Bokkers leggen uit: Rensport met kyrkelover

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Myrsky

Berichten: 4120
Geregistreerd: 16-04-13
Woonplaats: Arendelle

Bokkers leggen uit: Rensport met kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-19 12:08

*Bokt.nl
Bokt community

Afbeelding
Racen. Foto: kyrkelover.

In Bokkers leggen uit komt iedere maand een bokker aan het woord die veel verstand heeft van een bepaald onderwerp binnen de paardensport- en houderij. Deze maand vertelt kyrkelover over de rensport. Kyrkelover zit inmiddels zo’n 13 jaar actief in de rensport en heeft al tien jaar haar licentie.

Een korte introductie vooraf:
Voor de rennen zijn twee typen: vlakkebaanrennen en hindernisrennen, waar er hindernissen in de baan staan. In dit geval gaat het over de vlakkebaanrennen. Daarin zijn verschillende niveaus te onderscheiden. In de landen buiten Amerika worden de rennen Groep-rennen genoemd, met Group I als hoogste niveau. Daaronder is Group II en als laatste is er Group III.
Ook zijn er nationale rennen, met aparte races voor tweejarigen, driejarigen en voor driejarigen en oudere paarden. Er zijn races voor paarden zonder winst op de naam, de maiden races, en voor paarden die juist een bepaalde winstsom op de naam hebben staan.
In Nederland vinden rennen alleen plaats op Duindigt.
Bron: Bokt Wiki


Hoe ben je erbij gekomen jockey te worden?
Ik zelf ben enkel amateur jockey. Dat wil zeggen dat ik wel in de koers mag rijden, maar dit dus enkel hobbymatig doe. Om je geld te verdienen in de rensport is slechts voor enkele weg gelegd, en het is heel erg zwaar en moeilijk om op dat punt te komen. Ikzelf ben amateur geworden doordat er in ons dorp door de metworstrennen (een paardenrace tijdens carnaval) veel interesse is in de rensport. Er zitten hier veel trainers/ eigenaren en amateurjockey's, en daardoor ben ik als het ware groot gebracht met de rensport.
De adrenaline en de kick die bij de rensport komt kijken is iets wat maar moeilijk te beschrijven is.

Kan je kort beschrijven hoe een wedstrijd verloopt?
Als jockey begint je dag vaak met nog het laatste beetje gewicht te verliezen, waarna je naar de renbaan vertrekt. Je gaat dan naar een ruimte waar alle jockeys zich omkleden en waar je al je spullen en het juiste gewicht klaarmaakt waarmee je moet rijden. Ca. een half uur voor de race moet je jezelf uitwegen. Je wordt dan met je zadel en kleding gewogen en moet exact op het gewicht zitten wat het paard die dag moet dragen. Zodra dit akkoord is geef je het zadel af aan de trainer van het paard die het paard voor je zadelt.
Even later ga je met alle jockeys de paddock in waar de paarden al rondstappen om gepresenteerd te worden aan het publiek. Daar krijg je de laatste aanwijzingen van de trainer hoe je moet rijden. Als de bel gaat krijg je een "voetje" om op het paard te komen en word je naar de baan begeleid door een zo genoemde voorbrenger. Deze laat je bij het opgaan van de baan los waarna je een upcanter (een opwarmingsgalop) naar de startboxen doet. Daar aangekomen rijd je op een soort volte om je beurt af te wachten om in de startbox gezet te worden.
En dan is het tijd voor de race. Je probeert het paard zo goed mogelijk te begeleiden en een zo goed mogelijke plaatsing te bemachtigen. Als je over de finish heen bent, laat je het paard nog een stuk uitgalopperen waarna je weer omdraait richting de uitgang, waar je weer opgevangen wordt door je voorbrenger. Je gaat dan met het paard naar de afzadelboxen waar je het zadel eraf haalt en jij zelf door gaat naar de weegkamer om jezelf weer in te wegen. Dit is om te kijken of je met het juiste gewicht gereden hebt zodat je niet met het gewicht kunt sjoemelen. Als dit allemaal OK is, wordt de uitslag bevestigd en kun je jezelf klaar gaan maken voor het volgende paard wat je eventueel rijdt.

Hoe ziet de dagelijkse training van een racepaard eruit?
Uiteraard is de training bij iedere stal verschillend, maar er zijn veel overeenkomsten tussen de stallen.
Bij de stal waar ik train, komen de paarden eerst een paar uur in groepen buiten zodat wij de stallen kunnen mesten en omdat het erg belangrijk is voor het welzijn van de paarden. Daarna wordt er in groepen, die ook wel lots genoemd worden, gereden. Variërend van de hoeveelheid paarden die een stal heeft, kunnen deze lots uit wel 30 paarden bestaan. Wij rijden meestal met zijn 4en. Uiteraard wordt er eerst goed losgestapt, waarna ze lekker warm gedraafd worden om tot slot nog een aantal rondes te galopperen. Eigenlijk gaan we bijna nooit op volle snelheid, enkel af en toe in het snelwerk dat dit gebeurt. Immers, een conditie bouw je niet op door altijd alleen maar hard te gaan. Na het galopperen worden ze uitgedraafd en gestapt. Na de training worden ze afgespoten om daarna nog een hele poos aan de hand te stappen. Goed in- en uitstappen is namelijk erg belangrijk voor het herstel en de conditieopbouw.

Hoe worden jonge paarden hiervoor opgeleid?
Jonge paarden gaan nadat ze zadelmak zijn al snel mee de baan op. Dit wil zeggen dat ze een ruiter accepteren en er een stuur, rem en gas op zit. Daarna wordt er tijdens de training met name heel veel rechtuit gereden en geleidelijk aan conditie opgebouwd. Dus eerst wennen aan drafwerk, daarna aan rustig galopperen, dan eerst de galopafstand uitbreiden en op het laatst pas het snellere werk.
Hier gaan echt heel wat maanden overheen, want een goede basisconditie is zeer belangrijk. Als de paarden dit allemaal kunnen ga je beginnen aan kop-kop werk. Dit is een soort van wedstrijdje in de training waarbij je niet voluit gaat, maar waar de vechterswil van de paarden geprikkeld wordt. Uiteindelijk worden ze geleerd een startbox in te gaan en moeten ze een soort examen afleggen om te mogen koersen. Ze moeten hierbij een test doen waarin ze laten zien dat ze zich netjes kunnen gedragen en snappen wat de bedoeling is bij de startboxen en netjes een ronde kunnen galopperen. Dit is erg belangrijk gezien je in de rensport met een groep paarden start. Een paard wat dus niet klaar is voor het werk is levensgevaarlijk voor IEDEREEN in de ren.

Welke bloedlijn is het meest geschikt?
Pfoe, er zijn natuurlijk wel een paar tophengsten, maar als we zouden weten wat de beste renpaarden gaf, was het spelletje natuurlijk niet meer zo leuk. Een topmerrie en een tophengst kruisen wil nog niet zeggen dat je er ook een topnakomeling uit krijgt. Er zijn zoveel verschillende factoren die meespelen!
Galileo (privé) is de tophengst op dit moment, gevolgd door Dubawi (250.000 pond), Sea the Stars (€135.000) en Frankel (175.000pond). Dit is voor Europa op basis van prijzengeld verdiend door hun nakomelingen. In de volbloed fokkerij mag overigens alleen natuurlijk gedekt worden.

Welke eigenschappen moet een goed paard hebben?
Een goed paard heeft voor mij vooral vechtersmentaliteit op het juiste moment. Je kan nog zo een kampioen hebben in de training, als hij het tijdens de koers niet doet, heb je er weinig aan. Daarnaast moeten ze het zelf gigantisch graag willen. Een paard dat het niet leuk vindt, zal niet net dat extra beetje geven of net die paar meter langer hard doorlopen. Bij het springen zeg je wel eens ‘ze moeten de hindernissen op willen eten’. Nou, in de rensport moeten de paarden hun tegenstanders figuurlijk op willen eten. Daarnaast is een nuchter karakter ook erg belangrijk. Natuurlijk zitten de paarden tijdens een wedstrijd vol adrenaline, maar eentje die zijn kruit al verschoten heeft voor de koers heb je ook weinig aan. Daarnaast moet je niet onderschatten wat er allemaal aan entourage is tijdens een koersdag. Denk aan publiek, muziek, aankleding en ja wat eigenlijk niet. Uiteraard moeten ze ook snel genoeg zijn.

Wat zijn belangrijke vaardigheden van een jockey?
Balans is heel belangrijk. Je staat immers in korte beugels boven je paard, wat bijna onmogelijk is als je een slechte balans hebt.
Daarnaast moet je in een split second kunnen reageren en beslissen. Het gaat allemaal erg snel en de beslissingen die je onderweg neemt, kunnen van cruciaal belang zijn voor de uitslag.
Daarnaast moet je ontzettend veel doorzettingsvermogen en wilskracht hebben. Je moet zeker als professioneel jockey topfit zijn en altijd op je voeding letten vanwege het gewicht en dus ook veel dingen aan je voorbij laten gaan. Het goed aanvoelen van een paard is ook heel belangrijk. Je rijdt veel verschillende paarden en je moet dus binnen een paar minuten aan kunnen voelen hoe het paard is, samen met wat aanwijzingen van de trainer.

Gebeuren er vaak ongelukken?
Nee eigenlijk niet. Dit komt mede doordat er veel regels zijn en niet ieder paard of ruiter zomaar aan de rennen deel mag nemen. Zo moet een jockey een theoretisch en praktisch examen afleggen en een medische test ondergaan. Ook als trainer moet je een praktische en theoretische test afleggen en zelfs de paarden moeten een examen afleggen voor ze deel mogen nemen. Mocht het een keer fout gaan, bijvoorbeeld een paard dat weigert de startbox in te gaan, dan moet het desbetreffende paard eerst weer examen doen voordat hij weer aan de rennen deel mag nemen.
Het is echter wel zo dat mocht het een keer fout gaan, het meestal ook echt goed mis gaat. Dit komt door meerdere factoren. Er worden natuurlijk gigantische snelheden gehaald, dus mocht je vallen dan gaat het gewoon erg hard. Ook rijd je met een groep van paarden en zeker als je voorin of midden in het veld valt, is de kans groot dat er nog een aantal paarden over je heen komen. Natuurlijk zijn een bodyprotector en goede helm daarom verplicht, maar niet alles is te voorkomen.

Wat is de belangrijkste raad die je bokkers over de rensport zou willen meegeven?
De rensport is een prachtige sport, zeker als je iets verder wilt kijken en je bijvoorbeeld eens een dag mee kan lopen met iemand die er verstand van heeft. Renpaarden zijn over het algemeen zeer fijne werkwillige paarden en een koersdag kan een gezellig dagje uit zijn.
Als je zelf in de rensport zou willen werken als hobby kan ik het alleen maar aanraden. Het is een geweldig gevoel om zo vrij als een vogel boven je paard te zweven waarbij je kilo's aan spieren onder je voelt werken. Maar bedenk wel dat het veel doorzettingsvermogen vereist.

Raise a glass to freedom,
Something they can never take away,
No matter what they tell you.


zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Bokkers leggen uit: Rensport met kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 23:46

Leuk en interessant stuk om te lezen!
Lijkt me machtig mooi om te doen maar tegelijkertijd ook wel echt heel spannend.

Iris82

Berichten: 39833
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Bokkers leggen uit: Rensport met kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 00:31

Leuk stuk. Ben benieuwd of je ook dressuurmatig werk meepakt in de training.

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

wortel115

Berichten: 2114
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Bokkers leggen uit: Rensport met kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 02:25

Leuk om te lezen. Hier in Australie is de race industrie nog erg groot. Maar meer eigenlijk als eens gaan kijken wist ik er ook noet van.

Geeft aan het einde van het seizoen vaak wel wat goedkope paarden in de verkoop wanneer ze ‘retired’ zijn.

Never give up, if you want to succeed. Life has no limitations, except the ones you make.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9239
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 22:40

@iris82
Dit is erg afhankelijk van de trainer.
Ik ken meerdere trainers die het wel doen, maar dit zijn over het algemeen wel de kleinere trainers kwa aantallen paarden.
Als je bijvoorbeeld een renstal hebt met een 100 paarden wordt dit toch een erg lastig verhaal.

Elisa2

Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Bokkers leggen uit: Rensport met kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 09:03

Gaaf! ik wilde "vroeger" ook jockey worden..maar nu denk ik vooral, respect! het lijkt me best een harde en gevaarlijke sport.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

ruitje

Berichten: 12286
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Bokkers leggen uit: Rensport met kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 09:30

Leuk stuk!

