Ervaringen met Cranio Sacraal therapie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 16:03

Slmt9 schreef:
Ik wil wel voelen, maar ik weet niet waar ik naar moet zoeken.
Dat is net zoiets als: “ga je vinger zelf terug zetten die uit de kom is geschoten”.

Er ligt een grote naad overlangs de schedel,
en een andere van de ene oogkas naar de andere.
Maar Nimber kan ongetwijfeld vertellen waar je precies moet voelen.

Dat van die vinger heb ik trouwens ook wel een keer gedaan :+ .


Afbeelding

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Ervaringen met Cranio Sacraal therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 16:11

:+

Ik bedoelde eigenlijk meer, hóe het voelt. Ik ging na dat filmpje van janouk ook zelf voelen tussen kaak en oor. En ik moest zo’n 4x gapen. Ik voelde me net een paard *D
Maar als ik nu heel hard denk, ga gapen, dan kan ik ook gapen. Dus ik ben geen betrouwbare bron _O-
Maar het filmpje die ik deelde vind ik dan wel bijzonder.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Re: Ervaringen met Cranio Sacraal therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 16:14

Ik moest al gapen alleen door te kijken.
Ik kan me precies inbeelden wat dat paard voelde.
En ik moet eerlijk bekennen, halfweg heb ik dat filmpje weggeklikt. Sorry.

Wat je moet voelen ?
Een pulsatie, maar die is er niet.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 16:29

Whahah :')
Nou ja, mijn paard gaat in elk geval niet zo gapen als ik zn hoofd vast houdt.
Pulsatie voel ik trouwens wel, maar ik dacht dat ik gewoon met mn vingers over een ader ging :o

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 17:34

Er zitten redelijk wat slagaders rondom de schedel, wat de zaken natuurlijk bemoeilijkt.
Niet alle aders zitten echter aan de oppervlakte.
Een paar plaatjes gevonden.
Maar goed, Nimber komt ons straks wel uitleggen waar we precies moet voelen.


Afbeelding


Afbeelding

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 22:12

Citaat:
Er is onderzoek gedaan waarbij een aantal CS therapeuten werd gevraagd om bij dezelfde patiënt het cs ritme vast te stellen. De onderlinge betrouwbaarheid was nagenoeg nul. Met andere woorden, iedere behandelaar 'voelde' een ander ritme.

Eén van die onderzoeken werd trouwens uitgevoerd door osteopaten (!), die vervolgens adviseerden cs zo snel mogelijk van het osteo curriculum te schrappen.

Maar ik stelde vraag eigenlijk aan iedereen in dit topic.
Probeer het zelf, maar dan wel op een eerlijke manier.


Even een vraagje.
Kort, want off topic.

Waar is het idee op gebaseerd, dat als een x aantal cs therapeuten 'een ander ritme voelen', er dingen niet kloppen...?

(Vergelijk met gewone massage: er zit een ander mens aan je lijf, de een doet het net wst harder of zachter dan de ander - mij is niet helder waar de afkeuring vandaan komt.)

Bloemetje75
Berichten: 1987
Geregistreerd: 19-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 22:42

BigBen schreef:
Bloemetje75 schreef:
Mijn paarden hebben vanmorgen weer genoten van een cranio behandeling. Bij jongste paard mag ik altijd meevoelen op bepaalde plekken en valt het warmte verschil echt op (en die plek is groter dan het oppervlakte waar de behandelaarster haar hand/vingers plaatst.

Warmteverschil kan best.
Dat heeft te maken met de aanwezigheid van bloedvaten.
Maar heb je de beweging van de cerebrospinale vloeistof gevoeld ?
Op en af, eb en vloed ?
Neen dus.


Ik heb het NOG niet gevoeld, volgens mij zijn er heel veel dingen die je pas na oefenen voelt.

