft dan maakt de bouw in deze markt ook niet meer zoveel uit.
Zelf zou ik op safe spelen met een passende, verbeterende Groninger hengst, want wie weet krijg je dan ineens wel een correct gebouwd Groninger merrietje uit deze merrie en dat zou een mooie aanwinst zijn voor het ras.
Maar wie weet blijkt deze hengst wel een stempelhengst en levert hij against the odds een mooie, correcte kruising op, en met dit soort merries blijft het sowieso altijd spannend wat eruit komt, dus qua volgtopic is het natuurlijk leuk.

Babootje

Berichten: 26262
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 10:47

Een stempelhengst is een hengst die van grote invloed is geweest op de fokkerij. Dat is deze hengst zeker niet, want er is niks te vinden over de nafok van deze hengst. Behalve een paar foto's op de site van de hengstenhouder (met een schuin gezette gallopfoto). Op horsetelex zie je m ook niet dus qua afstamming en prestaties in de foklijn is hij niet te beoordelen. Nergens een video te vinden van het paard in beweging ook.

Fokken blijft natuurlijk altijd gokken, maar bij een merrie die haar nadelige bouw zo sterk door vererft wil je de kans dat dat bij dit veulen ook gebeurt, net als bij de vorige, zo klein mogelijk maken. Ten minste dat zou ik willen. Als je een veulen voor jezelf fokt maakt het minder uit dat je een matig veulen fokt.
Maar als je er 1 fokt voor de verkoop wil je er toch op zijn minst je investering eruit. Als je een matig veulen fokt lukt dat niet. Dan zou je het moeten opfokken, zadelmak maken en een beetje inrijden en dan vind je er mogelijk een liefhebber voor. Maar dan ook zit er een heleboel geld en tijd in waarvan je je moet afvragen of je dat er uberhaupt uit gaat halen

Ik ken persoonlijk een aantal fokkers van de betere dressuurpaarden en weet dat ze het maar net rondbreien met af en toe een topper erbij die de financiele boel wat glad trekt. En dat zijn dan al fokkers die sterke merrielijnen hebben en goed overdacht fokken.

Getty_Maan

Berichten: 2593
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Re: Wij gaan weer voor een Groninger-baby in 2020!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 11:21

Ik hoop dat het dit jaar wel gaat lukken, je 4jarige blondie vind ik super tof! Lijkt alleen niet zo groot, of vertekend dit?

Muronia

Berichten: 19549
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Wij gaan weer voor een Groninger-baby in 2020!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-19 11:31

Ze is nu 1.70 en wordt in april 4 jaar. Ik ben zelf groot, daarom vertekent het misschien wat :)

Muronia

Berichten: 19549
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-19 12:18

Ze houdt ook wel van een sprongetje _O-
Afbeelding

Mooi dier, al zeg ik het zelf :)
Afbeelding

Inmiddels heb ik Wainonia hengstig gespot. Het mooie weer werkt natuurlijk wel mee. Vanaf nu maar een beetje in de gaten houden hoe haar cyclus zit.

Bhodi
Berichten: 5316
Geregistreerd: 17-07-12
Woonplaats: Groningen

Re: Wij gaan weer voor een Groninger-baby in 2020!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 14:45

Leuk zeg, ik volg mee! :D

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 18:56

Ze is prachtig mooi aan het uitgroeien nu. Geweldig leuk. En die blonde maantjes blijven zo lekker licht.

Muronia

Berichten: 19549
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-19 14:20

Leuk Sharon, welkom :D

Dank je Fotsy. Ze is helaas wel een echte smeerkees op stal en vooral haar manen zijn dan eerder mestkleur dan wit |o

Ik heb Wainoon nu op een kuurtje pyrogenium van Ecostyle staan. Aangezien ze vorig jaar vuil is geraakt en ik graag schoon wil beginnen beter even uit voorzorg hiermee beginnen. Voordat we aan dekken beginnen laat ik haar sowieso eerst bij de DA onderzoeken, misschien dat ze vooraf toch nog gespoeld moet of iets.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Wij gaan weer voor een Groninger-baby in 2020!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 13:06

Goede keuze, ik ben ook gecharmeerd van de hengst.

Ik snap je overweging ook wel om voor deze hengst te gaan.
Ik kan me ook wel vinden in t kritiek van sommige mensen. Zelf denk ik dat ik niet met deze merrie zou fokken ivm de tekortkomingen in haar bouw. Maar je hebt al eens bewezen dat je er een fijn gebruikspaard met fijn karakter uit kunt fokken en dat is wel iets waar het grootste deel van de ruiters naar op zoek is

Muronia

Berichten: 19549
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Wij gaan weer voor een Groninger-baby in 2020!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-19 23:53

Maandag komt de dierenarts kijken hoe het met haar baarmoeder is gesteld en of ze nu schoon is. Ik ben erg benieuwd en mocht er toch een kuur nodig zijn, dan is er nog voldoende tijd voor.

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 01:16

Je bent idd nog heel vroeg in het seizoen dus tijd genoeg om ze schoon te krijgen tegen dan.

Renske_W

Berichten: 13843
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Wij gaan weer voor een Groninger-baby in 2020!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 06:51

Wat leuk ik volg ook!
Ben erg benieuwd wat er uit deze combinatie gaat komen. :j