[VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-19 01:02

Sorry allemaal, de datum is helaas weer niet zeker want ik had iets in mijn agenda over het hoofd gezien wat ik ook écht niet kan verzetten. Ik dacht eerst 13-18 maart maar de 15e moet ik een schooldag inhalen (oeps)!

Dus NL komt daarvoor of daarna, maar wel in maart hoor :).


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gister nog een wandeling gemaakt die wat rommelig ging dus vandaag poging twee en het ging stukken beter :) duurde allemaal wel wat langer, ‘even’ een wandeling zit er nog steeds niet in met deze meneer, want elke emotie nodigt reactie of explosie uit ipv rustig reageren. Hij vind het wel allemaal erg leuk en wordt daardoor wat hyper, maar dat ontploffen en super gevoelig reageren op alles is vervolgens niet nodig, dus daar werken we aan. We hebben goeie tips van onze lesgeefster gekregen want die had ik na de moeizame wandeling gister gesmst en vandaag ging dus een stuk beter :) zijn emoties stapelen vooral op als hij andere paarden ziet en vergeet mij dan volkomen. Door al die emoties worden andere dingen ineens dan ook een issue. In de bak gaat het wat soepeler, maar buiten met emoties leren omgaan is nieuw voor ons, maar we komen er wel!

Ik gebruikte focus for relaxation van warwick schiller op de smalle paden en toen we wat ruimte hadden gebruikte ik de parelli technieken en grondwerk patronen die mijn instructrice mij geleerd heeft, wat overigens erg goed helpt tot mijn verbazing. Ze heeft Harvey goed in de gaten!
Volgens haar is Harvey een right brain introvert (als ik het goed heb) en zouden deze types zich beter voelen met een ruiter dan wanneer er een persoon op de grond is. Iemand ervaring hiermee? Want vraag het me af hoor :')

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!


woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-19 21:51

Dit was eergister :) even erop gesprongen na een super grondwerk sessie :)

Alleen schoon gemaakt voor het zadel :+
Afbeelding

Afbeelding

Tickets voor NL zijn geboekt! Ik vlieg 6 maart heen en 13 maart terug. Als er nog interesse is voor een bekapbeurt hoor ik het graag. Van een paar weet ik al af en zal ik via de sms contact opnemen :)

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

Achterom
Berichten: 23024
Geregistreerd: 28-09-04

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 19:58

Je bent welkom, maar vermoedelijk zit ik niet in de buurt.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-19 00:19

Hi allemaal,

Gister heel leuk met Harvey en mijn dochter in de bak gewerkt en gespeeld. Eerst ik het water getest met wat grondwerk waar hij erg zn best voor deed en netjes én rustig reageerde ondanks de prikkels om de bak heen.
Toen ik voelde dat alles goed en zeker was zijn mijn dochter en Harvey samen gegaan en hebben we wandelen en stoppen én achteruit geoefend met de hulp van twee blokken zodat ze een doel had en met richting liep. Toen dat goed ging heb ik ze laten slalommen om wat blokken en daarna tussen twee balken door.

Ze waren super leuk én lief samen! En alles met een los touwtje, trots!

Afbeelding

Helaas is de herrinering nu alleen wel een beetje verpest omdat vandaag de staleigenaren mij aanspraken erop dat het niet veilig is om een klein meisje met zo'n groot paard te laten lopen, en dat dat niet meer mag.
Ze zeiden dat niemand hun kinderen met paarden mag laten lopen op stal (wist ik niet), maar dat het wel met een pony zou mogen omdat dat een geschikt formaat is voor kinderen. Ze maken zich zorgen om de veiligheid en daarbij de reputatie van hun stal en dat het ook hun verantwoordelijkheid is (hun woorden). Stel je voor wat er met haar zou kunnen gebeuren, zeiden ze! Alsof ik die gedachtes niet heb?! Ik zei nog dat ik van te voren Harvey gechecked heb en dat als hij zn dag niet zou hebben ik dit nooit gedaan zou hebben. Het was niet zomaar even iets wat we 'gewoon' doen, ik bekijk altijd alle mogelijk kanten en scenario's voordat ik iets doe, dat zei ik ook.

En waarom wel met een pony maar niet met Harvey? Alsof de afmeting bepaald hoe gevaarlijk een situatie is?!
Ze zeiden ook dat ik in zijn (schuil)stal moet doen wat ik wil me Harvey en mijn dochter, op eigen risico, maar op het terrein in het zicht mag het niet. O ja, en ik mag er geen foto's/filmpjes van plaatsen op social media.

Ik heb iig wéér een reden erbij om uiteindelijk hier weg te gaan. Ik was al vanwege allerlei redenen weggegaan zoals jullie misschien nog weten, alleen jammer dat de stal waar we heen waren gegaan na 3 mnd zijn deuren sloot en ik met nood iets anders én geschikt voor Harvey moest vinden. En toen kwam er niks anders uit de bus dan terug gaan... Ik baal echt dat ik niet met mijn eigen paard en eigen dochter kan doen wat we willen (met cap op want dat was ik wel vergeten en dat was best dom).

Ooit heb ik zelf een stukje land. Tot die tijd moet ik mn ergenissen inslikken. Maar baal er écht van, en ben ook eigenlijk wel een beetje boos.

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

Leo

Berichten: 50107
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 10:06

He wat balen zeg -O- het filmpje wat je geplaatst had was echt super aandoenlijk! Ze zijn echt erg lief samen.

Ergens snap ik het wel dat ze dergelijke regels voeren, maar ben het met je eens dat pony's een minstens zo groot risico kunnen vormen. De begeleiding van een volwassene lijkt me de belangrijkste maatstaf.

Kan me voorstellen dat het wrijving geeft met je gevoel bij de stal, zeker als je al andere dingen had die niet lekker boteren...
Hopelijk komt er uiteindelijk een perfect plekje op je pad!

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-19 23:29

Harvey en ik hebben gereden!

Vorige week hadden we eerst les.
Ik had gevraagd om longeer tips om zijn rugspieren op te bouwen zonder bijzetteugels. Dus ze liet me een oefening zien die ik kon gaan doen als huiswerk, een figuur 8 om blokken heen. Harvey had alleen erg moeite met die oefening aan 1 kant van zijn lijf en herhaling maakte het er niet makkelijker op dus het leek eerder op ongemak (in zijn schouder in die kant). Tijdens die oefening raakte hij ook wat emotioneel en het leek zelfs wel een beetje op baldadig. Hij was veel aan het versnellen, hoofdschudden en een keer ging hij zelfs vanuit stap ineens galopperen. Hij vond het grondwerk even echt niet leuk!

Daarna lateral flexion op de grond geoefend en daarna erop. We dachten vanuit het zadel ook de lateral flexion gelijk te oefenen maar omdat Harvey begon te lopen veranderde mijn lesgeefster het in 'bend to a stop'. En toen gebeurde dit de hele tijd:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik begreep er niks van. Ik probeerde zowel te luisteren naar de lesgeefster als te bedenken wat Harvey probeerde te vertellen en ik raakte er een beetje overdonderd van dus toen gebeurde dit

Afbeelding

En dit, waarbij hij ineens geinteresseerd was in mijn beugel en schoen en bijna wilde bijten. Vond het wel wat verdacht...

Afbeelding

Uiteindelijk goed ge-eindigd met een nette stap en stop

Afbeelding

En toen eraf. En ik begon weer te huilen :')
De lerares begreep het niet helemaal en ikzelf eigenlijk ook niet. Het leek wel alsof er een barriere in mij ineens open was gegaan. Ik had namelijk zowaar 10 minuten op mijn eigen paard gestapt, en helaas ook flink wat discussies met hem gehad (alhoewel in andermans ogen redelijk kleine). En zo had ik de eerste x 'rijden' natuurlijk niet echt voorgesteld :+

Uiteraard weet ik ook wel dat Harvey allerlei emoties had opgebouwd gedurende de les en dat een touw halster met teugels eronder geknoopt ook niet ideaal is.

Dus twee dagen later gebeurde dit :D

Afbeelding

Ik ben er zelf, alleen, zonder les, erop geklommen!
Eerst uiteraard de nodige testen gedaan: lekker chillen in stal waarbij hij in slaap was gevallen. Daarna wandelen en overal even grazen.

Afbeelding

Daarna heeeeeeel kort grondwerk gedaan om te kijken hoe hij was, en ook meer tijd genomen om te wachten op likken en kauwen. Heb ook lateral flexion gedaan maar hier was hij redelijk stijf en niet meewerkend, wel vreemd vond ik.... Maar toen erop!

Ik had een balkje neergelegd en een blok. Eerst wilde ik relaxen in het stilstaan na het opstappen, ik voelde mn eigen benen wat trillen en ik wil hem niet aanleren weg te haasten zodra ik zit. Harvey probeerde ook te blijven staan maar had wel de neiging te gaan lopen, maar wel heel langzaam haha. Toen ik aangaf liever te willen blijven staan, deed hij dat wel weer maar begon hij ook in de teugels te bijten, daarna boog hij richting mijn beugel en knalde er vervolgens keihard tegenaan (eigen schuld dikke bult) en daarna begon hij te schrapen! Hoppa, aan het werk dan maar, dacht ik :Y) . Ik heb hem in een fguurtje 8 over het balkje en om het blok gestuurd in stap. En na ongeveer 5 keer liet hij een enorme zucht en ben ik afgestapt :D

Ik had dit keer ons bitloze hoofdstel aangedaan en ik had het gevoel dat sturen daar veeeeeel beter mee ging dan met het touwhalster.

Afbeelding

Jeetje, wat een lange weg hebben wij nog te gaan!
Ben op moment ook een beetje in de war nog, maar wel erg trots op ons laatste ritje samen <3

Ik zit te denken om me weer in te schrijven voor het Warwick Schillers trainings programma maar ik kan voor mijn gevoel niet zomaar zijn grondwerk stappen overslaan en aan het rij-gedeelte beginnen. Maar heb ook niet zo'n behoefte om weer die hele grondwerk riedel van Warwick af te gaan (dit hebben we al maanden niet meer écht gedaan, zullen geheid nog ergens achterin ons geheugen zitten, maar ben ook wel een beetje klaar met al dat grondwerk haha). Als er dan problemen met het rij-gedeelte naar voren komen, dan is het antwoord: verbeter je grondwerk :+ .
Maar of ik les wil blijven houden weet ik ook even niet, want we hadden wel goed miscommunicatie over de lateral flexion & bend to a stop wat me erg in de war maakte, wat zij vervolgens niet begreep.
Beide is denk ik ook verwarrend...
Dus ja.

Daarnaast ga ik zijn schouder even in de gaten houden. Had ooit wat fysio oefeningne daarvoor gekregen dus dat heb ik weer opgepakt, en wil m'n Masterson Method boek er ook nog even bijpakken om te kijken of daar wat schouder oefeningen inzitten.

En zo gaan we weer door :o

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

Benoite

Berichten: 691
Geregistreerd: 27-05-14

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 00:48

Jaaa wat goed je hebt gewoon weer 2 x gereden.. Tuurlijk ging het niet perfect maar je bent er wel weer opgestapt *\%/* . Volg je gevoel en blijf goed naar hem luisteren. Ze kunnen ons zoveel vertellen en als wij beter naar ons intuïtie luisteren kan dat heel mooi samen gaan.

Keep up the good work

Not my monkey, not my circus!

Manadeluca

Berichten: 1123
Geregistreerd: 15-07-05

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 06:46

Goed van jullie twee, eigenlijk is het maar mooi dat hij je dingen verteld. Blijf er voor gaan.

