PVDD: Paard alleen in de wei moet verboden worden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14036
Geregistreerd: 20-04-16

PVDD: Paard alleen in de wei moet verboden worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-19 14:56

*RTL Nieuws
Welzijn
Ingezonden door meerdere Bokkers

Afbeelding
Foto: persbericht - (c) http://www.arnd.nl / Lisa Dijk
Veel te vaak staan paarden in hun eentje in een wei of op stal. Vier dierenwelzijn- en ruitersportorganisaties willen dat er een einde komt aan deze eenzaamheid en beginnen daarom vanaf morgen de campagne ‘deel je wei, iedereen blij’. De Partij voor de Dieren pleit zelfs voor een verbod op het alleen laten staan van een paard. "Het paard loopt alleen maar van links naar rechts. Dat is een teken van stress."

Paarden zijn uitermate sociale kuddedieren, toch staan ze veel te vaak hele dagen helemaal alleen. De stichting Dier&Recht deed onderzoek naar de leefomstandigheden van paarden in ons land en concludeerde dat 77 procent van de paarden in ons land te weinig sociaal contact heeft. "Veel paarden staan dagelijks alleen. Dat is de standaard manier van paarden houden: één paard per box", zegt Sarah Pesie van stichting Dier&Recht tegen EditieNL.

Volgens de Partij voor de Dieren bewijst dit eens te meer dat pony’s en paarden een vergeten groep is als het aankomt op dierenwelzijn. "We vinden dat er een verbod moet komen op het alleen laten van paarden. Het gedrag moet leidend zijn bij de huisvesting van paarden en 'contact met soortgenoten' moet daar zeker bij horen", zegt Esther Ouwehand van de Partij voor de Dieren tegen EditieNL.

Maartje ziet al anderhalf jaar een paard alleen in de wei staan. Nadat de eigenaar van het paard na een scheiding verhuisde, liet hij zijn paard achter met enkele waakhonden. Na klachten over de honden, vertrokken de honden en bleef het paard helemaal alleen achter.

"De eigenaar komt nu twee keer per week voeren, maar verder let niemand op het paard. Ik maak me zorgen, daarom heb ik dit ook wel een paar keer gemeld bij de Dierenbescherming", zegt Maartje tegen EditieNL. "Ik zie het paard alleen maar van links naar rechts lopen. Dat is een teken van stress."

Volgens Pesie van Dier&Recht ervaren paarden inderdaad stress door hun eenzaamheid. Ook zijn ze vaak oververmoeid en hebben depressieve klachten. "Paarden hebben elkaar nodig. Ze leren van elkaar maar ook om het overzicht te behouden. Als ze in een kudde staan en ze gaan slapen, dan blijft één paard wakker om de kudde te bewaken. Als het paard alleen staat, moet het zelf alert blijven", zegt Pesie.

In andere landen is bepaald dat paarden in ieder geval binnen 8 meter van een ander paard moeten staan. Dat dat in Nederland zo vaak niet gebeurt, heeft volgens Pesie onder meer te maken met angst. "Bij dure paarden is er de angst dat ze elkaar schoppen en bijvoorbeeld een been beschadigen. Dan verliezen ze waarde." Maar het is zo belangrijk dat paarden elkaar ieder geval kunnen zien, zegt Pesie. "Ze moeten een kuddegevoel hebben. Door tralies kunnen ze elkaar nog besnuffelen. In een dichte box kunnen ze niets. Dat levert alleen maar stress op."

Om de eenzaamheid onder de paarden aan te kaarten beginnen de Dierenbescherming, stichting Dier&Recht, de KNHS en de FNRS vanaf morgen de campagne 'Deel je wei, iedereen blij'. "Het idee is dat je je wei deelt met anderen. Je hoeft niet ineens twee paarden aan te schaffen", zegt Pesie. "We geven onder meer tips over hoe je paarden bij elkaar in de wei kunt plaatsen." Vanaf donderdag 14 februari is deze informatie te vinden op deeljewei.nl.

Cinderella

Berichten: 6326
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Cinderella Castle

Re: PvvD: Paard alleen in de wei moet verboden worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 14:59

Goede campagne. :j

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: PvvD: Paard alleen in de wei moet verboden worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 15:02

De PvdD mag zich eerst bezig gaan houden met de hoeveelheid branden in de stallen waar iedere keer 1000en dieren in om komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 15:02

Yes!
Het was mooi dat paardenhouders tot nu toe weg konden komen met 1 paard in zijn uppie houden, en het is tijd dat daar nu een einde aan komt. Ook mooi dat ze realistisch zijn en dat ze niet afdwingen dat elk paard met een 'vriendje' in de wei moet staan, want sommige paarden zijn door dat leven in eenzaamheid zo gedragsgestoord geworden dat een paard erbij nooit meer gaat lukken. Dan is een paard in een aangrenzende wei the next best thing. Dus goed initiatief. En dan nu gaan handhaven. ~~}> 8-)

n@ Purny: ik ben blij dat er overheidsorganen bestaat die een beetje kunnen multitasken. Het zou toch vreselijk zijn als ze 2 jaar lang alleen maar met stalbranden bezig zouden zijn de de rest van het land op zijn gat ligt te wachten tot die ook eens aan de beurt zijn?

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 15:07

purny schreef:
De PvdD mag zich eerst bezig gaan houden met de hoeveelheid branden in de stallen waar iedere keer 1000en dieren in om komen.


....... De politie gaat beginnen met intensieve alcoholcontrole. Reactie op de socials: Ja dan mogen ze eerst wel wat meer doen aan inbraken. ZUCHT!!!!

Wees blij dat er íets gebeurt en dit is een goede zaak voor de eenzame paarden. Als jij andere dingen belangrijk(er) vindt, bel ze op en vraag het ze rechtstreeks. Daar schiet je sowieso meer mee op dan klagen op Bokt.

hwn
Berichten: 4697
Geregistreerd: 26-05-13

Re: PvvD: Paard alleen in de wei moet verboden worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 15:13

Tja, dan vrees ik dat veel hengsten helemaal hun stal niet meer uitkomen. Dat paarden andere paarden moeten zien, ben ik het mee eens, maar soms heb je bepaalde situaties: nieuw paard in quarantaine of moet andere nog leren kennen, paard met luizen, besmettelijk virus...

Anoniem

Re: PVDD: Paard alleen in de wei moet verboden worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 15:14

Daar is die sluis van 8 meter toch perfect voor?

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: PVDD: Paard alleen in de wei moet verboden worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 15:28

Moeten dan ook de boxwanden verwijderd worden...ja ze zien elkaar ruiken elkaar maar staan toch ook alleen,waar ze dan van links naar rechts draaien......we wachten af op actie als er al een wet van komt!

pinkie87

Berichten: 7193
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: Schagerbrug

Re: PVDD: Paard alleen in de wei moet verboden worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 15:32

als de verzekering dan nog even de kosten van 2000 euro betaald voor de onkosten die ik van de zomer heb gehad doordat paard dat bij mijn paard stond toch niet zo sociaal paard bleek te zijn

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 15:34

Hoe je als paardenliefhebber op een algemeen voorstel als dit negatief kunt reageren, is mij weer eens een raadsel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 15:35

kwita schreef:
Moeten dan ook de boxwanden verwijderd worden...ja ze zien elkaar ruiken elkaar maar staan toch ook alleen,waar ze dan van links naar rechts draaien......we wachten af op actie als er al een wet van komt!


Dat snap ik niet?
Het gaat hier over dat paarden niet meer alleen mogen zien zonder op zijn minst zicht op andere paarden. Zoals ze aanhalen: geen dichte boxwanden waar ze zonder andere paarden te zien in staan, en op de wei/paddock in eens een andere wei/paddock steeds een paard binnen 8 meter afstand hebben.
Van traliewanden naar geen wanden lijkt me een ander probleem?

@ Pinkie87: ik zie nergens in het voorstel staan dat paarden voortaan altijd in een weiland bij andere paarden moeten staan? Of is jouw paard toegetakeld door een paard dat in een ander weiland stond?

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 15:37

Boras schreef:
Hoe je als paardenliefhebber op een algemeen voorstel als dit negatief kunt reageren, is mij weer eens een raadsel.


Dit snap ik ook niet. Verbazend en teleurstellend eigenlijk.

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 15:43

Furrow schreef:
Boras schreef:
Hoe je als paardenliefhebber op een algemeen voorstel als dit negatief kunt reageren, is mij weer eens een raadsel.


Dit snap ik ook niet. Verbazend en teleurstellend eigenlijk.


Paarden- en dierenwelzijn staan niet automatisch op nr. 1 op bokt heb ik al vaker gemerkt en de PVDD werkt vaak, ongeacht het onderwerp, als een rode lap op een stier :D

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 15:43

Boras schreef:
Hoe je als paardenliefhebber op een algemeen voorstel als dit negatief kunt reageren, is mij weer eens een raadsel.


dit idd...

Macs

Berichten: 7638
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 15:45

Maar ook hengsten hoeven toch helemaal niet alleen te staan, of begrijp ik nou iets verkeerd? Ik ken een stal die dekhengsten gewoon samen met ruinen en jonge hengsten in één kudde hebben staan, of een hengst langs een paddock paradise met merries en ruinen (met dubbel draad).
In mijn ogen doen de mensen juist zo spastisch met een hengst dat ze daardoor zo hyper zijn en gevoelig voor andere paarden in hun buurt (dat krijg je als je ze nooit ziet)

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 15:46

Het stomste ter wereld als paardenliefhebbers op de PvdD stemmen :o . Deze partij wil uiteindelijk af van het dier als gebruiksdier en zal zich als de veehouderij is uitgeroeid onder meer toeleggen op het verbieden van paardrijden. Daar kun je nu om lachen, maar het is echt zo. Zij zijn tegen alles waarvoor een dier wordt gebruikt en zien een dier het liefste alleen in de natuur.

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 15:47

Mazida schreef:
Het stomste ter wereld als paardenliefhebbers op de PvdD stemmen :o . Deze partij wil uiteindelijk af van het dier als gebruiksdier en zal zich als de veehouderij is uitgeroeid onder meer toeleggen op het verbieden van paardrijden. Daar kun je nu om lachen, maar het is echt zo. Zij zijn tegen alles waarvoor een dier wordt gebruikt en zien een dier het liefste alleen in de natuur.



Ik denk dat je bedoelt als paardensportliefhebber.

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 15:50


Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 15:50

Boras schreef:
Hoe je als paardenliefhebber op een algemeen voorstel als dit negatief kunt reageren, is mij weer eens een raadsel.


Nou, echt he.
Ik zie nog zoveel paarden en pony's, ook hier in de buurt alleen staan, ook geen paard in de buurt of aangrenzende weide. Zo sneu. Als ik langsrijd met mijn paard worden ze helemaal blij!
Ik vraag soms wel eens aan de eigenaar of ze twee niet veel gezelliger vinden, maar er komt altijd terug dat het dier altijd alleen is geweest en helemaal gelukkig is hoor! Niets aan de hand... :oo

En zo moeilijk is het toch niet, en bij een hengst(je) past vaak wel een ruin, zolang er geen merrie in de buurt is. Maar ook bij luxe pensionstallen (mensenstallen) met elk-paard-zijn-postzegel zie ik nog 'verborgen' eenzaamheid. Dan zijn er wel meer paarden in de buurt, dat dan weer wel, maar echt contact mogen ze niet hebben, stel je voor dat ze een blessure krijgen, of hap uit het haar... Dan staan ze te kroelen over het schrikdraad, dat kan dan gelukkig nog net. Mijn hengst kon kort na ruinen ook nog niet samen, maar na een half jaar is hij gekoppeld aan een ruintje, en beiden waren gelijk zeer content. En nog later stond hij gewoon gemengd.

