Nedersaksen: wederom veulen gedood door wolf

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
tamary

Berichten: 29160
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 20:49

Probleem dus is nu dat de overheid beperkingen oplegd qua aan te leggen hekwerk & opstallen (naast de kosten ervan natuurlijk), de vergoedingen te laag en slechts tijdelijk zijn (van wat ik weet mag volgens de EU 100% vergoed worden?), dat we niet zeker weten of en hoe hoog ons vee op de prooilijst van de wolf zal blijven staan en het daarmee ronduit lastig is om een zo veilig mogelijke afrastering te plaatsen, laat staan dat er nu <piep> eindelijk wel eens schuilstallen mogen waar ze nodig zijn. Lijkt mij dat de LTO en onze paardenorganisaties eens actief mogen worden en bij de overheid druk op de ketel zetten om daar vrijstelling voor te krijgen (niks dure ontheffingen/vergunningen + lang wachten. Voorwaarde kleur, hoogte daknok, m2 en soorten heg best, maar dan wel meteen mogen bouwen/planten), liefst nog in ruil voor vergoeden werkelijke waarde van verloren vee als wolf toch door zo'n goedgekeurde omheining/e.d. heen komt. Beide partijen verantwoordelijkheid, alles op de wolf gooien kan niet, alles op de overheid ook niet, maar de overheid spreekt Nederlands en heeft verantwoordelijkheden naar zowel wolf als vee-eigenaren in dit verhaal. Voor mij is het zowel voor eigenaren als voor overheid onacceptabel dat er excuses gemaakt worden over kan/mag niet want. Situatie veranderd, dan zal de regelgeving mee moeten veranderen en in een democratie hoort dat te betekenen dat er geluisterd wordt naar de mensen die je vertegenwoordigd. Dat de overheid denkt weg te komen met beperkt potje geld en verder niks aan passieve preventie toestaan is crimineel.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –



koend
Berichten: 1238
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 20:54

Ik vermoed dat de jagers heimelijk in hun handen wrijven. Plots zullen ze weer nodig zijn. Na de aanslagen in Zaventem waren de Belgische para's plots ook weer populair.

Het hoeft niet altijd hond op het menu zijn! }:)

Nikass

Berichten: 16664
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 22:04

Kinke schreef:
Tuuuuurlijk Nikasss....onze kalfjes, die een half jaar buiten lopen in de kudde, willen veel liever door een wolf verwond en gedood worden.
En dan die onzin over honden die niet getraind hoeven worden. Die dieren leren dat als pup van de oudere dieren. Het zijn roedels die de kuddes bewaken. Zie je dat in Nederland echt voor je?
Wij hebben 10 hectare voor onze kleine kudde, ik stel voor dat diegenen die de wolf zo graag verwelkomen in Nederland, alvast een hele grote donatie doen voor die omheining die we moeten gaan zetten.


Wat een vreemde reactie. Je noemt mijn naam maar reageert op iets wat ik niet heb gezegd. Misschien moet je mijn naam dan niet ge(mis)bruiken?

Kinke

Berichten: 20512
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Nedersaksen: wederom veulen gedood door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 22:33

Ik reageerde toch echt op jou Nikass, je schreef dit:
Ja! Als we dáár nou eens beginnen: minder vlees en zuivel eten. Daardoor minder vee dat dan tenminste ook nog een acceptabel leven heeft.
Ik denk dat de koeien, kippen en varkens in Nederland er voor tekenen om buiten te mogen lopen, óók met het risico op een vroegtijdige dood. Die sterven ze nu namelijk ook al.

Nikass

Berichten: 16664
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 07:17

Ja? Dus waar lees jij mij zeggen dat kalfjes graag dood gaan? :roll:
Of iets over honden?
Over graag de wolf hiernaar
toe halen?

Even serieus op de inhoud ingaan, en anders beter niet reageren :n

Kinke

Berichten: 20512
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Nedersaksen: wederom veulen gedood door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 10:25

die koeien tekenen ervoor om buiten te mogen lopen, ook met het risico op een vroegtijdige dood. Dus blijkbaar weet jij wat ze denken.
de opmerking over honden was van iemand anders. Volgende keer zal ik alles quoten en mijn reactie eronder zetten.

Ilse_123

Berichten: 3767
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 10:50

Ik denk dat de aanpak in Duitsland een goede, realistische manier is om naar de komst van de wolf te kijken. Helemaal prima dat ze er zijn, maar als er een teveel overlast veroorzaakt (in dit geval die reu) dan schieten we die neer.
Dus niet op voorhand alles al neerknallen. En heeeeel erg strikt zijn op mensen die voeren, het zijn van zichzelf schuwe dieren en dat moeten het dan ook blijven. Lekker op de veluwe op bambi's en knorries jagen.
En voor de mensen die zeggen dat de pro wolf mensen er te ver weg van staan om te begrijpen en te voelen wat er aan de hand is...Dat is nogal een aanname.

tamary

Berichten: 29160
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 11:23

Ilse_123 schreef:
Ik denk dat de aanpak in Duitsland een goede, realistische manier is om naar de komst van de wolf te kijken. Helemaal prima dat ze er zijn, maar als er een teveel overlast veroorzaakt (in dit geval die reu) dan schieten we die neer.
Dus niet op voorhand alles al neerknallen. En heeeeel erg strikt zijn op mensen die voeren, het zijn van zichzelf schuwe dieren en dat moeten het dan ook blijven. Lekker op de veluwe op bambi's en knorries jagen.
En voor de mensen die zeggen dat de pro wolf mensen er te ver weg van staan om te begrijpen en te voelen wat er aan de hand is...Dat is nogal een aanname.

Precies, een stabiel roedel dat geen vee op het menu heeft staan is ideaal qua "buren". Neemt niet weg dat je moet blijven opletten, maar zomaar schieten wat je te pakken krijgt is geen optie. Komt wel bij dat de wildstand ook voldoende moet blijven om roedel te voeden en dat die dus voorrang hebben qua jagen. Vorige periode dat wolven in Nederland leefden was dat niet zo (adel joeg te veel) en dan lopen vee en kinderen inderdaad (veel meer) gevaar. Nu is er meer wild dan eigenlijk gezond voor veel gebieden, dus dat dat wolven aantrekt is niet zo gek (en de mensen die tegen menselijke jagers protesteren, doen hier niet moeilijk over), balans vinden is lastig en je moet je goed bewust zijn waar de oude mythes vandaan komen.

Verhaal over India en wolven, India heeft een snel groeiende bevolking met veel jonge kinderen in een agrarische functie, combi van druk op natuur en makkelijke prooi is hier een grote oorzaak. In Europa is kinderarbeid verboden, en hebben we genoeg geld voor omheiningen om vee in elk geval op een overzichtelijke plek te houden ipv buiten het eigen terrein gratis laten fourageren in het bos.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

mysa

Berichten: 10452
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Nedersaksen: wederom veulen gedood door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 11:36

Wildstand in NL schijnt te laag te zijn. Althans dat hoor ik van een bioloog die wolvenexpert is.

Anne_GTI

Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Nedersaksen: wederom veulen gedood door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 11:42

In Lichtenstein is de wolf niet welkom omdat het te dichtbevolkt is. Er wonen daar per vierkante kilometer de helft van de mensen ten opzichte van Nederland. Ben benieuwd welke wolvenexpert ze daar geraadpleegd hebben...

Ilse_123

Berichten: 3767
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 11:51

Als je jagers op e veluwe hoort zijn er genoeg bambi's daar. OVP laten we maar even buiten beschouwing want daar zit een hek omheen, maar mochten ze daar binnen komen dan is de 'wild'stand daar denk ik wel hoog genoeg. Meeste bosrijke gebieden zullen ook wel voldoen, ik denk alleen dat de gebieden ertussenin te weinig bevatten waardoor ze daar dus eerder voor een schaap zullen gaan.

Nikass

Berichten: 16664
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 14:50

Kinke schreef:
die koeien tekenen ervoor om buiten te mogen lopen, ook met het risico op een vroegtijdige dood. Dus blijkbaar weet jij wat ze denken.
de opmerking over honden was van iemand anders. Volgende keer zal ik alles quoten en mijn reactie eronder zetten.


Ja dat zou het een stuk duidelijker maken. En ja ik denk dat de dieren graag buiten lopen. Ook heel veel koeien komen niet meer op de wei.
Fijn dat die van jou er wel lopen, maar mijn opmerking ging niet specifiek over jouw koeien.
Minder vlees eten, en alleen nog biologisch vlees, zou een heel goed begin zijn om meer gezonde ruimte te creëren voor mens en dier.

wend2009

Berichten: 148
Geregistreerd: 07-02-14

Re: Nedersaksen: wederom veulen gedood door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 17:30

Kunnen ze niet zorgen dat die wolven ook bij de ovp kunnen kan dat ook wat meer in verhouding komen hebben ze eindelijk een "natuurlijke vijand"

Anne_GTI

Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 23:47

Wat ik toch bijzonder vind is dat er voor elk dier wat op tragische wijze om het leven komt door een ongeluk er hele volksstammen met vingers wijzen naar allerlei mogelijke schuldigen die vooral heel hard en lang gestraft moeten worden maar dat dit nu al het 3e paard in korte tijd is naast een heleboel ander gedomesticeerd vee is het ineens de natuur...

Nikass

Berichten: 16664
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 23:48

Toelichting? Begrijp niets van je bericht :o?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BDC, ElCamino en 111 bezoekers