Spuit 11, over anonimiteit op bokt, of juist niet...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 13:07

Iedereen maakt fouten. Toen had je behoefte eraan omdat met ons te delen terwijl je nu denkt had ik dat maar nooit gezegd of überhaupt gepost op bokt.

Butterfly
Berichten: 2857
Geregistreerd: 14-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 13:08

Daarbij denk ik ook dat de kennis en technologie die wij als gewone gebruikers hebben ook véél beter is dan 10 jaar terug.
Dingen die iemand 10 jaar terug, met de kennis van toen, heeft gepost zal hoogstwaarschijnlijk nu al anders gepost worden.

Ik begrijp je wel TS :) ik zou het ook prettig vinden als je jezelf op Bokt wat makkelijker zelf kunt anonimiseren, zonder dat er eerst een aantal anderen moeten kijken of dat wel kan en of de reden en de onderbouwing wel goed genoeg zijn.

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 13:13

AnnoNiemand schreef:
Ik begrijp je helemaal, kijk maar naar mijn gebruikersnaam. :+ Ik zat in een zelfde soort situatie. Ik heb mijn profiel laten anonimiseren en heb nu een 'anoniemer' account. Bij alles wat ik plaats, let ik erop dat ik niet herkenbaar ben. De namen van mijn paarden of mijzelf noem ik niet. Ik plaats geen foto's, video's en dergelijke. Ik kan nu weer leuk meepraten over onderwerpen die mij echt interesseren, maar ik en mijn paarden blijven prive.

Ik vind het eigenlijk bizar dat je voor je anonimiteit op een paarden forum zelfs de naam van je eigen paard niet durft te noemen.
Wat zouden jou paarden + activiteiten op jou tegen kunnen hebben dat je niet op die manier herkent wil worden? Of is het meer van als ze mijn paarden weten weten ze mij en dan zouden ze op oudere berichten dingen kunnen vinden?

Anoniem

Re: Spuit 11, over anonimiteit op bokt, of juist niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 13:14

Dit vind ik al jaren belachelijk.
Zit al een jaar of 14 op bokt en alles blijft lekker staan, puur geld belang is het.
Je zou alles gewoon weg moeten kunnen halen.

AnnoNiemand

Berichten: 872
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 13:25

laraxXxemma schreef:
AnnoNiemand schreef:
Ik begrijp je helemaal, kijk maar naar mijn gebruikersnaam. :+ Ik zat in een zelfde soort situatie. Ik heb mijn profiel laten anonimiseren en heb nu een 'anoniemer' account. Bij alles wat ik plaats, let ik erop dat ik niet herkenbaar ben. De namen van mijn paarden of mijzelf noem ik niet. Ik plaats geen foto's, video's en dergelijke. Ik kan nu weer leuk meepraten over onderwerpen die mij echt interesseren, maar ik en mijn paarden blijven prive.

Ik vind het eigenlijk bizar dat je voor je anonimiteit op een paarden forum zelfs de naam van je eigen paard niet durft te noemen.
Wat zouden jou paarden + activiteiten op jou tegen kunnen hebben dat je niet op die manier herkent wil worden? Of is het meer van als ze mijn paarden weten weten ze mij en dan zouden ze op oudere berichten dingen kunnen vinden?

In verband net mijn werk wil ik gewoon privé blijven. :) Meer ga ik daarover niet zeggen, juist omdat ik anoniem wil blijven. :+ Ik heb geen zin in dat mensen die mij kennen via het werk, dingen over mij op gaan zoeken op dit forum. Om diezelfde reden zet ik facebookdingen ook niet openbaar.

Het bevalt mij goed! Ik mis niet de behoefte om foto’s en dergelijke te delen. Dat doe ik wel met mijn familie, vrienden/ stalgenoten e.d. Dat hoeft niet openbaar op internet te staan. :)

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 13:34

Snap ik hoor! Was wel even nieuwsgierig waarvoor je zover die maatregelen trof, maar met je uitleg snap ik het opzich wel. Ik plaats hier denk ik gewoon niks dat (toekomstige) collega's niet zouden mogen weten :+

Anoniem

Re: Spuit 11, over anonimiteit op bokt, of juist niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 13:41

Bij mij kom je hier niet direct, maar wel via mn bijnaam van het weerjagen.

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Re: Spuit 11, over anonimiteit op bokt, of juist niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 13:49

Maar hoe weten je toekomstige cliënten die bijnaam? Ik zou me pas zorgen maken wanneer je vindbaar bent op je voor en achternaam, dat gaan mensen googlen. Foto's inderdaad eraf, en lijkt mij dat je dan een heel eind bent

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 14:03

luxx schreef:
Maar hoe weten je toekomstige cliënten die bijnaam? Ik zou me pas zorgen maken wanneer je vindbaar bent op je voor en achternaam, dat gaan mensen googlen. Foto's inderdaad eraf, en lijkt mij dat je dan een heel eind bent

Omdat ik met mn bakkes in de krant en in online artikelen heb gestaan met mn volledige naam en die bijnaam :P

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 14:08

Right... :D ja nee, snap het nu beter

Anoniem

Re: Spuit 11, over anonimiteit op bokt, of juist niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 14:10

Ik kan in de huiskamer topics waar ik vrij recent nog op heb gereageerd mijn berichten niet meer aanpassen..? In een aantal oude topics wel.. Iemand enig idee hoe dat komt? :)

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Spuit 11, over anonimiteit op bokt, of juist niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 14:11

Ze moeten een jaar oud zijn geloof ik.

Mirranda

Berichten: 1717
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 14:12

Joolien, Ik denk dat er echt niemand is die de ruim 41000 berichten van jou gaat doorlezen hoor ;)

Als iemand je eens googled, dan zal het bij een berichtje of 3 wel afgelopen zijn.
Ik zou er zelf niet benauwd voor zijn in ieder geval. Niet in het geval van Bokt.

Anders vind ik de gevallen die letterlijk alles of Insta of FB knallen. Inclusief dubieuze foto's. Daar kan naar mijn idee veel sneller een (misplaatst) beeld van je gevormd worden wat in je nadeel werkt.

Ik ben me er zelf altijd enorm van bewust geweest om niet alles te plaatsen, geen openlijke heftige discussies aan te gaan en geen mensen (of iemands handelen) op fora en FB te veroordelen.

Succes, mocht je er toch aan beginnen jezelf te wissen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 14:19

Wat ik toch één van de grootste punten van Bokt vind, is dat gequote berichten niet verwijderd worden als je het originele bericht verwijderd. net zoals dat daarin de gebruikersnaam niet aangepast wordt wanneer je deze wijzigd...

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 14:27

Majolen schreef:
Dit is inderdaad een nadeel van het internet, het blijft je achtervolgen, denk dus altijd na met wat je erop kwakt.
Bokt zelf zou alle gesloten topics van 5 jaar en ouder kunnen verwijderen, dat zou al een hoop schelen. En niet alleen voor jouw... Want je bent echt niet de enige.


Dit wordt inderdaad al jaren geopperd, maar Boktbeheer blijft stug nee :n zeggen.
Waarom is mij een raadsel, waarom gooien ze de HK-topics die gesloten zijn vanaf 1 jaar oud niet in het archief...?

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 14:27

@Miranda,ik denk dat jij gelijk hebt dat iemand echt geen duizenden oude berichten van iemand anders gaat doorspitten. Iemand die dat gaat doen is wel iemand die dan therapie nodig heeft!Iets anders is foto's op internet.Daarvoor heb ik wel eens mensen gewaarschuwd hier op bokt,maar dat werd door sommigen dan onnodig gevonden .Maar goed, ieder moet maar doen of laten wat hij\zij zelf goed vindt. En de mening van anderen daarover dan voor kennisgeving aannemen.Als je alleen maar dingen plaatst waar je zelf achterstaat,dan hoef je daar ook nooit spijt van te hebben.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 14:31

Stormchaser, je bent alleen te vinden als de zoeker je eigen naam weet, je woonplaats en je hobby's.
Wat betreft privé zaken daar ben je zelf bij, Zolang je geen ..... foto's en dito teksten gaat pennen valt het wel mee. Verder zou ik Feestboek wel deleten, mede omdat hier een dubbele agenda achter zit van degenen die dit opgezet hebben. Hoef alleen maar te wijzen op het betalen door Feestboek om pubers te kunnen volgen. Ondergetekende is alleen maar te vinden op het internet als je mijn nickname weet en dat uitspit op data, schrijfwijze en gedachtegangen.

Edit typo
Laatst bijgewerkt door Morganlefay op 01-02-19 14:35, in het totaal 2 keer bewerkt

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 14:33

eekhoornerik schreef:
Majolen schreef:
Dit is inderdaad een nadeel van het internet, het blijft je achtervolgen, denk dus altijd na met wat je erop kwakt.
Bokt zelf zou alle gesloten topics van 5 jaar en ouder kunnen verwijderen, dat zou al een hoop schelen. En niet alleen voor jouw... Want je bent echt niet de enige.


Dit wordt inderdaad al jaren geopperd, maar Boktbeheer blijft stug nee :n zeggen.
Waarom is mij een raadsel, waarom gooien ze de HK-topics die gesloten zijn vanaf 1 jaar oud niet in het archief...?


Dit blijft een discussiepunt. Ik denk (ik weet het niet, ik denk het) dat als je er werk van maakt, dat ze wel moeten met die nieuwe wetgeving.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 14:35

Heel voorstelbaar dat je je hier zorgen over maakt, Joolien.
Het probleem met een forum als dit: zeker als je al jarenlang hier post en meeleest, voelt het, zoals jij zelf ook aangeeft, als vertrouwd en tegelijkertijd, doordat je niet direct met naam, achternaam en foto zichtbaar bent , ook enigszins anoniem. Temeer omdat je de (meeste) andere Bokkers niet in real life kent. Maarja, ondertussen is het wel een openbaar forum, met een enorm openbaar archief aan berichten.

Uiteraard heb je in het bepalen wat je aan prive-informatie deelt op Bokt een eigen verantwoordelijkheid, maar het lijkt me eigenlijk heel zinnig als Bokt hier toch eens iets mee gaat doen. Ik denk dat veel mensen op het moment dat ze een post plaatsen met gevoelige prive-informatie, zich echt te weinig realiseren hoe kwetsbaar ze zich opstellen door hun ziel op internet bloot te leggen. Eerlijk gezegd verbaas ik me er soms ook over wat mensen open en bloot op Bokt plaatsen. Uiteraard heb je wel het schaduwaccount, maar dat moet ook weer eerst aangevraagd worden. Ik lees best veel dingen waarvan ik me afvraag waarom daar geen schaduwaccount voor aan is gevraagd. En eenmaal geplaatst, staat het in principe voor onbepaalde tijd online. Bij nader inzien spijt van het plaatsen? Jammer dan. Daar komt het wel zo'n beetje op neer.

Kortom, Bokt zou in mijn ogen gewoon op verzoek van een gebruiker bepaalde posts uit diens Bokt-geschiedenis moeten verwijderen. Of de gebruiker zelf op aanvraag de mogelijkheid bieden eigen posts te verwijderen.

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 14:39

Ik heb aardig wat psycholoog / therapeut vrienden en eigenlijk blijven ze allemaal verre van fora en facebook om deze reden. Zaken die je in je enthousiasme online gooit kunnen je later in je billen bijten en zeker tegen je gebruikt worden. Dat is als hulpverlener hartstikke lastig. Ik weet ook vrij zeker dat het voor aardig wat werkgevers in de hulpverlenersbranche reden is om iemand niet aan te nemen. In het vakje ‘hysterische aandachtvrager’ wordt je al snel gegooid (en nee dat is zeker niet persoonlijk ik ken je op bokt niet namelijk!).

Maar als je jezelf op bokt anonimiseert, wat ik in jouw geval zou doen, dan moet je je wel afvragen wat je met de rest van je online aanwezigheid doet.

Babbelaar20
Berichten: 1722
Geregistreerd: 29-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 14:42

[***] schreef:
AnnoNiemand schreef:
Ik begrijp je helemaal, kijk maar naar mijn gebruikersnaam. :+ Ik zat in een zelfde soort situatie. Ik heb mijn profiel laten anonimiseren en heb nu een 'anoniemer' account. Bij alles wat ik plaats, let ik erop dat ik niet herkenbaar ben. De namen van mijn paarden of mijzelf noem ik niet. Ik plaats geen foto's, video's en dergelijke. Ik kan nu weer leuk meepraten over onderwerpen die mij echt interesseren, maar ik en mijn paarden blijven prive.


Even hierop inhaken .. bevalt dit goed?
Ik heb hier namelijk ook al aan zitten denken, maar tegelijk lijkt het ook heel moeilijk om nooit iets te plaatsen over je paard(en). Ik plaats niet zoveel meer, maar als ik eens een probleem heb waar ik meningen over zoek .. of heb eens een leuke foto of dergelijke .. Zo helemaal anoniem en niks vrijgeven.. heeft het dan nog zin zeg maar? : :j


Ik doe dit nu al een paar jaar, ik stel dus nog wel vragen mbt mijn paarden of deel bepaalde dingen maar zonder namen, foto’s etc. Mocht het een keer om iets medisch gaan knip ik of het hoofd eraf (ja sorry echt :') ) of ik stuur via pb een foto naar geïnteresseerden. Bevalt me prima, heb er geen zin in dat andere aan mn omgeving of dieren direct zien wie ik ben.

Mirranda

Berichten: 1717
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 15:02

@ Anjali: Precies he, iemand die die moeite wel neemt heeft idd zelf therapie nodig. Maar zal zeker niet een toekomstig werkgever betreffen die gewoon even checkt op je naam wat hij kan verwachten ;)

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41657
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 16:46

Excuses, nog niet de hele discussie gelezen, voor nu vooral een aantal losse zaken.

Het vinden van een goede balans tussen zaken delen met anderen en jezelf beschermen tegen misbruik van die openheid is overal een uitdaging en al helemaal op een online platform. We zijn ons daar erg van bewust en in de afgelopen jaren zijn er ook steeds meer mogelijkheden gekomen voor de situaties waarin je er achterkomt dat die balans niet (meer) klopt voor jou.

Sinds een tijd kan je zelf berichten in de huiskamer forums zelf aanpassen als deze ouder zijn dan een jaar. Over het algemeen zijn dit de forums waar de meest persoonlijke details voorbij komen. Die functie was een experiment, het doel is om deze breder beschikbaar te maken, ook in andere forumonderdelen. Voor we dat kunnen doen moet die functie echter wat worden uitgebreid wat tijd kost.

Foto's zijn altijd uit je post te verwijderen door te TeMmen (rode uitroepteken) bij de post waar de foto in staat. Een mod kan ze dan verwijderen. Ook is er een functie om foto's uit de upload te halen, namelijk via:
https://www.bokt.nl/user/gallery
die functie is nog niet helemaal af, staat daarom nog niet in je profiel, maar al wel bruikbaar als je nu iets wil verwijderen.

@_Dreamer; berichten die gequote zijn worden inderdaad niet automatisch aangepast in de quote, dat is helaas een beperking van de software. We zijn wel aan het kijken naar oplossingen daarvoor. Als het gaat om iets heel specifieks (b.v. 'voornaam achternaam') wat verder niet op de site voorkomt dan kunnen we dit vrij makkelijk aanpassen. Natuurlijk ook mogelijk om individuele berichten aan te passen.
Bij naamswijzigingen is het tegenwoordig wel mogelijk om de gebruikersnaam ook in de quotes te veranderen.

Goed nieuws is dat we druk bezig zijn met een flinke upgrade van de techniek. Daarvoor is een full-time developer aangenomen:
[FZ] [Dienstmededeling] BoktBeheerBulletin januari 2019
Een van de focuspunten bij alle nieuwe ontwikkelingen is privacy. Zowel gericht op wat er in tig jaar Bokt geschiedenis is ontstaan als ook zorgen dat jullie die balans tussen open/gesloten beter kunnen houden in de toekomst.


Edit: Ik zag deze nog onbeantwoord:
Ashleydk schreef:
Maar je boktnaam veranderen werkt ook niet helemaal toch? Er blijft toch altijd staan ‘tot ‘datum’ bekend als...’

Bij het opgeven van een nieuwe naam kan je aangeven of je de oude naam zichtbaar wil houden. Als je je oude naam alsnog wil verbergen dan kan je mij een PB sturen, dan pas ik dat even voor je aan. Is zo gebeurd.

Later meer; opvang belt net met de vraag of ik ons zoontje op wil halen, hij is ziek :(:)

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 18:19

Askja schreef:
Heel voorstelbaar dat je je hier zorgen over maakt, Joolien.
Het probleem met een forum als dit: zeker als je al jarenlang hier post en meeleest, voelt het, zoals jij zelf ook aangeeft, als vertrouwd en tegelijkertijd, doordat je niet direct met naam, achternaam en foto zichtbaar bent , ook enigszins anoniem. Temeer omdat je de (meeste) andere Bokkers niet in real life kent. Maarja, ondertussen is het wel een openbaar forum, met een enorm openbaar archief aan berichten.

Uiteraard heb je in het bepalen wat je aan prive-informatie deelt op Bokt een eigen verantwoordelijkheid, maar het lijkt me eigenlijk heel zinnig als Bokt hier toch eens iets mee gaat doen. Ik denk dat veel mensen op het moment dat ze een post plaatsen met gevoelige prive-informatie, zich echt te weinig realiseren hoe kwetsbaar ze zich opstellen door hun ziel op internet bloot te leggen. Eerlijk gezegd verbaas ik me er soms ook over wat mensen open en bloot op Bokt plaatsen. Uiteraard heb je wel het schaduwaccount, maar dat moet ook weer eerst aangevraagd worden. Ik lees best veel dingen waarvan ik me afvraag waarom daar geen schaduwaccount voor aan is gevraagd. En eenmaal geplaatst, staat het in principe voor onbepaalde tijd online. Bij nader inzien spijt van het plaatsen? Jammer dan. Daar komt het wel zo'n beetje op neer.

Kortom, Bokt zou in mijn ogen gewoon op verzoek van een gebruiker bepaalde posts uit diens Bokt-geschiedenis moeten verwijderen. Of de gebruiker zelf op aanvraag de mogelijkheid bieden eigen posts te verwijderen.


Zover ik weet wordt er wel eens op verzoek een compleet topic gewist.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Spuit 11, over anonimiteit op bokt, of juist niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 19:02

Dat wissen van topics komt geregeld voor bij zakelijke geschillen, bij aankoopproblemen ,als dat tot een rechtszaak gaat leiden. Ik vind dat dan altijd jammer want dan weet je niet hoe het opgelost gaat worden.Omdat je zelf ook wel eens in een dergelijk probleem verzeild kunt raken.