Zoals dat ik pas na een tijd paardrijden kon voelen of ik op het juiste been aan het licht rijden was. Dat ik pas na tig keer vlees en vis bakken aan de buitenkant van het stukje vlees of vis kon voelen of het de gaarheid had die ik wil. Net als dat pas na herhaaldelijk het recept van mijn opa opvolgen mijn gevulde speculaas net zo lekker werd als die van hem (en nu niet meer omdat ik de juiste kruidenmengeling niet meer kan krijgen en er slechts 1 tante begrijpt wat ik bedoel met dat het het net niet is en de rest het net zo lekker vindt als de speculaas van opa). Net zoals het oefenen was om op de juiste manier een panfluit te kantelen om een halve toon anders te spelen. En zo zijn er nog heel veel andere dingen die je pas voelt of kunt na oefenen of het heel vaak doen.

Dit is de enige keer dat ik op je ga reageren. Dit topic is om ervaringen met CS te delen, niet om te discussiëren.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 23:09

Ik vind het juist verre van pulsatie eerder vergelijkbaar met ademhaling als je het al kan vergelijken.

Sinds september ben ik bezig met de opleiding en pas nu voel ik het, en ook nog niet bij elk paard.


https://www.osteopathie-lemmer.nl/crani ... ysteem.php

Hier staat het in het kort uitgelegd. Duidelijker dan dat ik zelf kan samenvatten

BigBen dat jij het niet kan voelen wil niet zeggen dat het er niet is. Jammer dat je niet open staat voor de meningen van anderen. Jij voelt het niet dus het is er niet ookal geven anderen aan het wel te voelen, zij hebben ongelijk.
Meerdere mensen hebben wel goede ervaringen met Cranio Sacraal therapie maar dat is allemaal niet waar want alleen jij hebt gelijk.
In dit topic wordt gevraagd naar ervaringen. Ik deel mijn ervaringen welke ik heb opgedaan in de afgelopen jaren waarin ik probleempaarden en projecten heb opgeknapt met behulp van een enorm goede cranio sacraal therapeut.
Naast het opknappen van paarden heeft ze mij van de migraine afgeholpen. Iets wat de huisartsen en de artsen in het ziekenhuis niet gelukt is. Alle medicatie heb ik gehad en niets hielp.
Ik heb lesklanten naar haar doorgestuurd en tot nu toe is iedereen van de klachten af.
Als dat allemaal toeval is dan prima. Dan ga ik elke keer als er wat is wel naar haar toe en dan is t daarna toevallig opgelost.

@bloemetje75: Amen! Ik sluit mij bij jou aan.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 00:29

@nimber: fabienne hebben we het over toch?
Puur uit nieuwsgierigheid: waar volg jij de opleiding? En ervaar jij ook dat de ene cursist meer kan bereiken dan de ander?
Ik vind het net genoemde voorbeeld wel mooi, als ik even naar amazones vertaal, we hebben niet allemaal het ruitergevoel als Charlotte Dujardin. Ik weet niet of dat ook zo geldt voor cs-therapeuten.

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: Ervaringen met Cranio Sacraal therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 08:48

Vanmiddag komt er iemand voor mijn pony. Ben heel benieuwd.

Ik heb zelf regelmatig migraine aanvallen en zou het voor mezelf ook wel eens willen proberen.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 09:10

Er is een vrouw die een experiment heeft gedaan
wat betreft fijngevoeligheid van het paard.
Ze leerde haar paard te gaan stappen op een heel klein signaal.
Dit signaal heeft ze uiteindelijk zo verfijnd dat haar paard begon te stappen als zij een hele kleine glimlach toverde op haar gezicht.
Ze teste dit bij mensen ( ze ging op mensen zitten) en de mensen moesten waarnemen wanneer ze lachte.
Niemand was hiertoe in staat, het paard wel.
Ik denk dat een mens hier zeker ook toe in staat is maar dat je heel veel referenties moet hebben.
Wij worden niet meer alledag geprikkeld om dit zesde zintuig te gebruiken waardoor het wat ondergeschikt is geraakt.
Maar het zeker in alle wezens dus ook de mens aanwezig.
Denk aan dieren die aardbevingen voelen aankomen alvorens de techniek dit waarneemt, of honden die kanker ruiken of een epeliptische aanval waar ook de techniek (nog) niet zo ver is

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 20:01

Vandaag was Pebbles aan de beurt. Ik moet toch altijd eerst zien, dan geloven, maar al binnen een minuut viel Pebbles hoofdknikkend in slaap. Dit was voor mij al genoeg bevestiging dat het in ieder geval iets deed. Vervolgens bleef ze gapen en likken. Ook de darmen gingen volop werken, ze rammelde aan alle kanten en er kwam een enorme hoop mest uit (ze mestte op de stenen, wat echt bijna nooit voorkomt).
Volgende week het vervolg!

TaffjeJarig

Berichten: 2656
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Terschuur

Re: Ervaringen met Cranio Sacraal therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 20:36

Het voelen van het ritme kan op verschillende plaatsen. Bij de mens het makkelijkst aan de voeten als de persoon op zijn rug ligt. De voeten maken een bijna niet zichtbare beweging naar binnen en naar buiten. Verder is het goed voelbaar in de schedel en bij sommige mensen met beide handen op de schouders.
'Bij het paard vind ik het het beste voelbaar met beide handen op de rug op de wervels.
En ja, bijna iedereen kan het voelen, het vergt alleen wel wat oefening en kennis dat je weet wat je moet voelen.
Tja, en voelen is moeilijk als je niet weet waar je naar zoekt.

Ik vergelijk altijd maar met een zwangerschap, ik was ruim vijf maande zwanger toen ik er achter kwam, iedereen vroeg of ik dan niets gevoeld had al die tijd.. En nee, dat had ik niet omdat ik niet wist dat ik iets moest voelen. Als je weet dat je in verwachting bent herken je de kleinste dingen.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 20:40

Myrth97 schreef:
Vandaag was Pebbles aan de beurt. Ik moet toch altijd eerst zien, dan geloven, maar al binnen een minuut viel Pebbles hoofdknikkend in slaap. Dit was voor mij al genoeg bevestiging dat het in ieder geval iets deed. Vervolgens bleef ze gapen en likken. Ook de darmen gingen volop werken, ze rammelde aan alle kanten en er kwam een enorme hoop mest uit (ze mestte op de stenen, wat echt bijna nooit voorkomt).
Volgende week het vervolg!


Heb je nog wat begrijpbare uitleg gehad hierover ?


Zo stond ik er dus in.., als de ongelovige Thomas :D
En werdt dus ook; ik stond erbij en keek erna vol verbazing.

Hoop binnenkort es een sessie mee te maken met een mens ipv paarden.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 21:33

Taffje schreef:
Het voelen van het ritme kan op verschillende plaatsen. Bij de mens het makkelijkst aan de voeten als de persoon op zijn rug ligt. De voeten maken een bijna niet zichtbare beweging naar binnen en naar buiten. Verder is het goed voelbaar in de schedel en bij sommige mensen met beide handen op de schouders.
'Bij het paard vind ik het het beste voelbaar met beide handen op de rug op de wervels.

Aan de voeten ? Op de schouders ? Op de wervels ? :D
Jij bent CS behandelaar ?
Sorry, maar je hebt er niet het flauwste idee van waarover je praat.

De cerebro-spinale vloeistof komt niet in de buurt van de voeten, de schouders, of de wervels.
Als jij daar het ritme voelt, is dat enkel en alleen te danken aan je fantasie.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Ervaringen met Cranio Sacraal therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 21:37

...eh, Big Ben, please mind your language..
Dat cerebro SPINALE vloeistof niet in de buurt van de wervels komt, lijkt me toch wel stug.

Anoniem

Re: Ervaringen met Cranio Sacraal therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 21:45

Jeetje. Wat reageer je naar aanvallend bigben.
Ik ben ook benieuwd wat het nu precies is, dat wat je dan voelt en waarom op die plekken?
Ik hoop dat iemand dat wil uitleggen.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 21:47

Janneke2 schreef:
...eh, Big Ben, please mind your language..
Dat cerebro SPINALE vloeistof niet in de buurt van de wervels komt, lijkt me toch wel stug.

Spaar me.

De cerebro-spinale vloeistof loopt rond de hersenen en de wervelkolom.
Niet rond de wervels.
Laatst bijgewerkt door Apple op 06-02-19 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: vloek verwijderd

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 21:49

Anoniem schreef:
Jeetje. Wat reageer je naar aanvallend bigben.
Ik ben ook benieuwd wat het nu precies is, dat wat je dan voelt en waarom op die plekken?
Ik hoop dat iemand dat wil uitleggen.

Naar ?
Ik wijs op een paar simpele anatomische feiten.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Ervaringen met Cranio Sacraal therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 22:33

Vraag en antwoord is interessant dit is echt discussie kan dat in het andere topic?

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Ervaringen met Cranio Sacraal therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 12:19

Moderatoropmerking:
Ik heb even een vloek verwijderd.

TaffjeJarig

Berichten: 2656
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Terschuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 16:34

BigBen schreef:
Taffje schreef:
Het voelen van het ritme kan op verschillende plaatsen. Bij de mens het makkelijkst aan de voeten als de persoon op zijn rug ligt. De voeten maken een bijna niet zichtbare beweging naar binnen en naar buiten. Verder is het goed voelbaar in de schedel en bij sommige mensen met beide handen op de schouders.
'Bij het paard vind ik het het beste voelbaar met beide handen op de rug op de wervels.

Aan de voeten ? Op de schouders ? Op de wervels ? :D
Jij bent CS behandelaar ?
Sorry, maar je hebt er niet het flauwste idee van waarover je praat.

De cerebro-spinale vloeistof komt niet in de buurt van de voeten, de schouders, of de wervels.
Als jij daar het ritme voelt, is dat enkel en alleen te danken aan je fantasie.


Dit soort reacties zijn voor mij de reden dat ik eigenlijk zelden of nooit iets op dit forum plaats. Ik heb wel degelijk idee waar ik het over heb maar daar hoef ik met jou niet over in discussie.

Overigens verbaasd het me altijd dat er bepaalde mensen zijn die op de een of andere manier hun energie blijven steken in het aanvallen van mensen die verder willen kijken dan de beperkingen van "wat bewezen is".
Ik heb bij toeval zelf mogen ervaren wat Cranio voor je kan betekenen omdat ik bij een fysiotherapeut kwam die mij met Cranio is gaan behandelen, hiermee heb ik meer berijkt dan verschillende fysio, manueel en allerhande therapeuten die ik in de vijftien jaar daarvoor gezien heb. Ik heb voldoende paarden mogen helpen en dat is voor mij bewijs genoeg. Het is geen branche waar mega winsten in gemaakt worden dus nee, er wordt geen grote investering gedaan om wetenschappelijk onderzoek te doen, er staat geen industrie achter die dit wil bekostigen maar dat terzijde.

Maar even terug waar het over ging.
Je hart zit ook niet overal en toch kan je het in het hele lichaam voelen dit omdat het bloed pulserend door de aderen vervoerd wordt.
Het CS ritme wordt doorgegeven via de fascia (bindweefsel) door het hele lichaam, een vlies rond spieren, botten, gewrichten en lichaamsholtes. Het geeft doorgang aan zenuwen en bloedvaten en maakt beweging in spieren en organen mogelijk. Het ritme verplaatst zich dus via de fascia door het lichaam als golvend water en komt dus overal. Op het moment dat er een blokkade ziet in het systeem voel je dit omdat de doorstroming anders is.

Anoniem

Re: Ervaringen met Cranio Sacraal therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 17:04

Dankjewel!!

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 17:35

Taffje schreef:
Het CS ritme wordt doorgegeven via de fascia (bindweefsel) door het hele lichaam, een vlies rond spieren, botten, gewrichten en lichaamsholtes. Het geeft doorgang aan zenuwen en bloedvaten en maakt beweging in spieren en organen mogelijk. Het ritme verplaatst zich dus via de fascia door het lichaam als golvend water en komt dus overal. Op het moment dat er een blokkade ziet in het systeem voel je dit omdat de doorstroming anders is.


Word je als mens alleen behandelt door op je rug te liggen? En wat als de klachten dan zitten op je rug? Dat zie ik namelijk op veel plaatjes. Net zoals dat mensen kleding aan kunnen houden, is het dan daardoor heen te voelen?

Wordt er dan gekeken naar fysieke blokkades, zoals spierspanning? Tot in hoeverre kan het centrale zenuwstelsel hiermee beinvloed worden?

Ik stel deze vragen uit oprechte interesse voor mensen met bijv. fibromyalgie en/of mensen met chronisch pijn (centrale sensitisatie).

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 17:59

Taffje schreef:
Maar even terug waar het over ging.
Je hart zit ook niet overal en toch kan je het in het hele lichaam voelen dit omdat het bloed pulserend door de aderen vervoerd wordt.
Het CS ritme wordt doorgegeven via de fascia (bindweefsel) door het hele lichaam, een vlies rond spieren, botten, gewrichten en lichaamsholtes. Het geeft doorgang aan zenuwen en bloedvaten en maakt beweging in spieren en organen mogelijk. Het ritme verplaatst zich dus via de fascia door het lichaam als golvend water en komt dus overal. Op het moment dat er een blokkade ziet in het systeem voel je dit omdat de doorstroming anders is.

Eén van de problemen met cs is dat mensen zoals jij, die geen enkele kennis hebben van anatomie of eenvoudige biologie, ergens een cursusje gaan volgen, daar de meest krankzinnige ideëen krijgen aangepraat, zichzelf vervolgens cs therapeut noemen, en het evangelie gaan uitdragen.

Het hart en de bloedsomloop vormen één gesloten systeem.
Omdat ze één systeem vormen kun je de hartslag voelen op een beperkt aantal plaatsen (niet door het hele lichaam !!) waar aders (en niet venen) dicht bij de huid liggen.
En wat je voelt is eigenlijk niet de hartslag, maar wel de veranderende druk in het bloedvat, wat inderdaad met de hartslag correspondeert.

De cerebrospinale vloeistof vloeit rond de hersenen en het ruggemerg.
Er bestaat geen enkel, maar dan ook geen enkel verband tussen de cerebrospinale vloeistof en de fascia.
Het idee dat het ritme van de cerebrospinale vloeistof zich via de fascia door het lichaam beweegt is anatomische waanzin. Het is kul. Het is eenvoudigweg fysisch onmogelijk, omdat fascia en de cerebrospinale vloeistof nergens met elkaar in contact staan of komen.

Je hoeft mij niet op mijn woord te geloven.
Neem een anatomische atlas.
Zoek een betrouwbaar plaatje van de bloedsomloop, en van het cerebrospinaal systeem.
Leer kijken, vaststellen, en denken !

Ondertussen begrijp ik wel waarom cs behandelaars niet graag vertellen waar precies ze het cerebrospinaal ritme kunnen voelen. Ze voelen dat ritme overal :D .

@Taffje
Als jij het ritme van de cerebrospinale vloeistof best voelt in de voeten, dan is dat omdat de voetrugslagader daar dicht bij de huid passeert. Als je werkelijk iets voelt, dan is het de hartslag.