SantoAF

Berichten: 30
Geregistreerd: 09-02-19
Woonplaats: Papendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 15:50

Furrow schreef:
Boras schreef:
Hoe je als paardenliefhebber op een algemeen voorstel als dit negatief kunt reageren, is mij weer eens een raadsel.


Dit snap ik ook niet. Verbazend en teleurstellend eigenlijk.


Ja voor mij is dat ook een raadsel, ik ben blij dat de stal waar mijn verzorg staat geen dichte boxwanden heeft maar tralies, is nog niet helemaal perfect maar ze kunnen elkaar tenminste zien enzovoort.

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 15:56

Goede zaak. Helaas snappen veel mensen niks van het gedrag van paarden, als er een rangorde word bepaald vinden veel mensen dat zielig en word het paard weer alleen gezet. Elk paard kan samen, een enkele uitzondering daargelaten. Er gaan al zoveel dingen mis met bijvoorbeeld de eerste keer samen zetten ( te kleine ruimte, geen afleiding als in eten). Ook is soms een andere samenstelling de oplossing maar alleen zetten is dat nooit. Dat je een dure dekhengst van miljoenen niet samen zet is nog te begrijpen, alleen daarvoor zou een uitzondering gemaakt kunnen worden. Mensen zijn veel te bang voor blessures waar het paard moet onder lijden. Voor een paard zich goed voelt in de groep en geaccepteerd word kan dat even duren. Tuurlijk is het niet leuk als je ( dure) paard klappen krijgt maar dan moet je maar niet aan paarden beginnen. Hier ook een merrie gehad wat niet goed ging met een andere merrie, paard in de andere groep en probleem opgelost, betekende niet dat de merrie niet met andere kon staan maar niet met die ene merrie.
Laatst bijgewerkt door luffwinny op 13-02-19 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Re: PVDD: Paard alleen in de wei moet verboden worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 16:04

Ik begrijp ook niet hoe men hier negatief op kan reageren. IMO is een paard dat echt moederziel alleen staat (Dus ook geen zicht op andere paarden.) gewoon dierenmishandeling. Daar zijn geen goede argumenten voor om een paard dat aan te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 16:04

Boras schreef:
Mazida schreef:
Het stomste ter wereld als paardenliefhebbers op de PvdD stemmen :o . Deze partij wil uiteindelijk af van het dier als gebruiksdier en zal zich als de veehouderij is uitgeroeid onder meer toeleggen op het verbieden van paardrijden. Daar kun je nu om lachen, maar het is echt zo. Zij zijn tegen alles waarvoor een dier wordt gebruikt en zien een dier het liefste alleen in de natuur.



Ik denk dat je bedoelt als paardensportliefhebber.


Ik lees ook nergens in hun statement iets tegen het houden van een paard als huis/gebruiksdier. Wel spreken ze zich uit tegen topsport, tegen zwaar belastende sportvormen en dieronvriendelijke trainingsmethodes. Er staat nergens dat je niet meer op een paard mag gaan zitten, dus als je dat belangrijk vindt dan kun je altijd nog met een gerust hart op ze stemmen. Als je op Olympisch niveau de rollkür wilt bedrijven of mee wilt doen aan top militairy wedstrijden dan kun je misschien beter op een andere partij stemmen. ;)

shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 16:06

Hoe moet het dan met paarden die andermans paard aan gort trappen??
Maar gewoon de dierenarts rekeningen betalen als slachtoffer en niet zeuren?

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 16:08

shilady schreef:
Hoe moet het dan met paarden die andermans paard aan gort trappen??
Maar gewoon de dierenarts rekeningen betalen als slachtoffer en niet zeuren?

Dat noemen ze nou paardengedrag, soms komt een waarschuwing niet over bij het andere paard en dan word er inderdaad getrapt, natuurlijk gedrag noemen ze dat. En als het na maanden nog door gaat dan moet er een andere samenstelling gevonden worden, het paard met een minder dominant paard, zo simpel is de oplossing. Geen vrijbrief om je paard alleen te zetten.
Laatst bijgewerkt door luffwinny op 13-02-19 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt