Klimaatopwarming, wat doe jij?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke

Berichten: 37544
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 20:25

germie schreef:
En toch kun je dus wel degelijk BEWUST kiezen voor geen kinderen. En dat is dan misschien meestal niet om het milieu, maar het is daarna wel weer een mooie bijkomstigheid. Ik heb in ieder geval als kind al gezegd tegen mijn ouders dat ze van mij geen opa en oma zouden worden. Ze dachten dat ik wel bij zou draaien, maar dat is nog niet gebeurd. ;) En ja, misschien is het niet krijgen van kinderen wel net zo egoïstisch als het wel krijgen van kinderen, maar wij zijn in ieder geval op dit gebied geen vervuilers en dat mag zeker genoemd worden.

Ja hoor, het is geen enkel probleem om je daar een schuldgevoel over aan te praten als je daar gevoelig voor bent.
Je doet er namelijk ook helemaal niets voor om te regelen dat je als oude taart een beetje fatsoenlijk verzorgt wordt.


En, al een beetje schuldgevoel?
Omdat je geen kinderen hebt, houdt je meer geld over om bijvoorbeeld twee paarden te houden. Weet je wel hoe milieubelastend het is om een paard te houden?

Als je geen kinderen hebt, heb je ook meer geld over om een dikkere auto te rijden, om die twee paarden te trekken, terwijl je met z'n tweeen of alleen eigenlijk helemaal niet zo'n dikke auto nodig hebt.

Ben ik lekker op weg?

Omdat je geen kinderen hebt, heb je ook geld over om vaker en/of verder weg op vakantie te gaan, wat ook weer milieubelastend is.

Ben je er al?

Omdat je geen kinderen hebt, is er ook wat meer geld beschikbaar om een groter huis te kopen, dat dan weer meer energie kost om warm te stoken (en te koelen in de zomer) en je hebt dan ook de mogelijkheid voor dingen als een afwasmachine, droger, tweede koelkast, drie TV's in hius, liefst van die grote plasma-schermen. Toch geen kinderen, dus kan er best vanaf.

Zo, durf je nog?

En ja, ik heb geen kinderen, wel drie Range Rovers, een vrachtwagen voor onze drie paarden maar dan weer geen groot huis maar wel een sta-caravan }>

Nee, ik heb daar geen schuldgevoel over, evenmin als dat ik me druk maak over mijn "carbon-footprint" en de Range Rovers dragen met hun 1:5 benzineverbruik een serieus steentje bij aan het eerder opraken van de olie en daarmee aan de noodzaak om werk te maken van de alternatieven }:)


Ik zal morgen even kijken of dat artikel ook on-line beschikbaar is.

germie

Berichten: 25939
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 20:45

Foei ikke :D

Maar dit is wel wat ik bedoel. Men probeert je inderdaad een schuldgevoel aan te praten, maar als kindervrije kun je eigenlijk je hele leven vervuilen, het is altijd minder dan wat 2 mensen ooit vervuilen :Y) . En kindervrij zijn is net zo'n 'egoistische' keuze als wel kinderen nemen. Ik ken niemand die geen kinderen neemt omwille van het milieu. Het is alleen een mooie bijkomstigheid. Ik blijf in ieder geval nog wel even reizen en heb ook 1 paard. En ja, daar werk ik hard voor en laat er ook dingen voor. Dus dan mag het. }:)

Maar even serieus, het is gewoon het 'not in my backyard' syndroom. Alles is belangrijk op het moment dat het in je achtertuin gebeurt en je raakt. En anders niet meer. Zo zit de mensheid gewoon in elkaar.

ikke

Berichten: 37544
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 21:14

germie schreef:
Foei ikke :D

Maar dit is wel wat ik bedoel. Men probeert je inderdaad een schuldgevoel aan te praten, maar als kindervrije kun je eigenlijk je hele leven vervuilen, het is altijd minder dan wat 2 mensen ooit vervuilen :Y) . En kindervrij zijn is net zo'n 'egoistische' keuze als wel kinderen nemen. Ik ken niemand die geen kinderen neemt omwille van het milieu. Het is alleen een mooie bijkomstigheid. Ik blijf in ieder geval nog wel even reizen en heb ook 1 paard. En ja, daar werk ik hard voor en laat er ook dingen voor. Dus dan mag het. }:)

Maar even serieus, het is gewoon het 'not in my backyard' syndroom. Alles is belangrijk op het moment dat het in je achtertuin gebeurt en je raakt. En anders niet meer. Zo zit de mensheid gewoon in elkaar.

