Thalia Rockx: “Grand Prix rijd ik alleen voor de ervaring”

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Nieuwsredactie

Berichten: 13992
Geregistreerd: 20-04-16

Thalia Rockx: “Grand Prix rijd ik alleen voor de ervaring”

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-19 13:27

*knhs
Dressuur

Afbeelding
Thalia Rockx met Verdi de la Fazenda. Foto door aniek1985

In de derde wedstrijd van de KNHS-Greenpoint Kostendrukkers Cup kwam Thalia Rockx met drie paarden aan de start. Met haar Verdi de la Fazenda kwam ze als winnaar uit de bus bij de Young Riders. Bij de junioren was de winst, net als twee weken geleden, voor Micky Schelstraete met Grand Charmeur.

Thalia Rockx werd in december 18 jaar, is dus pas eerste jaar Young Rider, maar ze kan al bogen op een schat aan ervaring. Ze reed al meerdere Europese kampioenschappen, won vorig jaar goud op het NK Young Riders en zilver bij de Junioren én reed al verdienstelijk Grand Prix.

Grand Prix voor ervaring
“Grand Prix en U25 rijd ik puur voor de ervaring”, vertelt de amazone alsof het heel gewoon is. “Ik ben Young Rider en daar wil ik me ook zeker op richten dit jaar. Deze competitie wedstrijden zijn voor mij heel fijn om die proeven te rijden. De wedstrijden zijn goed georganiseerd en in mooie accommodaties. Zo aan het begin van het seizoen is het ideaal om op deze manier rustig op te bouwen richting het Europees kampioenschap. Ik was heel blij met mijn proef met Verdi. Ik maakte één foutje in een serie, maar dat was voor mij een leerzame fout. Ook over mijn twee jongere paarden was ik zeer tevreden. Ze zijn pas acht en alles aan het leren nu, daardoor is het allemaal nog niet zo bevestigd en hebben we af en toe een rommeltje, maar ze maken steeds weer stappen. En we weten door het rijden van de proeven nog weer beter waar we aan moeten werken”, laat de amazone planbewust weten.

Verdi
Winnaar Verdi de la Fazenda liep onder Thalia’s vader Johan Rockx al Grand Prix toch is het zeker niet ‘simpel’ rijden met de grote bruine. “Verdi kan natuurlijk alles al, maar het is zeker geen automaat. Ik moet op hem echt heel goed opletten en bewust rijden, anders maakt hij fouten, maar daar leer ik juist van om op die manier te moeten rijden. Hij heeft het meeste ervaring, maar of hij ook mijn eerste keus is voor de kampioenschappen weet ik nog niet, de jongere paarden ontwikkelen zich super. We trainen rustig verder en dan zullen we het wel zien.”

Trainer en vader
Voormalig bondscoach Johan Rockx is niet alleen ‘vader van’, hij is ook de trainer van de talentvolle amazone. “Mijn vader heeft mij opgeleid tot waar ik nu ben en staat er altijd bij. Als hij mij helpt valt altijd alles op zijn plek, dat klikt echt heel goed. Mijn moeder helpt ook wel, maar mijn vader het meeste.”
Monique Peutz is sinds kort bondscoach van de Junioren en Young Riders en ook heel enthousiast over Thalia. “Ik kon er nu niet bij zijn, maar Thalia is een super meid. Ze rijdt met heel veel gevoel en is super fijn om mee te werken.”

Achter Thalia Rockx werd Esmee Donkers met Chaina tweede, met Gerda Nova de la Fazenda werd Thalia derde en de vierde plaats was voor Zoe Kuintjes met Primeval Dr. Dirk.

Junioren
Bij de junioren waren het allemaal ruiters en amazones die al een succesvolle carrière op de pony’s achter de rug hebben die bovenaan stonden. De zege ging net als twee weken geleden bij de wedstrijd in Oirschot naar Micky Schelstraete.
Zij werd gevolgd door Marten Luiten met Fynona, Shanna Baars met Farzana G en Thessa Gilbers met Gominka.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GGFJ en 76 bezoekers