Spuit 11, over anonimiteit op bokt, of juist niet...

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Anoniem

Spuit 11, over anonimiteit op bokt, of juist niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 16:04

Tja, daar zit ik dan. Me druk te maken over hoe ik dit ga oplossen. Ik besef me natuurlijk achteraf, dat alles wat je op internet plaatst, dat het openbaar is, en dat het nu misschien wel te laat is om me daar druk om te maken...

Want bokt is gewoon voor mij de afgelopen 10 jaar een veilige plek geweest. Een plek waar ik alles kwijt kon, waar ik alles kon bespreken. Waar ik steun kon vinden, op m'n bek kon gaan, ruzies kon hebben maar vooral heel veel plezier had. Ha, het lijkt net de echte wereld. Zij het niet, dat de echte wereld geen 'terugspoelkanaal' heeft. Je kunt niet terug kijken wat voor maffe dingen ik 5 jaar geleden zei, of wanneer ik iemand face to face vertelde over kwetsbare onderwerpen.

Maar hier op bokt staat alles, hier staat mijn hele leven. Iets waar ik trots op ben, waarvoor ik mij niet schaam om het er openbaar over te hebben. Maar nu, ga ik als het goed is over een paar jaar aan de slag als hulpverlener, en de angst bekruipt me dat wat ik hier heb gedeeld, wel eens in mijn nadeel zou kunnen werken. Mensen waarschuwde me wel eens, 'pas op met wat je hier zegt als je ooit hulpverlener wilde worden', maar toen was het een ver van mijn bed show. Vooral omdat ik eigenlijk nooit echt geloofde dat ik hulpverlener kon worden, dat ik ooit mijn diploma zou halen, dat ik een keer wél ergens in zou slagen. Dus ik heb er nooit bij stilgestaan.

Ja, tot nu. En dan merk ik hoe bedrieglijk bokt is, hoe het een schijnveiligheid biedt. En dat ik mezelf wel voor de kop kan slaan dat ik ooit zoveel heb gedeeld hier. En hoe verdrietig ik er van word als ik ook daar weer aan denk, want bokt heeft mij echt zoveel ook gebracht.
Maar het werkt nu wellicht in mijn nadeel, en dat is pijnlijk. Ik zit me al suf te denken hoe ik hier weer anoniem kan worden. Of in ieder geval minder herkenbaar.

Vandaar dit topic. Om te sparren over de mogelijkheden. Te sparren dat mensen hetzelfde ervaren. En je hoeft me echt geen lezing te gaan geven in de trant van 'joh ik zei het toch' of 'jeetje ik vind het dom en naïef', want ik realiseer me echt wel dat het niet slim is geweest. Maar als je mijn verhaal leest, hoop ik dat je de essentie snapt...

Oké even mijn ideeën hoe of wat.
Als eerste merk ik dat de foto's die je via de bokt-upload neerzet, niet verwijderd kunnen worden? Dat zou ik graag anders zien zodat ik zelf bepaal welke foto's blijven staan.
Daarnaast, misschien een gek hersenspinsel van mezelf, maar is het mogelijk om alle niet-paardgerelateerde topics af te schermen voor niet-leden en nieuwe mensen? En dat is echt niet alleen voor mezelf(dat zou wat zijn), maar ik ben er van overtuigd dat er meer mensen zijn hier die er niet bij stilstaan hoe open en bloot het staat.


belle_boef

Berichten: 10716
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Spuit 11, over anonimiteit op bokt, of juist niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 16:10

Gezien de topic waar ik jou veel tegenkom kan ik me dat wel voorstellen.
Je kan een heel aantal berichten zelf verwijderen. Nou heb jij echt heel veel berichten dus wellicht geen doen.

Aan de ene kant ben je ook maar een mens en zegt het meer over je patiënt/client als die je er op af zou rekenen. Nou heb je natuurlijk ook te maken met collega's en leidinggevende wat wellicht maakt dat je nu denkt, stond er maar niet zoveel. Mogelijk je account laten anonimiseren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 16:15

Ik herken dit zo erg. :o
Met name dit deel:
Citaat:
Vooral omdat ik eigenlijk nooit echt geloofde dat ik hulpverlener kon worden, dat ik ooit mijn diploma zou halen, dat ik een keer wél ergens in zou slagen. Dus ik heb er nooit bij stilgestaan.
Ik ben echt heel erg ziek geweest en kon op dat moment (voor langere periodes) alleen maar 'in het moment' denken.
Daarbij heb ik veel dingen over mijzelf en mijn leven op internet gezet waarvan ik niet besefte hoe privé ze waren en hoe dat tegen me gebruikt zou kunnen worden.
Omdat puur op het moment dat je zulke dingen schrijft, je bezig bent met overleven, in leven blijven, niet verdrinken in je eigen verdriet en ellende.

Nu ben ik de laatste jaren(?) veel meer terug getrokken geworden (online dan, in het 'echte leven' juist niet :+), post met name de positieve dingen in ons leven en absoluut geen écht prive-dingen meer.
Ik had altijd een sterke drang om mezelf te verantwoorden, uitleg te geven over financieën etc., dat is nu compleet weg.
Dit werkt enorm fijn, ik voel me hier echt een stuk beter bij en uiteraard komt dat grotendeels omdat ik nu niet meer in dezelfde situatie zit als al die jaren geleden.

Echter ben ik mij er van bewust dat ik hier zelf 100% verantwoordelijk voor ben.
Ondanks dat ik op het moment zelf niet helder na kon denken en me niet bewust was van de consequenties, heb ik wel zelf die dingen op internet gezet.
Ik zou het wel ontzettend fijn vinden als naast HK-topics, ook niet-HK-topics aanpasbaar waren na een jaar.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-01-19 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Shavis91

Berichten: 104
Geregistreerd: 16-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 16:16

Het grote probleem van het internet, SchijnAnonimiteit, alles wat je post blijft ten alle tijden rondzwerven. Het is wel zo dat je natuurlijk hier niet onder je eigen naam post, en eventueel ook je profiel zo kan aanpassen dat als mensen wel zo diep doordringen in alle gegevens dat ze nog niet weten dat jij het bent, werken met pseudonaam bijvoorbeeld. Maar als iemand zo diep gaat zoeken naar een hulpverlener moet je je misschien afvragen of die persoon natuurlijk niet extra hulp nodig heeft.
Je hebt inderdaad veel gepost (ik nog niet hier, maar ik ben er ook nog maar net) maar kan wel aan kennissen van mij (die in de IT werken) vragen of ze je tips kunnen geven hoe het anoniemer te maken.
Je mag me ten alle tijden een PB sturen als je vragen hebt, maar ik ga er vanuit dat er genoeg mensen hier rondzwerven die je ook kunnen helpen daarmee.

Britta31

Berichten: 13065
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 16:17

Kan je niet afgemeld worden zodat al je berichten gewist kunnen worden?En dat je later dan weer opnieuw lid wordt onder bv een andere naam.Of zeg ik nu iets doms.

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 16:17

Ik moet zeggen dat ik hier de laatste tijd ook veel over na denk. Als ik de keuze opnieuw zou maken om mij op een forum aan te melden zou ik dat toch anoniem willen doen, maar aangezien ik nu al zo veel berichten hier over mijzelf heb geplaatst, vind ik het voor hier te laat. En achteraf een beetje stom.
Niet dat het eigenlijk enigszins voor mij uit maakt aangezien al mijn contactgegevens overal en nergens online staan voor mijn bedrijf, maar toch.. :)

Wbt de foto’s zou ik idd ook graag de mogelijkheid hebben om ze later te verwijderen.

purny

Berichten: 27393
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 16:18

Je kunt er toch voor kiezen om je account op te heffen? En dan kan je weer een nieuw account aanmaken.

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 16:19

purny schreef:
Je kunt er toch voor kiezen om je account op te heffen? En dan kan je weer een nieuw account aanmaken.
Als dit echt zo is, zou ik dit wel willen. :o

purny

Berichten: 27393
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 16:20

Anoniem schreef:
purny schreef:
Je kunt er toch voor kiezen om je account op te heffen? En dan kan je weer een nieuw account aanmaken.
Als dit echt zo is, zou ik dit wel willen. :o

Dat is gebeurd, dan krijg je alleen als account anoniem te zien

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 16:21

Volgens mij blijven je berichten altijd staan en moet je een heel, heeeel goede reden hebben om ze weg te willen hebben. Ik heb namelijk ook een keer gedonder gehad met een aantal berichten en die konden toen niet verwijderd worden. Was gewoon in een HK topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 16:21

Dus ik mag in principe mijn account op anoniem laten zetten en onder een andere naam/account verder?

Berichten blijven sowieso staan inderdaad, maar zijn dan wel minder makkelijk terug te vinden.

belle_boef

Berichten: 10716
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 16:23

Anoniem schreef:
Dus ik mag in principe mijn account op anoniem laten zetten en onder een andere naam/account verder?

Berichten blijven sowieso staan inderdaad, maar zijn dan wel minder makkelijk terug te vinden.


Volgens mij heb je wel een goede rede nodig. Maar als je onder dezelfde naam verder gaat op een nieuw account is volgens mij niet de bedoeling.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 16:24

Joolien schreef:
Daarnaast, misschien een gek hersenspinsel van mezelf, maar is het mogelijk om alle niet-paardgerelateerde topics af te schermen voor niet-leden en nieuwe mensen? En dat is echt niet alleen voor mezelf(dat zou wat zijn), maar ik ben er van overtuigd dat er meer mensen zijn hier die er niet bij stilstaan hoe open en bloot het staat.

Dat lijkt me niet haalbaar. Ik gok namelijk maar zo dat een heel groot deel van het verkeer hier komt doordat bokt omhoog komt in de zoekresultaten, juist ook bij het zoeken naar niet-paardgerelateerde onderwerpen. Daar komt dus een aanzienlijk deel van de inkomsten uit lijkt me en ik kan me dan ook niet voorstellen dat ze dat op willen geven.

koeien op de weg...

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 16:25

Britta31 schreef:
Kan je niet afgemeld worden zodat al je berichten gewist kunnen worden?En dat je later dan weer opnieuw lid wordt onder bv een andere naam.Of zeg ik nu iets doms.

Dat afmelden kan wel maar al je berichten laten verwijderen is niet mogelijk gezien je dan gaten in een topic krijgt
Misschien dat ze wel de berichten onder een gasten naam zouden kunnen wijzigen.
Dus dat het geplaatst is door gast 00001 ofzo
Dan is het niet meer te gerleiden naar de plaatser

Zjie's the One dressuur = Z2 + 2, springen = M +2 , SGW B +0
Fokker van het Bronzen Hengst veulen 2016 ! [o]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 16:25

Poeh, wat ben ik blij dat jullie allemaal begripvol reageren. :o Dank daarvoor :)

belle_boef, hoe groot de kans is dat iemand echt gaat spitten weet ik natuurlijk niet. Maar ik zat ook meer in de hoek te denken van werkgevers...Ik ga binnenkort stage lopen en wil het dan ook eens bespreken met de mensen daar, wat hun idee ervan is.

Citaat:
Ik ben echt heel erg ziek geweest en kon op dat moment (voor langere periodes) alleen maar 'in het moment' denken.
Daarbij heb ik veel dingen over mijzelf en mijn leven op internet gezet waarvan ik niet besefte hoe privé ze waren en hoe dat tegen me gebruikt zou kunnen worden.
Omdat puur op het moment dat je zulke dingen schrijft, je bezig bent met overleven, in leven blijven, niet verdrinken in je eigen verdriet en ellende.

Mooi gezegd :) Zo zie ik dat ook. Ik leefde zo in het moment.

@Shavis, haha ja misschien is dat ook niet helemaal gezond nee :+ Maar goed, dat is weer een andere kwestie.
Ik houd het aanbod graag in mijn achterhoofd. :)

Over het helemaal afmelden. Ik weet dat het bij hoge uitzondering wel wordt gedaan, maar goed ik ga er nog niet vanuit dat ik het zo hoog laat oplopen. Dat is voor latere zorg.
Uiteraard zal ik mijn naam aanpassen en zoveel mogelijk anonimiseren waar kan. Maar dan zal ik echt foto's moeten kunnen verwijderen.

GDG, daar heb je een punt, had ik nog niet bij stil gestaan.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Spuit 11, over anonimiteit op bokt, of juist niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 16:27

Foto's kun je helaas nog steeds niet zelf verwijderen maar je kunt ze wel laten verwijderen, gewoon even een verzoek sturen naar een mod.

koeien op de weg...

purny

Berichten: 27393
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 16:27

belle_boef schreef:
Anoniem schreef:
Dus ik mag in principe mijn account op anoniem laten zetten en onder een andere naam/account verder?

Berichten blijven sowieso staan inderdaad, maar zijn dan wel minder makkelijk terug te vinden.


Volgens mij heb je wel een goede rede nodig. Maar als je onder dezelfde naam verder gaat op een nieuw account is volgens mij niet de bedoeling.


Dus dan moet je toestemming vragen aan het mod team, deze gaat dan bekijken of jouw reden volgens hun ernstig genoeg is(een soort van discretionaire bevoegdheid om het zo maar eens te noemen) en dan mag je dus hopen dat je account verwijderd word?

Dan kun je beter een manier nemen dat wanneer je bijvoorbeeld 60 dagen niet inlogt je account automatisch word verwijderd.

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 16:28

Als ik jou was, Joolien, zou ik bepaalde berichten ook absoluut weg willen hebben. :j
Je wordt straks psycholoog (als ik het goed gezien heb :o) en naar mijn mening is dat een enorme stap vooruit in jouw leven.
Ik zou dat zelf ook echt als een zeer goede reden zien om bepaalde berichten te verwijderen.

belle_boef

Berichten: 10716
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 16:29

@ Purny, mag hopen dat mopjes daar zorgvuldig mee om gaan. Mensen vragen het nul niet voor niets aan.
Hopelijk meld zich een mod die het eea. kan uitleggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 16:29

Ik zou dit ook zo graag willen. Anoniem(er) worden. Ik heb in het verleden dingen gedeeld die ik niet gekoppeld wil hebben aan mijn naam.
Helaas is hier nog steeds (!) geen oplossing voor. Dus ik lees maar weer mee en hoop dat we nu eens verder komen met een nieuw beleid wbt privacy op bokt.

Ik begrijp je helemaal ts, we hebben in een aantal zelfde topics gezeten en ik begrijp volkomen dat je bepaalde dingen weg wil hebben van internet. Dat wil ik ook graag en vast nog veel meer bokkers! :)


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 16:31

GDG schreef:
Foto's kun je helaas nog steeds niet zelf verwijderen maar je kunt ze wel laten verwijderen, gewoon even een verzoek sturen naar een mod.

Ja, dat zijn dus best wel heel veel foto's ,maar wellicht kan alles in 1 keer. Ik ga het eens vragen :P

Ja dat is zo T. Ik wil idd psycholoog worden, en dan is het gewoon niet bevorderlijk om je eigen strijd en psychisch verleden zichtbaar te hebben... Of dat overigens echt zo is vind ik nog weer een interessant aspect op zich, maar dat onderzoek ik liever niet via bokt :')

BigOne
Berichten: 38038
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 16:31

Maar Joolien, maak je je niet voor niets druk?? Een hulpverlener met veel levenservaring, negatief en/of positief zou ik persoonlijk veel liever hebben dan een net afgestudeerde huppel van net 20 die nog groen achter de oren is wat betreft het leven.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 31-01-19 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 16:32

Je kan er toch voor kiezen om je profiel leeg te maken? Daarnaast mag je eenmalig je gebruikersnaam wijzigen.

Maak je er iets heel anoniems van, zoiets als "Bokker2019".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 16:34

bigone schreef:
Maar Joolien, maak je je niet voor niets druk?? Een hulpverlener met veel levenservaring, negatief en/of positief zou ik persoonlijk veel liever hebben dan een net afgestudeerde huppel van net 20 die nog groen achter de oren is wat betreft het leven.

Nou ja dat is natuurlijk de vraag, de een zal het prettig vinden, de ander niet. Sowieso vraag ik me af hoe snel iemand hier terecht komt als ze me gaan googlen, en gaan toekomstige cliënten dat uberhaupt wel doen. Maar toch vind ik het iets om me druk om te maken.

Mandarijn12

Berichten: 1478
Geregistreerd: 23-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 16:35

Ik heb ooit hetzelfde probleem gehad. Werd door een medewerker belachelijk gemaakt vanwege iets wat ik hier - notabene in de Huiskamer - postte. Gelukkig vond mijn baas het vooral belachelijk dat ze m'n berichten na zocht, gelukkig...

Ze hebben dat account anoniem gemaakt, de namen eruit gehaald. En toen ben ik met een nieuw account verder gegaan. Goed opgelet hoe of wat uiteraard. Jaar of 6-7 geleden denk ik.

Sinds 25 mei 2018 is er de AVG, online privacywetgeving. Volgens mij zijn er nu veel meer mogelijkheden. Sterker nog: ze moeten al jouw persoonsgegevens kunnen verwijderen als jij dat verzoekt.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers