Spuit 11, over anonimiteit op bokt, of juist niet...

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 18:29

MarcoBorsato schreef:
Kadankovitch schreef:
Het verwijderen van teksten is niet iets dat alleen de schrijver zelf aangaat. Ook degene waarmee de betreffende persoon 'in gesprek' was, wordt erdoor getroffen als plots een stuk tekst verdwijnt. De andere zou daardoor wel eens in een verkeerd daglicht komen te staan omdat plots een uitspraak geen 'oorzaak'meer heeft.
Het lijkt mij dat men in de toekomst gewoon beter oplet wat men via dit medium deelt. Een oude en afgezaagde opmerking. Maar juist daarom zo van toepassing.


Maar ja. In HK topics kan het al.

Ik zit met 80.000 HK posts -O- , geen beginnen aan :')



GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 18:32

MarcoBorsato schreef:
Ach, gaten in persoonlijke topics. Zie daar geen probleem in. Ik heb ook flink gesneden in mijn HK topics uit 2006 :')

Van welk account dan?

koeien op de weg...

Zoolgangster

Berichten: 9540
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 18:37

MarcoBorsato schreef:
Jolien staat niet terecht mensen.


Ik was ook niet van plan haar te veroordelen, mensen mogen toch wel tips geven, lijkt me.

Verder is het best jammer dat alles op Bokt blijvend is. Ik ken iemand via een ander forum, die zelfs gestalkt werd doordat ze herkenbaar was en ook dat kan gebeuren. Reden voor mij om behoorlijk voorzichtig te zijn op fora.

The older I get, the more I regret all the people I've lost over the years. Maybe being a trail guide wasn't such a great idea after all.

Shadow0

Berichten: 43453
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 18:41

Ik zie wel eenn probleem in die gaten. Ik denk dat het best goed is als er meerdere manieren zijn om dingen weg te halen. Maar... toch ook met enige voorzichtigheid.

Ik vind het op Bokt al af en toe nadelige effecten hebben als iemand niet herleidbaar is, terwijl er wel geschiedenis is. Ik vind het bijvoorbeeld heel raar dat er in dit topic iemand schrijft met duizenden reacties en dat die persoon alle herinneringen aan mij en mijn gebruikersnaam nog heeft, maar dat ik nu geen idee heb met wie ik praat, wat we al eerder besproken hebben, of we het toen eens waren of niet, etc. En ik heb geen interesse in iemands leven buiten Bokt - maar binnen Bokt is die consistentie wel belangrijk.

En niet alleen voor mij trouwens, het is ook soms goed om andere mensen te kunnen waarschuwen. "Deze persoon heeft een geschiedenis van dubieuze situaties, pas op." Dat kan makkelijk persoonlijk worden, maar soms is het wel echt nodig. En de mods kunnen dat ook niet allemaal checken. Dat soort feedback geeft een community samenhang.

En tot slot: ik heb een ander forum gezien waar een vrij cruciaal teamlid nogal plotseling wegging, wel de mogelijkheid had om eigen berichten te verwijderen, en waarbij toen ook een heel groot deel van echt belangrijke informatie was verdwenen. Dan zijn die gaten in topics echt heel, heel storend. Je weet dat die informatie er geweest is, maar nu is het niet meer te vinden. En dat ging niet om persoonlijke informatie maar informatie van het forum (technische en beheerszaken die werden uitgelegd, waar naar verwezen wordt, en die toen *poef* allemaal weg waren.)

Voor een goede community is een bepaalde stabiliteit toch wel nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 18:48

oji schreef:
Zou wel de helft aan server capaciteit schelen voor Bokt als al TS haar berichten verwijderd zouden worden :+

AVG lijkt me hierop totaal niet van toepassing. Het enige wat Bokt van jou publiceert is jouw Username. Dit is een zelf gekozen naam en deze heeft in principe niets met jouw echte naam te maken en is daarom geen verwijzing naar de fysieke persoon achter de username. De enige persoonsgegevens die Bokt van jou opslaat zijn je emailadres, en waarschijnlijk je IP-adres. Beide worden op geen enkele wijze door Bokt gepubliceerd, en worden opgeslagen met een bekend en valide doel. De gegevens zijn alleen beschikbaar voor de mensen die ze voor de uitvoering van hun taak nodig hebben. Dus Bokt voldoet daarmee gewoon aan de AVG/GDPR wetgeving.


AVG is ook dat welk bedrijf dan ook al jou gegevens moet wissen/verwijderen als jij daarom vraagt. En ik begrijp uit sommige berichten dat Bokt dat niet doet? Jou geposte berichten vallen ook onder die gegevens.

Gegevens verwijderen enz heeft juist met AVG te maken.