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 09:29

Oh wat fijn dat je erop gereden hebt! Ik kan me heel goed voorstellen dat dat voor jullie beide flink wat los maakt. En als ik jou was zou ik een poosje lekker naar je eigen gevoel luisteren en je eigen ding doen, dan kom je er uiteindelijk vanzelf achter wat jullie nodig hebben qua ondersteuning.

Ik herken trouwens de problemen met het touwhalster ook super goed, Diego wordt echt mega boos als ik daarmee probeer te rijden :')

Leo

Berichten: 50107
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 09:38

Ik vind jullie écht heel stoer! :)

Niet nadenken over of het voor anderen een kleine discussie was of een klein probleem, die anderen gaat het niet om: het gaat om jullie!
En ik vind het juist zo sterk dat je niet over zijn gevoelens heen probeert te stappen en dus doordrukt, maar dat je de rust bij jullie beide blijft zoeken.

Een touwhalster kan inderdaad ruis geven bij rijden, zeker als het sturen vanuit het zadel nog niet zo bevestigd is. :) kan ook best hebben meegespeeld!

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-19 11:45

Niet veel spannends gebeurd hier! Weekje in NL geweest dus Harvey had het een beetje saai geloof ik maar gister weer naar hem toe geweest, lekker gekknuffeld en zn hoeven bekapt. Kijk dat koppie nou <3

Afbeelding

Vandaag stond er een les gepland maar mijn dochter heeft heel veel overgegeven vannacht dus de les heb ik afgezegd en iemand anders doet vandaag zn stal en hooi. Best jammer maar is niet anders! In plaats daarvan heb ik nu een lekker luierdagje thuis, ook goed :Y)

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-19 17:02

Ik ben van plan wat meer kleine updates te plaatsen. Het gaat tenslotte erg vaak goed en we groeien meer de goeie kant op, leek me leuk om toch weer wat leven in dit topic te blazen :) . Ipv dat het voor de zoveelste keer goed voelt, wat vaak van korte duur was, voelt het nu al een stuk langer erg goed en ik heb zoveel meer rust in me daardoor, echt fijn om een beetje licht aan het einde vd tunnel te zien.

Ik was een week in NL en daarna was mijn man en dochter ziek (overgeven, diarree) dus ik ben pas na 10 dagen weer naar Harvey geweest. Eigenlijk had ik eergisteren een les gepland maar vanwege mn zieke gezin had ik die afgezegd. Arme jongen heeft zich denk ik hartstikke verveeld want toen ik vandaag klaar was met de stalklusjes, hij flink wat hooi op had en ik z'n hoeven had gekrabd, liep hij achter me aan richting de uitgang, klaar om wat te gaan doen :') Had het niet echt op de planning staan omdat mn dochter nog steeds ziekjes is dus wilde eigenlijk zsm naar huis. Maargoed, toch halstertje en leadrope gepakt en hij liep zonder luiheid zn schuilstal uit en het terrein op, wat normaal eeuwen duurt omdat hij eerst alles in zich op wilt nemen in stilstand :+

Onderweg naar de bak even laten grazen, ik voelde wat drukte in hem, en vaak briest hij een aantal keer als hij grazen mag :j

Afbeelding

In de bak gelijk los gegooid en daar maakte hij gretig gebruik van. Hij ging als een dolle! Rengalop, dansen, bokken, snuiven, briezen, staart op z'n rug gekruld, geweldig <3

Afbeelding

Afbeelding

Het kan alleen wel redelijk snel omslaan in nerveusiteit en niet meer in staat zijn om te denken, maar als ik stop met lopen en op mijn ademhaling ga letten, komt hij ook weer tot rust, dus ik liet het niet te lang duren en daarna hebben we samen een poosje staan kijken en luisteren naar de wereld. Hij liet zn hoofd weer zakken, kauwde wat, etc. Daarna ben ik een balkje en blokken gaan pakken terwijl hij weer ging grazen.

Afbeelding

En toen hebben we wat grondwerk gedaan. Ik gebruikte het Parelli stick to me game om een figuurtje 8 over een drafbalkje dat op de grond lag te wandelen. De ene helft liep ik dus aan de binnenkant en de andere helft liep ik aan de buitenkant. Waar ik aan de buitenkant van hem loop moest ik dus zijn voorhand met energie 'omduwen' om de bochten te kunnen maken. En waar ik aan de binnenkant loop moet hij in de bochten dus ietsje versnellen om mij bij te houden. Hele goeie oefening voor ons beide! We deden dit eerst in stap, en later deden we 1 kant in draf (de makkelijke waarbij ik binnenkant liep). Na dit figuur een paar x te hebben gedaan begon hij lekker te briezen en te doen, heerlijk! Toen namen we even pauze als beloning.

Afbeelding

Daarna balkje op de blokken gelegd zodat het een klein sprongetje werd. Toen figuurtje 8 gestopt en samen op de volte, driemaal over het lage sprongetje.
De eerste keer werd hij wel wat enthousiast in draf toen we samen op het balkje af gingen, dan gaat hij gelijk in de spring modus, krulde zijn nek, versnelde flink en tilde zichzelf beter. Super mooi natuurlijk! Maar hij moet me niet voorbij draven en het ook ontspannen kunnen dus ik corrigeerde hem lichtjes. De keren daarop gingen iets beter, maar je zag hem wel nadenken en bijna weer versnellen :):) Als hij the enthousiast springt wil hij nog wel eens een bok geven na de sprong en dat is niet zo handig als ik ernaast mee spring :+

Afbeelding

Ik vond dat hij de sessie super goed had gedaan, en dat terwijl hij vlak ervoor helemaal als de malle de bak door racede := Ik leer ook steeds beter omgaan met al zijn energie terwijl ik zelf kalm kan blijven, en de dingen die ik nu allemaal in de lessen geleerd heb zoals de patronen helpen ons heel goed!

Ik ga ook proberen wat meer met hem te werken. Ik krijg het wel steeds wat drukker met hoefklanten en ik moet ook studeren, maar ik ben op zoek naar een verzorgster en ik heb de wei poepscheppen uitbesteed, dat scheelt ook tijd :D

Tot de volgende update!

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-19 14:03

Vandaag uurtje gewandeld met meneer! We hadden her en der wat kleine discussies omdat hij wat opgewonden kan worden als we andere paarden tegenkomen, maar dat waren ook weer goeie oefenmomenten :)
Morgen wss vrij en woensdag hebben we weer les.


Afbeelding

Afbeelding

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

Benoite

Berichten: 691
Geregistreerd: 27-05-14

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 21:08

:P := die tong!

Not my monkey, not my circus!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-19 16:23

Plannen waren gewijzigd dus vandaag les gehad ipv morgen :D

Eerst een bepaalde grondwerk oefening opgepakt van de vorige les, ging deze keer vele malen beter! Minder reactief en meer flow, alhoewel nog genoeg punten om aan te werken, want na een aantal keer vind hij deze oefening niet leuk meer en dan gaat de rem erop, wordt hij reactief met attitude als ik vraag of hij de oefening nog een keer doet. Moesten we even doorheen en toen gestopt op een goed moment.

Daarna hoofdstel omgedaan, cap opgezet en lateral flexion vanaf de grond gechecked. Hij werd na het omdoen van hoofdstel en opzetten van mijn cap een beetje ondeugend trouwens...

Hij doet lateral flexion keurig soepel, ook als ik aan de andere kant sta dan waar ik naartoe vraag, maar hij heeft wel de neiging te happen als hij de bocht eenmaal om is (maar met oortjes naar voren :x ). Dus iets gaat er in zijn koppie nog niet helemaal goed. Volgens mijn lerares begint hij zich lekkerder/zekerder te voelen over zichzelf en komt zijn ondeugende karakter er een beetje uit, wat ze een goed teken vindt, maar ik twijfel of dat klopt. Het kan ook een vorm zijn van omgaan met whatever het is dat hij voelt en dat hoeft niet per se zijn ondeugende karakter te zijn... Misschien ongeduld/lichte stress omdat zijn hoofdstel om ging en mijn cap op en we dus gaan rijden?

Vanuit het zadel is lateral flexion waardeloos. Dus toen ik opstapte hebben we dat even overgeslagen, omdat de vorige rijles niet goed ging toen we hier mee begonnen ik wil niet iedere x argumenten zodra ik in het zadel ga. Het vooruitzicht aan rijden (voor hem) wordt dan ook niet leuk. Dus we zijn lekker gaan stappen in een figuur 8 om 2 blokken heen zodat we een doel hadden. Dat helpt ons beiden. Hij briesde halverwege even, altijd fijn. Daarna probeerde we de lateral flexion vanuit stilstand maar hij deed weer z'n nek omhoog, neus verkeerde kant op en zat muurvast! Bij de allerkleinste beweging de goeie kant op liet ik gelijk los en beloonde ik, maar ik voelde wel dat hij bijna in z'n achteruit ging.

Ik zou heel graag even erdoor heen willen met die lateral flexion vanuit zadel (en ook die vanaf de grond even beter bekijken), dat is voor mijn gevoel toch wel een basisknop die erop moet zitten zeg maar. Ik denk dat ik hiervoor even de Warwick Schiller video's weer even ga terug bekijken.

En de foto's :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 21:08

Je bent lekker bezig! Duke heeft rechtsom hetzelfde probleem met inbuigen, Achtens rijden is inderdaad een fijne manier om toch los te werken.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Wranglerbutt

Berichten: 10377
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 07:34

woepsie90 schreef:
Ik zou heel graag even erdoor heen willen met die lateral flexion vanuit zadel (en ook die vanaf de grond even beter bekijken), dat is voor mijn gevoel toch wel een basisknop die erop moet zitten zeg maar. Ik denk dat ik hiervoor even de Warwick Schiller video's weer even ga terug bekijken.

Zoek op crabwalk in de subscripition video's - dat gaat je echt helpen met lateral flexion :j

Leo

Berichten: 50107
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 09:18

Ziet er fijn rustig en ontspannen uit, ik zie een grote lach! Fijn om je nu steeds meer in het zadel te zien!

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-19 10:10

Wranglerbutt schreef:
woepsie90 schreef:
Ik zou heel graag even erdoor heen willen met die lateral flexion vanuit zadel (en ook die vanaf de grond even beter bekijken), dat is voor mijn gevoel toch wel een basisknop die erop moet zitten zeg maar. Ik denk dat ik hiervoor even de Warwick Schiller video's weer even ga terug bekijken.

Zoek op crabwalk in de subscripition video's - dat gaat je echt helpen met lateral flexion :j


Top, dank je wel!

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-19 15:21

Na twee dagen vrij zijn heb ik vandaag meneer opgezadeld en zijn we gaan wandelen (niet rijden) :-) Er stond wel een flinke wind helaas. Rond de stal en met opzadelen super relaxed (beschermd tegen de wind) maar hij was wat heet eenmaal op het terrein vol in de wind, en bij het passeren van de minishetlanders, die vind hij echt eng :')

Hij vond wat meer dingen spannend daarna maar dat is het leven en ik was en bleef rustig, ik vroeg alleen af en toe om een oor of tempo terug (als hij te ver vooruit stapte in zijn opwinding).
Hij deed erg z’n best 8-)

Nog wat foto’s

Zo begint onze dag altijd, alle drie ontbijten met ieder een vers hooi net terwijl ik de schuilstal uitmest en andere klusjes doe. Heerlijk moment van de dag, wat een rust!
Afbeelding

Ik haeb hem vandaag ook eens goed schoon gepoetst, dat was eeuwen geleden.
Afbeelding

En nog een foto van gisteren


Afbeelding

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-19 00:38

Vandaag wilde ik gaan longeren met balkjes maar toen we net de bak in gingen vroeg iemand of ze er even bij mocht, dus zowaar deelden wij de bak vandaag! Dat gebeurd nooit en Harvey vind dat dus ook nog niet vanzelfsprekend.


Afbeelding

Afbeelding

Hij was behoorlijk afgeleid en flink reactief :') Het was tenslotte een prachtige merrie dus hij dacht dat hij wel even een showtje mocht geven :+

Ik wilde dus rustig beginnen. Ik had 4 blokken neergelegd om hem in een cirkel omheen te sturen. Op elke rustige vraag van mij zoals wijzen naar links of rechts om hem vanuit stilstand op de cirkel te sturen, reageerde hij in het begin dus heel intens (als in: gelijk hard draven en hoofd gooien) want hij had enorm veel emoties vanwege het andere paard in de bak. Iedere x als hij ontplofte op een rustige vraag van mij stopte ik hem (disengage) en gaf ik ‘m even de tijd om daarover na te denken waarna we het opnieuw probeerden. Na een aantal keer corrigeren had hij in de gaten dat hij ook best op een rustig tempo kon bewegen en niet hoefde te exploderen. Ook veel beloond na een goeie poging, dus met mij relaxen in het midden van de cirkel zodat ik zijn sweet-spot werd en zijn focus niet volledig bij de merrie was

Ja ja, zowel één oor bij mij :+
Afbeelding

Uiteindelijk konden we redelijk normaal longeren in draf op beide kanten, toch gaaf!

Toen de merrie uit de bak ging moesten we alleen even opnieuw beginnen met de regels want toen was hij haar ineens kwijt en begonnen zijn emoties weer op te borrelen. We zijn overgegaan naar drafbalkjes want de cirkel werden we zat, en ik vroeg alleen maar om een normale stap of draf. Na een paar errors zoals ineens galop aanspringen vlak voor de balkjes, was hij er weer en konden we in stap en draf beide kanten normaal over de balken.

Daarna sprongetje ervan gemaakt en in stap erop af gestuurd

Afbeelding

Maar toen we in draf erop af gingen zette hij z’n turbo aan en dook eroverheen met en flinke bok erna :+ hij raakt van sprongetjes altijd wat opgewonden maar juist daarom vond ik het een goeie test. Nou was die eerste ontplofte sprong niet zo’n beste reactie dus gestopt en even laten ademen en opnieuw geprobeerd.

Uiteindelijk konden we in stap erover heen, dan rustig aandraven en vlak voor de tweede x in rustig galopje erover en na de sprong langzaam terug in draf vallen. Topper :D !!


Afbeelding


Dus lekker gewerkt én met een merrie erbij én veel geleerd samen. De lessen hebben me echt goed geholpen in mijn zelfvertrouwen en zelfs als situaties ineens veranderen naar iets wat we nog niet kennen weten we het dus op te lossen. Voor een eerste x de bak delen ging het echt geweldig!

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

maylotje

Berichten: 2177
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Zoetermeer

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 11:15

Wat een toffe update! Ga zo door!

You are braver than you believe
Stronger than you seem
And smarter than you think ~Winnie the Pooh

Wispeltuur
Berichten: 1600
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Helmond

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 18:10

Jullie zijn echt goed bezig! Vooral de laatste update laat zien hoe jullie steeds beter op elkaar ingespeeld raken. Het is ook zo mooi om te lezen dat je echt naar Harvey luisterd, super! Ga zo door. :D

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-19 20:41

Dank jullie wel :o

Helaas kwam Harvey vandaag kreupel!
Ik kon geen steentjes in z’n hoeven vinden, ook geen hartslag of warmte of zwelling en ook geen drukgevoelige plekken dus ik denk dat ie gek heeft gedaan in de wei vannacht :=
Ik vond vlak daarna ook verse sporen in de wei dus dat zou het denk ik wel echt geweest zijn.

Hopelijk heeft ie alleen wat tijd nodig, ben benieuwd hoe hij morgen is.

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

jeetje77

Berichten: 3450
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 22:38

Oh wat balen. Hopelijk snel weer beter.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BLEXBot en 59 bezoekers