Mensen met left brain extravert paarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 17:27

XxLiEsJuHhxX schreef:
Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik het een aardig bijzondere manier van lesgeven/trainen vind. Maar zoals Flew al zegt, je moet zelf echt achter de manier van les/trainen staan anders hebben alles lessen van deze instructeur geen enkel effect.
De vraag of hij het leuk vind of niet is moeilijk te bepalen met enkel een stuk tekst vind ik zelf.
Al zegt mijn gevoel dat een paard wat normaal nuchter is en niet snel ergens van onder de indruk is niet gaat rennen uit joligheid als er een bezem naar zijn kont gegooit word. Maar dat is mijn gevoel en dat kan er natuurlijk helemaal naast zitten ook :D


Ik heb alles op film materiaal staan hoor. Alleen openbaar op bokt plaatsen van iemand mag niet.. ;) Dus het is wel te beoordelen zeg maar.. Heb alles op film staan. Het paard is niet snel ergens van onder de indruk. Ik rijd zelfs door t dorp met hem..

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3


Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 17:28

Jaan81 schreef:
Ik kan me erg vinden in wat c_alsemgeest zegt.
Als hij niet vooruit genept wordt met die bezemsteel maar idd als verrassend-iets ingezet wordt, kan het enorm effectief zijn voor jouw paard.

Iets anders nog: het is wel jouw les en jouw paard he, dus als jij wilt afsluiten, dan doe je dat. Zelfde met als jij langer erop of de hele les erop wil. ;)


Ja dat ding zit mij een beetje dwars ook idd. Ik rijd zelf bijna niet..

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 17:30

c_alsemgeest schreef:
Nee niet meppen met de bezem, hoop ik?
:+
Ik dacht te lezen dat hij hem gewoon had ipv een zweep of had ik dat fout?

[Edit] lees nu pas dat er een bezem achteraan gegooid werd, ja dat is wel apart :')

Moet ik zeggen dat, wanneer je dat bij die van mij doet, hij zich omdraait, de bezem pakt en hem kont terug brengen :+


Hij had eerst een zweepje om met de achterkant te drukken op zijn schouder.. Later moest ik de bezem aangeven en ging hij daarmee rijden.

Nee hij sloeg het paard niet met de bezem haha.. wel af en toe tegen zijn billen aan.. Maar niet slaan.. Hij wilde een reactie krijgen zeg maar..

Nou ik kon t niet zo waarderen, omdat ik er daardoor afgevallen ben. Dat had namelijk niet gehoeven, want hij had genoeg energie.

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 20:03

Dat achteraan gooien was gewoon lomp. Vind ik iig.
Heb je erna er alweer op gezeten? Merk je verschil?

TYCHO
~-~-~-~-~-~-~-~-~ [RIJ-ITP] Trekpaard Tycho & ik nemen afscheid.....~-~-~-~-~-~-~-~-~ [IM] Trekpaard Tycho, ons dikke boek is uit -~-~-~-~-~-~-~-~-

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 20:05

Vanochtend hek vergeten dicht te doen. Was even wat in stal pakken. Peerd stond in de bak en kon zo wegrennen, de hele wurft over, richting weiland, naar de koeien, maar meneer koos ervoor om 3m de bak uit te lopen en zonder pardon zich in de mesthoop te storten :') Echt...
Afbeelding

TYCHO
~-~-~-~-~-~-~-~-~ [RIJ-ITP] Trekpaard Tycho & ik nemen afscheid.....~-~-~-~-~-~-~-~-~ [IM] Trekpaard Tycho, ons dikke boek is uit -~-~-~-~-~-~-~-~-

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 20:19

Jaan81 schreef:
Dat achteraan gooien was gewoon lomp. Vind ik iig.
Heb je erna er alweer op gezeten? Merk je verschil?


Ik heb er tussendoor een keer opgezeten, na mijn val heeft hij hem over gepakt. Wat ik niet fijn vond.. Heb m daarna alleen zelf uitgestapt.. Ik voelde wel verschil. Hij maakte echte galopssprongen..

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 20:24

Het meest storend aan je les vind ik dat JIJ moet leren rijden met je paard. Dat gaat naar mijn idee nooit lukken als je instructeur hem het overgrote deel van de tijd rijdt.

Mijn juf wil ook wel eens de teugels overnemen om iets voor te doen zodat ik beter beeld heb bij wat ze bedoelt, maar daarna ga ik er altijd zelf weer op om ermee te oefenen.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 21:39

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Joy moest weer even showen vandaag. Storm of geen storm, Joy zet haar beste beentje voor! := :')

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 21:45

Wijslander schreef:
Het meest storend aan je les vind ik dat JIJ moet leren rijden met je paard. Dat gaat naar mijn idee nooit lukken als je instructeur hem het overgrote deel van de tijd rijdt.

Mijn juf wil ook wel eens de teugels overnemen om iets voor te doen zodat ik beter beeld heb bij wat ze bedoelt, maar daarna ga ik er altijd zelf weer op om ermee te oefenen.


Ja ik krijg idd weinig oefen ruimte en daar baal ik van.. Heb het wel gevoeld, maar 10minuutjes terwijl ik betaal voor een uur..

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 21:54

Gizeppie schreef:
Jaan81 schreef:
Ik kan me erg vinden in wat c_alsemgeest zegt.
Als hij niet vooruit genept wordt met die bezemsteel maar idd als verrassend-iets ingezet wordt, kan het enorm effectief zijn voor jouw paard.

Iets anders nog: het is wel jouw les en jouw paard he, dus als jij wilt afsluiten, dan doe je dat. Zelfde met als jij langer erop of de hele les erop wil. ;)


Ja dat ding zit mij een beetje dwars ook idd. Ik rijd zelf bijna niet..


Maar je betaalt er wel voor.... dus je betaalt nu niet voor les, maar voor een training van je paard? Dat moet je wel willen.

Verder vind ik iets vreemds toevoegen om een reactievte krijgen ook niet zo gek. Maar persoonlijk zou ik hem vragen om op de grond te blijven en jou op je paard te laten rijden. Beetje instructeur kan je heel goed vooruit helpen, zonder dat hij je paard confiskeert...

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 22:04

@fabster

Ja nouja dat dus. Nee ik hoef geen trainer. Hij is braaf zat, wil alleen graag rijtechnisch vooruit komen met hem.. Hem helpen..

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 23:46

Gizeppie schreef:
@fabster

Ja nouja dat dus. Nee ik hoef geen trainer. Hij is braaf zat, wil alleen graag rijtechnisch vooruit komen met hem.. Hem helpen..


Maar als jíj rijtechnisch met hem vooruit wil komen, zal je er wel zelf op moeten gaan zitten. Ik
zou dat toch eens met gem overleggen. Het is leuk dat hij er vanalles uit kan halen, maar het is de bedoeling dat jij dat ook kan. Dat leer je niet door op de grond te staan en toekijken. Lekker zelf erop, instructeur op de grond en anders een andere instructeur. Zijn er zat.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 09:35

Fabster schreef:
Gizeppie schreef:
@fabster

Ja nouja dat dus. Nee ik hoef geen trainer. Hij is braaf zat, wil alleen graag rijtechnisch vooruit komen met hem.. Hem helpen..


Maar als jíj rijtechnisch met hem vooruit wil komen, zal je er wel zelf op moeten gaan zitten. Ik
zou dat toch eens met gem overleggen. Het is leuk dat hij er vanalles uit kan halen, maar het is de bedoeling dat jij dat ook kan. Dat leer je niet door op de grond te staan en toekijken. Lekker zelf erop, instructeur op de grond en anders een andere instructeur. Zijn er zat.


Nouja er zijn meer mensen die op stal bij hem rijden en hij zit er na een half jaar nog steeds elke keer op. Wel steeds korter, maar toch ik zou t niet prettig vinden. Want ik zou t zo graag willen leren, maar in tien minuten lukt dat zeker niet.

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 11:11

Gizeppie; mss toch tijd voor een andere instructeur dan. Ik weet niet in welke regio je zit, maar ik kan wel een paar goeie aanraden. Krijgen elk paard aan de praat, maar staan wel gewoon op de geond (tenzij je vraagt of zij er even op willen).

Edit: ik zie de Veluwe. Dat is niet echt in de buurt. Maar er zijn wel mogelijkheden, denk ik. Als je dat wil, stuur maar een pb.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 12:15

Fabster schreef:
Gizeppie; mss toch tijd voor een andere instructeur dan. Ik weet niet in welke regio je zit, maar ik kan wel een paar goeie aanraden. Krijgen elk paard aan de praat, maar staan wel gewoon op de geond (tenzij je vraagt of zij er even op willen).

Edit: ik zie de Veluwe. Dat is niet echt in de buurt. Maar er zijn wel mogelijkheden, denk ik. Als je dat wil, stuur maar een pb.


Heb je een pb gestuurd.. Ik wil het vooral zelf leren. Tuurlijk ik vind t niet erg als er een keer iemand anders op zit.. Om te voelen.. Maar niet elke week 45 min. Dat is voor mij niet fijn.. Dan leer ik het niet...

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Steppe

Berichten: 2793
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 14:06

Gizeppie even onaardig maar niet zo bedoeld.
Jij krijgt jouw paard niet aan de praat ondanks eerdere lessen van andere instructeurs, deze instructeur heeft een beetje andere ideeen (wat niet verkeerd hoeft te zijn) maar zodra jij op je paard gaat zitten gaat jouw paard in een andere modus en is dus niet meer voorwaarts en ja jij moet het uiteindelijk zelf gaan doen. Maar eigenlijk moet jouw paard gedeleted worden en dan weer de juiste software erop als het ware en dit gaat niet in 2x.
Dus ik snap jouw instructeur en ik snap jou ook.
Gewoon het gesprek aangaan en uitleg vragen over hoe en wat.

Ik heb mijn paard ook 3 mnd weggebracht aantal jaar geleden omdat het Mij niet lukte en toen de juiste knoppen erop zaten ben ik erop gegaan en is het mij stap voor stap uitgelegd tijdens dat de andere persoon erop zat en daarna nogmaals dat ik er weer op zat.
En het is goed gekomen.


Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 15:50

rumay schreef:
Gizeppie even onaardig maar niet zo bedoeld.
Jij krijgt jouw paard niet aan de praat ondanks eerdere lessen van andere instructeurs, deze instructeur heeft een beetje andere ideeen (wat niet verkeerd hoeft te zijn) maar zodra jij op je paard gaat zitten gaat jouw paard in een andere modus en is dus niet meer voorwaarts en ja jij moet het uiteindelijk zelf gaan doen. Maar eigenlijk moet jouw paard gedeleted worden en dan weer de juiste software erop als het ware en dit gaat niet in 2x.
Dus ik snap jouw instructeur en ik snap jou ook.
Gewoon het gesprek aangaan en uitleg vragen over hoe en wat.

Ik heb mijn paard ook 3 mnd weggebracht aantal jaar geleden omdat het Mij niet lukte en toen de juiste knoppen erop zaten ben ik erop gegaan en is het mij stap voor stap uitgelegd tijdens dat de andere persoon erop zat en daarna nogmaals dat ik er weer op zat.
En het is goed gekomen.


Nou ik rijd dit paard nog niet zo lang. Ik ben alleen met grondwerk aan de slag geweest. Daar loopt hij wel heel goed op. Andere instructeurs heb ik nog niet geprobeerd, omdat ik eerst deze een kans wilde geven. Nou mijn paard loopt tijdens de les ook als ik er zelf op ga zitten, alleen heeft het dan iets meer tijd nodig. Alleen er zijn mensen op stal die meer dan een half jaar les van hem hebben, waarbij hij zelf nog steeds het grootste gedeelte van de tijd op het paard zit.. wat mij het meeste steekt is dat ik vorige keer niet positief afgesloten heb, omdat hij het paard uit mijn handen pakte en er zelf op stapte..

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 16:16

Ik heb daar helemaal niks mee. Volgens mij zit er een verschil tussen een instructeur en iemand die je paard voor je traint. Voor beide is iets te zeggen en daar kies je dus ook voor. Maar als je een instructeur kiest en hij gaat in olaats daarvan jouw paard trainen, dan zit hij wat mij betreft in het verkeerde vak. Ik kan t weten := . Mijn juf vond mij ook wel een goeie om les te gaan geven. Maar ik kon dat ook niet. Ik heb t toen bij een kennis uitgeprobeerd. Zij wou les en ik wou kijken of les geven iets voor mij was. Nee dus. Ik trek ook het liefst het paard uit iemands handen om get zelf te doen. En ja, dan doet hij het ook. Maar daar komt iemand niet voor. Die wil het zelf ook kunnen. Een beetje instructeur kan het vanaf de grond prima zien en aanwijzingen geven, zodat de ruiter daar steeds beter geoefend in wordt. Deze meneer heeft, naar mijn inzicht, weinig zelfkennis over waar zijn sterktes en zwaktes liggen. Dus als ik een instructeur zou zoeken, valt deze wel af.... Tenzij ik natuurlijk mijn paard in training zou willen zetten. Dan wordt t weer een ander verhaal. Maar dan maak je dus wel een andere keuze.

En een paard die je pas rijdt, hoeft echt niet gereset te worden. Je moet elkaar alleen even vinden. Soms is dat snel en soms duurt dat langer. Maar door een ander er op te zetten, gaat dat niet sneller.

Mijn mening dus.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6028
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 16:29

Mooi omschreven fabster!

Ook moet ik zeggen toch niet helemaal de nut van de bezem te snappen. Oke hij reageert daar nu op. Maar wat als hij daar dadelijk ook niet meer van onder de indruk is? Op een gegeven moment zijn er geen gekke dingen meer over om hem onder de indruk van te laten zijn.
Ik zou zeggen ga eens na waarom hij bij jou dan vooral ook langzamer is en waarom hij langzamer en niet reagerend in t algemeen is met rijden. Vind hij het zo saai? Misschien kan je dingen verzinnen om het rijden minder saai te maken. Zag dat hij van springen houd. Wat als je standaard een hindernis in de rijbak hebt? Is hij dan nog steeds in springtraining modus? Of wat als je balkjes neer legt om dressuurmatig gymnastiserend overheen/langs/omheen te rijden?

The Oily Barn, volg mij via insta voor leuke diy producten voor in en buiten huis en voor dieren. 100% natuurlijk en gezond

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 16:33

Fabster schreef:
Ik heb daar helemaal niks mee. Volgens mij zit er een verschil tussen een instructeur en iemand die je paard voor je traint. Voor beide is iets te zeggen en daar kies je dus ook voor. Maar als je een instructeur kiest en hij gaat in olaats daarvan jouw paard trainen, dan zit hij wat mij betreft in het verkeerde vak. Ik kan t weten := . Mijn juf vond mij ook wel een goeie om les te gaan geven. Maar ik kon dat ook niet. Ik heb t toen bij een kennis uitgeprobeerd. Zij wou les en ik wou kijken of les geven iets voor mij was. Nee dus. Ik trek ook het liefst het paard uit iemands handen om get zelf te doen. En ja, dan doet hij het ook. Maar daar komt iemand niet voor. Die wil het zelf ook kunnen. Een beetje instructeur kan het vanaf de grond prima zien en aanwijzingen geven, zodat de ruiter daar steeds beter geoefend in wordt. Deze meneer heeft, naar mijn inzicht, weinig zelfkennis over waar zijn sterktes en zwaktes liggen. Dus als ik een instructeur zou zoeken, valt deze wel af.... Tenzij ik natuurlijk mijn paard in training zou willen zetten. Dan wordt t weer een ander verhaal. Maar dan maak je dus wel een andere keuze.

En een paard die je pas rijdt, hoeft echt niet gereset te worden. Je moet elkaar alleen even vinden. Soms is dat snel en soms duurt dat langer. Maar door een ander er op te zetten, gaat dat niet sneller.

Mijn mening dus.


Ik ben niet opzoek naar een trainer, maar een instructeur die mij handvaten geeft om hem voorwaarts te krijgen of te kijken waar de motivatie van mijn paard ligt. Ik moet eerlijk zeggen als hij gaat (na half uur warm rijden) gaat hij ook. Zeker als je met materialen werkt. Tuurlijk je mag best een keer voelen om daarmee mij te helpen, maar dit is nu twee lessen zo geweest en ik vind dat niet prettig merk ik. Ik betaal meer dan mn halve dag salaris aan hem voor een uurtje les. Hij is niet bang aangelegd, houdt van spelen (doe veel grondwerk en daar loopt tie wel) en met balken in de bak loopt hij ook..

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 17:27

XxLiEsJuHhxX schreef:
Mooi omschreven fabster!

Ook moet ik zeggen toch niet helemaal de nut van de bezem te snappen. Oke hij reageert daar nu op. Maar wat als hij daar dadelijk ook niet meer van onder de indruk is? Op een gegeven moment zijn er geen gekke dingen meer over om hem onder de indruk van te laten zijn.
Ik zou zeggen ga eens na waarom hij bij jou dan vooral ook langzamer is en waarom hij langzamer en niet reagerend in t algemeen is met rijden. Vind hij het zo saai? Misschien kan je dingen verzinnen om het rijden minder saai te maken. Zag dat hij van springen houd. Wat als je standaard een hindernis in de rijbak hebt? Is hij dan nog steeds in springtraining modus? Of wat als je balkjes neer legt om dressuurmatig gymnastiserend overheen/langs/omheen te rijden?


Hier hebben we wel eens met een plastic zakje gewerkt aan een zweepje. Niet om te slaan, masr te wapperen. Het gaat erom dat he een reactie krijgt. Als je die krijgt, kun je belonen en dan is dat zakje niet meer nodig. Ook wel eens met grote karabijnhaken gewerkt dus O:) . Als je dat goed doet, hoef je dat niet vaak te doen.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 17:38

XxLiEsJuHhxX schreef:
Mooi omschreven fabster!

Ook moet ik zeggen toch niet helemaal de nut van de bezem te snappen. Oke hij reageert daar nu op. Maar wat als hij daar dadelijk ook niet meer van onder de indruk is? Op een gegeven moment zijn er geen gekke dingen meer over om hem onder de indruk van te laten zijn.
Ik zou zeggen ga eens na waarom hij bij jou dan vooral ook langzamer is en waarom hij langzamer en niet reagerend in t algemeen is met rijden. Vind hij het zo saai? Misschien kan je dingen verzinnen om het rijden minder saai te maken. Zag dat hij van springen houd. Wat als je standaard een hindernis in de rijbak hebt? Is hij dan nog steeds in springtraining modus? Of wat als je balkjes neer legt om dressuurmatig gymnastiserend overheen/langs/omheen te rijden?


Het paard is heel vroeg al de sport in gegaan. Heeft tot ZZ zwaar gepresteerd. Ik denk dat het hem in de assosiatie zit. Want als ik grondwerk doe gaat hij wel. Als ik buiten rijd ook.. Als ik balken in de bak leg ook.. Ik doe mee aan een caveletti challenge.. Dat vindt hij prachtig..

Het maakt niet uit wie ik erop zet. Hij gaat bij iedereen langzaam.. De beste professionele ruiters hebben erop gezeten.. Ook die kregen m niet aan de praat.. Ik heb het dan niet over een standaard Z ruiter, maar echt Grand Prix ruiters.. Dus het is niet zo dat hij het alleen bij mij doet..

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 17:39

Fabster schreef:
XxLiEsJuHhxX schreef:
Mooi omschreven fabster!

Ook moet ik zeggen toch niet helemaal de nut van de bezem te snappen. Oke hij reageert daar nu op. Maar wat als hij daar dadelijk ook niet meer van onder de indruk is? Op een gegeven moment zijn er geen gekke dingen meer over om hem onder de indruk van te laten zijn.
Ik zou zeggen ga eens na waarom hij bij jou dan vooral ook langzamer is en waarom hij langzamer en niet reagerend in t algemeen is met rijden. Vind hij het zo saai? Misschien kan je dingen verzinnen om het rijden minder saai te maken. Zag dat hij van springen houd. Wat als je standaard een hindernis in de rijbak hebt? Is hij dan nog steeds in springtraining modus? Of wat als je balkjes neer legt om dressuurmatig gymnastiserend overheen/langs/omheen te rijden?


Hier hebben we wel eens met een plastic zakje gewerkt aan een zweepje. Niet om te slaan, masr te wapperen. Het gaat erom dat he een reactie krijgt. Als je die krijgt, kun je belonen en dan is dat zakje niet meer nodig. Ook wel eens met grote karabijnhaken gewerkt dus O:) . Als je dat goed doet, hoef je dat niet vaak te doen.


Dit heb ik ook geprobeerd met een paraplu. Boeit hem niks haha.. Een touw lukte het wel mee.. Met mn leadrope heb ik eerst alleen gegrondwerkt. Dit had wel effect.

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 17:56

Gizeppie schreef:
Fabster schreef:
Ik heb daar helemaal niks mee. Volgens mij zit er een verschil tussen een instructeur en iemand die je paard voor je traint. Voor beide is iets te zeggen en daar kies je dus ook voor. Maar als je een instructeur kiest en hij gaat in olaats daarvan jouw paard trainen, dan zit hij wat mij betreft in het verkeerde vak. Ik kan t weten := . Mijn juf vond mij ook wel een goeie om les te gaan geven. Maar ik kon dat ook niet. Ik heb t toen bij een kennis uitgeprobeerd. Zij wou les en ik wou kijken of les geven iets voor mij was. Nee dus. Ik trek ook het liefst het paard uit iemands handen om get zelf te doen. En ja, dan doet hij het ook. Maar daar komt iemand niet voor. Die wil het zelf ook kunnen. Een beetje instructeur kan het vanaf de grond prima zien en aanwijzingen geven, zodat de ruiter daar steeds beter geoefend in wordt. Deze meneer heeft, naar mijn inzicht, weinig zelfkennis over waar zijn sterktes en zwaktes liggen. Dus als ik een instructeur zou zoeken, valt deze wel af.... Tenzij ik natuurlijk mijn paard in training zou willen zetten. Dan wordt t weer een ander verhaal. Maar dan maak je dus wel een andere keuze.

En een paard die je pas rijdt, hoeft echt niet gereset te worden. Je moet elkaar alleen even vinden. Soms is dat snel en soms duurt dat langer. Maar door een ander er op te zetten, gaat dat niet sneller.

Mijn mening dus.


Ik ben niet opzoek naar een trainer, maar een instructeur die mij handvaten geeft om hem voorwaarts te krijgen of te kijken waar de motivatie van mijn paard ligt. Ik moet eerlijk zeggen als hij gaat (na half uur warm rijden) gaat hij ook. Zeker als je met materialen werkt. Tuurlijk je mag best een keer voelen om daarmee mij te helpen, maar dit is nu twee lessen zo geweest en ik vind dat niet prettig merk ik. Ik betaal meer dan mn halve dag salaris aan hem voor een uurtje les. Hij is niet bang aangelegd, houdt van spelen (doe veel grondwerk en daar loopt tie wel) en met balken in de bak loopt hij ook..


Tijd voor een andere instructeur dus. Óf tegen heb zeggen, dat je hem niet meer op je paard wil hebben. Je bent er natuurlijk wel nog altijd zelf bij. Als hij dat niet wil, heb je meteen je antwoord if hij een trainer of instructeur is....

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 18:03

@ Fabster

Dank voor het mee denken! :)

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 3 bezoekers