Urbanus

Berichten: 44932
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 18:49

GDG schreef:
MarcoBorsato schreef:
Ach, gaten in persoonlijke topics. Zie daar geen probleem in. Ik heb ook flink gesneden in mijn HK topics uit 2006 :')

Van welk account dan?


Dit account?

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

Anoniem

Re: Spuit 11, over anonimiteit op bokt, of juist niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 18:50

Als je pas vanaf 2008 lid bent?

Urbanus

Berichten: 44932
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Spuit 11, over anonimiteit op bokt, of juist niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 18:51

:') 2 jaar hier en daar. You get the point :=

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

Divers

Berichten: 1058
Geregistreerd: 27-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 18:52

Shadow0 schreef:
Ik zie wel eenn probleem in die gaten. Ik denk dat het best goed is als er meerdere manieren zijn om dingen weg te halen. Maar... toch ook met enige voorzichtigheid.

Ik vind het op Bokt al af en toe nadelige effecten hebben als iemand niet herleidbaar is, terwijl er wel geschiedenis is. Ik vind het bijvoorbeeld heel raar dat er in dit topic iemand schrijft met duizenden reacties en dat die persoon alle herinneringen aan mij en mijn gebruikersnaam nog heeft, maar dat ik nu geen idee heb met wie ik praat, wat we al eerder besproken hebben, of we het toen eens waren of niet, etc. En ik heb geen interesse in iemands leven buiten Bokt - maar binnen Bokt is die consistentie wel belangrijk.

En niet alleen voor mij trouwens, het is ook soms goed om andere mensen te kunnen waarschuwen. "Deze persoon heeft een geschiedenis van dubieuze situaties, pas op." Dat kan makkelijk persoonlijk worden, maar soms is het wel echt nodig. En de mods kunnen dat ook niet allemaal checken. Dat soort feedback geeft een community samenhang.

En tot slot: ik heb een ander forum gezien waar een vrij cruciaal teamlid nogal plotseling wegging, wel de mogelijkheid had om eigen berichten te verwijderen, en waarbij toen ook een heel groot deel van echt belangrijke informatie was verdwenen. Dan zijn die gaten in topics echt heel, heel storend. Je weet dat die informatie er geweest is, maar nu is het niet meer te vinden. En dat ging niet om persoonlijke informatie maar informatie van het forum (technische en beheerszaken die werden uitgelegd, waar naar verwezen wordt, en die toen *poef* allemaal weg waren.)

Voor een goede community is een bepaalde stabiliteit toch wel nodig.

Maar dan ga ik nu heel hard twijfelen aan jouw prioriteiten; de veiligheid en baangarantie in het echte leven van de persoon achter het toetsenbord, of wat (missende) informatie op een of andere blauwe website.

Dan maak ik maar zin.

purny

Berichten: 27394
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 18:55

Ik vind gewoon dat wanneer ik aan de mods vraag of ze mijn account kunnen verwijderen ze dit gewoon moeten doen. Zonder dat ik een reden op moet geven

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

Urbanus

Berichten: 44932
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 18:56

Shadow0 schreef:
Ik vind het op Bokt al af en toe nadelige effecten hebben als iemand niet herleidbaar is, terwijl er wel geschiedenis is. Ik vind het bijvoorbeeld heel raar dat er in dit topic iemand schrijft met duizenden reacties en dat die persoon alle herinneringen aan mij en mijn gebruikersnaam nog heeft, maar dat ik nu geen idee heb met wie ik praat, wat we al eerder besproken hebben, of we het toen eens waren of niet, etc.


Ja dat vind ik ook raar.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

Shadow0

Berichten: 43453
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 18:57

Divers schreef:
Maar dan ga ik nu heel hard twijfelen aan jouw prioriteiten; de veiligheid en baangarantie in het echte leven van de persoon achter het toetsenbord, of wat (missende) informatie op een of andere blauwe website.


Sociale omgang is sociale omgang, Bokt is net zo echt als buiten Bokt, en ze staan ook niet los van elkaar. En ik vind het helemaal prima dat mensen hun privegegevens kunnen afschermen, maar dat is dus niet zomaar hetzelfde als geregelde naamswissel of alles weg kunnen halen.

Urbanus

Berichten: 44932
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Spuit 11, over anonimiteit op bokt, of juist niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 18:58

Je kunt maar 1 keer je naam wisselen.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

lor1_1984

Berichten: 12010
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Spuit 11, over anonimiteit op bokt, of juist niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 19:04

Ik geloof vaker, maar dan moet er minimaal een jaar tussen zitten en ik geloof dat ik weleens iets over betaling voorbij heb zien komen.

6+3=9, but so does 5+4.
The way you do things isn't always the only way to do them.
Respect other people's way of thinking.

