Nedersaksen: wederom veulen gedood door wolf

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 17:17

_San87_ schreef:
Selka schreef:
Echt?! Nou dat zou mij verbazen aangezien de JR er niet onderdoor kan.

Kan hij vast wel. Maar die stroom voelt ie een stuk beter dan een wolf met dekharen van minimaal 9 cm.


En Jacky weet dat ie thuis wel te eten krijgt en dat baas moeilijk doet als hij achter de paarden aangaat.

Oehlala
Berichten: 4302
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 17:19

Popstra schreef:
Vraag me af of al die mensen die vinden dat er nog veeeel meer wolven mogen komen ook op vele hectare buiten wonen met kuddes schaapjes, ander vee of bijv dure paardjes fokken e.d

Of dat ze lekker met hun 3 honden die dagelijks aangelijnd 3x buiten komen veilig in hun rijtjes huis wonen met zo een prachtige schutting om de achtertuin.....



Nee meestal niet. Diezelfde mensen vinden everzwijnen ook leuk tot ze er zelf een keer een in de tuin gehad hebben, danmoeten ze allemaal weg.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 17:22

NatasjavE schreef:
_San87_ schreef:

Kan hij vast wel. Maar die stroom voelt ie een stuk beter dan een wolf met dekharen van minimaal 9 cm.


En Jacky weet dat ie thuis wel te eten krijgt en dat baas moeilijk doet als hij achter de paarden aangaat.

En dat :D.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Nedersaksen: wederom veulen gedood door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 17:22

Ahw mn arme ouwe menneke :) Heb ik voor niks moeilijk gedaan met m'n omheining via de Gallagher wolven-eis.

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Nedersaksen: wederom veulen gedood door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 17:56

Zelfs hier hebben wij last van wolven in het uitgestrekte zweden, nog pakken ze hier soms veulens en honden. 1 of 2 wolven zal niet veel schade aanrichten nee, maar worden het echt grote roedels dan gaan er gewoon problemen komen. Ja ieder dier heeft rechtsbestaan maar Nederland heeft geen ruimte natuur, nederland wordt bijna elke stukje wel gebruikt door het een of ander. Het is gewoon vol en ik voorzie gewoon dat de wolf straks zo makkelijk voor een auto ligt. Dat moet je ook niet willen toch voor die prachtige dieren?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 17:57

Selka schreef:
Ahw mn arme ouwe menneke :) Heb ik voor niks moeilijk gedaan met m'n omheining via de Gallagher wolven-eis.

Oh vast niet. Maar wij kunnen niet ruiken dat je afrastering berekend is op wolven. Dat zit m namelijk vooral in de hoogte, de verdeling van de draden, draadsoort en het voltage dat je erop zet.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 17:58

_San87_ schreef:
Selka schreef:
Ahw mn arme ouwe menneke :) Heb ik voor niks moeilijk gedaan met m'n omheining via de Gallagher wolven-eis.

Oh vast niet. Maar wij kunnen niet ruiken dat je afrastering berekend is op wolven. Dat zit m namelijk vooral in de hoogte, de verdeling van de draden, draadsoort en het voltage dat je erop zet.


En breken die draden als er een paard doorheen gaat?

CoonArt

Berichten: 23287
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Re: Nedersaksen: wederom veulen gedood door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 18:05

Maar ik het niet zo dat het in de natuur eten en gegeten de hoofdmoot is? Wolven zijn in de winter hongerig en zoeken in hun territorium naar alles wat maar eetbaar is om de winter te overleven, klinkt hard maar waar. En een hek houdt ze toch echt niet tegen, wolven zijn slim! En een veulen is maar een klein 'snackje' dus reken maar dat de wolven terugkomen en afwachten wanneer er weer wat te eten valt... Maar het wel wat dom van die boer om nou net in wolvengebied een merrie met veulen middenin de nacht op het weiland te zetten ipv terug naar stal te sturen. (dan was dit leed ook voorkomen geweest)

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 18:08

Voor degenen die menen dat hekken alles oplossen: stel je hebt een kudde koeien of laten we zeggen een groep van 30 tweejarige hengsten. Met z'n allen veilig achter een megaduur wolfproof fence. Bor de Wolf komt eraan, samen met een paar vriendjes of z'n grote boze broer. Wat denk je dat die kudde hengsten dan gaat doen? Blijven die braaf in weiland, totaal niet bang, immers ze weten en begrijpen dat dat hekwerk ervoor gaat zorgen dat Bor c.s. niet bij ze gaat kunnen komen. Of gaan ze in blinde paniek met de hele kudde dwars door alle omheiningen heen? Komen zo op de openbare weg, kunnen de auto's helaas net niet ontwijken. Nu ja, er rijden zich wat mensen dood op deze losgeslagen kudde, tsja en dan? Ikzelf denk dat het hekwerk zo'n kudde niet binnen kan houden.
Wolven zijn prachtig, but not in my backyard.

CoonArt

Berichten: 23287
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 18:15

hoogendroog schreef:
Voor degenen die menen dat hekken alles oplossen: stel je hebt een kudde koeien of laten we zeggen een groep van 30 tweejarige hengsten. Met z'n allen veilig achter een megaduur wolfproof fence. Bor de Wolf komt eraan, samen met een paar vriendjes of z'n grote boze broer. Wat denk je dat die kudde hengsten dan gaat doen? Blijven die braaf in weiland, totaal niet bang, immers ze weten en begrijpen dat dat hekwerk ervoor gaat zorgen dat Bor c.s. niet bij ze gaat kunnen komen. Of gaan ze in blinde paniek met de hele kudde dwars door alle omheiningen heen? Komen zo op de openbare weg, kunnen de auto's helaas net niet ontwijken. Nu ja, er rijden zich wat mensen dood op deze losgeslagen kudde, tsja en dan? Ikzelf denk dat het hekwerk zo'n kudde niet binnen kan houden.
Wolven zijn prachtig, but not in my backyard.

Ja het paard is immers een vluchtdier en als wolven achter ze aangaan is het hek van de dam... Ieder voor zich en door alle weilanden heen, hachje redden, kudde of geen kudde...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 18:21

Popstra schreef:
Vraag me af of al die mensen die vinden dat er nog veeeel meer wolven mogen komen ook op vele hectare buiten wonen met kuddes schaapjes, ander vee of bijv dure paardjes fokken e.d

Of dat ze lekker met hun 3 honden die dagelijks aangelijnd 3x buiten komen veilig in hun rijtjes huis wonen met zo een prachtige schutting om de achtertuin.....


Niemand zegt dat er nog veel meer wolven mogen/moeten komen.
Er wordt alleen gezegd dat ze er zijn en dat wij ons dus moeten aanpassen. Wat wel of niet mag is niet aan ons maar aan de natuur, maar een groot deel van de mens staat zover van de natuur af dat alles wat maar een bedreiging kán zijn dood moet. Wie zijn wij om te zeggen ík wil schaapjes houden maar ik kan geen degelijke omheining plaatsen zodat dat veilig kan of een andere manier vinden zodat de dieren overdag veilig naar buiten kunnen en s'nachts naar binnen kunnen dus alles wat ze maar aan kan vallen moet per definitie dood want dat zijn míjn schapen. Ondertussen wel lekker een pakje vlees in de supermarkt kopen maar owee als er een schaap sneuvelt omdat de natuur nou eenmaal geen verschil maakt tussen eigendom van de mens en wild dat van niemand is.
We hebben niks te willen, ja stiekem afschieten kan, en ik denk ook wel dat dat gebeurd maar het is verboden dus de wolf ís welkom in NL volgens de wet. Of jij en ik dat nou leuk vinden of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 18:26

hoogendroog schreef:
Voor degenen die menen dat hekken alles oplossen: stel je hebt een kudde koeien of laten we zeggen een groep van 30 tweejarige hengsten. Met z'n allen veilig achter een megaduur wolfproof fence. Bor de Wolf komt eraan, samen met een paar vriendjes of z'n grote boze broer. Wat denk je dat die kudde hengsten dan gaat doen? Blijven die braaf in weiland, totaal niet bang, immers ze weten en begrijpen dat dat hekwerk ervoor gaat zorgen dat Bor c.s. niet bij ze gaat kunnen komen. Of gaan ze in blinde paniek met de hele kudde dwars door alle omheiningen heen? Komen zo op de openbare weg, kunnen de auto's helaas net niet ontwijken. Nu ja, er rijden zich wat mensen dood op deze losgeslagen kudde, tsja en dan? Ikzelf denk dat het hekwerk zo'n kudde niet binnen kan houden.
Wolven zijn prachtig, but not in my backyard.


Als die omheining zo gemaakt is dat de wolven niet het land in kunnen en de paarden de ruimte hebben om afstand te houden knallen ze echt niet zomaar door het draad heen, hoe vaak gebeurd dat nu met loslopende honden? En die paarden staan niet eens achter een hekwerk maar achter een draadje met een sloot er tussen waar honden ook nog wel doorheen komen, gebeurd toch ook niet wekelijks? Paarden dood door vandalisme gebeurd veel vaker, al die kinderen en pubers dan ook maar preventief afknallen dan? Want ze zullen je hek maar open zetten of je paarden opjagen waardoor ze door de draden heen gaan .

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 18:37

oomens schreef:
Rocco_Love12 schreef:
Kortzichtig? Pardon? Mensen die zeggen dat wolven geen mensen aanvallen, die zijn kortzichtig in mijn ogen. Ze doen het namelijk wel.

Natuurlijk zullen ze het af en toe wel doen, maar dat zijn toch echt hoge uitzonderingen. Als ze al mensen aanvallen, in Nederland helemaal, dan zijn dat hoogstwaarschijnlijk kleine kinderen. Daar bestaat niet echt een tekort aan, en bovendien is er nog niemand van ze afhankelijk en zijn ze in relatief korte tijd te vervangen.

Ik denk dat er meer mensen (kinderen) en dieren door honden worden (dood-)gebeten dan door wolven... ;)
Alle honden eerst maar uit Nederland jagen of afschieten?

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Nedersaksen: wederom veulen gedood door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 18:40

Dees-daan, we hebben Bor hier op het erf gehad en ik kan je verzekeren dat onze paarden een tikkie anders op hem reageerden dan op de labrador van de buren.

tienus63

Berichten: 12016
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Nedersaksen: wederom veulen gedood door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 18:49

@hoogendroog,

Bij ons was het de hond die beide keren ziedend was.
Tweede keer is ie vast gelegd door de buren.
We delen het erf en oprit.
Eerste keer ‘s nacht rond uur of 1, tweede keer paar minuten over 11 ‘s avonds.

Sansevieria
Berichten: 4189
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 18:53

troi schreef:
Ach in duitsland zijn ze al begonnen met wolven afschieten, deels officieel en deels wat minder officieel. Reken maar dat dat in NL niet veel anders zal gaan. Ik geloof dat ik dat niet eens zo’n slechte oplossing vind. Ik vind wolven prachtig maar mijn paard een stuk prachtiger, als die in gevaar komt dan gaat de wolf eraan. Ik denk dat het zo werkt voor veel mensen. Niet heel fraai maar wel realistisch denk ik..

Dat denk ik dus ook, eens het voor meer mensen geen ver-van-hun-bed-show meer is.

Oomens: geweldige reactie _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 18:54

hoogendroog schreef:
Dees-[naam], we hebben Bor hier op het erf gehad en ik kan je verzekeren dat onze paarden een tikkie anders op hem reageerden dan op de labrador van de buren.


Ik geloof niet dat er zo'n groot verschil in zit dat ze overal doorheen gaan als ze de ruimte hebben om afstand te houden. Komen er wolven het land in om op ze op te jagen dan wel maar dat zullen de meeste paarden ook doen als er een roedel honden het land in stormt. S'nachts op stal zou het veiligst zijn, of iets s'nachts of overdag gebeurd maakt ook nog wel verschil natuurlijk.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 18:59

sflj schreef:
oomens schreef:
Natuurlijk zullen ze het af en toe wel doen, maar dat zijn toch echt hoge uitzonderingen. Als ze al mensen aanvallen, in Nederland helemaal, dan zijn dat hoogstwaarschijnlijk kleine kinderen. Daar bestaat niet echt een tekort aan, en bovendien is er nog niemand van ze afhankelijk en zijn ze in relatief korte tijd te vervangen.

Ik denk dat er meer mensen (kinderen) en dieren door honden worden (dood-)gebeten dan door wolven... ;)
Alle honden eerst maar uit Nederland jagen of afschieten?

2,2 miljoen honden
10 wolven

Je punt is? :')

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 19:06

Dees-daan: je hebt me zojuist overtuigd! Ik vind wolven nu helemaal leuk en onze paarden zijn ook om :j . Ik heb ze verteld dat wolven net honden zijn. Borretje, kommm dan.. kom maar lekker hierrrrr...

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 19:06

_San87_ schreef:
Selka schreef:
Ahw mn arme ouwe menneke :) Heb ik voor niks moeilijk gedaan met m'n omheining via de Gallagher wolven-eis.

Oh vast niet. Maar wij kunnen niet ruiken dat je afrastering berekend is op wolven. Dat zit m namelijk vooral in de hoogte, de verdeling van de draden, draadsoort en het voltage dat je erop zet.


Maar nu ben ik de draad kwijt.. pun intended ;) is alleen stroom dan wel genoeg? Ik heb namelijk alleen stroomdraden.

Het is paarden draad van Gallagher dus het zou wel moeten breken ja.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 19:26

Nies_ schreef:
sflj schreef:

Ik denk dat er meer mensen (kinderen) en dieren door honden worden (dood-)gebeten dan door wolven... ;)
Alle honden eerst maar uit Nederland jagen of afschieten?

2,2 miljoen honden
10 wolven

Je punt is? :')

Dat leg jij net uit! I rest my case! ;)

Karl66

Berichten: 29735
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 19:50

Salinero123 schreef:
Conclusie: de helft van bokt wil dat ze uitsterven en de andere helft vinden het niet erg dat hun andermans vee opgegeten wordt. _O-


Even het foutje voor je eruit gehaald :D

sflj schreef:
Nies_ schreef:
2,2 miljoen honden
10 wolven

Je punt is? :')

Dat leg jij net uit! I rest my case! ;)


2.2 miljoen honden, 800 dode schapen per jaar
10 wolven, 167 dode schapen per jaar

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 20:01

Heb je die cijfers ook van het aantal mensen dat gebeten wordt door beide? Daar had Oomens het nl. over. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 20:24

hoogendroog schreef:
Dees-[naam]: je hebt me zojuist overtuigd! Ik vind wolven nu helemaal leuk en onze paarden zijn ook om :j . Ik heb ze verteld dat wolven net honden zijn. Borretje, kommm dan.. kom maar lekker hierrrrr...


Ik hoef je niet te overtuigen hoor, logisch dat je hem niet bij je paarden wil hebben. Je hebt alleen niet zoveel te willen helaas, dat is mijn hele punt.

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 20:29

Maar een hond die een kind of ander dier aanvalt, wordt over het algemeen afgemaakt of gemuilkorfd.
Gaat men dat dan in de toekomst ook doen met een wolf die een 'tam' dier of kind heeft gebeten of gedood? :+
(uiteraard weet ik het antwoord, maar krom is het wel).

Foei meneer de wolf, u mag een ree opeten, maar niet het schaap van boer Harms, dat is stout en ongewenst gedrag hier in Nederland