KWPN-hengst For Gribaldi geruind en in EDS-veiling

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13895
Geregistreerd: 20-04-16

KWPN-hengst For Gribaldi geruind en in EDS-veiling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-19 13:13

horses.nl
Fokkerij, Dressuur

Afbeelding
Dinja van Liere en For Gribaldi. Foto door aniek1985

De negenjarige KWPN-goedgekeurde For Gribaldi (Gribaldi x Michelangelo) gaat al een tijdje als ruin door het leven en wordt door eigenaren Joop van Uytert en Ab Barneveld geveild in de komende Excellent Dressage Sales. De door Barneveld uit Kladaula gefokte zoon van Gribaldi maakte met Dinja van Liere afgelopen najaar zijn debuut in de Lichte Tour en scoorde bijna 70 procent bij dat debuut. Inmiddels heeft de negenjarige ruin een groot deel van de Zware Tour-oefeningen onder de knie.

Lees het volledige bericht op de site van Horses.nl.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


lizy29

Berichten: 6233
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: KWPN-hengst For Gribaldi geruind en in EDS-veiling

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 17:23

Maar als hij geruind is, is het toch geen hengst meer :+

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: KWPN-hengst For Gribaldi geruind en in EDS-veiling

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 22:26

Nee maar een hengst wordt geruind... Hoe wil je dat anders doen?

Goedgekeurd onderschrift :)

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Re: KWPN-hengst For Gribaldi geruind en in EDS-veiling

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 22:55

Ik denk dat ze doelt op de titel. ‘KWPN-hengst is geruind’

Olifant voor de lens [BB-ITP] Up close and personal: olifantenonderzoek!

Say 'neigh!' to nonsense! FedUpFred.com

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: KWPN-hengst For Gribaldi geruind en in EDS-veiling

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 23:52

Ja dat is toch logisch? Een merrie kun je niet ruinen.. Dus For Garibaldi was hengst en werd geruind.. Ik vind het heel logisch eerlijk gezegd

Goedgekeurd onderschrift :)

Elisa2

Berichten: 36678
Geregistreerd: 31-08-04

Re: KWPN-hengst For Gribaldi geruind en in EDS-veiling

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 08:23

Zonde..

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 09:03

Elisa2 schreef:
Zonde..

Wat is daar zonde aan?

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: KWPN-hengst For Gribaldi geruind en in EDS-veiling

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 09:39

Als er geen animo voor is, is hij als ruin beter af

Goedgekeurd onderschrift :)

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D

Berichten: 41326
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: KWPN-hengst For Gribaldi geruind en in EDS-veiling

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 09:49

Ik snap de keuze wel, hij dekte bijna niet dacht ik. Dan is ie als ruin in de sport beter af.

BigOne
Berichten: 38038
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 09:58

_San87_ schreef:
Ik snap de keuze wel, hij dekte bijna niet dacht ik. Dan is ie als ruin in de sport beter af.

Levert hij tenminste nog wat op }>

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 10:00

Elisa2 schreef:
Zonde..

Vind ik ook. Het kost veel inspanning om een hengst goedgekeurd te krijgen.Op mijn stalling vroeger stond een meisje die ook een goedgekeurde hengst had. Die heeft ze laten ruinen omdat hij boven haar macht was. Dat vond ik toen ook jammer.Ik zou dan meer les nemen,of hem verkopen aan iemand waar hij wel als hengst op zijn plek zou zijn.

Stral

Berichten: 2540
Geregistreerd: 18-12-08
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: KWPN-hengst For Gribaldi geruind en in EDS-veiling

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 10:02

Ik vond het een zeer gave hengst die volgens mij meer tot zijn recht ging komen in het hogere werk, bijzondere keus om hem dan inderdaad toch te ruinen.

Wij hebben er een zeer leuke 4-jarige merrie van :)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 12:02

anjali schreef:
Elisa2 schreef:
Zonde..

Vind ik ook. Het kost veel inspanning om een hengst goedgekeurd te krijgen.Op mijn stalling vroeger stond een meisje die ook een goedgekeurde hengst had. Die heeft ze laten ruinen omdat hij boven haar macht was. Dat vond ik toen ook jammer.Ik zou dan meer les nemen,of hem verkopen aan iemand waar hij wel als hengst op zijn plek zou zijn.

Er zijn gewoon betere Gribaldi nazaten. Afgelopen seizoen dekte hij al bijna niets. Juist heel mooi besluit om hem te ruinen. Als sportpaard gaat hij echt wel wat opbrengen.

Elisa2

Berichten: 36678
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 12:17

Stral schreef:
Ik vond het een zeer gave hengst die volgens mij meer tot zijn recht ging komen in het hogere werk, bijzondere keus om hem dan inderdaad toch te ruinen.

