tips paard laten afvallen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anxhenriette
Berichten: 48
Geregistreerd: 16-03-18

tips paard laten afvallen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-19 14:44

Hoii,
ik heb een leuke verzorgpony, maar haar baas geeft super veel eten. en hij wil niet echt verminderen.
ze is nu super dik en dr rug begint een klein beetje door te zakken. ze staat/stond een tijdje stil en ik mag wel rustig aan rijden, maar niet een intensieve training. dus het wordt lastig om haar te laten afvallen.
ik haal meestal wel wat biks weg en kuil, en geef daarvoor in de ruil hooi.
hebben jullie nog tips om haar een beetje te laten afvallen?
of een idee voor een goede training waarbij je kunt stappen en draven?

ik zie jullie ideeën graag!!!


Lindsey_99
Berichten: 2450
Geregistreerd: 20-12-14

Re: tips paard laten afvallen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 14:54

Je doet het heel goed, minder biks (dat zit vaak stikvol suiker) en kuil voor hooi vervangen. Is de pony verkeersmak? Veel wandelen (dan kunnen ze niet eten en bewegen = twee vliegen in 1 klap) en als ze het kan, ermee fietsen.

Over de IJssel

Brainless

Berichten: 29658
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 14:55

Lindsey_99 schreef:
Je doet het heel goed, minder biks (dat zit vaak stikvol suiker) en kuil voor hooi vervangen. Is de pony verkeersmak? Veel wandelen (dan kunnen ze niet eten en bewegen = twee vliegen in 1 klap) en als ze het kan, ermee fietsen.

Het is niet helemaal netjes dat een verzorger tegen de regels van de eigenaar in voer gaat weghalen.
Of het nu beter is of niet.

Kuil bevat minder suiker dan hooi.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 15:00

Brainless schreef:
Lindsey_99 schreef:
Je doet het heel goed, minder biks (dat zit vaak stikvol suiker) en kuil voor hooi vervangen. Is de pony verkeersmak? Veel wandelen (dan kunnen ze niet eten en bewegen = twee vliegen in 1 klap) en als ze het kan, ermee fietsen.

Het is niet helemaal netjes dat een verzorger tegen de regels van de eigenaar in voer gaat weghalen.
Of het nu beter is of niet.

Kuil bevat minder suiker dan hooi.


Totdat het beest hoefbevangen is..
TS, ik zou echt proberen om de eigenaar de ernst en gevolgen van een te dik paard in te laten zien. Als dat beest eenmaal hoefbevangen is kom je er waarschijnlijk nooit helemaal van af. Verder behalve wat eten weghalen is beweging natuurlijk altijd goed. Al is het maar wat longeerwerk. Iedere dag een kwartiertje aan de longe is zeker al een begin.

Verder weet ik niet hoe de pony gestalt staat? 24/7 buiten? Of juist veel op stal?

JM :#

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70433
Geregistreerd: 24-05-08

Re: tips paard laten afvallen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 15:47

Ik verplaats dit topic naar Voeding en supplementen.

SEtequila

Berichten: 67
Geregistreerd: 03-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 16:05

Shaggy09 schreef:
Iedere dag een kwartiertje aan de longe is zeker al een begin.


Ik had in een ander topic gelezen dat vaak longeren juist slecht is, omdat het een onnatuurlijk krappe bocht is voor een paard. Daardoor zou het heel belastend voor de gewrichten zijn?

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 16:42

SEtequila schreef:
Shaggy09 schreef:
Iedere dag een kwartiertje aan de longe is zeker al een begin.


Ik had in een ander topic gelezen dat vaak longeren juist slecht is, omdat het een onnatuurlijk krappe bocht is voor een paard. Daardoor zou het heel belastend voor de gewrichten zijn?


Dan doe je het niet goed. Een longeercirkel van het juiste formaat is hetzelfde als een grote volte. Wat juist goed is voor stelling enz.
Maar rijtechnisch maakt het voor TS niet zoveel uit, als het beest maar beweging krijgt.

JM :#

Anxhenriette
Berichten: 48
Geregistreerd: 16-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-19 17:07

Kuil bevat minder suiker dan hooi.[/quote]

Totdat het beest hoefbevangen is..
TS, ik zou echt proberen om de eigenaar de ernst en gevolgen van een te dik paard in te laten zien. Als dat beest eenmaal hoefbevangen is kom je er waarschijnlijk nooit helemaal van af. Verder behalve wat eten weghalen is beweging natuurlijk altijd goed. Al is het maar wat longeerwerk. Iedere dag een kwartiertje aan de longe is zeker al een begin.

Verder weet ik niet hoe de pony gestalt staat? 24/7 buiten? Of juist veel op stal?[/quote]

ze staat veel op stal. wegens andere redenen mag ze niet de paddock in. we geven haar sws een half uur beweging; veel stappen en af en toe wat draven. ik ben ook aan het werk met dubbele lijnen. ernaast lopen en dr hals laten strekken en nagevelijk laten lopen.

Lindsey_99 schreef:
Je doet het heel goed, minder biks (dat zit vaak stikvol suiker) en kuil voor hooi vervangen. Is de pony verkeersmak? Veel wandelen (dan kunnen ze niet eten en bewegen = twee vliegen in 1 klap) en als ze het kan, ermee fietsen.


goed idee! dankje

Brainless schreef:
Lindsey_99 schreef:
Je doet het heel goed, minder biks (dat zit vaak stikvol suiker) en kuil voor hooi vervangen. Is de pony verkeersmak? Veel wandelen (dan kunnen ze niet eten en bewegen = twee vliegen in 1 klap) en als ze het kan, ermee fietsen.

Het is niet helemaal netjes dat een verzorger tegen de regels van de eigenaar in voer gaat weghalen.
Of het nu beter is of niet.

Kuil bevat minder suiker dan hooi.


ik snap het wel. maar zelfs de pony's die bij ons op stal staan die heel erg hoefbevangen zijn krijgen gewoon nog een portie biks. dus dan doe ik het liever voor de welzijn van de pony dan dat ik gehoorzaam ben..
Laatst bijgewerkt door C_arola op 13-02-19 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: tips paard laten afvallen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 17:13

Mag ik vragen wat ze reden is dat ze de paddock niet in mag?

JM :#

Anxhenriette
Berichten: 48
Geregistreerd: 16-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-19 17:15

Shaggy09 schreef:
Mag ik vragen wat ze reden is dat ze de paddock niet in mag?


ze heeft erg last van mok gehad. het is nu eindelijk over (na 1,5 jaar) maar ze is nog heel gevoelig. en de paddock is erg nat (vaak0 bij ons. dus vandaar :P

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: tips paard laten afvallen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 17:20

Kun je haar ook niet in een bak losgooien bijvoorbeeld een halfuur per dag? Naast dat je met d'r wandeld/rijd

JM :#

RedKiwi

Berichten: 176
Geregistreerd: 23-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 17:22

Ten eerste zou ik dit met de eigenaar bespreken, en echt op het hart drukken dat die pony te dik is. Luister ook naar haar verhaal, en probeer elkaar te begrijpen en samen uit te komen. Ik zou het niet leuk vinden als mijn bijrijder achter mijn rug om de voeding van mijn paard zou aanpassen, maar sta er altijd voor open om opmerkingen te bespreken, op die manier blijf je een leuk team dat het beste voorheeft met het paard.

Ten tweede, voor de training zal het liggen aan wat je wel/niet mag doen. Mag het niet intensief maar wel lang? Ga dan lekker met de pony wandelen of zelfs hardlopen/fietsen. Mag het juist niet te lang? Voer dan geleidelijk de intensiteit op (in samenspraak met de eigenaar en evt dierenarts) tijdens een korte sessie.

Succes iig!

Anxhenriette
Berichten: 48
Geregistreerd: 16-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-19 17:29

RedKiwi schreef:
Ten eerste zou ik dit met de eigenaar bespreken, en echt op het hart drukken dat die pony te dik is. Luister ook naar haar verhaal, en probeer elkaar te begrijpen en samen uit te komen. Ik zou het niet leuk vinden als mijn bijrijder achter mijn rug om de voeding van mijn paard zou aanpassen, maar sta er altijd voor open om opmerkingen te bespreken, op die manier blijf je een leuk team dat het beste voorheeft met het paard.

Ten tweede, voor de training zal het liggen aan wat je wel/niet mag doen. Mag het niet intensief maar wel lang? Ga dan lekker met de pony wandelen of zelfs hardlopen/fietsen. Mag het juist niet te lang? Voer dan geleidelijk de intensiteit op (in samenspraak met de eigenaar en evt dierenarts) tijdens een korte sessie.

Succes iig!


dankjewel! ja ik heb het een aantal keren met de eigenaar erover gehad. maar het is een oude man van 80 die niet goed meer hoort. dus het is lastig om iets goed uit te leggen :P
ze heeft ook vocht bij dr pezen (achter) (zie andere topic van mij), waardoor ze die niet te veel mag belasten. dus bijv niet een volte draven, niet galopperen enz. verder mag het wel intensief zijn, mits ik alleen stap en kort draaf, begrijp je? :P
Shaggy09 schreef:
Kun je haar ook niet in een bak losgooien bijvoorbeeld een halfuur per dag? Naast dat je met d'r wandeld/rijd


is ook een goed idee, alleen mag ze dus dr benen niet te veel belasten. en als ik haar los gooi gaat ze al dr energie eruit halen en dat is dus niet de bedoeling :P :P

dit zijn andere topics van mij, voor wat meer info:
[VSW] Vocht bij de pezen (achterbenen)
[OPG] Paard wordt steeds banger en schrikt steeds meer
Laatst bijgewerkt door C_arola op 13-02-19 17:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: tips paard laten afvallen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 17:45

Mok die langdurig aanhoudt komt vaak door een probleem vanbinnen uit, zoals veelste veel suikers in het voer of een zwakkere weerstand. Ik vrees dat je een beetje in een vicieuze cirkel zit, het belangrijkste is dat het voer wordt aangepast en dat ze meer beweging krijgt (liefste ook vaker van stal af), pas als die basisvoorwaarden goed zijn zal ze beginnen met afvallen...

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: tips paard laten afvallen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 17:50

En wat zegt de DA TS?

JM :#

Anxhenriette
Berichten: 48
Geregistreerd: 16-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-19 17:53

Cera_D schreef:
Mok die langdurig aanhoudt komt vaak door een probleem vanbinnen uit, zoals veelste veel suikers in het voer of een zwakkere weerstand. Ik vrees dat je een beetje in een vicieuze cirkel zit, het belangrijkste is dat het voer wordt aangepast en dat ze meer beweging krijgt (liefste ook vaker van stal af), pas als die basisvoorwaarden goed zijn zal ze beginnen met afvallen...


oke dat ga ik doen dankjewel!

Anxhenriette
Berichten: 48
Geregistreerd: 16-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-19 17:54

Shaggy09 schreef:
En wat zegt de DA TS?


waarover bedoel je? over het afvallen? daar heb ik het niet over gehad.. meestal ben ik er niet bij als de da komt, ik zit dan op school en er is dan iemand anders bij helaas


Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 18:29

Ja je zit nu eigenlijk in een soort van vizieuze cirkel en ik ben benieuwd wat de DA dan aanraad. Want blijvende mok is ook niet gezond. Als het paardje door zoveel eten en weinig bewegen hoefbevangen raakt daarbij dan ben je echt heel ver van huis.

Dus probeer de eigenaar echt te overtuigen van de ernst hier van en schakel desnoods een dierenarts in en vraag die om advies.

JM :#

wHoogendoorn

Berichten: 113
Geregistreerd: 04-10-15

Re: tips paard laten afvallen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 19:58

Hoi ts,

Het klinkt alsof je je heel erg verantwoordelijk voelt en daar heb ik respect voor!
Ik wil je wel even op het hart drukken: Wees je bewust dat je het misschien niet kunt oplossen, als de eigenaar niet bereid is om te luisteren en aanpassingen te maken in het voer...
Probeer wel jezelf te beschermen. Het kan emotioneel best heftig zijn om te zien dat het niet goed gaat met je verzorgpaardje. Voor jouzelf zou het misschien beter zijn om een ander lief en wel gezond paardje te zoeken (mocht je niks vinden, kun je hier altijd blijven), zodat je weer 100% kan genieten in plaats van je zo zorgen maken.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: tips paard laten afvallen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 13:43

Ik denk eerlijk gezegd niet dat jij er veel aan kunt doen. Al die problemen die je noemt hangen mogelijk met elkaar samen, die kans is best groot. Het beste zou zijn om deze pony goed en gezond te voeren (weinig suiker en hooi ipv kuil) en daarnaast veel buiten te laten lopen op een niet al te natte ondergrond.

Je kunt het dier wel gaan trainen, maar als de basisvoorwaarden niet op orde zijn is dat dweilen met de kraan open. Longeren is inderdaad behoorlijk belastend voor de benen, zeker voor een pony met veel overgewicht. Rechtuit is het beste voor de benen, dus dan kom je uit op buiten rijden/wandelen/mennen. Belangrijk is natuurlijk altijd dat je het trainen rustig opbouwt.

Anxhenriette
Berichten: 48
Geregistreerd: 16-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-19 17:33

Wendy_Segaar schreef:
Hoi ts,

Het klinkt alsof je je heel erg verantwoordelijk voelt en daar heb ik respect voor!
Ik wil je wel even op het hart drukken: Wees je bewust dat je het misschien niet kunt oplossen, als de eigenaar niet bereid is om te luisteren en aanpassingen te maken in het voer...
Probeer wel jezelf te beschermen. Het kan emotioneel best heftig zijn om te zien dat het niet goed gaat met je verzorgpaardje. Voor jouzelf zou het misschien beter zijn om een ander lief en wel gezond paardje te zoeken (mocht je niks vinden, kun je hier altijd blijven), zodat je weer 100% kan genieten in plaats van je zo zorgen maken.


oke dankjewel voor je reactie! ik zat daar indd ook al over na te denken. maar ik heb een goede band met het paardje en ik heb het gevoel dat ik haar dan in de steek laat. dat is miss niet zo, maar zo voelt het wel een beetje. het liefst wil ik ook dat ze van mij is, maar ja ik ben minder jarig en mn ouders vinden dat te veel tijd en geld kosten.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Eliana, Lizenlotte en 11 bezoekers