Wanneer buitenrijden met nieuw paard?

Moderators: Sica, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
RiverHunter

Berichten: 438
Geregistreerd: 30-11-16
Woonplaats: Huizen

Wanneer buitenrijden met nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-19 19:48

Ff gewoon een vraagje,

Ik heb nog niet zo lang een eigen paardje en wil natuurlijk heel graag buiten rijden want het bos is ongeveer 200m lopen.

Nou vroeg ik me af:" hoelang duurde het bij jullie voordat je naar buiten ging met je eigen paard?

Ik snap dat het bij elk paardje verschilt maar dan kan ik gewoon een beetje kijken waar ik op kan rekenen

En wat hebben jullie allemaal gedaan in aanloop naar de eerste naar buiten gaan? (Ik ga sws samen met iemand hoor)

Don't call it a dream call it a plan


EmptyWords

Berichten: 10487
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Wanneer buitenrijden met nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 19:49

dezelfde week nog

Beauty is as beauty does [o]

[MWS] paardrijden en overgewicht.

Friesfanaat

Berichten: 1331
Geregistreerd: 16-12-08
Woonplaats: Groningen

Re: Wanneer buitenrijden met nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 19:52

Wat EmptyWords zegt, zo snel mogelijk. Zodra je een stalgenootje kunt regelen die mee kan gewoon opzadelen en gaan :j

Julia ´fan Melman´ Tymen 503 x Wimer 461 - 04-05-2019
Meiske ´fan Melman´ Eise 489 x Wimer 461 - 06-03-2020


~ No Fear, Life's Better Than You Obviously Thought ♡ ~

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Re: Wanneer buitenrijden met nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 19:54

Ik ben de dag nadat hij er was naar buiten gegaan :)

Falco ~ Puck ~ Nyomi <3

pien_2010

Berichten: 42808
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 20:01

Je gaat pas naar buiten als je paard betrouwbaar is. Mijn 1ste rit op mijn paard was een buitenrit, met zijn fokker op een andere merens van haar. Hij was zo bomproof. Geweldig. Dus toen we hem gekocht hadden gelijk de 1ste ritten naar buiten gedaan. Hij vond het gaaf, was zo braaf en wij verkocht! Hercule heeft nooit veel gehad met binnen bak en dressuur. Dus kijk naar je paard en gebruik je verstand. Niet alle paarden zijn tof buiten en als je een bang paard hebt kan het tot grote problemen lijken en gevaar voor jezelf, je paard en/of anderen.

RiverHunter

Berichten: 438
Geregistreerd: 30-11-16
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-19 20:07

Ow echt?? Hij is wel pas 3.5 maar hij is super rustig (echt verbazingwekkend) maar wow, zo leuk! Ik dacht dat je een aantal maanden eerst een echte band om moest bouwen enzo, maar je bouwd natuurlijk ook een band op met buitenrijden

Don't call it a dream call it a plan

RiverHunter

Berichten: 438
Geregistreerd: 30-11-16
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-19 20:09

pien_2010 schreef:
Je gaat pas naar buiten als je paard betrouwbaar is. Mijn 1ste rit op mijn paard was een buitenrit, met zijn fokker op een andere merens van haar. Hij was zo bomproof. Geweldig. Dus toen we hem gekocht hadden gelijk de 1ste ritten naar buiten gedaan. Hij vond het gaaf, was zo braaf en wij verkocht! Hercule heeft nooit veel gehad met binnen bak en dressuur. Dus kijk naar je paard en gebruik je verstand. Niet alle paarden zijn tof buiten en als je een bang paard hebt kan het tot grote problemen lijken en gevaar voor jezelf, je paard en/of anderen.


Allright! Ben bij oude eigenaren ook op buitenrit geweest, hij keek echt nergens van op. Hij was ook lijd paard dus liep altijd vooraan enzo dus hij is heel betrouwbaar buiten

Don't call it a dream call it a plan

Mand

Berichten: 3157
Geregistreerd: 27-04-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Wanneer buitenrijden met nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 20:11

Gaan met die banaan dan! Als je geen stalgenootje kan fixen kan je ook vragen of je ouders/een vriendin de eerste keer mee wilt fietsen of lopen.

