Piano/keyboard (leren) spelen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Meliaforever

Berichten: 12035
Geregistreerd: 12-12-05
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 22:42

Dankje Jolandee

Ik zou het echt leuk vinden als ik (niet lachen) Disney liedjes kan spelen


Of Dit <3

------------------------------


F_Orumster

Berichten: 15319
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Re: Piano/keyboard (leren) spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 10:14

@ Melia, leuke inspiratie!

Kent iemand de lessen van pianote.com?

Meliaforever

Berichten: 12035
Geregistreerd: 12-12-05
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Piano/keyboard (leren) spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 20:04

Had 2 scholen benaderd. 1 zit vol, maar heel misschien komt er nog een plekje vrij (Ik wil alleen een proefles daar, want veel te duur voor elke week les a 33 euro of ik moet aan iemand gekoppeld worden en dan een duo les nemen van 19.50.

Andere school zit ook zo goed als vol, heb wel op 10 oktober mijn proefles, maar als vaste tijd kon dat al niet.

Hoef ook niet perse les, misschien 1 of 2x in de maand, zeker in het begin misschien handig. Maar er staat heel veel online.
Naja het is hier in de omgeving dus behoorlijk populair, want bijna alles zit vol. :+

------------------------------

Meliaforever

Berichten: 12035
Geregistreerd: 12-12-05
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 20:19

Nou heb vandaag bij 1 van de scholen een proefles gehad. Niet mijn type docent. Hij ging veel te snel. :')
Ik heb wel vader Jacob leren spelen met 1 hand.
Woensdag nog bij een andere school een proefles.

------------------------------

Meliaforever

Berichten: 12035
Geregistreerd: 12-12-05
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 21:16


------------------------------

Sheran

Berichten: 17234
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 21:20

Ik denk dat ze beide wel ok zijn, maar zou zelf toch eerder voor Yamaha gaan omdat die wat beter bekend staan. Wel een onderstel en pedaal erbij kopen :)

Ik zou, als ik helemaal zou mogen kiezen, voor een tweedehands Yamaha Clavinova gaan.

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17966
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Piano/keyboard (leren) spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 21:32

Doe jezelf een plezier en ga gewoon maar de winkel. Dan kan je luisteren en voelen. Beide zien er oké uit, maar ik vraag me af hoe de aanslag aanvoelt, met name van de Casio (al komt dat ook omdat ik Casio eigenlijk niet van piano s ken).

Awareness sucks, but so does getting CPR
F. Kooij, TacT2019

Oh, life's a bastard....
....do you need a friend?

Sheran

Berichten: 17234
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 09:31

Ben je er al uit? :)

Ik heb meer een vraag voor de wat ervarener pianisten onder jullie (hoewel iedereen mag antwoorden hoor :P). Ik speel sinds kort samen met een violiste. Super leuk, ze is ook heel erg goed, alleen het probleem is dat zij veel sneller stukken instudeert dan ik. Ik weet niet of het aan mijn gebrekkige pianoskills ligt of dat het gewoon over het algemeen op de piano écht meer tijd vergt. Ik studeer zelf op de viool ook heeeeeeeeel veel sneller dingen in, maar ik speel al erg lang piano en nog maar net viool. Wat is jullie ervaring? Of tips om sneller dingen in te studeren?

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

soesita

Berichten: 5164
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 09:41

Sheran: Het vergt op de piano inderdaad wat meer tijd. Bij mij toch. Op gitaar ook, als je echt klassiek partituren gaat spelen. Je hebt gewoon veel meer noten om te leren spelen.
Om dat probleem te ondervangen zou je naar akkoordschema's kunnen spelen en je begeleidingen op die manier zelf maken. Dat is voor beide instrumenten de standaardoplossing om snel met anderen samen te kunnen spelen.

Dallista

Berichten: 4418
Geregistreerd: 10-09-10

Re: Piano/keyboard (leren) spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 12:23

Pianobegeleiding is meestal (veel) hoger niveau dan de vioolpartij (of zang, dwarsfluit). Daarom is het ook niet voor iedereen weggelegd om op hoog niveau te begeleiden. Het is een beetje een ondankbare taak (aandacht gaat toch niet echt naar jou uit) maar een goede solist weet hoe ongelofelijk blij hij/zij mag zijn met een goede begeleider... en dan hebben ze het maar te accepteren dat het instuderen langer duurt.
Een goede solist vinden is niet zo moeilijk... een goede piano begeleider des te meer!

Sheran

Berichten: 17234
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 22:59

Hello allemaal, even een schopje voor dit topic :)

Ik heb net een leuk concert gehad met een celliste, we hebben de Elegie van Fauré gespeeld. Ons nieuwe project wordt de Suite Espagnole van De Falla. Maar de eerste bladzijde stelt me voor een paar raadsels. Kan iemand me helpen? Ik heb een screenshot toegevoegd.

Het zou hélemaal geweldig zijn als iemand het even wil filmen als hij/zij de eerste regel speelt (vingerzettingen etc) maar anders zijn mijn vragen als volgt:

- eerste maat: klopt het dat álles in de baslijn zit en de linkerhand dus een dubbele b heeft? Of is het een G, doorgeteld vanaf onderen?


- wat is de handige vingerzetting voor de zestienden?

Afbeelding

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

Amado7

Berichten: 10724
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Piano/keyboard (leren) spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 23:26

Als het goed is is het een G voor je linkerhand. Correct me of Im wrong!

Niet perfect is ook goed

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17966
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 23:58

You're wrong, er staat een bas sleutel genoteerd op de een na bovenste balk. Verder ben ik niet snel genoeg met lezen en is de kwaliteit vanje print screen vrij slecht, dus ik kom er nu zo niet uit wat ze bedoelen. Maar de hele balk voor je rechterhand staat zo op het eerste gezicht ook in f sleutel.

Qua vinger zetting, zou ik op dit moment geneigd zijn hem te pakken zoals het er staat. Dus wat in de balk voor links staat, met links pakken, en wat in de balk voor rechts staat, met rechts pakken. Maar dat zou ik moeten uitproberen en moeten horen.
Laatst bijgewerkt door Lalidan op 04-02-19 00:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Awareness sucks, but so does getting CPR
F. Kooij, TacT2019

Oh, life's a bastard....
....do you need a friend?

Sheran

Berichten: 17234
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Piano/keyboard (leren) spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 00:00

Dat klopt, daarom ging ik twijfelen. Want stel het was wel een G voor je linkerhand, hoe zou je dat dan moeten aangeven? Aan de andere kant is het haast niet te doen om daar een G te spelen, dus ik neig naar een b, maar dat is ergens ook vreemd, zo'n snelle repetitie met 1 hand. Of speel je die dan in de rechterhand? :P

Hier staat het origineel: http://imslp.eu/files/imglnks/euimg/3/3 ... _Piano.pdf

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!


Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17966
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 00:04

Altijd spelen wat er staat. In de g sleutel is het een g, maar hij staat in de bas sleutel en dus is het geen g.
Later in het stuk doen ze het omgekeerde, zetten ze de linkerhand in de g sleutel omdat ze willen dat je dat met links pakt als ik het zo zie. Dus zo zou ik het eerst proberen. Maar ik ben niet de meest ervaren pianist....

Edit: als je de link laat staan, wil ik morgen wel kijken. Ik lig nu al in bed ;)

Awareness sucks, but so does getting CPR
F. Kooij, TacT2019

Oh, life's a bastard....
....do you need a friend?

Amado7

Berichten: 10724
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Piano/keyboard (leren) spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 07:46

O ja ik zie nu pas dat hij in de bas sleutel staat :+

Niet perfect is ook goed

Sheran

Berichten: 17234
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Piano/keyboard (leren) spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 08:08

Ja, bedoelen ze dan misschien dat je de b met je rechterhand moet pakken? Want waarom zouden ze hem anders boven schrijven en niet onder?

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

Dallista

Berichten: 4418
Geregistreerd: 10-09-10

Re: Piano/keyboard (leren) spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 09:45

In de eerste drie maten worden de noten herhaald (de B, de F, de E). Om dat repeterend te kunnen spelen gaat dat het beste zoals het staat geschreven, dus wat in de eerste balk staat met rechterhand, tweede balk steeds met links. Ze maken het je makkelijk. :-) Repeterende noten moet je niet met dezelfde vinger willen spelen als dat niet noodzakelijk is.

soesita

Berichten: 5164
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 10:37

Dallista schreef:
In de eerste drie maten worden de noten herhaald (de B, de F, de E). Om dat repeterend te kunnen spelen gaat dat het beste zoals het staat geschreven, dus wat in de eerste balk staat met rechterhand, tweede balk steeds met links. Ze maken het je makkelijk. :-) Repeterende noten moet je niet met dezelfde vinger willen spelen als dat niet noodzakelijk is.


Zoals Dallista het zegt. :j Het is zo opgeschreven zoals het het makkelijkst te spelen is.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17966
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 10:42

Sheran schreef:
Ja, bedoelen ze dan misschien dat je de b met je rechterhand moet pakken? Want waarom zouden ze hem anders boven schrijven en niet onder?

Precies dat. Later keren ze het om, dan komt de g-sleutel naar beneden omdat ze willen dat je die noten met je linkerhand pakt.

Dit stuk ziet er op het eerste ook vrij ingewikkeld uit, maar ik betwijfel of hij dat is. Ze hebben hem vrij 'speel-hem-zoals-hij-gaat' opgeschreven.

Ik heb hem geprint, ga vanmiddag hopelijk even een poging voor je doen!

Awareness sucks, but so does getting CPR
F. Kooij, TacT2019

Oh, life's a bastard....
....do you need a friend?

Sheran

Berichten: 17234
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Piano/keyboard (leren) spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 18:01

<3
Dank jullie wel! Ik vind hem zelf nog vrij ingewikkeld, met name veel uitzoekwerk en motoriek. Hij is wel enorm leuk.


Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

Sheran

Berichten: 17234
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 16:54

Even weer een upje! Met name om even op te schrijven dat ik nu écht voornemens ben de ballade in G mineur van Chopin door te komen. Mijn favoriete stuk, maar steeds opgepakt en weggelegd. Heeft iemand hem al gedaan?

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

Dallista

Berichten: 4418
Geregistreerd: 10-09-10

Re: Piano/keyboard (leren) spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 17:54

Dat is zo’n stuk dat ik eens in de aantal jaar uit de kast trek en dan weer eens een poosje me aan waag. Maar dat ga ik nooit perfect in de vingers krijgen, hoor. ;-) De noten zijn echt geen probleem, maar om alles in tempo enzo te krijgen...

Nightingale
Berichten: 1096
Geregistreerd: 11-03-11

Re: Piano/keyboard (leren) spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 18:18

Dat vind ik het grote nadeel aan Chopin, het zijn prachtige stukken met zoveel expressie, maar ik heb het gevoel dat ik er technisch nooit genoeg boven zal staan om het uit te voeren zoals ik zou willen :+ Voor mij is het meer luistermuziek. Maar heel tof dat je het gaat proberen! Laat af en toe eens iets horen hier anders :)

Sheran

Berichten: 17234
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Piano/keyboard (leren) spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 18:35

Dallista, ruik ik hier een Balladechallange? }:)

Elke week een post met progress.

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 bezoekers