Spuit 11, over anonimiteit op bokt, of juist niet...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
upendo

Berichten: 22273
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 15:34

_Dreamer schreef:
upendo schreef:
Potdorie zeg. Wat een hetze lijkt het zo tegen Joolien.

Kom op, de bottom line is: ik wil al mijn berichten die mijn persoon zouden kunnen schaden verwijderd hebben.

Dát is de hoofdzaak. Volgens de AVG moet dat kunnen, of nee, je hebt er zelfs recht op!!!! En Bokt heeft daar schijt aan. Want in quotes staat informatie die eraf moet maar "wat dus niet kan".. Hoé dan?
Mag hopen dat die nieuwe ICT'er daar wel iets mee kan.


Totdat iemand hier echt een ding van gaat maken, dan hangt Bokt...

Exact! Sinds de invoering van de AVG is het beheer heel goed geworden in non-antwoorden.


Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 16:06

Anoniem schreef:
Ik ben wel benieuwd waarom er vanuit het beheer geen duidelijk antwoord komt waarom bokt dit nog steeds niet toestaat

Dat is om het financiele, zakelijke belang te beschermen.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 16:08

Hoe weet je dat dan?

MyChoice

Berichten: 2192
Geregistreerd: 08-11-17

Re: Spuit 11, over anonimiteit op bokt, of juist niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 16:37

En als je de naam van je man aanneemt? Je gaat toch trouwen dit jaar? Dan kunnen cliënten je niet vinden als ze op je nieuwe naam googlen.

Melya 06-07-06
Baldur 18-06-08 - † 15-06-2023
Madelief 13-03-2018

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Spuit 11, over anonimiteit op bokt, of juist niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 16:46

Ze is al getrouwd maar dat is besides the point. Ik ben het helemaal met haar eens.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

oji

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 17:21

Zou wel de helft aan server capaciteit schelen voor Bokt als al TS haar berichten verwijderd zouden worden :+

AVG lijkt me hierop totaal niet van toepassing. Het enige wat Bokt van jou publiceert is jouw Username. Dit is een zelf gekozen naam en deze heeft in principe niets met jouw echte naam te maken en is daarom geen verwijzing naar de fysieke persoon achter de username. De enige persoonsgegevens die Bokt van jou opslaat zijn je emailadres, en waarschijnlijk je IP-adres. Beide worden op geen enkele wijze door Bokt gepubliceerd, en worden opgeslagen met een bekend en valide doel. De gegevens zijn alleen beschikbaar voor de mensen die ze voor de uitvoering van hun taak nodig hebben. Dus Bokt voldoet daarmee gewoon aan de AVG/GDPR wetgeving.

Of jij zelf besluit om via je profiel verwijzingen naar jou als fysieke persoon te plaatsen, dat is niet Bokt zijn verantwoordelijkheid. Je kunt die verwijzingen naar jouw persoon ook ten alle tijden in je profiel zelf weer verwijderen. Eigen verantwoordelijkheid, geen kwestie van AVG/GDPR.
In quotes wordt alleen een username gepubliceerd, dus ook dat is geen kwestie van schending van de wet.

Dat je er zelf voor kiest om je username een verwijzing te laten zijn naar jouw echte naam, dat is jouw keuze. Maar niets dat ook zegt dat de gebruikte username ook daadwerkelijk jouw echte naam is. Ik kan wel een username kiezen als AnkyVanGrunsven. Dat maakt mij nog geen Anky van Grunsven.

Als je ervoor kiest om je eigen naam als username te kiezen, dan is het beleid volledig duidelijk over de mogelijkheden van het verwijderen van topics en berichten. Dat is geen rocket science. Als je ervoor kiest om die niet te lezen, is dat jouw eigen verantwoordelijkheid.

En ja, als je er op Bokt voor kiest om een Bekende Bokker te worden, je er voor kiest om je posts, je profiel etc vol te stoppen met verwijzingen naar jou als fysieke persoon, dan doe je dat echt zelf. TS had op exact dezelfde manier haar hart kunnen luchten en van de voordelen van Bokt gebruik kunnen maken, zonder dat zij als fysieke persoon bekend was geworden. Maar ZIJ heeft ervoor gekozen dat wel te doen. Als je er voor kiest om als persoon de publiciteit op de zoeken (bv een acteur of een presentator, een politicus, een topsporter) om veel op TV te komen, als je ervoor kiest om veel in de krant te komen en interviews te geven, maar je bedenkt later dat je verder in anonimiteit wilt leven, dan zijn de kranten en de NOS etc niet verplicht om al hun archieven door te spitten alles waar jij met naam en toenaam en foto gepubliceerd staat te wissen. Sterker nog, daar heerst een bewaarplicht en archieffunctie.

Dus ja, TS heeft er voor gekozen om bekend te worden op Bokt, ook als persoon. TS kan heel eenvoudig de verwijzingen naar wie zij is in haar profiel verwijderen. Maar TS kan niet meer voorkomen dat alles wat zij gepubliceerd heeft, dat iedereen op Bokt (tot vervelens toe) inmiddels wel weet dat dat berichten van haar zijn. Op Bokt is ze nou eenmaal ook als persoon bekend geworden door haar eigen toedoen. Maar ze kan wel zelf heel eenvoudig voorkomen haar berichten via zoekmachines terug te leiden zijn naar haar als fysieke persoon. Maar goed, dat moet ze zelf doen en zelf willen.

Maar persoonlijk vind ik dit hele topic wel weer exemplarisch voor de behoefte aan aandacht en alles delen met de hele wereld. Elk ander persoon had gewoon gedacht...goh, misschien moet ik voor ik ga solliciteren even mijn profiel schonen in plaats van er weer een hele topic en hetze voor te starten.

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 17:23

_Dreamer schreef:
upendo schreef:
Potdorie zeg. Wat een hetze lijkt het zo tegen Joolien.

Kom op, de bottom line is: ik wil al mijn berichten die mijn persoon zouden kunnen schaden verwijderd hebben.

Dát is de hoofdzaak. Volgens de AVG moet dat kunnen, of nee, je hebt er zelfs recht op!!!! En Bokt heeft daar schijt aan. Want in quotes staat informatie die eraf moet maar "wat dus niet kan".. Hoé dan?
Mag hopen dat die nieuwe ICT'er daar wel iets mee kan.


Totdat iemand hier echt een ding van gaat maken, dan hangt Bokt...



Is jullie hoogoplopende irritatie tegenover bokt gebaseerd op feiten?

Ik lees hier namelijk een andere uitleg van de regel:

https://blog.iusmentis.com/2018/04/03/g ... iscussies/

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 17:25

Ik weet niet of ik de laatste alinea zo sympathiek vind oji. Beetje niet nodig misschien.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

oji

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Spuit 11, over anonimiteit op bokt, of juist niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 17:28

Is posten op Bokt überhaupt nodig? In een forumdiscussie mag je je persoonlijke mening geven, ik zet erbij dat het mijn persoonlijke mening is. Is het voor jou nodig om andere op de vingers te tikken. Nee, ook niet maar doe je toch ook. Vind ik misschien ook niet zo sympathiek....

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 17:33

oji schreef:
Is posten op Bokt überhaupt nodig? In een forumdiscussie mag je je persoonlijke mening geven, ik zet erbij dat het mijn persoonlijke mening is. Is het voor jou nodig om andere op de vingers te tikken. Nee, ook niet maar doe je toch ook. Vind ik misschien ook niet zo sympathiek....


Ahhh maar ik geef geen persoonlijk oordeel over jou als ik je op iets aanspreek en jij doet dat wel over Jolien. Dus ik heb getemd want het is weinig constructief.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

oji

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 17:34

Ik vind het persoonlijk heel erg kwalijk dat TS, wetende dat zij een bekende bokker is, wetende dat zij herkenbaar is als fysieke persoon, hele privé zaken over andere mensen om haar heen heeft gepost (zoals diagnoses, al dan niet door een professional of psychologie van de koude grond. Situaties op de werkvloer etc) heeft geplaatst. Die mensen zijn door haar toedoen herleidbaar en hebben door haar toedoen op internet een negatief label geplakt gekregen. Dat vind ik kwalijk. Daar vind ik mag Bokt wel iets aan doen om actief de berichten te gaan verwijderen. Voor de rest denk ik, wie zijn billen brandt moet op de blaren zitten.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 17:36

Joolien schreef:
Het liefst zou ik alles weg hebben natuurlijk, iig wat op het niet-paardgerelateerde deel staat.

En ik wil niet teveel ingaan op waarom ik zoveel post hier, laten we het er op houden dat ik altijd erg zoekende ben geweest en gewoon heel graag een oplossing wilde. En dat bokt met het veilige gevoel gaf dat ik hier alles kon delen.
Dat het niet slim is, of wat jullie er van vinden dat lijkt me niet van toepassing in deze situatie ;)

En nogmaals, ik hoef nu niet op stel en sprong alles te verwijderen, ik wil hiermee info vergaren over wat ik kan doen.

Troi, een online 'leven' zoals nu is idd niet haalbaar. Of ik nog uberhaupt op bokt te vinden ben in de toekomst weet ik niet. Misschien enkel als meelezer oid.

Maria1990, dat is dus ook de hele reden dat ik dingen van internet af wil hebben. :j

Dat lijkt me nu juist wél van toepassing en uiterst actueel. Je doet het hier met dit topic namelijk ook/weer! Waarom pas je je postgedrag niet aan? Hoever moet bokt gaan in het beschermen? Ik bedoel nu wil je ook dít topic straks weghebben :? . Je zegt zelf: ja was dom, ja ik ben steeds gewaarschuwd maar zag er geen kwaad en ging eigenwijs door. Om vervolgens gewoon precies op dezelfde voet door te gaan :? .

Dus waarom heb je niet gewoon een pb naar een hoofdmod/bart/oid gestuurd? Waarom dit topic waarmee je gewoon wéér in de spotlight staat en waarin je wéér persoonlijke informatie deelt?

Overigens is juist dat wat mij als werkgever/collega nog het meest zorgen zou baren, het gebrek aan inzicht en grenzen en dat zelf (m.i. nog steeds) niet doorhebben. Ik zou me zorgen maken over hoe je daar in je werk mee omgaat en er geen vertrouwen in hebben. Dus ja ik snap dat je het allemaal liever weg hebt want het is gewoon verre van handig, maar ik snap echt niet dat je ondertussen toch stug doorgaat met diezelfde onhandigheid.

koeien op de weg...

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 17:38

Persoonlijk begin ik naarmate het verder vordert steeds meer een vieze smaak van dit topic te krijgen. Vind sommigen hier behoorlijk hypocriet.

Bokt vind ik een mooi forum, met breed uitwaaierende topics over alle denkbate onderwerpen. Maar hier wordt toch wel een van de zwakheden blootgelegd.
Ik hoop dat er een werkbare oplossing komt die Bokkers de mogelijkheid biedt om posts met privacygevoelige informatie weg te halen.
Ook al heb je deze informatie op dat moment bewust en weloverwogen geplaatst, als je iets te openhartig bent geweest em daar bij nader inzien spijt van hebt, hoeft dat je mijns inziens niet per se de rest van je (professionele) leven te achtervolgen.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

anjali
Berichten: 15044
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 17:38

Als je ergens niet aangenomen zou worden vanwege je verleden,of wat je in het verleden op internet gezet hebt,dan is dat ook niet de juiste plek voor jou.


Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 17:39

oji schreef:
Ik vind het persoonlijk heel erg kwalijk dat TS, wetende dat zij een bekende bokker is, wetende dat zij herkenbaar is als fysieke persoon, hele privé zaken over andere mensen om haar heen heeft gepost (zoals diagnoses, al dan niet door een professional of psychologie van de koude grond. Situaties op de werkvloer etc) heeft geplaatst. Die mensen zijn door haar toedoen herleidbaar en hebben door haar toedoen op internet een negatief label geplakt gekregen. Dat vind ik kwalijk. Daar vind ik mag Bokt wel iets aan doen om actief de berichten te gaan verwijderen. Voor de rest denk ik, wie zijn billen brandt moet op de blaren zitten.


Ik heb dat niet zo meegekregen maar dit topic is niet de plek voor jouw persoonlijke wrok. Neem het met bokt op als het je hoog zit.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 17:42

Aanvulling, t.a.v. sommigen hier: er bestaat ook nog zoiets als pb. Misschien kun je wat al te persoonlijke kritiek/adviezen richting ts beter op die manier aan haar richten.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Re: Spuit 11, over anonimiteit op bokt, of juist niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 17:42

Eens dus met MB

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 17:45

Had ts misschien ook beter gedaan dan dit topic te openen. Is wat werk minder later voor de mods, hadden ze wat minder te verwijderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 17:51

Of niet het juiste beroep voor jou...
Ik zou als ik de ts was daar eens over gaan nadenken.

Ik ben het wel met oji en anderen eens eigenlijk.

oji

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 17:51

Ik heb geen wrok hoor. Ik ken TS niet persoonlijk, en ook niet iedereen om haar heen. Ik hou me wel bezig met cybersecurity en ja ik vind dat TS daarin vaak over de schreef is gegaan naar andere mensen toe. En dat kom ik al tegen, terwijl ik in principe alleen interesse heb in de paard gerelateerde topics en uitsluitend iets anders lees/opmerk als het heel vaak omhoog komt op de voorpagina (zoals dit topic).

Dus dan ben ik best bang voor wat er allemaal te vinden is over de mensen om TS heen als je wel echt gaat zoeken in dat soort topics. Dat zou in mijn ogen getemd en geschoond moeten worden. Dit topic gaat over het wel/niet kunnen schonen van berichten met persoonlijke inhoud. Ik vind dat de anonimiteit van derden wel bewaakt zou moeten kunnen worden en dat Bokt daar wel scherp op zou moeten zijn. Zeker bij niet anonieme accounts. Dus nee het is geen wrok maar volgens mij gewoon on topic.

En TS heeft de discussie zelf aangezwengeld in een openbaar forum, dus dan geef ik mijn reactie ook openbaar. Ik doe sowieso principieel niet aan PB. Ik zit hier voor de openbare discussie, niet voor een persoonlijk gesprek met TS.

Babootje

Berichten: 26215
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 17:57

Askja schreef:
Ook al heb je deze informatie op dat moment bewust en weloverwogen geplaatst, als je iets te openhartig bent geweest em daar bij nader inzien spijt van hebt, hoeft dat je mijns inziens niet per se de rest van je (professionele) leven te achtervolgen.


Maar als e er spijt van hebt en er iets van hebt geleerd, waarom dan er hier in een topic aandacht voor vragen en niet zoals GDG aangeeft

GDG schreef:
Dus waarom heb je niet gewoon een pb naar een hoofdmod/bart/oid gestuurd? Waarom dit topic waarmee je gewoon wéér in de spotlight staat en waarin je wéér persoonlijke informatie deelt?


Dat is een stuk slimmer. Mij bekruipt dus ook het gevoel dat er niets geleerd is en gewoon het oude patroon wordt gevolgd met een nieuw onderwerp.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110638
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Spuit 11, over anonimiteit op bokt, of juist niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 18:00

Citaat:
hele privé zaken over andere mensen om haar heen heeft gepost (zoals diagnoses, al dan niet door een professional of psychologie van de koude grond. Situaties op de werkvloer etc) heeft geplaatst. Die mensen zijn door haar toedoen herleidbaar en hebben door haar toedoen op internet een negatief label geplakt gekregen


:o? Klopt dit wel? Ik heb veel topics van TS gezien, maar dit toch niet.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 18:01

oji schreef:
Ik heb geen wrok hoor. Ik ken TS niet persoonlijk, en ook niet iedereen om haar heen. Ik hou me wel bezig met cybersecurity en ja ik vind dat TS daarin vaak over de schreef is gegaan naar andere mensen toe. En dat kom ik al tegen, terwijl ik in principe alleen interesse heb in de paard gerelateerde topics en uitsluitend iets anders lees/opmerk als het heel vaak omhoog komt op de voorpagina (zoals dit topic).

Dus dan ben ik best bang voor wat er allemaal te vinden is over de mensen om TS heen als je wel echt gaat zoeken in dat soort topics. Dat zou in mijn ogen getemd en geschoond moeten worden. Dit topic gaat over het wel/niet kunnen schonen van berichten met persoonlijke inhoud. Ik vind dat de anonimiteit van derden wel bewaakt zou moeten kunnen worden en dat Bokt daar wel scherp op zou moeten zijn. Zeker bij niet anonieme accounts. Dus nee het is geen wrok maar volgens mij gewoon on topic.

En TS heeft de discussie zelf aangezwengeld in een openbaar forum, dus dan geef ik mijn reactie ook openbaar. Ik doe sowieso principieel niet aan PB. Ik zit hier voor de openbare discussie, niet voor een persoonlijk gesprek met TS.


Maak het dan ook niet persoonlijk. Denk ik dan.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 18:02

Cayennepeper: ik wel. Over haar vader voornamelijk.

Of dat kan is een interessante discussie maar als hulpverlener is het wel zo kwalijk natuurlijk dus ik begrijp dat je zo’n dingen weg wil.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110638
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 18:03

poes schreef:
Cayennepeper:


Zeg! Gaan we schelden? :D :+

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 bezoekers