Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lukasje
Berichten: 11251
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 20:56

Dais_ schreef:
[
Je kunt haren (incl. wortel) opsturen naar het lab in Duitsland. Kost 238 euro en ongeveer 14 dagen later heb je de uitslag.

Mijn merrie was dus 1 van de eerste positief geteste PRE's in Nederland. Inmiddels staat ze 4 maanden op een aangepast dieet en ik durf nu wel te zeggen dat het goed gaat. Hoewel ik in eerste instantie dacht dat dit het einde zou betekenen, voelt het nu als een nieuw begin. Ze heeft er nog nooit zo goed bijgestaan, en dat in de winter!

Ik had mijn zadel in oktober na de uitslag direct op zolder gelegd met het idee dat het wellicht nog zou passen op een volgend paard, maar als de stijgende zo doorzet zoals het nu gaat... wie weet kan ik dan toch nog buitenritjes gaan maken.

Maargoed, dat zullen we wel zien. Ik ben iig erg blij dat ze het nu zo goed doet.

[ [url=m/GHT6Us.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/6PDnY2.jpg]Afbeelding[/url] ]


Fijn dat het nu zo goed gaat en je hoopvol bent naar de toekomst toe.

Om welk lab in Duitsland gaat het? Heb je daar aub meer gegevens van?

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 12:48

Ik heb vandaag haren opgestuurd naar CAG in Duitsland. Hopen dat veel Pre eigenaren dit gaan doen gezien de vele positieve testen. En dat we een goed beeld kunnen maken van hoe of wat. Ik schrik echt van de resultaten, vooral als je ziet dat er goede en veel gebruikte vaderdieren tussen zitten.

KellyR

Berichten: 1515
Geregistreerd: 23-02-15

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 13:21

Ik ben toch wel benieuwd wat bij jullie de aanleiding is om te gaan testen.

Ik ben meer gaan lezen en de symptomen lijken mij nogal "normaal". Hoe ze het omschrijven heeft volgens mij ieder paard wel last van tenminste 1 van alle. Maar het lijkt me niet dat alle symptomen aanwezig dienen te zijn om een reden te hebben tot testen van PSSM.
Dus waar ligt nou die lijn dat je vermoed dat je paard PSSM positief kan zijn?

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 14:04

Bij de mijne merk ik verschillende symptomen. Met name in gedrag en aanraking. Hij is nog niet aan het werk dus ik wil het eerst weten voordat ik hem zadelmak maak.

elledani68
Berichten: 428
Geregistreerd: 12-01-05
Woonplaats: almere

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 18:15

Waar is een lijst te vinden van de positief geteste vader dieren?

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 18:21

_Zsazsa_ schreef:
Ik heb vandaag haren opgestuurd naar CAG in Duitsland. Hopen dat veel Pre eigenaren dit gaan doen gezien de vele positieve testen. En dat we een goed beeld kunnen maken van hoe of wat. Ik schrik echt van de resultaten, vooral als je ziet dat er goede en veel gebruikte vaderdieren tussen zitten.


Mijne is 16 en nooit noemenswaardige problemen.
Vader dekt niet meer en moeder heeft al jaren geen veulen meer gehad.
Voor mij noet heel nuttig om te testen. Het is ook een redelijk bedrag

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 19:25

elledani68 schreef:
Waar is een lijst te vinden van de positief geteste vader dieren?


Die is er niet en die gaat er ook niet gauw komen denk ik. In Spanje zullen ze niet 1 2 3 gaan testen. Maar je kunt aan de hand van de lijnen wel wat gaan kijken. Als je verder terug kijkt in de lijnen kom je namelijk heeeeel veel dezelfde ouder dieren tegen.

Snap ik wel hoor Kelly, maar stel jou paard is drager van bijv P2 en loopt met 16 nog goed in de sport is er wel hoop voor andere mensen.

De mijne is 4 en vertoont al flink wat symptomen.. helaas. Test is onderweg.

Elisa2

Berichten: 37137
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 10:00

Is jouw nieuwe jonge paard ziek Zsa Zsa?

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 12:27

Elisa2 schreef:
Is jouw nieuwe jonge paard ziek Zsa Zsa?


Niet ziek, een rare vogel Haha toont bijzonder gedrag.

Elisa2

Berichten: 37137
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 15:45

Haha wat doet hij dan?

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 15:56

Elisa2 schreef:
Haha wat doet hij dan?


Ja moeilijk uitleggen, agressief gedrag naar andere paarden. Narrig naar mij, hij vindt t niet fijn om aangeraakt te worden. Compleet van de leg na simpele veranderingen. Slaat heel erg in galop met longeren. Hij kijkt altijd boos naar je als je iets vraagt van hem. Blijft heel slank/schriel. schiet mega snel in de stress.
Maar hij kent nog steeds helemaal niks dus ‘verpest’ kan hij eigenlijk niet zijn. En nog wel meer aparte trekjes. Durf hem ook echt niet aan het werk te zetten, we wachten de uitslag maar af.

keeyzie

Berichten: 5717
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 18:51

Dat klinkt alsof er iets in zijn lijf niet goed zit, ben benieuwd wat eruit gaat komen _ZsaZsa_.
Hopelijk iets dat zijn gedrag verklaart.

Elisa2

Berichten: 37137
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 09:40

Hm klinkt inderdaad alsof er iets in zijn lijf niet goed zit..of stress + schriel blijven+ boos kijken kan ook iets van een maagzweer oid zijn. Veel paarden die uit Spanje komen zitten ook vol met wormen.

Het aggresieve gedrag naar andere paarden, hij is nog niet zolang gecastreerd he? duurt natuurlijk ook even voordat die hormonen een beetje weg zijn.

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 10:27

Elisa2 schreef:
Hm klinkt inderdaad alsof er iets in zijn lijf niet goed zit..of stress + schriel blijven+ boos kijken kan ook iets van een maagzweer oid zijn. Veel paarden die uit Spanje komen zitten ook vol met wormen.

Het aggresieve gedrag naar andere paarden, hij is nog niet zolang gecastreerd he? duurt natuurlijk ook even voordat die hormonen een beetje weg zijn.


Klopt, hij is al nagekeken voor een maagzweer en kwam Indd met wormen. Die zijn meteen behandeld. Hij stond al geruime tijd met zijn shet vriend totdat hij hem ineens als extreme vijand begon te zien. Heel raar, zodra een ander paard naar hem kijkt met longeren etc begint hij meteen te tanden knarsen en oren plat. Ook al is dat paard niet dichtbij. Hij wil met name niet op de achterhand aangeraakt worden, Osteo kon niks vinden behalve dat hij elke aanraking vervelend vind. Maar voor een ‘gezond’ 4 jarig paard is zijn gedrag veel te apart. Want een net gecastreerde hengst zou nog blij zijn met een merrie en die lijdt ie ook niet. Maar vooral met werken is hij naar mensen onbetrouwbaar en dat is gevaarlijk. De ene dag hardstikke braaf en de andere dreigt hij je de bak uit. Hij speelt ook amper in de wei, rent bijna niet etc. Gewoon echt een unhappy paard.

Elisa2

Berichten: 37137
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 10:44

Hm dat is raar inderdaad...zo hoort een 4 jarige niet te zijn. Had hij dit ookal voor de castratie?

Ik heb weleens vaker gezien dat paarden een enorme gedragsverandering krijgen na de castratie omdat de testosteron weg valt. Maar andere paarden ineens als vijand zien vind ik wel heel apart..
Hopelijk vind je snel wat hem dwars zit.

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 11:17

Elisa2 schreef:
Hm dat is raar inderdaad...zo hoort een 4 jarige niet te zijn. Had hij dit ookal voor de castratie?

Ik heb weleens vaker gezien dat paarden een enorme gedragsverandering krijgen na de castratie omdat de testosteron weg valt. Maar andere paarden ineens als vijand zien vind ik wel heel apart..
Hopelijk vind je snel wat hem dwars zit.


Ja voor de castratie was hij nog veel heftiger en ronduit gevaarlijk, vandaar ook de snelle keus voor castratie. Ik wilde natuurlijk met hem naar de keuring dus dat was echt balen. Hij werd wel steeds beter daarna, heb hem nu 5 maanden en hem echt 24/7 grotendeels buiten en met rust gelaten op wat grondwerk na. Maar hij kwam zo lang niet aan, en dan dat rare karakter. Hij wil wel bij je zijn maar op zijn eigen manier. En die is niet zo fijn Haha

xJolienJarig

Berichten: 4551
Geregistreerd: 12-12-06
Woonplaats: Spanje

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 12:40

He dat klinkt echt niet goed inderdaad. Wanneer verwacht je de uitslag terug te krijgen? Spannend. Ik ga duimen voor een goede uitslag. (maar waarom doet ie dan zo vreemd he?)

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 13:28

Eind volgende week hoop ik de uitslag te hebben.

Elisa2

Berichten: 37137
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 15:02

Hopelijk lost dat gewoon nog op en heeft hij ergens last van.

unbelievable
Berichten: 305
Geregistreerd: 30-06-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 23:17

Zsazsa wat vervelend voor je!
Als ik het zo hoor, kan het ook heel goed onbalans zijn van de lever, nieren en milt.
Dat kan ook dit soort klachten geven...

En ik moet zeggen, mijn prinses was ook niet echt te genieten in het begin, eerst lief, braaf maar overdonderend, daarna stress, oren plat angstig, wat agressief. Nu vertrouwd ze mij en is het een heel lief leergierig paard. Maar vreemde mensen is nog steeds niet top, dusdie begroet ze met dr oren plat.

TessJazz
Berichten: 2043
Geregistreerd: 28-06-13
Woonplaats: Utrecht

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 00:20

Afbeelding
Afbeelding

Mijn knapperd is weer vast gelegd!

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 07:49

Wauw Tess! Het is zo'n knapperd!

nombrado

Berichten: 7472
Geregistreerd: 11-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 13:05

_Zsazsa_ schreef:
Elisa2 schreef:
Hm dat is raar inderdaad...zo hoort een 4 jarige niet te zijn. Had hij dit ookal voor de castratie?

Ik heb weleens vaker gezien dat paarden een enorme gedragsverandering krijgen na de castratie omdat de testosteron weg valt. Maar andere paarden ineens als vijand zien vind ik wel heel apart..
Hopelijk vind je snel wat hem dwars zit.


Ja voor de castratie was hij nog veel heftiger en ronduit gevaarlijk, vandaar ook de snelle keus voor castratie. Ik wilde natuurlijk met hem naar de keuring dus dat was echt balen. Hij werd wel steeds beter daarna, heb hem nu 5 maanden en hem echt 24/7 grotendeels buiten en met rust gelaten op wat grondwerk na. Maar hij kwam zo lang niet aan, en dan dat rare karakter. Hij wil wel bij je zijn maar op zijn eigen manier. En die is niet zo fijn Haha


Na verhuizing en castratie zal je zeker 1 jaar moeten uittrekken voor ze zich thuis voelen. Castratie is ingrijpend, verhuizing, ander klimaat. 24/7 buiten van een paard uit Spanje vind ik toch wel heftig. Klimaat is zoveel anders dan in Spanje. Het kan zomaar zijn dat hij zich niet thuis voelt, en daardoor die agressie laat zien.

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 17:07

Met de kou en regen uiteraard wel een stal maar daar was hij niet in de houden. Alleen maar rondjes draaien en niet eten. Buiten was hij veel rustiger samen met een vriendje. Ik zie en ken genoeg mensen die een paard importeren en er een week later opzitten. De mijne heeft nu al 6 maanden complete rust en is geen steek veranderd. Ook niet met grondwerk. Ik denk ook zeker dat het een Dominant type is. Maar toch wat onzeker. Maar met dit voerbeleid en rust had hij al lang dik/vol moeten zijn en dat is hij echt niet. Ik heb genoeg paarden gehad en mee gewerkt om te weten dat dit een speciaal geval is. Ik heb de Pssm2 test even op wacht gezet door alle ophef. We zijn sinds deze week begonnen met de aminozuren en Omega’s. Ben benieuwd of dat iets gaat doen. Verder kreeg hij al een suikervrij en eiwitrijk dieet. Jammer dat je van Facebook forums ook niks wijzer wordt. De een roept zus en de ander roept zo.

Jenara

Berichten: 1555
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 22:29

Zsazsa, wat jammer zeg, ik hoop echt dat je snel vindt wat het probleem is dat je hem kan helpen!

Mijn Jenara is nu al 2 weekjes bij mij! De eerste week was echt enorm wennen aan alles voor haar (en voor mij,
ik heb best veel ervaring met paarden en ook jonge paarden, maar nog nooit met ééntje die net verhuisd is)

Deze week, de tweede week, werd snel duidelijk dat ze echt tegelijk met de andere 3 paarden naar buiten
moet kunnen, ze heeft door omstandigheden bijna 2 volle dagen op stal gestaan, terwijl de rest buiten stond (ik wist dit niet) en dat merkte ik dan dinsdag wel aan haar! Gelukkig met wat overleg heb ik een oplossing gevonden en kon ze dan vanaf woensdag ook gewoon elke dag mee naar buiten en dit weekend ben ik weer 3 dagen bij haar geweest en wat een verschil! Daar is de hele lieve, fijne en rustige Nara terug die ik gekocht heb :)
De zadelpasser is ook geweest, die heeft mijn zadel nu mee voor een paar kleine aanpassingen, maar volgend weekend heb ik het normaal terug en ga ik er voor het eerst eens op :D Ik kijk er wel naar uit :)