Mensen met left brain extravert paarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 19:54

c_alsemgeest schreef:
Gizeppie schreef:
Kom ik weer met de deur in huis vallen. Welke persoonlijkheid past het beste bij een LBE als ruiter zijnde..? Wat voor persoonlijkheden hebben jullie allemaal als paarden eigenaren van een LBE..?

Ik heb 3 totaal verschillende paarden gehad qua karakter.
Huidige is een duidelijke LBE, vorige een LBI
En mijn merrie zat tussen RBE en RBI in.
Ik kon met alle 3 prima overweg omdat ik erg flexibel ben in het aanpassen. :+
De merrie was echt een gevoelig dametje, de tweede een dominante maar grappige professor en de laatste een hele slimme clown. En alle drie vroegen ze een andere manier van communiceren en rijden.
Ik kan niet zeggen dat de ene beter bij me pastte dan de ander eigenlijk.


Ik had een RBI en kon op de grond alles met hem, maar onder het zadel niet.. Nu heb ik echt een clown..

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3


Onlylienn

Berichten: 100
Geregistreerd: 05-03-18
Woonplaats: Rijen

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 20:01

hier komt een stipje,

hier ook een LBE paard :D

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 22:52

Gizeppie schreef:
Ik had een RBI en kon op de grond alles met hem, maar onder het zadel niet.. Nu heb ik echt een clown..


Zo n RBI/RBE heb ik ook, ja. Geef mij de left brainers maar <3


Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 07:26

Fabster schreef:
Gizeppie schreef:
Ik had een RBI en kon op de grond alles met hem, maar onder het zadel niet.. Nu heb ik echt een clown..


Zo n RBI/RBE heb ik ook, ja. Geef mij de left brainers maar <3


Haha ik merk ook dat ik dit werken wel veel fijner vind. Alleen dit paard heeft wel veel meer energie naar voren nodig. Maar als tie eenmaal gaat dan gaat tie..

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 12:34

Vandaag 1 van mijn LBE’s moeten laten inslapen. Hij had EMS en we liepen al bijna een jaar te klooien met steeds af en aan hoefbevangen. Ik ga hem vreselijk missen. Het was echt een alleskunner en een clown. |(
Afbeelding

Afbeelding

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 12:39

Oh nee dat meen je niet! Met z'n guitige koppie... Wat triest, heel veel sterkte!

De kunst is om zo snel te vallen
dat je jezelf voorbij vliegt
en nog net op tijd bent
om jezelf op te vangen.

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 15:04

heel veel sterkte fabster, :(:)

Zam_Cas

Berichten: 676
Geregistreerd: 21-06-07
Woonplaats: In het Zeeuwse

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 15:56

Sterkte Fabster, wat verschrikkelijk!

Ik heb onlangs besloten, dat ik de harde weg ontwijk. Dus blijf ik lopen door de sloten,
Het liefst in zeven tegelijk..

Jorex

Berichten: 9898
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 15:57

Heel veel sterkte Fabster :(:)

Alex en Jorie <3

petra8
Berichten: 1128
Geregistreerd: 08-06-09

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 16:37

Ik ben zo blij met mijn LBE paard en LBE shet. Wij hebben vandaag een houten buitenstal door een bulldozer 1,5 meter naar achter laten verplaatsen. De paardjes stonden naast de bulldozer met hun neus er boven op te kijken of ze misschien konden helpen. Geen moment stress gehad, alles heel rustig, mijn paarden zijn gek op klussen ;-)

Blogs, boeken en cursussen over Communiceren met dieren, Chakra's bij dieren, Astrologie bij dieren, Paardenkarakters lezen en Bomen, planten en kruiden voor paarden https://www.paardennatuurlijk.com

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 17:28

Fabster schreef:
Vandaag 1 van mijn LBE’s moeten laten inslapen. Hij had EMS en we liepen al bijna een jaar te klooien met steeds af en aan hoefbevangen. Ik ga hem vreselijk missen. Het was echt een alleskunner en een clown. |(
[ [url=m/gMdZb7.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/PnOi0g.jpg]Afbeelding[/url] ]


:(:) |( sterkte... knoop in mn maag hoor!

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 18:44

Tnx. Het is inderdaad heel verdrietig. Grappig welke dingen je dan mist. Was net aan het mesten en normaal moet ik er echt aan denken, dat ik mijn schep niet in de paddock laat staan. Want hij gaat dan even de boel verkennen, omgooien, even achteruit parkeren boven op de (plastic) schep (die daar natuurlijk niet tegen kan :roll: := ). En nu kan die gewoon blijven staan....

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6028
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 19:35

Heel veel sterkte fabster!


Ik ben vandaag met mijn merrie een rondje wezen lopen op ons nieuwe stekkje, Honds brutaal lekker doorstappen voor de duivel nog niet bang, tot er een sprietje verkeerd staat :)*
De wat grotere landwegen hier word nogal hard gereden en rijden veel tractoren. Vandaag maar meteen de stoute schoenen aan gedaan en langs de weg een stukje gegaan.
zo'n heerlijk dier is ze toch <3
Kwam er een brandweer busje achterop met zwaailichten erop aan. Natuurlijk helemaal niet eng *\o/*
Maaaaaaaar toen kwam er een tractor (al met hele lage snelheid) achterop.... :wow: :wow: Dat resulteerde in een paard dat bijna dwars op de weg uitgestrekt lag :')
We wonen nu dichtbij een verzamel/weeg/monster punt. Ik denk dat ik daar nog veel tijd ga vertoeven om weer eens een goede tractor trainingen te gaan doen. Was erg blij dat ik ernaast stond..

300 meter verderop liep ze als een stofzuiger naast mij totaal ontspannen weer <3

The Oily Barn, volg mij via insta voor leuke diy producten voor in en buiten huis en voor dieren. 100% natuurlijk en gezond

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 20:53

Sterkte met dit verlies Fabster. Y;(

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 20:55

Veel sterkte Fabster..

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 08:01

Heel veel sterkte Fabster :(:)

TYCHO
~-~-~-~-~-~-~-~-~ [RIJ-ITP] Trekpaard Tycho & ik nemen afscheid.....~-~-~-~-~-~-~-~-~ [IM] Trekpaard Tycho, ons dikke boek is uit -~-~-~-~-~-~-~-~-

fransje23

Berichten: 15301
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 11:28

Sterkte Fabster!

:(:)

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 16:36

Ik wil jullie het volgende voorleggen.. Zouden jullie het hele verhaal willen lezen en mij hierin advies willen geven.

Korte omschrijving van het paard. Paard is een voormalig dekhengst en heeft eigenlijk altijd in de sport moeten presteren. Paard heeft ZZ zwaar gelopen, maar hoe is voor mij een grote vraag. Paard heeft vooral een ho dan een go, maar als hij gaat dan gaat hij. Paard reageert niet op zwepen, ook niet op je been, als je dressuurmatig rijd.

Ik ben geen standaard dressuurruiter. Ik houd van grondwerk/buitenrijden en dressuur interessant maken met materiaal. Ik moet zeggen dat dit wel zijn vruchten afwerpt en hij dingen heel snel op pakt. Het paard is mega slim en kauwt snel af..

Nou heb ik twee lessen gevolgd bij een instructeur die mij aangeraden is door iemand anders. Ik heb mijn twijfels gekregen, waardoor ik dit verhaal voor ga leggen.

Ik zal over de afgelopen keer vertellen. De instructeur is bij elke les minstens een half uur op mijn paard wezen rijden. Dit keer was het 45 minuten. Hij liet mij dingen zien.. Eerst ging hij met de achterkant van zweep over de schouder van mijn paard heen duwen.. Mijn paard reageert niet op zwepen of weinig dingen vanuit achter.. Wel vanuit voor (daar is hij heel sensitief).. Vanuit daar kreeg hij een reactie en kon hij naar voren met het paard. De knop ging op een gegeven moment om bij het paard en kon hij met zijn buitenbeen wegrijden. Dit was best een mooi gezicht vond ik, eindelijk die voorwaartse drang. En daar ging hij.. Ik dacht eindelijk een ingang.. Nou vandaag ging hij er weer op.. Dit keer veel langer, waardoor ik zelf maar 10 minuten van de les zelf gereden heb. Maar goed daar ging het niet om..

Toen hij erop stapte ging hij al gelijk weer aan de slag met die schouder, wel positief resultaat. Vervolgens vroeg hij of ik de bezem aan wilde geven. Mijn paard vond dit toch wel gek, begon te trappen/bokken/probeerde weg te rennen. Mijn paard is niet snel onder de indruk van dingen, maar kan me voorstellen als iemand met een bezem gaat rijden dat dit best gek is.. Toen hij die bezem weg legde ging het paard als de malle door de bak, vol bokken, maar ook gewoon galopperen. Paard is onder het zadel helemaal niet voorwaarts (alleen buiten of met springen). Maar was deze voorwaartse drang uit angst of uit joligheid?Mijn paard heeft zijn oren altijd naar voren namelijk. Zo is zijn indruk.. Nooit naar achteren. Maar ik kan hier uit dus niet opmerken dat hij het leuk vond of niet..

Ik heb de laatste tien minuten nog mogen rijden. Hier deden we hetzelfde. Mijn paard ging wel hard, maar niet zoals bij hem. Ik zelf was niet helemaal overtuigd, dus dan is hij heel voorzichtig met mij. Tot de instructeur de bezem achter mij aan gooide.. Hij versnelde en gaf een aantal bokken, maar omdat ik dus naar voren zat viel ik eraf.. Vervolgens stond ik op en stapte hij weer op mijn paard. Terwijl ik zelf eigenlijk graag erop had gewild, om het positief af te kunnen sluiten.

Waar ik graag advies in wil is het een goede manier om een paard met een bezem naar voren te rijden? Ik kon mijn paard niet goed peilen of hij nou bang was of dat hij het leuk vond daarna om te lopen.. Was het angst dat hij liep of was het uit vrijwillige basis? Ik ben iemand die graag werkt vanuit vertrouwen, wat ik dus met mijn grondwerk aan het opbouwen ben doordat hij leert zelf de keuze te maken om iets voor mij te doen. Het paard is wel een grapjes maker.. Maar kan ook blokkeren als je over zijn grenzen heen gaat. Hij kan ook een hele trucs doos uit halen als hij ergens geen zin in heeft, daarom kan ik zo moeilijk aflezen of het angst is of dat hij het leuk vindt of moeilijk vindt en daardoor zo doet. Alleen ik zelf vind het niet prettig als mijn paard bokkend door de bak gaat.. Hij is dan wel voorwaarts, maar doet hij dit uit frustratie of omdat hij het leuk vindt en de knop om is? Ik vond het best gevaarlijk namelijk hoe hij door de bak heen ging.. Dat ik eraf gekukeld was, was niet de schuld van het paard, maar doordat hij die bezem achter mij aan gooide..

Zouden jullie mij eerlijk advies kunnen geven? Wat jullie denken hierover?

Er is film materiaal aanwezig, maar dit zal ik niet plaatsen..

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 16:43

Ik vind het op zijn zachtst gezegd bijzonder, maar ik ga er niet over oordelen of het goed of slecht is.

Wat ik wel vind is dat jij achter de gehanteerde/te hanteren trainingsmethode moet staan. Als dat niet zo is (wat ik uit je bericht denk te kunnen opmaken) zou ik me gaan oriënteren op een andere instructeur als ik jou was. Wellicht past een andere aanpak jullie beter.

De kunst is om zo snel te vallen
dat je jezelf voorbij vliegt
en nog net op tijd bent
om jezelf op te vangen.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 16:50

Flew schreef:
Ik vind het op zijn zachtst gezegd bijzonder, maar ik ga er niet over oordelen of het goed of slecht is.

Wat ik wel vind is dat jij achter de gehanteerde/te hanteren trainingsmethode moet staan. Als dat niet zo is (wat ik uit je bericht denk te kunnen opmaken) zou ik me gaan oriënteren op een andere instructeur als ik jou was. Wellicht past een andere aanpak jullie beter.


Nouja het paard gaat wel als de malle. Heb hem nog nooit zo hard zien lopen.. Alleen voor mij is de vraag doet hij dit omdat hij het leuk vindt of omdat tie bang en opgejaagd is door die bezem. Hij is normaal super nuchter. En gaat zelfs achter plastic aan rennen.. Hij bokt wel vaker ook met grondwerk, dat mag ook.. Doet tie soms als hij gefrustreerd is of jolig wordt (dan is de bok iets anders hoor). Ik zelf ben een onzekere ruiter (op de grond totaal niet), maar ik vind het belangrijk dat mijn houding ook mee gepakt wordt.. Daar zit 50%.. Hij hoeft van mij niet als de malle door de bak, als hij maar reageert op mijn been en het werk leuk vindt. Nou Caveletti vindt hij wel leuk, want dan gaat hij ook hard..

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

c_alsemgeest

Berichten: 20567
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 17:09

Ja best gek... maar ik zou de keuze gewoon even navragen.
Het kan namelijk ook zo zijn dat hij juist iets 'geks' koos als een bezem om een nieuwe reactie te krijgen van het paard.
Zweep heeft hij vroeger blijkbaar genoeg gezien aangezien dat 0 effect heeft.
Sommige kiezen er voor om dan reactie af te dwingen door harder te slaan. Maar je kan ook out of the box denken en iets geks pakken waar hij wel van onder de indruk is.
Dat hoeft niet eens vanuit angst te zijn... maar gewoon 'nieuw' waardoor het wellicht wel een goede uitdaging geeft voor het paard.
Ik doe met die van mij ook af en toe hele gekke dingen om het leuk te hou den. Hij leert nl erg snel en dan wordt iets ook snel saai.

Verder moet je altijd lessen bij iemand wat je zelf prettig vindt.
Dat is het belangrijkste. Maar soms gaat het juist bij goede instructie eerst wat stroef omdat ze juist de pijnpuntjes oppakken.
Kan me best voorstellen dat ze het paard wat vlotter en in reactie willen hebben, voordat je zaken gaat verfijnen qua houding. Voor alles heb je nl voorwaartse drang nodig.
Maar ook daarvoor geldt...
Vraag het even na, en kijk daarna of het goed voelt of dat je wil switchen.
Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 09-02-19 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6028
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 17:11

Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik het een aardig bijzondere manier van lesgeven/trainen vind. Maar zoals Flew al zegt, je moet zelf echt achter de manier van les/trainen staan anders hebben alles lessen van deze instructeur geen enkel effect.
De vraag of hij het leuk vind of niet is moeilijk te bepalen met enkel een stuk tekst vind ik zelf.
Al zegt mijn gevoel dat een paard wat normaal nuchter is en niet snel ergens van onder de indruk is niet gaat rennen uit joligheid als er een bezem naar zijn kont gegooit word. Maar dat is mijn gevoel en dat kan er natuurlijk helemaal naast zitten ook :D

The Oily Barn, volg mij via insta voor leuke diy producten voor in en buiten huis en voor dieren. 100% natuurlijk en gezond

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 17:14

Ik kan me erg vinden in wat c_alsemgeest zegt.
Als hij niet vooruit genept wordt met die bezemsteel maar idd als verrassend-iets ingezet wordt, kan het enorm effectief zijn voor jouw paard.

Iets anders nog: het is wel jouw les en jouw paard he, dus als jij wilt afsluiten, dan doe je dat. Zelfde met als jij langer erop of de hele les erop wil. ;)

TYCHO
~-~-~-~-~-~-~-~-~ [RIJ-ITP] Trekpaard Tycho & ik nemen afscheid.....~-~-~-~-~-~-~-~-~ [IM] Trekpaard Tycho, ons dikke boek is uit -~-~-~-~-~-~-~-~-

c_alsemgeest

Berichten: 20567
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 17:17

Nee niet meppen met de bezem, hoop ik?
:+
Ik dacht te lezen dat hij hem gewoon had ipv een zweep of had ik dat fout?

[Edit] lees nu pas dat er een bezem achteraan gegooid werd, ja dat is wel apart :')

Moet ik zeggen dat, wanneer je dat bij die van mij doet, hij zich omdraait, de bezem pakt en hem kont terug brengen :+

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 17:26

c_alsemgeest schreef:
Ja best gek... maar ik zou de keuze gewoon even navragen.
Het kan namelijk ook zo zijn dat hij juist iets 'geks' koos als een bezem om een nieuwe reactie te krijgen van het paard.
Zweep heeft hij vroeger blijkbaar genoeg gezien aangezien dat 0 effect heeft.
Sommige kiezen er voor om dan reactie af te dwingen door harder te slaan. Maar je kan ook out of the box denken en iets geks pakken waar hij wel van onder de indruk is.
Dat hoeft niet eens vanuit angst te zijn... maar gewoon 'nieuw' waardoor het wellicht wel een goede uitdaging geeft voor het paard.
Ik doe met die van mij ook af en toe hele gekke dingen om het leuk te hou den. Hij leert nl erg snel en dan wordt iets ook snel saai.

Verder moet je altijd lessen bij iemand wat je zelf prettig vindt.
Dat is het belangrijkste. Maar soms gaat het juist bij goede instructie eerst wat stroef omdat ze juist de pijnpuntjes oppakken.
Kan me best voorstellen dat ze het paard wat vlotter en in reactie willen hebben, voordat je zaken gaat verfijnen qua houding. Voor alles heb je nl voorwaartse drang nodig.
Maar ook daarvoor geldt...
Vraag het even na, en kijk daarna of het goed voelt of dat je wil switchen.


Klopt idd hij wilde hem ergens van onder de indruk laten worden. Iets anders doen dan normaal. Dat had wel effect.. Want daarna ging hij als de malle. Maar hij gaat ook als de malle als hij iets nieuws gaat doen, wat hij moeilijk vindt. Dan moet hij ook zijn frustratie kwijt. Daar zit het dubbele een beetje bij mij..

Ik doe idd ook gekke dingen op de grond. Ook met het bakwerk.. Pak ik materialen erbij of ga ik een andere oefening rijden wat hij niet verwacht.

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 bezoekers