Precies dat.

Ik weet ook wel tegen wie ik het zeg :D maar het is wel waar de hele milieubeweging op gebaseerd is: angst en schuldgevoel.

Helaas voor de milieuterroristen heb ik de meest foute schoonvader gehad die ze zich kunnen voorstellen (de beste man is helaas overleden). Hij was zo gehard anti de milieu-beweging dat hij in de jaren 80 de zure regen campagne eigenhandig om zeep geholpen heeft door de de plaatsen te lokaliseren waar al die zogenaamd aangetaste bomen stonden om vervolgens met kennis van zaken aan te tonen dat het l*lkoek was! Hij was bosbouwkundig ingenieur en toonde aan dat die bomen groeiden op plekken die helemaal niet geschikt waren voor dergelijke bomen! Daag Greenpeace en co :evaw:

Het moge duidelijk zijn, mijn schoonvader en ik konden prima met elkaar overweg }> Ik ben blij dat ik hem zo lang gekend mocht hebben.

germie

Berichten: 25939
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 21:19

ikke schreef:
germie schreef:
Foei ikke :D

Maar dit is wel wat ik bedoel. Men probeert je inderdaad een schuldgevoel aan te praten, maar als kindervrije kun je eigenlijk je hele leven vervuilen, het is altijd minder dan wat 2 mensen ooit vervuilen :Y) . En kindervrij zijn is net zo'n 'egoistische' keuze als wel kinderen nemen. Ik ken niemand die geen kinderen neemt omwille van het milieu. Het is alleen een mooie bijkomstigheid. Ik blijf in ieder geval nog wel even reizen en heb ook 1 paard. En ja, daar werk ik hard voor en laat er ook dingen voor. Dus dan mag het. }:)

Maar even serieus, het is gewoon het 'not in my backyard' syndroom. Alles is belangrijk op het moment dat het in je achtertuin gebeurt en je raakt. En anders niet meer. Zo zit de mensheid gewoon in elkaar.

Precies dat.

Ik weet ook wel tegen wie ik het zeg :D maar het is wel waar de hele milieubeweging op gebaseerd is: angst en schuldgevoel.

Helaas voor de milieuterroristen heb ik de meest foute schoonvader gehad die ze zich kunnen voorstellen (de beste man is helaas overleden). Hij was zo gehard anti de milieu-beweging dat hij in de jaren 80 de zure regen campagne eigenhandig om zeep geholpen heeft door de de plaatsen te lokaliseren waar al die zogenaamd aangetaste bomen stonden om vervolgens met kennis van zaken aan te tonen dat het l*lkoek was! Hij was bosbouwkundig ingenieur en toonde aan dat die bomen groeiden op plekken die helemaal niet geschikt waren voor dergelijke bomen! Daag Greenpeace en co :evaw:

Het moge duidelijk zijn, mijn schoonvader en ik konden prima met elkaar overweg }> Ik ben blij dat ik hem zo lang gekend mocht hebben.


Lijkt mij een goede vent. Haha.

Ik heb hier een paar dagen terug een link geplaatst over het feit dat de hoeveelheid co2 juist daalt.

Er zijn gewoon minstensnet zo veel onderzoeken die aantonen dat er helemaal geen opwarming is, maar alleen een verschuiving.

MAAR: ondanks bovenstaande vind ik wel dat we er met sommige dingen een rommeltje van maken. Minder plastic verpakkingen kan prima.
En zolang een fabriek als esd blazers mag blijven produceren, dan kunnen wij rustig doordieselen.

Er kunnen dus best dingen beter, maar de geboden gij zult alle pleziertjes behalve kinderen krijgen in de ban doen slaat nergens op.

Doe wat je kunt. En accepteer de meningen van anderen en respecteer andere keuzes.

ikke

Berichten: 37544
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 21:31

germie schreef:
Lijkt mij een goede vent. Haha.

Ik heb hier een paar dagen terug een link geplaatst over het feit dat de hoeveelheid co2 juist daalt.

Er zijn gewoon minstensnet zo veel onderzoeken die aantonen dat er helemaal geen opwarming is, maar alleen een verschuiving.

MAAR: ondanks bovenstaande vind ik wel dat we er met sommige dingen een rommeltje van maken. Minder plastic verpakkingen kan prima.
En zolang een fabriek als esd blazers mag blijven produceren, dan kunnen wij rustig doordieselen.

Er kunnen dus best dingen beter, maar de geboden gij zult alle pleziertjes behalve kinderen krijgen in de ban doen slaat nergens op.

Doe wat je kunt. En accepteer de meningen van anderen en respecteer andere keuzes.

Je had het vast ook goed met 'm kunnen vinden.

Dat de boel niet opwarmt is al langer bekend evenals dat het hele CO2 verhaal onzin is. Weet je waar de aarde pas echt van opwarmt? Mist......... Waterdamp heeft 10x groter effect dan alle CO2 bij elkaar.


Maar ik ben het ook met je eens dat er wel wat moet gebeuren, op een manier die de wereldstabiliteit op z'n minst niet in gevaar brengt; liever nog dat het verbetert.

Je kunt echter een continent dat 50 jaar achter loopt in z'n ontwikkeling op ons, niet in 10 jaar op ons niveau hebben qua kennis. Daar heb je gewoon enkele generaties voor nodig en zij staan pas aan het begin van die ontwikkeling. Afrika dus.

Ik heb al studies en ontwerpen gezien dat als je de halve Sahara vol legt met zonnepanelen, heb je genoeg energie om de aarde drie keer van alle benodigde energie te voorzien. En laat daar een hand vol rekenfouten in zitten en zou je 3/4 Sahara nodig hebben. Hoeveel woestijn denk je dat er beschikbaar is.....

CalipsoLover

Berichten: 5560
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-19 22:15

verootjoo schreef:
Hoe is het niet krijgen van kinderen egoïstisch? :o?

Ik heb trouwens ook tot mijn 20e geroepen dat er geen kinderen kwamen bij mij :+ En toen werd het ‘misschien toch wel’, en daarna ‘ik moet een kind en wel nu’ :+

Ik vind juist dat het krijgen van kinderen soms egoïstisch is.

Ik wou vroeger heel erg graag kinderen, maar naar mate dat ik ouder werd, ging studeren en zag voor wat een carrière ik koos ook veel moeilijker is om kinderen te houden mijn kinderwens ook kleiner werd. Ik sluit het absoluut niet uit, moest ik binnen een X aantal jaren onverwachts zwanger worden van mijn vriend zou ik het bijvoorbeeld ook niet weg doen. Terwijl dat nu als jonge twintiger voor mij een no-go zou zijn. :+

pien_2010

Berichten: 43281
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 22:19

Citaat:
Ik vind juist dat het krijgen van kinderen soms egoïstisch is.
Zowel het krijgen als niet willen krijgen vind ik niet egoïstisch. Het is gewoon een Levens keuze die gemaakt wordt omdat we denken daar gelukkiger van te worden. Daar is niets mis mee.

germie

Berichten: 25939
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 07:39

@ikke: Waterdamp is een 100 keer sterker broeikasgas dan co2. Dus co2 is het probleem niet. Bovendien groeien bomen er beter van.

En er blijkt wereldwijd geen opwarming te zijn, maar juist afkoeling. Maar omdat de polen mogelijk iets verschoven zijn krijg je dus verschuiving van klimaat op lokaal niveau. Eigenlijk is er hier dus niets aan de hand, puur natuur.

Ook blijkt een electrische auto meer fijnstof uit te stoten dan de moderne diesel. Waarom? De electrische auto is veel zwaarder, dus optrekken en remmen levert meer fijnstof op. De moderne diesel is zelfs schoner dan zon accu ooit kan zijn. En met de belabberde actieradius wordt het gewoon nooit wat, behalve een goede subsidieslurper.

Dit is een mooi overzicht. Zelfs boodschappen doen gaat niet eens, een electrischefiets heeft dezelfde actieradius, 90 km. Met kou nog niet de helft.
https://www.dvhn.nl/extra/Elektrisch-ri ... 59225.html


Nog een artikel dat zegt dat de auto het niet is:
https://www.dvhn.nl/groningen/Promovend ... ische-auto’s-gaan-broeikaseffect-niet-dempen-24051882.html

Ook loopt de actieradius het eerste jaar al met 10 procent terug weet ik van iemand die een gesubsidieerde bak heeft. Dus daarmee zijn ze echt niet duurzaam. En een gebruikte voor 3000 euro is dan gewoon een barrel geworden terwijl je anders nog leuke diesels of benzine autos vindt.

Maar ik heb standaard een plastic tas voor hergebruik bij me. Waarom mensen zo veel plastic dumpen in de natuur kan ik echt niet bij. En daar doet de jeugd ook aan mee, heb laatst iemand gesommeerd zijn net gedumpte peuk even op te ruimen. Het werd gedaan, maar leverde een geirriteerde blik op.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 08:34

Ik ga maar ontstippen denk ik, als we hier toch samen maar gaan wauwelen over dat je er lekker op los mag vervullen zolang je geen kinderen op de wereld zet en dat CO2 goed is want planten groeien er betert van... (Dit is all eerder ter sprake gekomen, dat fenomeen betekent wel dat dergelijke fauna nu veel harder groeit dan normaal en dus met een uitputtingsslag van de grond bezig is. Maar hee, wie gelooft de wetenschap nou in plaats van Thierry baudet :Y) )

Als we hier weer een leuke inhoudelijke discussie kunnen hebben ben ik er weer bij! :evaw:

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 08:47

Precies, magrathea.. Ik reageer hier ook niet meer op 8)7
Ongelofelijk dat mensen dit soort 'fake news' geloven, ondanks de bevindingen van talloze onafhankelijke wetenschappers.. Ik snap dat echt niet.

pien_2010

Berichten: 43281
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 09:38

Magrathea schreef:
Ik ga maar ontstippen denk ik, als we hier toch samen maar gaan wauwelen over dat je er lekker op los mag vervullen zolang je geen kinderen op de wereld zet en dat CO2 goed is want planten groeien er betert van... (Dit is all eerder ter sprake gekomen, dat fenomeen betekent wel dat dergelijke fauna nu veel harder groeit dan normaal en dus met een uitputtingsslag van de grond bezig is. Maar hee, wie gelooft de wetenschap nou in plaats van Thierry baudet :Y) )

Als we hier weer een leuke inhoudelijke discussie kunnen hebben ben ik er weer bij! :evaw:


De zelfde reactie hier. Dit heeft niets meer te maken met verschil van mening maar alles met fakenieuws. Heel schaamtevol om dit op Bokt mee te moeten maken.

germie

Berichten: 25939
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 09:45

Omdat er ook andere onderzoeken van echte wetenschappers zijn. Valt me op dat dat niet genoemd mag worden. Dus wel.
Het is precies wat er al gezegd werd, schuldgevoelens aanpraten.
En die onderzoeken die andere dingen weergeven worden genegeerd. Is absoluut geen fake nieuws. Ik heb hier een paar dagen terug een link geplaatst over co2 daling. Die lijkt wel met opzet genegeerd. Prima. Maar de tegenstem mag gehoord worden.
Zie bijvoorbeeld ook:

https://www.dvhn.nl/groningen/Promovend ... ische-auto’s-gaan-broeikaseffect-niet-dempen-24051882.html

Er is niemand die zegt dat vervuilen goed is, het is echter een feit dat een kindervrij heel wat persoonlijke extra vervuiling mag doen voordat de vervuiling van 1 extra mens gelijk is. Beter gezegd, de kindervrije zou helemaal niets meer hoeven doen.
Dat de kindervrije toch plastic mindert en eens wat vlees overslaat is dan helemaal mooi.
Vegetariër worden hoeft echt niet.
Dat is de boodschap. Maar ja, die kinderwens is soms zo sterk dat je verdoemd mag worden als je wel leren schoenen draagt.

Nou, ik heb deze winter 2 paar milieuvriendelijke plastic synthetisch lederen schoenen gekocht. De eerste van marco tozzi, mooi neplakleder. Na 3 maanden gebarsten. En dan heb je dus een plasticafvalschoen. Niet duurzaam. Wolky gaat zeker 2 jaar mee. 50 euro en 3 maanden of 120 euro en 24 maanden. Tja, plus 100 voor leder.
Het andere paar waren laarsjes van Rieker. Ook niet het goedkoopste merk, ook niethet duurste. Na ern tijdje lopen toch wat krap voor. Helaas, geen leer, dus niet rekbaar. Dus wederom -100 voor nepleer.
Ik heb mijn best gedaan met 2 paar veganschoenen. Ze zweten vreselijk en zijn gewoon minder comfortabel dan echt leder. Bovendien is leer gewoon een produkt uit de vleesindustrie. Beter de hele koe gebruiken immers.
Ook met hoofdstellen en rijlaarzen blijkt plastic het niet te zijn t.o.v. leer.

En ja, het is misschien egoïstisch als je wel of geen kinderen wilt, het is altijd je eigen keuze en je laat het je niet opleggen. Er is ook geen kindervrije die dat ontkent, maar het is gewoon echt een feit dat minder mensen de oplossing is voor het klimaatprobleem, we kunnen niet blijven groeien. Dat gaat ook niet in het dierenrijk, en ook niet bij mensen. Ik zeg nergens dat je geen kinderen mag krijgen, maar het is algemeen bekend dat elke mens vervuilt en dat 1 mens nooit zo veel kan vervuilen als 2, ook al zijn die 2 zgn. goed bezig.
De club van 10 miljoen had dat eigenlijk al heel snel gezien. Daar was niet alleen het milieu het argument, maar ook de algemene leefbaarheid. Nee, ik ben niet lid van die groep, maar heb er in mijn studententijd een college over gevolgd en was heel interessant.
Er kwam ook iemand praten over earosolen, die zowel voor opwarming als tevens voor afkoeling zorgen. Maar men wist toen niet welke het sterkste was. Heel interessant om dus ook de andere kant te horen. Er kwam tevens iemand vertellen over broeikasgassen, CO2 is dus maar een zwakbroeikasgas, water is tig keer sterker. Enz.

Hier nogmaals de link die ik al eerder plaatste:
https://fcpp.org/wp-content/uploads/PS1 ... hrvFrHMm4s

Ik zou graag met die schoonvader van @Ikke praten. Denk dat die man hele interessante verhalen had kunnen vertellen. Eigenlijk zou zo iemand een lezing moeten geven op bokt, maar helaas is de beste man er niet meer. Een open kijk. Dit staat niet direct synoniem met 'we hoeven niets te doen' immers. Ik zeg ook nergens dat je niets hoeft te doen, maar doe wat je kunt en inderdaad geen kinderen krijgen mag zeker genoemd worden, ook al is misschien de reden waarom geen kinderen niet het milieu. En antimilieu is meteen wel weer erg zwart-wit, maar iets gewoon overdreven vinden kan wel. Dus doe gewoon je ding wat je kunt doen. Voor mij is dat dus af en toe geen vlees, geen kinderen en plastic opruimen. Dan doe je wat je kunt en waar je achter staat.

pien_2010

Berichten: 43281
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 10:52

Voordat ik echt vertrek.
Germie e.a. Toen ik 20 jaar was, 40 jaar geleden werd er gediscussieerd hoe en wat met de klimaatveranderingen. Want ja, de aarde kent vanuit nature deze veranderingen. Dus de grootste groep waren mensen met jouw opvattingen die dchten dat het allemaal wel mee zou vallen.
Maar het voortschrijdend inzicht laat zien, door grote groepen wetenschappers, feiten, dat de SNELHEID waarmee het nu gaat totaal anders is als alles wat we ooit hebben meegemaakt. En DAT maakt het zo gevaarlijk want daardoor gaan er landen verdwijnen, hele dierengroepen zoals ijsberen, maar ook insecten etc. etc. De snelheid is van dien aard dat aanpassingen niet meer mogelijk zijn en zonder ingrijpen door de mens, de grootste vervuiler, de aarde op termijn het heel erg zwaar zal krijgen (overstromingen, grote stormen e.a) en op den lange termijn dit niet zal overleven.

Jouw hele stukje is populistische onzin en ik vind het gewoon zeer gevaarlijk dat dit soort onzin nog steeds verkondigd durft te worden. Je linken doen het niet. Gelukkig is het nu zo dat ook in de politiek mensen doordrongen raken van deze problematiek en dat er zsm actie ondernomen moet worden. De manier waarop is in discussie.

Thierry Baudet is gelukkig op dit moment nog in de minderheid met zijn opvattingen: https://decorrespondent.nl/7817/nee-thi ... 3-97cd1455

https://klimaatverandering.wordpress.co ... er-baudet/

Het enige positieve van dit soort discussies van Bokt zijn, dat ik langzaam begin te begrijpen waarom en hoe het mogelijk is, dat populisten en andere mensen die zo ontkennen wat het werkelijke probleem is met de opwarming van de aarde (nl de mens), nog mensen achter zich weten te scharen ook.

Een ding was wel een probleem en dat is dat de hele discussie van de opwarming van de aarde een tijd geleden een discussie was dat vooral in de linkse geledingen werd gevoerd. Dat heeft deze discussie geen goed gedaan want daardoor kon rechts zich er tegenover positioneren. Heel zonde en nadelig is dit geweest voor dit probleem daar dit niets te maken heeft met links of rechts. Gelukkig vind ik het dan ook dat ook rechts en het midden nu overtuigd zijn van dit probleem en dat er een transitie moet aan gaan komen.

CalipsoLover

Berichten: 5560
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-19 12:06

Even reminder: vanaf 5000ppm CO2 is CO2 schadelijk voor mens en dier. Je kan niet zomaar zoveel mogelijk CO2 gaan uitstoten omdat "de planten er beter van groeien". De CO2 uitstoot van tegenwoordig gaat ook tegen de natuur in, aangezien wij dingen boven halen die onder de grond horen. Het grote verschil met klimaatverandering is nu de snelheid er van en het feit dat het door de mens zelf afkomstig is. Dat zorgt voor een zeer onvoorspelbare toekomst en niet gewoon "de natuur die van zelf verandert"

germie

Berichten: 25939
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 13:57


juval

Berichten: 13208
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 14:14

begint het net gezellig te worden, vertrekt iedereen.. :? :wave:

die CO2 absorbers hebben wij hier ook, zo'n 57 ha grasland.

pien_2010

Berichten: 43281
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 14:46

juval schreef:
begint het net gezellig te worden, vertrekt iedereen.
Ondanks dat ik dit wel gezegd heb vertrek ik niet. Ik ga later uitleggen waarom ik dit gezegd heb → het is niet goed, en waarom ik dus blijf. Nu eventjes geen tijd.
Germie, encore → alweer doet je link het niet bij mij. Dus de laatste drie links krijg ik niet geopend. Hoe komt dit? Alle linken hier geplaatst lees ik. Wel vind ik dat diegene die links plaatst ook de moeite moet nemen om dat gene dat je wil zeggen even samenvattend in het topic te zetten. Anders zijn er een klein aantal mensen (waaronder ik), die alles lezen, vertalen etc. en stinkend hun best doen in de discussie e.a. maken zich er eventjes vanaf. Dus als je link plaatst is mijn voorstel dat je eventjes uitleg waarom je dat doet en wat je wil benadrukken cq zeggen daarmee. Kunnen jullie het daarmee eens zijn?

juval

Berichten: 13208
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 18:44

Om nog even terug te komen op al die soja die voor het veevoer wordt geteeld:
Afbeelding

het vee krijgt dus de overblijfselen na de productie van het mensenvoer.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 18:57

Nee, onzin. Het overgrote deel van de soja is genetisch gemanipuleerd en mag in Nederland helemaal niet worden gebruikt voor menselijke consumptie.

Het zijn ook juist de bonen die het vee nodig heeft, dat is waar de eiwitten in zitten. Het groenvoer is prima ruwvoer maar niet geschikt als krachtvoer.

juval

Berichten: 13208
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 18:59

ik weet toch zeker zelf wel wat mijn koeien te eten krijgen... geen bonen!! Ze krijgen sojaschroot, overblijfsel dus.

pien_2010

Berichten: 43281
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 19:28

juval schreef:
ik weet toch zeker zelf wel wat mijn koeien te eten krijgen... geen bonen!! Ze krijgen sojaschroot, overblijfsel dus.
Wellicht heb je gelijk. Als ik zoek op sojaschroot krijg ik te lezen dat soja in veevoer geen restproduct is en Volgens Milieudefensie is de veevoersector een drijvende kracht achter ontbossing in Zuid-Amerika. Zie hiervoor https://www.boerderij.nl/Home/Nieuws/20 ... -1089084W/
Een ander artikel bevestigt wat jij zegt, namelijk dat het wel een rest product is wat dus tegengesproken wordt in het 1ste artikel: https://www.weidseblik.nl/producten/gro ... hroot-44/7
Heb jij RTRS soja? Dat zou duurzame soja zijn voor vee: https://www.weidseblik.nl/producten/gro ... hroot-44/7
Hier wederom een artikel dat Nederland het nog niet zo slecht doet met verantwoord vee voer https://thedailymilk.nl/verantwoorde-soja-koeien/

Later van de week kom ik nog terug op het verschil van mening over de oorzaken van de klimaat opwarming van de aarde (natuurlijk en oorzaak ligt bij de mens) en waarom o.a. ik daar zo heftig heb gereageerd op de ontkenning van de oorzaak van de klimaatverandering. Ik moet daar echt even voor gaan zitten en heb nu die tijd en rust niet. Ook wil ik er nog eventjes over nadenken want die ontkenning vind ik echt helemaal niet pluis :n

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 19:36

Voor zover ik weet heb je meerdere soorten sojaschroot, van heel weinig bonen tot de volledige gehakselde plant, maar het grootste deel komt uit de soja olie productie. Het restproduct kan vervolgens worden gebruikt om vleesvervangers, sojasaus, sojameel etc te maken.
Op internet staat ‘Ninety eight percent of soybean meal is used for animal feed (poultry, hogs and cattle mostly) and only one percent is used to produce food for people.’
Soja olie wordt in Nederland ook nauwelijks gebruikt (ook weer doordat het vooral afkomstig is van GMO soja), maar in Amerika wel.
Sojaschroot is dus zeker niet allemaal afval, het sojameel kán worden gebruikt voor vleesvervangers, maar er is gewoon veel meer vraag naar veevoer.

Telpeva

Berichten: 14717
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 20:40

Beetje offtopic van waar het topic momenteel over gaat, maar ik zit eigenlijk al een tijdje met een vraag :)

Ik ga verhuizen en moet veel spullen in huis gaan halen, alles van vloerbedekking tot keukendoekjes en alles daar tussenin.
Tot zo ver heb ik bedacht dat ik o.a. kan kijken naar:
* de meubels en laminaat, met name de keurmerken van het hout,
* de energielabels van de grote apparaten (wasmachine, koelkast, vriezer)
* led verlichting.
* Bij het kiezen van energieleverancier zag ik dat je met online vergeljken ook kan selecteren op leveranciers groene stroom.

Misschien weten jullie nog meer haalbare praktische dingen om meteen toe te kunnen passen?

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 20:43

...hoe goed is het huis geïsoleerd?

Overwegen jullie vloerverwarming...?

Kan er krachtstroom komen ivm koken op electra?

Dat soort verbouwingen gaat het beste als je er nog niet woont.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 20:49

Niet te veel spullen :D
Achteraf heb ik best wel spijt dat ik gewoon te veel spul heb gekocht destijds. Allerlei van die kleine dingetjes.. decoratie, plastic keukengerei dat je vervolgens toch niet gebruikt, kasten voor spul dat je éigenlijk niet nodig hebt, servies dat niet bij elkaar past (want dat ene kopje/potje/bordje is zo leuk)..
Dus voordat je iets koopt, eerst even bij jezelf navragen of je het écht wel nodig hebt :j

En veel tweedehands kopen, of opknappen, recyclen. Dat is goed voor het milieu én voor je beurs :D