Heel veel plezier!

Korter.


EmptyWords

Berichten: 10487
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 20:16

RiverHunter schreef:
pien_2010 schreef:
Je gaat pas naar buiten als je paard betrouwbaar is. Mijn 1ste rit op mijn paard was een buitenrit, met zijn fokker op een andere merens van haar. Hij was zo bomproof. Geweldig. Dus toen we hem gekocht hadden gelijk de 1ste ritten naar buiten gedaan. Hij vond het gaaf, was zo braaf en wij verkocht! Hercule heeft nooit veel gehad met binnen bak en dressuur. Dus kijk naar je paard en gebruik je verstand. Niet alle paarden zijn tof buiten en als je een bang paard hebt kan het tot grote problemen lijken en gevaar voor jezelf, je paard en/of anderen.


Allright! Ben bij oude eigenaren ook op buitenrit geweest, hij keek echt nergens van op. Hij was ook lijd paard dus liep altijd vooraan enzo dus hij is heel betrouwbaar buiten

neem je telefoon mee, zorg dat mensen weten dat je gaat en app ze als je weer terug bent.
ga niet gelijk uren zwerven, maar maak even een korte route. ga niet langer dan een uurtje. mocht er wat gebeuren kun je aangeven waar je bent.

Beauty is as beauty does [o]

[MWS] paardrijden en overgewicht.

pien_2010

Berichten: 42808
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 20:19

Hercule was ook 3,5 jaar en nog hengst zelf. Mijn dochter reed ook met hem buiten en ik was altijd in de buurt op de fiets.
Dus gaan met hem en neem braaf paard mee en gezellig genieten. Niet van iets spannends maken wat het niet is voor je paard.
Uiteraard neem je jouw telefoon mee die je niet gebruikt!! alleen als je hulp nodig hebt.

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 20:25

Ik heb mijn jonge paard eerst 2 maand gegeven om te wennen op de nieuwe stal, veel grondwerk gedaan, vertrouwen bouwen en leiderschap bevestigen. Af en toe lekker een stukje wandelen langs de weg om te zien hoe hij reageerde en om meer vertrouwen in elkaar te krijgen. Vanaf dat we gingen rijden, er een rem en stuur op zat, ook vrij snel van het terrein af, eerst met een fietser erbij en hij aan een halstertouw (die we er halverwege afgehaald hebben) en die keer er na met een ander paard erbij.

Doe het pas als jij je zeker voelt, een jong paard heeft jouw zekerheid nodig om steun aan te hebben als hij het zelf spannend vind.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

daphne_xxx
Berichten: 641
Geregistreerd: 25-02-12
Woonplaats: veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 20:29

Zo snel mogelijk. Heb zelfs een net ingereden paard zo het bos mee in genomen(zelf ook ingereden hoor. Denk dat we 2 maanden bezig waren. Stap, draf, galop en rem zaten erop dus waarom niet)
Zolang je een rem hebt en je weet dat ie werkt is er niks aan de hand.

Huidige bijrijdpaard zelfde verhaal. Alleen ik ben dressuur en zij is een volleerd westernpaard. Na 4x gereden te hebben ben ik het bos in geweest.
Ik ga het liefst zo snel mogelijk naar buiten

Edit: ligt er overigens wel aan of je aan een drukke weg zit of niet. Zo ja, dan toch liever even wachten en zeker weten dat hij auto's die 60 km/u rijden niet eng vindt

Reina_Lucia
Berichten: 274
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Onder een steen

Re: Wanneer buitenrijden met nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 20:30

Ik ben de 2e keer dat ik ging rijden alleen op buitenrit geweet

In bezit van het knapste arabiertje op stal <3

RiverHunter

Berichten: 438
Geregistreerd: 30-11-16
Woonplaats: Huizen

Re: Wanneer buitenrijden met nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-19 09:43

Exciteeeed, dan ga ik denk ik volgende week zaterdag naar buiten! Zin an

Don't call it a dream call it a plan

c_alsemgeest

Berichten: 20566
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Wanneer buitenrijden met nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 09:49

ik ben meteen naar buiten gegaan zodra er een beetje een rem en een stuur op zat :D
Dan merken ze meteen dat het "normaal" is dat we dat vaker doen.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

mystery1980
Berichten: 4201
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 10:07

Bij mij heeft het meer dan een jaar geduurd en ben de eerste keren met mijn instructrice geweest.
Wij waren in het begin niet zo'n goede combi, ik nogal een angsthaas en paardlief spiegelde dat heel goed, dus bij het minste gingen we aan de kletter. Terwijl paardlief ook heel braaf kan zijn buiten, maar dat blijkt later pas, toen ik eenmaal vertrouwen had.

Kan ook vertellen dat de vorige eigenaresse ook met 1 dag het bos in wilde en vol over de kop geslagen is.
Niet met elk paard kun je direct het bos in, sommige dieren moeten echt eerst vertrouwen in je krijgen.
Laatst bijgewerkt door mystery1980 op 06-02-19 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

wil je ook lekkere parfum met korting: https://parfumado.com/
gebruik code: ZDXnaNJlb

speurneusc

Berichten: 5348
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 10:08

ik heb de mijne op een vrijdag gekocht en zaterdag een enjoy the ride rit meegedaan

zelf een hoefijzer maken met epoxy...https://carolsshop.nl onder epoxy en meer, bij de startsets/sets. Nu ook voor de cricut fans, glasblokken 19x19 of 19x9

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Wanneer buitenrijden met nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 10:10

Zo snel mogelijk, anders wordt de drempel alleen maar groter en wordt het 'spannend'.

xJolijn

Berichten: 2932
Geregistreerd: 15-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 10:13

Hier helaas geen bos, maar ik ben ook meteen de eerste week een rondje langs de openbare weg gaan rijden :j braaf paard, voelde vertrouwd, ging ook goed! :) Ik geloof na een dag of vier, vijf, had wel een keer of twee gereden in de rijbak en weiland. Ik zeg ook, neem iemand mee en ga! Of ga alleen, dat deed ik ook, maar laat dan inderdaad wel wat mensen weten dat je gaat en welk rondje je van plan bent te gaan rijden.

https://www.instagram.com/brunosbelevenissen/

RedKiwi

Berichten: 176
Geregistreerd: 23-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 10:16

Zoals je al zegt TS, bij elk paard anders. Als je paard rustig en betrouwbaar aanvoelt, gaan! Liefst met iemand erbij en neem je telefoon mee, you never know.

Het heeft bij mij flink wat tijd gekost om mijn merrie uberhaupt uit de parkeerplaats te krijgen, dus dat is een heel ander verhaal. Nadat ik haar had verhuisd heb ik een maandje gewacht zodat ze de omgeving goed kon leren kennen (en ik ook wist welk ruiterpad ik moest nemen, niet onbelangrijk, je wilt niet gelijk de eerste keer verdwalen).

Goldie

Berichten: 10438
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Re: Wanneer buitenrijden met nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 10:23

Dat ik mijn paard net uit de opfok had kon ik er natuurlijk nog niet mee rijden. Maar in de week nadat ik der uit de opfok had gehaald en ze het halster en 'ho' snapte ben ik meteen buiten gaan wandelen :)

Casciana: B dressuur+10, L springen+24, B SGW+4
Zoekt en gij zult vinden, vindt gij het niet dan is het zoek
[ITP] Casciana op het strand

Niniane

Berichten: 6433
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Ergens in Zuid-Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 10:37

Mijn oud verzorgpaard stond al jaren stil maar ben de tweede keer gewoon meteen naar buiten gegaan. Denk dat je wel merkt aan het karakter of het paard daar tegen kan. :j


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers