[VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 22:00

Als we goede stroom op de draad krijgen en dit gedrag stelt zich nog, dan heb ik geen andere keuze.

Andere omheining is geen optie. Als men morgen op de voetbal beslist dat ze het stuk van de paarden terug willen inrichten als kindervoetbalplein, moeten de mannen eraf. Ik kan aan de buiten omheining ook geen poort maken om mijn hooibollen binnen te rollen, er hangen teveel ettertjes rond met momenten. Er is al verschillende keren ingebroken in de kantine van de club. Er moet dus draad op die ik af kan haken als er hooi geleverd wordt. Investeren in een poort, is geen optie, omdat ik de wei dus alle momenten kan verliezen.

Daarnaast heb ik ook rekening te houden met mijn andere jongens. Als hij de buitendraad zou slopen, kunnen ze het voetbalveld vernielen en ze zitten zo op straat. Daarnaast heeft dankzij Quick, Macho nu verschillende uren op kort en gestresst gras gestaan en dat terwijl Macho voor het minste hoefbevangen is. Die kan ik dus preventief terug op de podocomp zetten en dan maar hopen dat ik een aanval voor ben.

En ook voor mij is het niet goed. Zit in een nachtenreeks nu. Dankzij meneer zijn kuren heb ik nu amper geslapen en heb ik migraine. Aanval is onder controle voorlopig, maar moet wel deze nacht nog werken en zien dat ik helder blijf.

Ik zie het echt niet zitten om een paard te houden die zich niets aan trekt van stroomdraad en zichzelf en mijn andere paarden in gevaar brengt.

Maflinger_S
Berichten: 12159
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 22:03

Bummer. Ik snap je helemaal. Zou wel erg zonde zijn als Quick zichzelf bij jou onmogelijk maakt.

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 22:58

Begrijpelijk wel hoor, maar het zou echt balen zijn in elk geval... Hopelijk is het maar een 'periode'.
En ik duim dat Macho geen aanval krijgt! :(:)
Beterschap met je migraine ook. :(

Anoniem

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 02:09

Voorlopig zijn er nog aanpassingen mogelijk, dus verkopen is nu nog niet aan de orde. Ik hoop nog een oplossing te vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 19:32

Vandaag aardingspalen gaan halen, maar helaas geen tijd om ze te zetten (ik geraakte niet na 4 uur slapen uit mijn bed). Wel even de tijd genomen om de draad te testen op de postzegel. Daar heb ik overal 10 à 11 volt. Aan de ene kant van het bospad, was de stroom ok, aan de andere kant had ik niets stroom. :?
Tja, dan maar 1 voor 1 alle draden afgegaan en toen bleek dat 1 verbindingsdraad niet door gaf. Die er tussenuit gehaald, bleek al het ijzer stuk. Dus dat stuk vervangen. Nu staat er op de buitenste draad zeker terug stroom, wel maar 7,5 volt. Zowel Quick als Macho hebben er al tegen gezeten. De binnen omheining heb ik nog niet kunnen testen en dat is net het stuk waar Quick door gaat (ik durfde niet door de draad kruipen met de stroom op en mijn vriend was op wandel met de hond). Hoop dat er stroom op staat, testen zal voor morgen zijn.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 12:24

Vanmorgen de rest van de draad getest en achter staat overal meer als 7 volt op de draad. Toch was er weer een stuk draad afgehaakt en kwam Quick op de draad hangen toen ik met de voerbakken bezig was. Wordt dus even afwachten of er voldoende stroom op staat om hem op zijn plek te houden. De grond is helaas te hard bevroren om de extra aardingspennen te plaatsen.

Anoniem

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 14:13

Nieuw trainingsprobleem: Quick vindt blijven staan en wijken voor druk met de voorhand niet leuk. In beide gevallen moet hij afstand van me nemen en dat doet ie niet. Wijken met zijn achterhand is kinderspel, ik hef een arm op en hop, de kont draait van me weg. Heb toch maar even een oproepje geplaatst om hulp te vinden.

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 20:28

Klinkt alsof meneer enorm aan het puberen en uitproberen is. := De etterbak. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 11:41

Retjethorse schreef:
Klinkt alsof meneer enorm aan het puberen en uitproberen is. := De etterbak. :')


Yep, en een deel van dat uitproberen ontstaat door een externe factor waar ik geen vat op heb tot mijn grote frustratie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 22:55

14 februari heb ik in de voormiddag een grondwerkles met Quick. Kijk ernaar uit.

Maflinger_S
Berichten: 12159
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 23:02

Gaaf! Ik ben benieuwd hoe dat voor jullie gaat zijn.

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 23:21

Super! :D Ben benieuwd hoe het zal gaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 22:13

Ik hoop dat ik wakker genoeg ga zijn voor mijn eerste les met Quick. Er zijn veel zieken op het werk en ik spring in. Ben nu met een reeks van 9 dagen bezig en begin vandaag aan 7 nachten. Er moet in ieder geval gewerkt worden met mijn puber, of ik nu uitgerust ben of niet, want meneer loopt er echt meer en meer de kantjes van af.

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 13:56

Laat je iets weten hoe de grondwerkles ging? :)

Hoe gaat het voor de rest met het uitbreken?

Manadeluca

Berichten: 1123
Geregistreerd: 15-07-05

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 14:05

Ik ben ook wel benieuwd naar het verloop van je les, hopelijk zie je nieuwe mogelijkheden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 14:19

Retjethorse schreef:
Laat je iets weten hoe de grondwerkles ging? :)

Hoe gaat het voor de rest met het uitbreken?


Sinds de stroom terug op de draad staat, blijft hij netjes staan. Hij lijkt wel te beseffen dat er geen stroom op de draad staat als ik in de wei ben.

Hoe de eerste les ging? Ik heb veel stof tot nadenken gekregen. Het eerste wat op viel, is dat Quick zich niet lang kan concentreren. Hij gaat vrij snel op zoek naar afleiding, op zijn leadrope knabbelen is daar een voorbeeld van. Ik zal dus veel moeten afwisselen en mijn oefeningen kort moeten houden wil ik Quick zijn aandacht behouden.

Daarnaast viel het ook op dat Quick het echt als een straf ziet als hij niet kort bij mij mag zijn. Ik zag zijn blik niet, omdat hij achter mij liep, maar zij zag hem wel en ze zei dat Quick echt gekwetst leek toen hij uit mijn persoonlijke ruimte moest blijven. Ik moet dat nu met kleine stapjes aanleren. 3 á 4 passen uit mijn ruimte blijven, moet al beloond worden, meer mag ik niet van hem verwachten.

Hij heeft ook door dat ik nerveus word als hij continu aan mij zit te prullen en dat hij het ook bewust uit lokt, waarom, geen idee. Ik zit volgens mijn therapeut tegen een burn-out, mogelijks is dat de trigger.

Ze zei ook wel dat er geen greintje kwaad in Quick zit en dat hij zich niet gedraagd als een typische 4-jarige, al is hij nog erg puppie in zijn gedrag. Ik heb haar ook verteld dat iemand me ooit zei dat Quick heel beschermend is naar mij toe, zij zegt dat dit best wel eens zou kunnen en dat hij daarom zo aan mij kleeft.

Haar eindconclusie: dit paard gaat jou veel leren.

Wordt vervolgd volgende week.

Maflinger_S
Berichten: 12159
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 14:33

Mooie update. Hier word ik blij van, voor jou!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 22:25

Dierenarts heeft afgezegd voor morgen. Quick zijn wolfstanden blijven voorlopig dus zitten. Wil dus zeggen dat we oefenen met het bit nog moeten uitstellen.

Heb vandaag ook even overlopen op welke manier we met Quick gaan werken. Mijn gevoel zegt me dat Parelli niets voor Quick is, de instructrice gaf me gelijk en zei ook dat Quick te gevoelig is voor Parelli.

Maflinger_S
Berichten: 12159
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 22:49

Als je nou eens niets overloopt en je gevoel/intuïtie volgt? Ik denk dat je dat kunt leren van Quick.

senna21

Berichten: 11844
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 00:05

Citaat:
Sinds de stroom terug op de draad staat, blijft hij netjes staan. Hij lijkt wel te beseffen dat er geen stroom op de draad staat als ik in de wei ben.


Een paard heeft een beter gehoor dan mensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 10:50

senna21 schreef:
Citaat:
Sinds de stroom terug op de draad staat, blijft hij netjes staan. Hij lijkt wel te beseffen dat er geen stroom op de draad staat als ik in de wei ben.


Een paard heeft een beter gehoor dan mensen.



Zou wel veel verklaren natuurlijk.

Heb gisteren de DA nog een sms gestuurd dat ik het jammer vond dat onze afspraak vandaag niet door ging, omdat ik nu niet verder kan oefenen met het bit. Afspraak was afgezegd, want de electrische vijl is stuk en de tanden van Macho moeten gedaan worden. Had nog antwoord gekregen dat ze voor Quick wel wil komen, maar dat ze dacht dat ik geen 2 visites wil betalen. Nu ja, liever dat, als niet verder kunnen met Quick. Zeker nu ik weet dat ik veel moet afwisselen en alles maar kort mag oefenen.

We hebben vanmorgen alvast het volgen al geoefend. Moest hem belonen als hij 3 of 4 stappen uit mijn persoonlijke ruimte bleef. Weet niet of hij braaf was omdat ik continu achterom keek, of dat hij gewoon een luie dag heeft, maar die enkele stappen lukten vanmorgen al wel. Hoop echt dat ik tegen de volgende les kan laten zien dat we vooruitgang boeken.

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 20:18

Fijn dat hij van de draad afblijft nu!
Mooie update ook, ben benieuwd naar jullie vorderingen! :) Dat komt vast wel goed! :D

Wel jammer van de tandjes, hier kan ik ook niet meer oefenen op het bit, want Aliaa is volop tanden aan het wisselen. :') We zijn al 3 tanden kwijt, en nummer 4 zit ook goed los. _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 15:15

Oef, het wolfstandje van Quick is eruit. In principe zou ik binnen 5 het bit mogen indoen, maar ze heeft nogal moeten wroeten om de tand eruit te krijgen,dus blijf ik liever wat langer uit zijn mond.

Ben gisteren ook nog bij een vriendin van mijn instructrice geweest. Ze hadden Quick en mij al onder mekaar besproken. Een deel van zijn gedrag noemen zij typisch hengsten gedrag, ook al is hij op zijn 2 gecastreerd. Ik zal dus moeten leren leven met zijn geprul aan alles. Al hoop ik toch dat het betert als hij ouder word. Ik zal ook strenger moeten worden naar mijn verzorgster toe en dat zal me moeilijker af gaan. Tis zo'n lieve die het heel goed bedoeld en ik wil geen boeman zijn. Ga met mijn instructrice overleggen of het geen optie is om haar een paar lessen te laten volgen met Macho.

Ik ben vanmorgen opgestaan met hoofdpijn en was totaal niet in de mood om met Quick aan de slag te gaan. Heb mezelf uiteindelijk gedwongen om toch zijn halster te nemen. Quick lijkt het best wel leuk te vinden. Hij blijft al makkelijk 7 á 9 stappen op gepaste afstand (mss zelfs meer, maar wil het langzaam opbouwen), daar waar ik eergisteren nog blij moest zijn met een 3-tal stappen. Ik zag hem ook even zijn lippen lekken, geeuwen en kauwen terwijl we aan het oefenen waren.

Ook het wijken voor druk nemen we mee. Dit gaat een beetje minder soepel als de voorgaande dagen, maar hij heeft vandaag wel voor het eerst zijn voorhand verplaatst onder lichte druk. Ik ben reuze blij met deze kleine stap vooruit. Het motiveert wel om aan de slag te gaan als ik zie dat Quick het ook leuk vindt.

Maflinger_S
Berichten: 12159
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] k wil een goed opgeleide Peruaanse Paso, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 18:20

Lekker samen op jullie eigen tempo prutsen. Heerlijk toch. Vooral met dit weer is het genieten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 12:00

Morgen opnieuw les, ben benieuwd naar de feedback. We hebben in ieder geval al heel de week goed geoefend. Weet alleen niet of de afstand die Quick van mij moet houden groot genoeg is. Quick respecteerd in ieder geval wel de afstand die ik van hem vraag. Stoppen doet hij helaas pas als hij naast me staat, maar blijven staan gaat al een beetje beter. Hij begint ook sneller te reageren als hij op zijn voorhand weggestuurd wordt. Nu maar hopen op positieve commentaar morgen.