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl


Lumi

Berichten: 4429
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Re: Bokkers leggen uit: Rensport met kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 15:59

Wat een interessant stuk!


Nargles don't believe in you either!

• / • / • / •
There are still good people in this world. And if you can't find one, be one.

Kesje

Berichten: 659
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 16:49

Leuk dat je benoemd hoe nuchter die paarden eigenlijk zijn, bij volbloeden heerst vaak toch het vooroordeel dat het zenuwpezen zijn. Ik ben in Engeland weleens bij renstallen geweest, daar stappen ze de paarden ook gewoon warm langs de weg. En na de rencarriëre worden veel paarden omgeschoold, daar hebben ze daar zelfs een aparte competitie voor. De volbloeden die ik ken zijn ook heerlijke buitenrit-paarden.

Als amateurjockey, rijdt je dan je eigen paarden, of wordt je ook gevraagd om andermans paarden te rijden?
Is de rensport een beetje aanwezig in Nederland? En zijn er klassementen voor gewicht, net als bij worstelen, of moet een jockey gewoon onder een bepaalde grens zitten? Maakt lengte daar ook bij uit?

Ik vind het boeiend :o

Gave Polocrosse foto's zien? Klik!
Kijk ook eens op onze Instagram
Of bezoek onze Facebook pagina
Meer info op onze nieuwe Website
Videoimpressie

Maeve
Berichten: 1871
Geregistreerd: 12-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 16:57

Leuk geschreven, leest makkelijk weg :j

Joker's Valentine

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 16:59

Wat een interessant stuk!
Ook ik ben benieuwd naar het gewicht.

Ladygiroc

Berichten: 5063
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 17:03

Leuk stuk!

Je hebt het bij het vallen over "gigantisch hard" maar ben wel benieuwd wat jullie voor snelheden halen?
En gaan de amateurs minder hard dan de profs? Of wie bepaalt of je in group 1 2 of 3 mag starten?

insta Fenna.Ivy
Fenna ZZ+2
Ivy

[b]† Spekkie

Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 17:19

Interessant !
Ik ging vroeger altijd op de renbaan in Sterrebeek naar de races kijken <3

Foto's of filmpjes zijn altijd welkom :o :D

Juut

Berichten: 6898
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 18:02

Leuk stuk!

Kom ik met de roze olifant om de hoek :+
Met betrekking tot ongelukken: op youtube zijn hele documentaires te vinden van craschende jonge paarden tijdens de race...belasting te hoog voor het lichaam dat nog volop in ontwikkeling zit als 1 van de oorzaken. In hoeverre zie jij dit in europa gebeuren? Wanneer dit in europa minder voorkomt: wat wordt er anders gedaan in training dan in Amerika bijv?

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

Sherivey
Berichten: 8487
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Bokkers leggen uit: Rensport met kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 18:54

Interessant stuk :j

Waar ik wel benieuwd naar ben; ik hoor altijd dat renpaarden en harddravers te jong en te veel belast worden. Maar als ik dan hier lees dat er vooral veel rechtuit gereden wordt met lichte ruiters, dsn vraag ik me ergen wel af: wat is dan belastender voor het paard, koersen en trainen hiervoor, of in de bak dressuren en al heel gauw dressuur en/of springwedstrijden rijden.

No offence naar wie dan ook, gewoon nieuwsgierigheid

:wave:

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9239
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 08:35

Kesje schreef:
Leuk dat je benoemd hoe nuchter die paarden eigenlijk zijn, bij volbloeden heerst vaak toch het vooroordeel dat het zenuwpezen zijn. Ik ben in Engeland weleens bij renstallen geweest, daar stappen ze de paarden ook gewoon warm langs de weg. En na de rencarriëre worden veel paarden omgeschoold, daar hebben ze daar zelfs een aparte competitie voor. De volbloeden die ik ken zijn ook heerlijke buitenrit-paarden.

Als amateurjockey, rijdt je dan je eigen paarden, of wordt je ook gevraagd om andermans paarden te rijden?
Is de rensport een beetje aanwezig in Nederland? En zijn er klassementen voor gewicht, net als bij worstelen, of moet een jockey gewoon onder een bepaalde grens zitten? Maakt lengte daar ook bij uit?

Ik vind het boeiend :o

Ik rijdt voornamelijk mijn eigen paarden, maar ja je wordt ook gevraagd om andermans paarden te rijden. De rensport is klein in Nederland, maar er wordt door Nederlanders toch erg leuke resultaten behaald. Er is wel maar 1 renbaan in Nederland en dat is Duindigt in Wassenaar.
Daarom starten ook veel Nederlanders in het buitenland.

Kwa gewichtsklasse is er geen gewichtsklasse voor de ruiters, maar voor de paarden. Dit wordt ook wel de handicap genoemd. Hiermee voorkom je dat als je het vergelijkt met auto's een fiat panda tegen een Mercedes moet lopen.
Als jockey moet jij dus rond de 55 kilo zitten wil je een beetje ritten hebben. Heb je dus de pech dat je een volwassen man van 1.80 groot bent zal dat een moeilijk verhaal worden.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9239
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 08:49

Dilan93 schreef:
Interessant stuk :j

Waar ik wel benieuwd naar ben; ik hoor altijd dat renpaarden en harddravers te jong en te veel belast worden. Maar als ik dan hier lees dat er vooral veel rechtuit gereden wordt met lichte ruiters, dsn vraag ik me ergen wel af: wat is dan belastender voor het paard, koersen en trainen hiervoor, of in de bak dressuren en al heel gauw dressuur en/of springwedstrijden rijden.

No offence naar wie dan ook, gewoon nieuwsgierigheid


Ik ben niet voor het rijden van jaarlingen, dat zou voor mij echt een jaar opgeschoven mogen worden, maar inderdaad het is een stuk minder belastend als veel in de bak rijden. Bovendien heeft het vroege werk ook invloed op het sterker maken van botten/pezen en spieren.
Het grote geld is te halen als 3 jarige en paarden zijn rond die leeftijd ook gewoon op hun snelst.
Er zijn ook nog wel 2 jarige koersen, maar daar zitten best wat regels aan. Zo mogen deze alleen later in het jaar georganiseerd worden en over een korte afstand met licht gewicht.
Er zijn overigens maar weinig 2 jarige die daadwerkelijk op de baan komen, meeste wordt toch mee gewacht tot hun 3e. En de 2 jarige die lopen zijn meestal de paarden die kans hebben om aan bijvoorbeeld de derby (een koers voor 3 jarige met veel eer) mee te doen.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9239
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 09:11

Ladygiroc schreef:
Leuk stuk!

Je hebt het bij het vallen over "gigantisch hard" maar ben wel benieuwd wat jullie voor snelheden halen?
En gaan de amateurs minder hard dan de profs? Of wie bepaalt of je in group 1 2 of 3 mag starten?

Toch wel tussen een 65 en 70km/h.
Dit is globaal gezien.
Amateurs gaan niet per se minder hard als profs. Amateurs mogen nadat ze wat ervaring hebben ook gewoon tussen de profs rijden, dit met uitzondering van de echt grotere rennen. Dan over je vraag hoe je weet welk paard in welke ren mag starten. Ik ga proberen dit zo goed mogelijk uit te leggen maar het is best moeilijk om dit goed en begrijpelijk te doen.

Stel ik heb 2 paarden op stal de ene is echt een goede en heeft 90 handicap en de andere is een paard voor de lagere klasses die heeft 44 handicap.

Nu is natuurlijk eerst de vraag hoe komen ze aan die handicap. Je start eerst met een paard 3x in een conditie koers. Dat wil zeggen een ren uitgeschreven met condities. Bijvoorbeeld: voor 3 jarige, die nog niet gewonnen hebben, per 2e plaats 1 kilo extra gewicht. En zo kunnen er van allerlei verschillende condities zijn. Tijdens deze 3 rennen wordt de handicap van het paard bepaald door de handicapper. Stel je wordt bijvoorbeeld 3e en de 2 paarden voor je hebben een handicap van 50 en 53 en de paarden achter je zitten rond de 45. Dan zal jouw paard een handicap rond de 47 krijgen. Na deze 3 rennen wordt de definitieve handicap bepaald.

Nou dan over naar de handicap koersen. Deze worden niet uitgeschreven met condities maar op handicap. Een hogere klasse waar veel geld te verdienen is zal dus uitgeschreven worden met - kilos. En in de lagere klasses worden de rennen met + kilos uitgeschreven.
We nemen even als voorbeeld een F ren met hg+ 15 en een A ren hg -30

Om dit uit te leggen gaan we even terug naar mijn virtuele stal met 2 renpaarden. Het mindere paard met een hg van 44 kan dus nooit in die A ren starten. Immers 44-30 is 14 kilo en ja dat kan natuurlijk niet, dan moeten we een baby op het paard binden bij wijze van.
In die +15 kan deze prima in. 44+15= 59 kilo dus prima gewicht voor het paard om mee te lopen. Hiermee voorkom je dus dat het paard in een categorie terecht komt die veeel te hoog voor hem is.
Andersom werkt het hetzelfde. Zou ik mijn virtuele paard met een hg van 90 kilo in de F ren van +15 zetten zou hij met 105kilo moeten lopen. Dat doet natuurlijk niemand. Echter in de A ren met -30 zou hij met 60 kilo inkomen en dat is weer een normaal gewicht.

Deze handicap staat overigens nooit vast. Iedere koers wordt er weer door de handicapper gekeken of het gewicht aangepast moet worden.
Win je bijvoorbeeld heel makkelijk krijg je er 3 kilo bij. Win je maar net dan 1 kilo.
Verlies je juist dan gaan er kilo's af. Op deze manier is het dus mogelijk dat je paard in betere of in slechtere rennen gaat lopen.

Ladygiroc

Berichten: 5063
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Bokkers leggen uit: Rensport met kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 09:19

:wow: Ik denk dat ik het snap.
Je kunt dus eigenlijk ook weer terug gezet worden?

insta Fenna.Ivy
Fenna ZZ+2
Ivy

[b]† Spekkie


kyrkelover
Blogger

Berichten: 9239
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 17:20

Ladygiroc schreef:
:wow: Ik denk dat ik het snap.
Je kunt dus eigenlijk ook weer terug gezet worden?

Ja klopt.
Mijn eigen paard bijvoorbeeld had een handicap van 64,5 kilo nadat hij 2x achter elkaar won.
Dit is eigenlijk aan de hoge kant voor hem, met deze handicap moet hij in koersen lopen die net wat boven zijn niveau zijn om te winnen.
Doordat hij na deze 2 overwinningen want minder gepresteerd heeft is zijn handicap inmiddels gezakt naar 61. (Staat een andere handicap in het screenshot, maar ik heb hem zelf nog 2x gereden op Duindigt en dat was niet al te best. Totaal mijn schuld overigens niet die van het paard haha)
Is in dit screenshot ook te zien. Marke is zijn handicap en als je goed kijkt naar de uitslagen kun je denk ik ook wel volgen waarom het omhoog gaat of daalt.
In dit schema kun je trouwens ook goed zien dat ze dus de eerste 3x nog geen handicap hebben.
Dat er even later weer een streepje bij zijn handicap staat bij de koers in Sonsbeck is omdat dit op zand is en niet op gras. Omdat paarden op verschillende bodems anders presteren is daarin de handicap dus ook verschillend.
Afbeelding

classic_life

Berichten: 2142
Geregistreerd: 17-03-05
Woonplaats: North Dandalup, Western Australia

Re: Bokkers leggen uit: Rensport met kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 06:42

Leuk geschreven Yvonne :)

If you give a horse all that they need, they will give you all that they got

Mijn advontuur naar de Mongol Derby!

ziyadah
Berichten: 634
Geregistreerd: 06-03-08

Re: Bokkers leggen uit: Rensport met kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 19:56

Goed en helder uitgelegd Yvonne! :-)

Waikiki

Berichten: 11106
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Vlakbij Sydney, Australia

Re: Bokkers leggen uit: Rensport met kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 05:59

Leuk om te lezen, altijd goed dat de race sport in een positief licht wordt gezet!

Mongol Derby 2023

                  The sky is the limit*

ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Re: Bokkers leggen uit: Rensport met kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 07:21

Super interessant om te lezen! Wat is de reden dat jouw paard steeds door andere jokeys wordt gereden?
En is dat echt het prijzengeld dat je krijgt?

IK BEN REINIER!

Birthdays are good for your health. Studies show that people who have more birthdays live longer.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _chou, Duality, kreekie, Lynnepinny, nick_en_ik, senna21, Vagabondo en 34 bezoekers