Voer voor meer energie zonder druk in het hoofd.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
x_Kaat_x

Berichten: 2606
Geregistreerd: 06-02-11
Woonplaats: Diepenbeek, Limburg, Belgie

Voer voor meer energie zonder druk in het hoofd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 18:27

Hoi allemaal!

Ik heb helaas niet zo veel ervaring in voer en dan specifiek brok. Hooi krijgen ze hier zomer en winter 24/07 tot hun beschikking en er hangt altijd een zout/miniralen baksteen in hun stal.

Mijn paard zou wat meer energie mogen hebben in de trainingen maar liefst zonder te druk te worden in zijn hoofd..

Als ik mijn paard 4-5 / week rijd ( of meer) merk ik gewoon dat z’n energie verder te zoeken is dus ik heb het gevoel dat hij niet genoeg heeft aan zijn brok nu ik meer rijd ( vroeger 3x/ week).
We rijden gewoon laag niveau dressuur dus geen super zwaar werk.

Op dit moment krijgt hij 2x per dag ongeveer 1,5kg brok onderhoudsmengeling van Mijten en nu sinds kort al zo’n handje tot 0,5kg basis sportbrok van Havens als ik veel rijd.
We hebben reeds al vit. B vloeibaar bijgevoerd op aanraden dierenarts maar daar werd hij heel heet in zijn hoofd van helaas. ( ik weet even niet meer welk merk).

De reden dat hij maar 2x per dag gevoerd krijgt is omdat hij thuis staat en met werk krijgen wij het helaas niet voor mekaar vaker dan 2x/ dag te voeren.

Mijn paard:
10 jaar oud
1m73 groot
Kwpn’er

Staat er op dit moment goed bij, vacht glanst, niet te dik en niet te mager.

Afbeelding

Wat denken jullie? Zou ik gewoon wat meer sportbrok en voer geven? Ander suppliment erbij?
Mijn paard is enorm kieskeurig en alles wat ‘speciaal’ ruikt of smaakt eet hij niet :\

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 19:51

Aangezien je al Havens voert: Kentucky Lite E? Is voornamelijk blanke en zwarte haver.

Mijn beide IJslanders (de een flegmatieker, de ander sensibel) krijgen er allebei meer energie en power van zonder gekke fratsen.

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Re: Voer voor meer energie zonder druk in het hoofd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 21:21

Krijgt je paard wel genoeg afwisseling in het werk? Of loopt ie 4 a 5 keer alleen maar dressuur in de bak? Daar zou ik ook niet vrolijk van worden. Lekker afwisseling met buitenrit, longeren, sprongetje, vrijheidsdressuur, wandelen, grazen etc. houd je ze blij van in het hoofd en in het werk.

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Voer voor meer energie zonder druk in het hoofd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 21:26

Wat ik persoonlijk zou doen is een krachtvoer dus bijvoorbeeld muesli met haver zonder suiker. Daarbij ook magnesium geven. Veel mensen en paarden hebben dat tekort

x_Kaat_x

Berichten: 2606
Geregistreerd: 06-02-11
Woonplaats: Diepenbeek, Limburg, Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 22:56

Sim schreef:
Krijgt je paard wel genoeg afwisseling in het werk? Of loopt ie 4 a 5 keer alleen maar dressuur in de bak? Daar zou ik ook niet vrolijk van worden. Lekker afwisseling met buitenrit, longeren, sprongetje, vrijheidsdressuur, wandelen, grazen etc. houd je ze blij van in het hoofd en in het werk.


Paard staat 24/7 buiten, alleen in de winter wel snachts op stal ☺️Ik doe regelmatig grondwerk met de TRT- method ( 2-3x/week) en longeer hem ook regelmatig. In de zomer is het zeker de bedoeling meer op buitenrit te gaan maar eerst wil ik hem graag leren hou hij moet reageren op geluid en beweging via de TRT methode zodat we zonder stress op buitenrit kunnen! Dus voor nu helaas nog even niet aan de orde tot de grondwerktraining wat meer bevestigd is.
Springen doet hij niet zo graag, hij gaat er liever langs :') 1 keer om de week of om de twee weken in drukke periodes gaan we op les.