Wij hebben er een zeer leuke 4-jarige merrie van :)


Joop had er ook veel vertrouwen in, in het verleden: https://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuw ... liere.html

Ik heb er ook een aantal aansprekende nakomelingen van gezien, maar er zijn idd wellicht betere hengsten. Maar imo kon hij toch wel wat toevoegen aan de fokkerij dus daarom vind ik het zonde.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Stral

Berichten: 2540
Geregistreerd: 18-12-08
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: KWPN-hengst For Gribaldi geruind en in EDS-veiling

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 12:51

Ik herinner mij dat artikel nog, heb het altijd wel een sterk paard gevonden hoor.

Onze merrie is ook echt wel een bonk van een merrie, een krachtpatser.

Ik geloof ook echt wel dat bepaalde hengsten later rijp zijn en dan zie je dat in het vererven ook. Nuja, van een Van Uytert verwacht ik wel dat hij een goede reden zal gehad hebben om dat geloof nu bij te stellen? Of die indruk krijg je dan toch door zo'n beslissing.

Weer een goed paard voor Dinja minder waarschijnlijk dan. Ik las dat zijn debuut in de zware tour gepland stond en ben daar nu wel nog benieuwd naar.

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 12:52

Ik ben benieuwd wie de nieuwe eigenaar gaat worden. Het is een mooi dier!

Dinja krijgt wel weer een nieuwe topper. Zo gaat dat met haar functie :-)

Stral

Berichten: 2540
Geregistreerd: 18-12-08
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: KWPN-hengst For Gribaldi geruind en in EDS-veiling

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 12:53

Ja tuurlijk haha :D Ik vind haar alleen zo ongelofelijk schattig met die hengsten altijd!

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Re: KWPN-hengst For Gribaldi geruind en in EDS-veiling

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 12:54

Inderdaad! Schattig en knap hoe ze die hengsten altijd rondstuurt! Vooral haar instelling vind ik altijd super. Zij komt er wel!


eefjuh20
Berichten: 561
Geregistreerd: 06-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 13:34

Stral schreef:
Ik vond het een zeer gave hengst die volgens mij meer tot zijn recht ging komen in het hogere werk, bijzondere keus om hem dan inderdaad toch te ruinen.

Wij hebben er een zeer leuke 4-jarige merrie van :)


Ik ook een hele leuke 4 jarige ruin van hem!


Erg jammer dat hij geruind is maar ergens kan ik het ook wel begrijpen als er weinig vraag naar is.
Nu maar hopen dat hij na de veiling weer bij een goeie ruiter terecht komt.

Flip b welsh

Getup

Berichten: 8216
Geregistreerd: 27-01-07

Re: KWPN-hengst For Gribaldi geruind en in EDS-veiling

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 13:56

Of het jammer is,weet ik niet. Maar apart,dat ze hem -als GGK dekhengst-alvast ruinen . Bedoel;die beslissing kun je toch aan de nieuwe eigenaar overlaten?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 14:15

Getup schreef:
Of het jammer is,weet ik niet. Maar apart,dat ze hem -als GGK dekhengst-alvast ruinen . Bedoel;die beslissing kun je toch aan de nieuwe eigenaar overlaten?

Tenzij je hem niet als hengst wilt verkopen. Daarnaast ambiëren veel ruiters geen hengst. De quarantaine regels naar het buitenland zijn streng en kostbaar voor hengsten.

Elisa2

Berichten: 36678
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 17:52

Getup schreef:
Of het jammer is,weet ik niet. Maar apart,dat ze hem -als GGK dekhengst-alvast ruinen . Bedoel;die beslissing kun je toch aan de nieuwe eigenaar overlaten?


Ja daar zeg je ook wat..als ggk hengst en sportpaard was hij wellicht ook wel interessant geweest voor het buitenland?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Oehlala
Berichten: 4294
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: KWPN-hengst For Gribaldi geruind en in EDS-veiling

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 18:04

of gewoon om geen concurrentie te hebben. Als hij nu niet veel dekt, hengst blijft en het straks heel goed doet kan die nog veel geld brengen voor de nieuwe eigenaren. Geruind verkopen betekend bij succes minder concurrentie.

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 18:30

Getup schreef:
Of het jammer is,weet ik niet. Maar apart,dat ze hem -als GGK dekhengst-alvast ruinen . Bedoel;die beslissing kun je toch aan de nieuwe eigenaar overlaten?

Dat vind ik ook.Daarbij denk ik dat een hengst gewoon meer waard is financieel. Dus vreemd ja.Sommige hondenfokkers willen hun dieren ook alleen gecastreerd of gesteriliseerd verkopen.Vind ik ook vreemd als het om rasdieren gaat.Maar de paardenwereld zit anders in elkaar dacht ik?Het was toch niet zo dat deze hengst heel moeilijk in de omgang was en dat ze hem daarom gecastreerd hebben?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _San87_, Balou_k, djodjodjo, Fabienne_Z, hesterve, LaDonna75, M_arjolein, Marcella, Roulette_, SuusvL, xSalina en 40 bezoekers