Urbanus

Berichten: 44932
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Spuit 11, over anonimiteit op bokt, of juist niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 19:09

Nee ik heb gehoord dat je gewoon met een link je naam kunt veranderen. Maar zeker weten doe ik het niet.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 19:09

Ik heb 2x mijn user veranderd , goede reden is genoeg om alsnog een keer te veranderen :)

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 19:09

MarcoBorsato schreef:
Nee ik heb gehoord dat je gewoon met een link je naam kunt veranderen. Maar zeker weten doe ik het niet.

:')

koeien op de weg...

Tango1979

Berichten: 2507
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 19:10

Ik weet niet wat sommige hier denken dat de AVG in houdt? Even kort door de bocht houdt de AVG in dat een bedrijf jouw persoonsgegevens (NAW, emailadres etc) en jouw dossiergegevens moet verwijderen als jij daarom vraagt (en alleen als ze niet gebonden zijn aan een bewaarplicht zoals banken, verzekeraars etc etc) Volgens mij staat er nergens in de AVG dat een forum alle opmerkingen die jij op een openbaar forum mikt, moet verwijderen als jij daarom vraagt.

Ik vind dat bokt mee moet werken aan verwijderen, als je zo dom bent geweest om NAW gegevens van jezelf of anderen te plaatsen. Verder vind ik het dus niet de verantwoordelijkheid van bokt en ook niet hun verantwoordelijkheid om het te faciliteren.

Eerlijk gezegd vind ik het je eigen verantwoordelijkheid om na te denken voordat je iets op Internet kwakt.

Gameboy (Lord Leatherdale x Negro) B+12(PR 201), L1+9 (PR 198.5)
Cassandra B+10(PR 199), L1+11 (PR 200), L2 + 9(PR 189)

lor1_1984

Berichten: 12010
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 19:14

MarcoBorsato schreef:
Nee ik heb gehoord dat je gewoon met een link je naam kunt veranderen. Maar zeker weten doe ik het niet.

:')
Ja das 1x, wil je hem later nogmaals veranderd hebben dan moet je een mod of rooie pben.
Maar wat ik al zei, heb ook weleens wat gehoord over betaling, in hoeverre dat klopt durf ik alleen niet te zeggen.

6+3=9, but so does 5+4.
The way you do things isn't always the only way to do them.
Respect other people's way of thinking.

Pferdchen
Berichten: 640
Geregistreerd: 02-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 19:14

De bijdrage van Oji vind ik heel waardevol en duidelijk. Perfect verwoord en .. de waarde van de AVG is mij nu veel duidelijker.

Het gaat hier "nog maar" over bokt. Het is ondoenlijk om alle gecreëerde media-aandacht terug te draaien en dat zal werkelijk nóóit lukken achteraf. Zodra iets gepubliceerd is, kan het al per direct overgenomen zijn en ben je de vat erop ook per direct kwijt. Zoals die snapchats waar kinderen later problemen mee kregen, omdat er snel een screenshot gemaakt werd.

Een topic hierover openen is een opvallende keuze en best tegenstrijdig met wat TS bereiken wil. Maar goed, ook dat kan al niet meer teruggedraaid worden.

Ik deel het idee dat iedereen wel eens verkeerde keuzes maakt en dat heeft soms (onherstelbare) gevolgen. Ik denk dat je dan vooral moet gaan overwegen hoe je kunt dealen met de situatie zoals die nu is en niet proberen in een tijdmachine te stappen.

Misschien is het een beter idee om gewoon van studie te wisselen bijvoorbeeld of er ander werk mee te zoeken

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 19:15

Shadow0 schreef:
En tot slot: ik heb een ander forum gezien waar een vrij cruciaal teamlid nogal plotseling wegging, wel de mogelijkheid had om eigen berichten te verwijderen, en waarbij toen ook een heel groot deel van echt belangrijke informatie was verdwenen. Dan zijn die gaten in topics echt heel, heel storend. Je weet dat die informatie er geweest is, maar nu is het niet meer te vinden. En dat ging niet om persoonlijke informatie maar informatie van het forum (technische en beheerszaken die werden uitgelegd, waar naar verwezen wordt, en die toen *poef* allemaal weg waren.)

Voor een goede community is een bepaalde stabiliteit toch wel nodig.


Dan had dat forum zijn zaakjes niet goed voor elkaar.

Verder vind ik dit totaal niet te vergelijken met het soort informatie waar het hierover gaat.
Jij doet het bijna voorkomen alsof je als gebruiker recht hebt op (blijvende toegang tot) bepaalde informatie. Zonder dat er 'gaten vallen'.

Een hier m.i. relevante en interessante vraag is: wie is eigenlijk (moreel) eigenaar van die informatie, dus van de content van de verschillende topics op Bokt? Bokt? Degene die het topic opent? De schrijver van een post in een topic?
Wat mij betreft de laatste, en dat gaat i.m.o. altijd boven het 'recht' op informatie (lees: op topics met een complete geschiedenis, zonder gaten) van de gebruikers. Je zit op een gratis, openbaar forum, dan kun je in mijn visie geen enkele aanspraak maken op volledigheid van informatie. Ook niet vanuit het oogpunt van een 'stabiele community'.

En anders maak je toch gewoon screenshots o.i.d. van topics die voor jou interessant genoeg zijn om te bewaren.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 19:24

Het zou mij niet verbazen dat het wegfilteren van TS haar berichten niet meer helpt. Mensen herkennen haar zelfs zonder foto's te hebben gezien op straat. Ik hoop voor haar dat hier een oplossing voor gaat komen zodat ze dit achter haar kan laten.

Urbanus

Berichten: 44932
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 19:26

maria1990 schreef:
Het zou mij niet verbazen dat het wegfilteren van TS haar berichten niet meer helpt. Mensen herkennen haar zelfs zonder foto's te hebben gezien op straat. Ik hoop voor haar dat hier een oplossing voor gaat komen zodat ze dit achter haar kan laten.


Nouuuuu buiten bokt toch niet.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

Shadow0

Berichten: 43453
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 19:30

Askja schreef:
Dan had dat forum zijn zaakjes niet goed voor elkaar.


Hoezo niet? Dat is het punt: een forum / een community bestaat uit de reacties van gebruikers. Schrap je die reacties, dan hou je geen community over. Dat wat een forum interessant maakt is het gesprek en de uitwisseling van reacties.

Citaat:
Jij doet het bijna voorkomen alsof je als gebruiker recht hebt op (blijvende toegang tot) bepaalde informatie. Zonder dat er 'gaten vallen'.


Niet als gebruiker, maar als community vind dat daar inderdaad wat voor te zeggen is. Bokt kan mij eraf gooien en dan heb ik als gebruiker die toegang niet meer. Ik als individu heb daar geen recht op.
Maar bij het aangaan van mijn account en iedere keer dat ik een reactie plaats geef ik die reactie aan Bokt en aan de medegebruikers. Daarmee is het niet meer alleen van mij, maar ook deel van het geheel dat Bokt is, gedeeld. En daarmee vind ik het tot iets geworden dat niet zomaar meer teruggetrokken kan worden.

En nogmaals: direct herleidbare persoonsgegevens wel, en andere dingen ook in overleg, maar niet zomaar alles. Je kunt bij een tennisclub ook niet met terugwerkende kracht je contributie terugvorderen als je geen zin meer hebt in tennis.

Citaat:
En anders maak je toch gewoon screenshots o.i.d. van topics die voor jou interessant genoeg zijn om te bewaren.


Nee, want dat is niet punt. Bokt als doorlopend geheel is niet alleen voor mij individueel van belang. Ik vind het groter dan dat.

oji

Berichten: 4213
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 19:31

_Dreamer schreef:
AVG is ook dat welk bedrijf dan ook al jou gegevens moet wissen/verwijderen als jij daarom vraagt. En ik begrijp uit sommige berichten dat Bokt dat niet doet? Jou geposte berichten vallen ook onder die gegevens.

Gegevens verwijderen enz heeft juist met AVG te maken.

Nou daar zijn dus uitzonderingen op zoals pers, forums etc. Zie ook de link die hier eerder geplaatst is. De KNHS hoeft ook niet alle uitslagen uit het verleden te wissen, kranten NOP NOS hoeven geen oude berichten/beelden te wissen, sterker, daar zit bewaar en archief-plicht op.

Wat voor forums wel moet is dat het anoniem moet kunnen zijn, en ja dat kan ook op Bokt.

Maar het zou goed zijn als mensen, zeker als ze zo enorm actief zijn op internet en andere media vormen, zich gewoon wat meer verdiepen in de mogelijke consequenties. Niet alleen op Bokt, maar ook in het leven om mij heen verbaas ik mij over hoe mensen hun gegevens en fotoos maar ten grabbel gooien zonder er bij na te denken. Je kunt altijd wijzen naar instanties/andere die de puinhoop moeten opruimen, maar het begint gewoon bij je eigen verantwoordelijkheid in mijn ogen. Uitgangspunt is gewoon dat alles wat jij op internet plaatst, dat dat in principe voor de eeuwigheid is. Je kunt dingen verwijderen, maar het zit altijd in backups, is altijd te achterhalen door hackers, het is altijd al gekoppeld in zoekmachines of aan andere bronnen. Altijd te achterhalen voor kwaadwillenden. Dat is gewoon een feit. Altijd nadenken over wat je plaatst en deelt onder je eigen naam. Altijd nadenken of iets kwaad kan als het herleidbaar is.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers