starter op de huizenmarkt en de dilemma's

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

starter op de huizenmarkt en de dilemma's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-19 23:26

Al een aantal maanden tot jaren spookt er iets door mijn hoofd..
Inmiddels ben ik 21 jaar en vind het toch wel tijd om het huis uit te gaan, maar dan komt het dilemma, hoe en waar ga je starten?

Ik heb inmiddels een jaartje een fantastisch leuke fulltime baan met fijne collega's, voor het eerst heb ik echt het gevoel dat ik op mijn plek zit. Tevens zit de enige familie die ik heb ook in deze buurt, ik wil hier dus in de omgeving blijven.

En dan ga je om je heen kijken, wat zijn de opties?

- Kamers
- Anti-kraak
- Sociale huur
- Vrije huur
- Kopen
(als ik wat vergeet hoor ik het graag)

Ik kijk nu ongeveer een half jaartje serieus rond, maar steeds meer begint de realiteit door te dringen dat het met een normaal fulltime inkomen best wel moeilijk is.. En ik weet dus ook echt niet waar ik moet beginnen.
Ik hoop niet dat ik te negatief over kom, maar daarom heb ik dit topic ook geopend, misschien dat jullie wat goede ideeën hebben. Ik besef mij ook dat je niet altijd kan krijgen wat je wil, ik heb gelukkig ook geen haast met uit huis gaan, maar wil wel graag op een rijtje hebben wat de mogelijkheden zijn.
Graag hoor ik ook verhalen over hoe jullie begonnen zijn.

Kamers: thuis heb ik ook een kamer..? Dus schiet er vrij weinig mee op, tevens ben ik erg introvert en geen mensen mens, ik ben dus echt op zoek naar een rustige plek voor mij zelf en wil zeker niet in de stad wonen. Dit is dus meer iets voor een noodsituatie. Als ik moet kiezen tussen thuis wonen of op kamers blijf ik liever thuis zegmaar.

Anti-kraak: ik kan niet goed tegen onzekere situaties, voor mij als persoon denk ik geen optie, de gedachten dat ik elk moment uit gezet kan worden krijg ik al stress van, tevens mogen huisdieren vaak niet mee en daar heb ik er nog al wat van.. Ook alleen geschikt voor noodsituaties dus. Ook hier geld als ik moet kiezen dan blijf ik liever thuis. Moet zeggen dat dit ook niet echt aangeboden word hier in de omgeving, dus dat schiet ook niet op natuurlijk.

Sociale huur: wachtlijst van minstens 10 jaar, goede optie als ik over 10 jaar nog niks gevonden heb (wat ik toch wel hoop :') )

Vrije huur: onbetaalbaar, een huis kopen met hypotheek is op maand basis tevens veel goedkoper.

kopen: Mag maximaal 80.000 aan hypotheek lenen, huizen hier zijn minstens 180.000 en dan heb ik het al over een klein opknappertje, iets degelijks is duurder maar dat hoeft voor mij niet persee. Maar dan nog steeds, 100.000 eigen geld, waar haal ik dat vandaan?

Wat zie ik over het hoofd (behalve de rijke vent en het winnende lot in de loterij?)
Hoe zijn jullie begonnen?

Misschien handige informatie, ik verdien sinds mijn salaris verhoging op basis van 40 uur inmiddels ongeveer 1700 bruto per maand en heb geen partner. Woon in midden Nederland. Details hou ik liever privé
Laatst bijgewerkt door Faelynn op 04-02-19 23:29, in het totaal 1 keer bewerkt

MerleSimone

Berichten: 5727
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 23:29

Lastige situatie zeg!
Huren/kamers is in jouw geval geld weggooien denk ik. Geld dat je ook kan sparen en hard nodig hebt mocht je willen gaan kopen. Ik heb makkelijk praten, want ik heb wel een partner met een fulltime baan maar anders hadden wij ook niet kunnen kopen.
Hebben daarvoor sociaal gehuurd maar wonen dan ook in een dorp in de Achterhoek. Maar hoor overal ellende hoor..

Ik denk dat er 2 opties zijn: thuis blijven wonen en zo veel mogelijk sparen, of toch huren/op kamers als je echt graag op jezelf wil.
Geen leuke en goede vriendin waarmee je samen mee zou kunnen huren?

Amyyy

Berichten: 3498
Geregistreerd: 05-07-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: starter op de huizenmarkt en de dilemma's

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 23:35

Ik weet niet in welke regio je zit, maar een woning delen? Met een vriendin? Je hebt ook websites waar je op zoek kan naar andere mensen die ook een woning willen delen.

En je hebt ook studios die alleen voor werkende zijn. Vaak met een eigen keuken! Dat zijn echt geen studentenhuizen, vaak is iedereen veel meer op zich zelf en is het er netjes

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 23:35

Niet negatief hoor, het is gewoon de waarheid helaas. Om deze reden blijf ik ook nog even bij mijn vader wonen, zodat ik wat meer kan sparen om straks wél iets te kunnen kopen. Gelukkig vind mijn vader dat totaal geen probleem, hij moedigt het zelfs aan om bij hem te blijven en te sparen. En ik heb het ook prima naar mijn zin :)

Ik snap je struggle absoluut! Hoe ziet je financiële situatie eruit in de komende jaren? Ga je nog omhoog qua salaris? Ik zou sowieso goed blijven rondkijken naar huur, soms komen er nog best wel eens betaalbare plekjes voorbij. Je weet maar nooit!

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Re: starter op de huizenmarkt en de dilemma's

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 23:39

Om zelf iets te kopen daarvoor is je inkomen gewoon te laag. Je zal zo rond de 21.000 bruto per jaar zitten.

Wel kun je natuurlijk als je thuis woont als het goed is lekker sparen... en wellicht moet je je eisen/wensen gewoon bijstellen.

BV geen huis maar een klein appartementje bv

BigOne
Berichten: 38225
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 23:40

Zoveel mogelijk gaan sparen de komende twee jaar, ik verwacht dat de huizenmarkt over twee jaar wel flink afgezwakt is en je bent dan 23, verdien je ook een klap meer.

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-19 23:45

MerleSimone schreef:
Lastige situatie zeg!
Huren/kamers is in jouw geval geld weggooien denk ik. Geld dat je ook kan sparen en hard nodig hebt mocht je willen gaan kopen. Ik heb makkelijk praten, want ik heb wel een partner met een fulltime baan maar anders hadden wij ook niet kunnen kopen.
Hebben daarvoor sociaal gehuurd maar wonen dan ook in een dorp in de Achterhoek. Maar hoor overal ellende hoor..

Ik denk dat er 2 opties zijn: thuis blijven wonen en zo veel mogelijk sparen, of toch huren/op kamers als je echt graag op jezelf wil.
Geen leuke en goede vriendin waarmee je samen mee zou kunnen huren?


Dat eerste is inderdaad wat ik nu doe, maar kijk stiekem ondertussen toch rond naar de mogelijkheden aangezien het wel erg begint te kriebelen om het huis uit te gaan. En het is altijd fijn om te weten wat er wel en niet kan natuurlijk.

Heb helaas geen vrienden, ben erg op mij zelf :j samen met iemand wonen is dus wat lastig, moet zeggen dat het mij ook niet zo trekt omdat ik juist het huis uit wil om een plek voor mij zelf te hebben, zodat ik na werk niet weer mensen om mij heen heb of rekening mee moet houden

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-19 23:48

Amyyy schreef:
Ik weet niet in welke regio je zit, maar een woning delen? Met een vriendin? Je hebt ook websites waar je op zoek kan naar andere mensen die ook een woning willen delen.

En je hebt ook studios die alleen voor werkende zijn. Vaak met een eigen keuken! Dat zijn echt geen studentenhuizen, vaak is iedereen veel meer op zich zelf en is het er netjes


Heb geen vrienden helaas, ben erg op mij zelf :) Wil daarom ook liever geen woning delen.

waar vind je dat soort studio's is er een site met meer informatie daar over toevallig?

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: starter op de huizenmarkt en de dilemma's

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 23:50

Helaas inderdaad realiteit. Maar niet alle kamers zijn vervelend, je hebt ook gedeelde huizen waar je heel erg op jezelf kan zijn. Ik zou het gewoon even aankijken. Ik ben nu 31 en woon (noodgedwongen helaas) nog steeds in een gedeeld huis, maar we zijn allemaal erg op onszelf dus dat is wel prima. Vrije sector is gewoon niet te doen met 1 inkomen en sociale huur is nog een te lange wachtlijst.

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-19 23:51

Ghostattack schreef:
Niet negatief hoor, het is gewoon de waarheid helaas. Om deze reden blijf ik ook nog even bij mijn vader wonen, zodat ik wat meer kan sparen om straks wél iets te kunnen kopen. Gelukkig vind mijn vader dat totaal geen probleem, hij moedigt het zelfs aan om bij hem te blijven en te sparen. En ik heb het ook prima naar mijn zin :)

Ik snap je struggle absoluut! Hoe ziet je financiële situatie eruit in de komende jaren? Ga je nog omhoog qua salaris? Ik zou sowieso goed blijven rondkijken naar huur, soms komen er nog best wel eens betaalbare plekjes voorbij. Je weet maar nooit!


Mijn ouders moedigen het ook aan gelukkig! Heb ook hele fijne ouders dus zeker geen haast met het huis uit gaan, maar we zitten elkaar gewoon iets te veel op de lip af en toe, dus ben mij wel vast aan het oriënteren.

Financiele situatie zal niet veranderen. Ben paraveterinair dus kan niet omhoog in functie of iets dergelijks, krijg hoogstens 2% per jaar "normale" salaris stijging.

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-19 23:55

studiemiep schreef:
Om zelf iets te kopen daarvoor is je inkomen gewoon te laag. Je zal zo rond de 21.000 bruto per jaar zitten.

Wel kun je natuurlijk als je thuis woont als het goed is lekker sparen... en wellicht moet je je eisen/wensen gewoon bijstellen.

BV geen huis maar een klein appartementje bv


Waarschijnlijk zal ik uiteindelijk ook op zo iets uit komen :j Maar zou een tuintje wel fijn vinden, ben zelf echt een buiten mens en voel mij erg opgesloten in een appartement of flat, heb ook een kat die graag eens naar buiten gaat maar niet de straat op durft :')
Ben ook wel bereid veel in te leveren op het huis als ik een kleine tuin dan als mogelijkheid heb.
Maargoed, dat is misschien niet haalbaar inderdaad, ik blijf gewoon om mij heen kijken :j

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 23:57

Als starter heb (en had) je niet zoveel andere keuze als gewoon veel betalen voor weinig m2.
Toen ik nog een starter was zat je voor 15-25 m2 op ongeveer 500-700 euro, heb net even snel gegoogled en in regio midden is dat nog steeds ongeveer zo.
Of je dat wil is een persoonlijke keuze uiteraard. Ik heb het destijds wel gedaan (500 euro huur voor een 1,5 kamer woning met een inkomen van 1200 bruto).
Het op mezelf kunnen zijn was me veel waard. Het is een afweging die jij alleen kan maken.

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-19 00:00

bigone schreef:
Zoveel mogelijk gaan sparen de komende twee jaar, ik verwacht dat de huizenmarkt over twee jaar wel flink afgezwakt is en je bent dan 23, verdien je ook een klap meer.


Spaar nu inderdaad 80-90% van het geld dat ik netto over hou na vaste lasten.
Maar mijn salaris zal over 2 jaar niet veel meer omhoog gaan hoor, hoogstens 2% per jaar "normale" stijging. Dat schiet dus niet heel hard op.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: starter op de huizenmarkt en de dilemma's

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 00:01

Ik kan even niet terugvinden in welke regio je zit. Maar als je wat meer in Oost/Noord/platteland zit heb je soms ook nog wel eens delen van boerderijen die verhuurd worden.

Regio Randstad kun je beter je koffers gaan pakken en verhuizen :')

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 00:02

Wat je nog kunt overwegen is om een recreatiewoning te gaan huren of zoiets kopen. Je kunt je met dat adres niet inschrijven bij de GBA, maar misschien kun je bij je ouders ingeschreven blijven?

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 00:06

wellicht dat je straks een x geluk hebt met een beneden woning. Al is een budget van 80.000 gewoon een flinke uitdaging.

Zou zeker zoveel mogelijk sparen zodat je contant geld in kunt leggen dan kun je ook net weer wat hoger gaan zitten. (maar een tuin..dat willen veel mensen dus die prijzen zullen ook altijd hoger liggen ben ik bang)

BigOne
Berichten: 38225
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 00:07

Faelynn schreef:
bigone schreef:
Zoveel mogelijk gaan sparen de komende twee jaar, ik verwacht dat de huizenmarkt over twee jaar wel flink afgezwakt is en je bent dan 23, verdien je ook een klap meer.


Spaar nu inderdaad 80-90% van het geld dat ik netto over hou na vaste lasten.
Maar mijn salaris zal over 2 jaar niet veel meer omhoog gaan hoor, hoogstens 2% per jaar "normale" stijging. Dat schiet dus niet heel hard op.

Volgens mij moet je de cao maar eens even nalezen . Je verdient idd al een goed salaris voor 21 jaar. Maar er staan ook diverse zaken op da assistente 1,2,3 en ook elk jaar een trede van 50 bruto Pm .

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-19 00:12

Sheran schreef:
Ik kan even niet terugvinden in welke regio je zit. Maar als je wat meer in Oost/Noord/platteland zit heb je soms ook nog wel eens delen van boerderijen die verhuurd worden.

Regio Randstad kun je beter je koffers gaan pakken en verhuizen :')


provincie utrecht :')

Die boerderijtjes heb ik ook aan zitten denken, oud collega van mij doet dat. Ze zijn alleen heel moeilijk om te vinden omdat de meeste beetje via via gaan en niet echt op internet staan, tenminste, nog niet kunnen vinden. Zou wel een hele goede optie zijn namelijk :j
Citaat:
Volgens mij moet je de cao maar eens even nalezen . Je verdient idd al een goed salaris voor 21 jaar. Maar er staan ook diverse zaken op da assistente 1,2,3 en ook elk jaar een trede van 50 bruto Pm .


Ons bedrijf werkt niet met een cao.. gaat dus niet op helaas.
Chubby schreef:
Wat je nog kunt overwegen is om een recreatiewoning te gaan huren of zoiets kopen. Je kunt je met dat adres niet inschrijven bij de GBA, maar misschien kun je bij je ouders ingeschreven blijven?


Hele goede, deze heb ik inderdaad niet in het rijtje gezet.
Ik heb hier ook naar gezocht, maar meeste recreatiewoningen mogen niet het jaar rond bewoond worden, tevens zit je vaak met hoge park kosten en zijn huisdieren niet toegestaan.
Dan zijn er nog recreatiewoningen op eigen grond, maar dit is vrijwel net zo duur als een gewoon huis.

Heb ook nog zitten denken aan een tiny house, de aanschaf van het huisje is best oké te doen, alleen de aanschaf en het vinden van grond is erg lastig en vaak ook weer te duur, maar wil mij hier nog wel iets meer in verdiepen, er is nog niet zo veel over bekend in Nederland volgensmij.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110665
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: starter op de huizenmarkt en de dilemma's

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 00:28

Oei, Utrecht is ook niet bepaald de goedkoopste provincie :')
Je wilt niet meer richting het noorden verhuizen? In bijvoorbeeld Friesland krijg je veel meer waar voor je geld.
Maar ja, daar moet je maar net heen willen en ook ivm werk en familie kan dat lastig zijn.

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Re: starter op de huizenmarkt en de dilemma's

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 01:23

Je bent 21... blijf nog lekker 5 jaar thuis wonen als dat kan. Dan heb je gespaard voor en een huis en een inrichting. Want het is niet alleen het kopen van een huis maar ook de de rest.

Dan komt er vanzelf iets op je pad. Ga je nu wat duurs huren dan komt er nooit een koopwoning omdat je simpelweg te weinig overhoud.

Hanmar
Advies Mies

Berichten: 16984
Geregistreerd: 28-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 07:20

Dit topic staat niet op de juiste plaats, ik verplaats 'm even voor je naar Huis, Tuin en Techniek. :j

Het is een lastige situatie maar helaas één die voor heel veel starters geldt. Grofweg heb je de keuze om nu meer geld uit te geven dan je zou willen, maar wél het huis uit te kunnen, of voorlopig te blijven sparen en daarna een huis te kopen. Als er geen directe noodzaak is om het huis uit te gaan is financieel gezien die tweede optie wat aantrekkelijker. Voor velen is uiteindelijk die onafhankelijkheid toch belangrijker.

Ik zou je sowieso inschrijven bij woningbouwverenigingen als je dat nog niet gedaan hebt, dan bouw je in elk geval wachttijd op! :)

Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: starter op de huizenmarkt en de dilemma's

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 07:29

Ik herken het wel hoor. Ik heb hetzelfde probleem gehad toen ik jong(er) was.
Als single met een "normaal" inkomen kan je in deze regio gewoon niet kopen.
En als er al wat is wat je kan betalen is het een krot in een vreselijke wijk, 10 hoog achter die je nog moet opknappen.
Huren idd wel 10 jaar wachttijd.
Ik ga er van uit dat je wel ingeschreven staat al voor huren?
Sowieso gewoon blijven reageren. Je kan maar net een keer mazzel hebben. (over een paar jaar :') )
Regio Amersfoort weet ik dat ze al meer urgentie verklaringen hebben als woningen. En dan moet er ook nog een % aan vluchtelingen gegeven worden. Het is echt geen doen.
Voor nu zal ik dus vooral heel veel sparen. Elk beetje eigen geld is straks meegenomen.
Sterkte!

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: starter op de huizenmarkt en de dilemma's

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 07:39

Ga sparen! Nu kun je veel sparen.
Ik woon samen en wij huren.
De huur wordt steeds hoger. Kopen zit er niet in. We hebben beide een laag loon. En door studieschuld kunnen we 40.000 minder hypotheek krijgen. Dus ben nu vooral hard bezig om die af te betalen.

juval

Berichten: 13200
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: starter op de huizenmarkt en de dilemma's

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 08:08

probeer via via... mijn dochter (18) is via een facebookgroep aan een eigen huurwoning (ook provincie Utrecht) gekomen.
Je moet ook wel geluk hebben. Veel succes!

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: starter op de huizenmarkt en de dilemma's

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 08:19

Heel veel geld sparen en dan iets kopen :)

Ben blij dat mijn ouders destijds zo gehamerd hebben op sparen. Het is heel belangrijk, zonder veel eigen geld koop je geen huis.