Groeit een 5 jarige merrie nog van C naar D

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
MarryAnneR
Berichten: 695
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Brabant

Groeit een 5 jarige merrie nog van C naar D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-19 16:11

We moeten er weer aan, het jaarlijkse pony meten.
Onze peuter is vorig jaar ingemeten op 136,5 na eigenlijk al veel gezucht en gesteun.

De ponymeter had namelijk een stagier van de KNHS op zijn vingers kijken en onze peuter vond de meetstok toch echt levensgevaarlijk.

Na alle grote verhalen over pony's expres C houden of juist D knijp ik hem toch wel een beetje.

We willen gewoon een eerlijke meting, maar heb na een eerlijke meting toch liever een grote C dan een piepkleine D. Of als ze dan toch groeit dan maar met dochterlief naar een grote D ;-)

Ik vind het dus toch wel een beetje spannend of ze echt C is gebleven.

Kan ze nog gegroeid zijn? Het zou niet voor niets zijn dat ze meten tot het 8e jaar.

Hoera Redd Velvet R.H.A. is geboren op 24 juni 2021.
Hengstveulen van Redd Bull x Veenstra’s Promise
Rond 1 juni 2023 verwachten wij een veulen van Brummerhoeve’s Redd H x Veenstra’s Promise


Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Groeit een 5 jarige merrie nog van C naar D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 16:16

Kan, hoeft niet, mijn 1.415 is sinds ze 3 was 0 cm gegroeid, maar zijn genoeg paarden die nog een paar cm pakken.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

Niqui

Berichten: 2151
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 16:18

Nou ja, pony's worden inderdaad niet voor niets tot en met hun achtste jaar gemeten. Ze kan theoretisch gezien dus nog groeien. Maar naar een grote D, dat lijkt me niet waarschijnlijk hoor ;) .
Laatst bijgewerkt door Niqui op 12-02-19 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

MarryAnneR
Berichten: 695
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Brabant

Re: Groeit een 5 jarige merrie nog van C naar D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-19 16:20

Ik wil haar liever ook niet gegroeid zien, of liever gezegd dan niet meer dan 0.4 cm ;-)

Hoera Redd Velvet R.H.A. is geboren op 24 juni 2021.
Hengstveulen van Redd Bull x Veenstra’s Promise
Rond 1 juni 2023 verwachten wij een veulen van Brummerhoeve’s Redd H x Veenstra’s Promise

SillyB

Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Re: Groeit een 5 jarige merrie nog van C naar D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 16:28

tja, zulke eenheden haal je al met een normale hoefsmid beurt...

[MW] Zou jij Bloed/Beenmerg donor willen worden?

let op! ik heb balneae Anatidaephobia dus als jij ze ergens ziet... waarschuw me!

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 16:29

Mijn pony was met 3 jaar 1,41 en met 8 jaar nog steeds.
Dus het zou zomaar kunnen dat ze niet meer groeit.
Maar net zo goed dat ze nog wel groeit.
Maar een grote D?? Dat betwijfel ik ten zeerste!

Zjie's the One dressuur = Z2 + 2, springen = M +2 , SGW B +0
Fokker van het Bronzen Hengst veulen 2016 ! [o]

MarryAnneR
Berichten: 695
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Brabant

Re: Groeit een 5 jarige merrie nog van C naar D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-19 16:38

Van die grote D is ook maar gekkigheid.

Ik ben gewoon graag van de eerlijkheid.. is ze D geworden dan is het jammer.
Bij de andere pony zag ik in het paspoort ook een centimeter erbij van 4 naar 5 jaar. Ik vroeg me af of het veel gebeurt. Mijn andere pony is idd nog geen millimeter gegroeid in haar metingen. Hoe graag ik dit nu juist hier weer wel wilde

Hoera Redd Velvet R.H.A. is geboren op 24 juni 2021.
Hengstveulen van Redd Bull x Veenstra’s Promise
Rond 1 juni 2023 verwachten wij een veulen van Brummerhoeve’s Redd H x Veenstra’s Promise

rien10
Berichten: 14562
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Groeit een 5 jarige merrie nog van C naar D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 16:48

Onze pony is gekocht met bijna 5 jaar. Toen was hij 1.48 :) Nagemeten op 8 jarige leeftijd, toen 1.53.

Dus in drie jaar tijd 5 cm er bij.

_Lorette_

Berichten: 12070
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Groeit een 5 jarige merrie nog van C naar D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 17:01

Natuurlijk kán ze doorgroeien tot D-maat, maar met wat geluk blijft ze C.
Weet je hoe groot haar ouders zijn? En in welke conditie verkeert ze?

Wij hebben een 5-jarige D gehad die 3 cm groeide, tot een maximale D. Zij was nog weinig onder het zadel geweest en was schraal. In het werk en voer willen ze dan nog wel eens een stukje groeien. Met ruinen heb je meer kans dat ze langer doorgroeien.

I'm begging you to come and pull me out the fire
Come and save me like you did when we were young
Please come bring me up from my lowest, take me higher
Can you see me through the ashes and the smoke?

BigOne
Berichten: 38177
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Groeit een 5 jarige merrie nog van C naar D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 17:07

Zorgen dat ze bekapt word de dag er voor en een minuscuul ijzertje eronder plakken, garant voor 2 centimeter minder bij de meting. En komt ze er toch boven, jammer dan, helaas moet je er dan mee dealen. Maar er is zoveel fraude met meten, tenminste, dat was zo. Ik zou het goed vinden dat een pony, wat voor leeftijd dan ook elk jaar gemeten word. Net iets te vaak op kampioenschappen meegemaakt dat toch de C pony van 143 hogere punten kreeg, heel soms terecht maar meestal niet. En dat zijn dan pony's die allang in de D gemeten zijn maar op de één of andere manier weer C worden, zal wel aan de meetstokken liggen.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

ukkiepuk

Berichten: 4217
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: rotterdam

Re: Groeit een 5 jarige merrie nog van C naar D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 18:13

Onze pony was 1.33,5 op 4 jarige leeftijd en vorig jaar op 9 jarige leeftijd gemeten op 1.34

Luna *21/06/2018 zadelmak
Donovan *01/07/2009 - ꝉ 23/06/2021(paarden) M2+10 (pony's) L2+11 kringkampioen 2018 klasse B, kringkampioen 2019 Klasse L1, reserve regiokampioen 2019 Klasse L1
Zorro *26/06/1990 - ꝉ 29-12-2014

Jillz1
Berichten: 550
Geregistreerd: 25-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 18:36

Hoe oud is de pony?
Van 3 naar 4 groeien ze vaak meer dan van 4 naar 5 of 5 naar 6. Meestal rond 6 wordt het minder vaak gaan ze dan wat meer de breedte in

x_Milou

Berichten: 2699
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Groeit een 5 jarige merrie nog van C naar D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 19:02

Je kunt er zelf toch de meetstok boven houden? Die zijn niet heel duur en dan went de pony er ook aan..
Als ze een randgeval is en uitgemeten wordt, dan kun je altijd nog een hermeting laten doen bij de KNHS. De procedure daarvan vind je ergens op de website, ik geloof dat ze randgevallen in de praktijk vaak wel inmeten. Het verschil voor je dochter op wedstrijden is gewoon ontzettend groot. Ik weet niet hoe oud ze is, maar bij de D pony's gaat ze tegen veel oudere meiden moeten rijden. Daar wordt het imo niet per se leuker van..

MarryAnneR
Berichten: 695
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-19 09:25

Natuurlijk kan ik er zelf ook een meetstok bij houden, heb ik ook gedaan. Ik had haar zelf op 1.35 gemeten, telkens weer.
Voor de leeftijd van de ruiter maakt het mij niet uit hoor. Die is namelijk al 16 haar persoonlijke meetstok komt niet verder dan 1.56 en dan hebben we het nog niet over de weegschaal die nog steeds niet tot 50 kan tellen. (heeft ze niet van haar moeder)

Eerlijke meting ben ik zeker voor. Ik zie regelmatig pony's lopen waarvan ik denk hmmm die stok stond vast in een kuiltje!
Ik zou het gewoon jammer vinden dat het een kleine D zou zijn geworden. Vorig jaar was ze nog helemaal rond en schoftloos. We hadden haar ooit gekocht als projectje. Omdat mijn dochter zelf een kleintje is rijdt ze regelmatig de kleinere stoute pony's voor de wat jongere kids. Maar goed, we zijn dus absoluut ongeschikt als verkopers omdat we meteen verliefd werden en ze van elkaar nog zoveel leren.

Maar er komt natuurlijk wel een dag dat de pony naar een leuk ruitertje mag als mijn dochter zelf vindt dat het zover is.

Voor een heel leuk jong ruitertje is een grote C denk ik ook leuker dan een kleine D. We zullen zien. Eerlijkheid staat absoluut voorop!

De pony is een topper, of ze nou C of D zal zijn. Het is meer uit nieuwsgierigheid of t nu veel voorkomt of niet.

Haar ouders zijn allebei grote C pony's overigens.

Hoera Redd Velvet R.H.A. is geboren op 24 juni 2021.
Hengstveulen van Redd Bull x Veenstra’s Promise
Rond 1 juni 2023 verwachten wij een veulen van Brummerhoeve’s Redd H x Veenstra’s Promise

rien10
Berichten: 14562
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Groeit een 5 jarige merrie nog van C naar D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 09:47

Betreft het ‘t “bolletje wol” vosje?
Die is zo leuk dat de mast niet veel uitmaakt denk ik. <3

MarryAnneR
Berichten: 695
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-19 10:03

rien10 schreef:
Betreft het ‘t “bolletje wol” vosje?
Die is zo leuk dat de mast niet veel uitmaakt denk ik. <3


Inderdaad Bolletje wol vosje :D

Hoera Redd Velvet R.H.A. is geboren op 24 juni 2021.
Hengstveulen van Redd Bull x Veenstra’s Promise
Rond 1 juni 2023 verwachten wij een veulen van Brummerhoeve’s Redd H x Veenstra’s Promise

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37209
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 10:12

Ah de bekende meet dillemas. Mijn pony was een kleintje maar met een hoge schoft. Rug was echt een C, bij normale schoft zou hij niet hoger zijn gekomen dan 1.36 cm. Alleen vond ik mezelf met 16 te oud voor de C klasse. Geen idee hoe de meter het voor elkaar heeft gekregen een 12 jarige pony op 1.38 cm te krijgen :')

Maar vooral de grote D (E was er nog niet dus 1.481 was een waardeloze pony geworden, te groot voor de ponys te klein voor de paarden) we hebben heel wat dingen voorbij zien komen. Idd vers kappen met een minimaal ijzer was 2 cm aftrek. Ponys vooraf lang rijden met een veel te zware ruiter (vreselijk ik weet het en gewoon in mijn ogen mishandeling) zodat ze doorzakten van vermoeidheid. Voorbenen iets uit elkaar zetten, te kort bekappen (weer zoiets naars) om hun pony maar D te krijgen. Gevolg was dat ik soms met ponys van 1.53 te maken had in mijn klasse. -O-

Maar ik heb tijdje een pony geleend ivm blessure van mijn eigen pony voor ik mijn laatste kleine kruimel kreeg. Die was 1.46 gemeten maar toen in magere conditie door stress. Jaar later was het dier vijf cm groter ruim zij was toen zes.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

MarryAnneR
Berichten: 695
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-19 10:45

Afbeelding

Dit was vorig jaar. Door 2 man sterk zelfs...

Dochterlief is in ieder geval nog geen centimeter langer :D

De pony is nu een stuk gespierder! Hier werd ze dus op 4 jarige leeftijd voor het eerst ingemeten zodat ze kon starten.

"Bolletje wol" is in een jaar tijd toch echt wel een hele leuke sportpony geworden :j

Hoera Redd Velvet R.H.A. is geboren op 24 juni 2021.
Hengstveulen van Redd Bull x Veenstra’s Promise
Rond 1 juni 2023 verwachten wij een veulen van Brummerhoeve’s Redd H x Veenstra’s Promise

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 11:28

Ik heb een 7 jarige pony gekocht die als 6-jarige nog op 1.48 was ingemeten, als ik er nu een stok naast hou (hij is nu 10) is ie 1.53 :=

Dus die is waarschijnlijk al wat naar beneden bijgesteld bij de laatste keer meten, maar zoveel waarschijnlijk ook niet, dus die heeft er denk ik wel wat cm's bij gekregen in een groeispurtje.

Maar heel eerlijk, ik had liever ook een grote D gehad wat dat betreft en ook heel eerlijk, ik zou toch wel wat moeite doen om deze in de C maat ingemeten te krijgen. Ik vind met die jongere ruiters 10 cm in het springparcours toch best veel verschil maken en dan helemaal nog met eentje die aan de "korte kant" van de categorie zit.

Maar het moet wel een beetje bij de weg blijven, zo is het ook, die van mij ga ik geen moeite meer voor doen om die nog in de D maat te krijgen.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Re: Groeit een 5 jarige merrie nog van C naar D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 12:08

Hier eentje die als bijna 5 jarige werd gemeten op 1.46,5, moet er wel bij zeggen dat ik dat toen zelf al niet geloofde, had hem rond de 1.50 geschat toen. Meter gaf aan er ‘grofweg’ 2 cm af te trekken vanwege de ijzers. Ik neem dus aan dat hij zo rond de 1.49 zat.
Als 6 jarige was er met de grootste fantasie geen D meer van te maken :+ Meetstok gaf 1.55 aan, zonder ijzers. Op 7 jaar gemeten op 1.56,5. Volgens de meetbewijzen dus 10 cm gegroeid in 2 jaar van 5-7. In werkelijkheid zo’n 7,5 cm, maar ook dat is wel echt een redelijk extreme uitzondering.

Run free Jordy.... 1997 - 2021


snuffie123
Berichten: 1284
Geregistreerd: 10-06-15

Re: Groeit een 5 jarige merrie nog van C naar D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 12:34

Even uit nieuwschierigheid... waarom zou je zo graag liever een grote c willen ipv een kleine D? Ik heb daar nog nooit van gehoord, wat is het voordeel?

MarryAnneR
Berichten: 695
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-19 12:34

Supertje schreef:
Hier eentje die als bijna 5 jarige werd gemeten op 1.46,5, moet er wel bij zeggen dat ik dat toen zelf al niet geloofde, had hem rond de 1.50 geschat toen. Meter gaf aan er ‘grofweg’ 2 cm af te trekken vanwege de ijzers. Ik neem dus aan dat hij zo rond de 1.49 zat.
Als 6 jarige was er met de grootste fantasie geen D meer van te maken :+ Meetstok gaf 1.55 aan, zonder ijzers. Op 7 jaar gemeten op 1.56,5. Volgens de meetbewijzen dus 10 cm gegroeid in 2 jaar van 5-7. In werkelijkheid zo’n 7,5 cm, maar ook dat is wel echt een redelijk extreme uitzondering.



Naar mijn weten heb je er toch helemaal niets aan om met de kleiner ingemeten pony om zo in een andere klasse te blijven te starten?

Stel; Je komt in de verkeerde klasse als kampioen! Pony wordt nagemeten en blijkt dus geen C maar D. Wat dan? Ook niet eerlijk voor de andere deelnemers natuurlijk.

Hoera Redd Velvet R.H.A. is geboren op 24 juni 2021.
Hengstveulen van Redd Bull x Veenstra’s Promise
Rond 1 juni 2023 verwachten wij een veulen van Brummerhoeve’s Redd H x Veenstra’s Promise

MarryAnneR
Berichten: 695
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-19 12:36

snuffie123 schreef:
Even uit nieuwschierigheid... waarom zou je zo graag liever een grote c willen ipv een kleine D? Ik heb daar nog nooit van gehoord, wat is het voordeel?


Als ze ooit met een naar een kleiner kindje gaat, zit die over het algemeen ook niet bij de grote dames. Plus met springen is er toch een verschil van 10 centimeter

Hoera Redd Velvet R.H.A. is geboren op 24 juni 2021.
Hengstveulen van Redd Bull x Veenstra’s Promise
Rond 1 juni 2023 verwachten wij een veulen van Brummerhoeve’s Redd H x Veenstra’s Promise

Movement

Berichten: 1533
Geregistreerd: 01-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 12:57

MarryAnneR schreef:
snuffie123 schreef:
Even uit nieuwschierigheid... waarom zou je zo graag liever een grote c willen ipv een kleine D? Ik heb daar nog nooit van gehoord, wat is het voordeel?


Als ze ooit met een naar een kleiner kindje gaat, zit die over het algemeen ook niet bij de grote dames. Plus met springen is er toch een verschil van 10 centimeter


Wat dat betreft ben ik wel heel erg blij met een paard haha. Het enige wat ik dan niet snap is dat ze dat dan met paarden ook niet doen, en dan voornamelijk springen. Er lopen paarden van 1.60 rond maar ook van 1.80.

rien10
Berichten: 14562
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Groeit een 5 jarige merrie nog van C naar D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 14:36

Met springen maakt het wel degelijk verschil. Dat kan (hoeft niet) met de verkoop een argument zijn.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 bezoekers