Meer op dit moment denk ik dus niet dat ik kan doen. Mijn paard is van zijn eigen ook geen paard enorm veel go. Maar wel een paard dat zich snel druk in zijn hoofd maakt als hij onzeker is. Waar we nu dus volop aan het werk mee zijn met grondwerk!

x_Kaat_x

Berichten: 2606
Geregistreerd: 06-02-11
Woonplaats: Diepenbeek, Limburg, Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 22:57

Francieen schreef:
Wat ik persoonlijk zou doen is een krachtvoer dus bijvoorbeeld muesli met haver zonder suiker. Daarbij ook magnesium geven. Veel mensen en paarden hebben dat tekort

En wat is de reden hiervoor? Het voer zonder suiker?

Pippaa

Berichten: 1617
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Dichtbij het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 22:59

Ik heb vorig jaar naar tevredenheid een muesli gevoerd die voldoende energie gaf maar niet gek maakte: cavalor pianissimo

Nibbit

Berichten: 10412
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Voer voor meer energie zonder druk in het hoofd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 09:04

Bij mijn vorige paard was Voermeesters Sport Vitaal echt ideaal, lekker voorwaarts maar niet heet

LadyFiesta
Berichten: 685
Geregistreerd: 07-12-12

Re: Voer voor meer energie zonder druk in het hoofd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 09:11

Je paard krijgt dus ruim 3 kg krachtvoer per dag. Dat is veel. Ik zou zeker niet meer gaan voeren maar de brok die je nu geeft (deels) vervangen door bijv tips die hier gegeven worden.

Clauwtje

Berichten: 1150
Geregistreerd: 28-09-05
Woonplaats: Brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 17:51

Pony hier krijgt kentucky lite (1/3) naast basisbrok(1/2) 3x daags. Doet hij het goed op, en wordt niet heet! Dat laatste was een vereiste..zou er qua hoeveelheid niet nog meer (basis/sport)brok aan toevoegen.

x_Kaat_x

Berichten: 2606
Geregistreerd: 06-02-11
Woonplaats: Diepenbeek, Limburg, Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-19 14:34

Daancha schreef:
Je paard krijgt dus ruim 3 kg krachtvoer per dag. Dat is veel. Ik zou zeker niet meer gaan voeren maar de brok die je nu geeft (deels) vervangen door bijv tips die hier gegeven worden.

Paard mag tot 0,5 kg per 100kg lichaamsgewicht hoor ;) mijn paard is 1m75 en weegt wss zo’n 650kg dus dat zit goed hoor ;)

scrabbel

Berichten: 944
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 14:43

Het mag, of het goed is voor je paard is weer wat anders. Duursporters eten geen zak snoep leeg voordat ze gaan sporten. Mijn paarden krijgen 2 handjes pulp en vitaminekorrel en onbeperkt hooi. Daarmee kunnen ze heel wat km maken. Ik denk juist door alle ongezonde stoffen weg te laten je paard zich beter gaat voelen.

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 14:44

3 kilo is heel veel hoor. Dat is goed volgens wat PAVO zelf aanraad voor reclame.. Voor een paard wat op normaal niveau traint is dat echt heel veel..

Ik had laatst hetzelfde, wat de dierenarts mij aanraadde is een vitaminebrok geven omdat ze mogelijk van een bepaalde vitamine tekort hebben waardoor ze slomer worden.
Ook raadde ze aan om te beginnen met olie geven, daar kunnen ze ook meer energie van krijgen. Dat zou je kunnen proberen?

Ik zou dan inderdaad een gedeelte van de brok die je nu geeft vervangen door de vitaminebrok, dus niet nog er bovenop.

Ter vergelijking ik ben zelf van 3 kilo brok per dag (conditiebrok en slobber vol met suikers) naar alleen een vitaminebrok 100 gram per dag, luzerne en olie gegaan en mijn paard heeft nu meer energie.

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 15:04

proven02 schreef:
3 kilo is heel veel hoor. Dat is goed volgens wat PAVO zelf aanraad voor reclame.. Voor een paard wat op normaal niveau traint is dat echt heel veel..

Niet helemaal hoor. De voerfabrikant weet wat er aan voedingsstoffen in hun brok zit en daardoor weten ze ook wat een paard er ongeveer per dag van nodig heeft om aan de voedingsbehoefte te voldoen. Dit is vooral belangrijk in situaties waar je weinig weet over het ruwvoer en ook als je bijvoorbeeld weet dat het ruwvoer arm is. Voor een paard van 175 die gewoon werkt voor zijn brokjes is 3 kg niet veel.
TS, kijk eens op voervergelijk.nl wat er precies in de brokken zit die je nu voert en wat er in de sportbrok van Havens zit. Gewoon om een beeld te krijgen van wat de samenstelling is. Je kunt voor de informatiewaarde ook vergelijken met brokken waarvan je weet dat ze hoog zitten in energie, zoals de Kentucky Lite die al genoemd werd, de draversbrok van Havens en ook de sportvarianten van voermeester, sportfit van pavo en topsport van pavo. Op deze site kun je het allemaal naast elkaar leggen en dan zie je vanzelf waarom het ene een sportbrok is en het andere een basisbrok. Trek je conclusies en ga proberen wat bij jouw paard helpt. Op die site kun je ook informatie vinden over supplementen voor energie, wie weet heb je daar wat aan?

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Voer voor meer energie zonder druk in het hoofd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 15:10

Dat geloof ik inderdaad @pipodipo. Dat verklaart dus helaas wel hoeveel 'onzin' er in zo'n brok zit als je met een vitaminebrok bij 100 gram al genoeg heb en daar pas bij 3kilo :\

PerleB
Berichten: 340
Geregistreerd: 15-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 15:16

Ik ben erg tevreden over horsefood, XP gistbrok. Met deze brok heeft mijn paard net wat meer energie en uithouding zonder knetterheet te worden. Juist goed.

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 15:32

x_Kaat_x schreef:
Francieen schreef:
Wat ik persoonlijk zou doen is een krachtvoer dus bijvoorbeeld muesli met haver zonder suiker. Daarbij ook magnesium geven. Veel mensen en paarden hebben dat tekort

En wat is de reden hiervoor? Het voer zonder suiker?


Je stopt er minder energie in dus komt er minder energie uit :)

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 15:52

Pipodipo schreef:
proven02 schreef:
3 kilo is heel veel hoor. Dat is goed volgens wat PAVO zelf aanraad voor reclame.. Voor een paard wat op normaal niveau traint is dat echt heel veel..

Niet helemaal hoor. De voerfabrikant weet wat er aan voedingsstoffen in hun brok zit en daardoor weten ze ook wat een paard er ongeveer per dag van nodig heeft om aan de voedingsbehoefte te voldoen. Dit is vooral belangrijk in situaties waar je weinig weet over het ruwvoer en ook als je bijvoorbeeld weet dat het ruwvoer arm is. Voor een paard van 175 die gewoon werkt voor zijn brokjes is 3 kg niet veel.
TS, kijk eens op voervergelijk.nl wat er precies in de brokken zit die je nu voert en wat er in de sportbrok van Havens zit. Gewoon om een beeld te krijgen van wat de samenstelling is. Je kunt voor de informatiewaarde ook vergelijken met brokken waarvan je weet dat ze hoog zitten in energie, zoals de Kentucky Lite die al genoemd werd, de draversbrok van Havens en ook de sportvarianten van voermeester, sportfit van pavo en topsport van pavo. Op deze site kun je het allemaal naast elkaar leggen en dan zie je vanzelf waarom het ene een sportbrok is en het andere een basisbrok. Trek je conclusies en ga proberen wat bij jouw paard helpt. Op die site kun je ook informatie vinden over supplementen voor energie, wie weet heb je daar wat aan?


3 Kilo brok voor een paard wat 4/5 keer in de week BB/B dressuur loopt is wel degelijk veel. :+

Als je paard echt zo weinig energie heeft, dan zou ik wellicht eerst een bloedonderzoek doen om te zien of hij niet ergens tekorten heeft en daardoor dus zo weinig energie.

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Voer voor meer energie zonder druk in het hoofd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 16:03

Kaitlyn, ik snap dat je meeneemt in je analyse dat TS aangeeft dat ze laag niveau dressuur rijdt. Maar ze geeft ook aan dat haar paard in energie tekort komt en dan kom je natuurlijk niet makkelijk verder. Daarom snap ik wel dat TS iets met voer wil doen, misschien dat haar paard dan wat makkelijker zijn werk blijft doen en meer aanpakt.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 16:10

mijn haflinger is flegmatiek maar laatste tijd meer dan normaal. bloedje laten doen. geen tekorten niks. ja minimaal vitmaine D te kort maar dat hebben meerder paarden in deze tijd.

Dus heb ik hem ipv 1x krachtvoer over gezetop halve kilo krachtvoer (al is het niet mijn merk) vanuit de hitactief stal. En krijgt hij nu lucerne met ongv 250 gram sportfit erbij van pavo. en pavo vital korrels. In de hoop dat hij wat actiever gaat worden.

al kan het heel goed zijn dat sommige paarden juist luier worden van juist te veel brok. En dat ze actiever worden van minder en alleen een vitaminekorrel. Maar dat is kwetsie van uit proberen.

Anoniem

Re: Voer voor meer energie zonder druk in het hoofd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 16:17

Twee keer per dag voeren is eigenlijk te weinig. Kun je niet om 7u 18u en 23u voeren? Zo doen wij het iig. En dan tussen 7 en 18u onberperkt hooi.

Verder is meer looplust zonder heter te worden haast onmogelijk. Looplust moet je opwekken door het werk aantrekkelijker te maken. En als je dat met voer wil doen zal hij waarschijnlijk ook heter worden. Wat je nog kunt proberen is lijnzaad olie dat is energie die langzamer word afgegeven.

Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 16:26

Ik zou ook zeggen over gaan op een vitaminebrokje. Gewone brok is zeg maar de redbull onder het paardenvoer, na veel suiker krijg je daarna een dipje. Beter iets voeren voor langzame energie ipv de snelle energie van de brok. Olie bijv. geeft langzame energie. Vitalbix heeft naast de vitaminebrok ook een sportmuesli zonder suiker.
Of 1x per maand een flesje horse liquid la voor de vitamientjes aan te vullen, dat is ook goed spul.

x_Kaat_x

Berichten: 2606
Geregistreerd: 06-02-11
Woonplaats: Diepenbeek, Limburg, Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-19 18:04

Okee wauw dat is heel veel informatie! Ik ga eens kijken hoe en wat ik ermee kan doen! Heel
Erg bedankt aan iedereen alvast voor alle tips & hulp! Ik ga alles eens lezen en bekijken. Vitaminen tekort heeft hij normaal niet en het is helemaal niet zo dat hij geen energie heeft. Het zou gewoon net dat beetje meer mogen.
Ik hou de optie open dat hij vitaminen tekort heeft, maar het lijkt me onwaarschijnlijk omdat in zijn mijten brok, likstenen en hooi alles hoort te zitten. Ik hou de optie open.

Anoniem

Re: Voer voor meer energie zonder druk in het hoofd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 18:09

Lijnzaadolie bijgeven :) Krijgen ze net wat meer power van.

x_Kaat_x

Berichten: 2606
Geregistreerd: 06-02-11
Woonplaats: Diepenbeek, Limburg, Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-19 18:10

Francieen schreef:
x_Kaat_x schreef:

En wat is de reden hiervoor? Het voer zonder suiker?


Je stopt er minder energie in dus komt er minder energie uit :)

Maar ik wil toch juist meer energie? Al weet ik dat suikers dit niet helpen he! Beter trage suikers. Maar vind je uitleg gewoon een beetje verwarrend :)