Exterieurbeoordeling deel 4 DE ACHTERHAND

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Exterieurbeoordeling deel 4 DE ACHTERHAND

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-02 10:47

Kruis, staart, geslachtsorganen.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.


germie

Berichten: 25921
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 11:45

geslachtsorganen worden niet beoordeeld.
Staartinplant was vroeger een onderdeel, nu niet meer bij eht kwpn. Helling van het kruis wel, mooi hellend is gewenst. Te hellend niet, omdat dan de kruislengte ook weer te kort wordt en hierdoor minder kracht in achterhand zou kunnen zitten.
De achterbenen moet je nog wel meerekenen bij de achterhand. Sabelbenig of steil is ongewenst. Net als frans, koehakkig of wat dan ook.
Voor de hoefvorm worden alleen de voorbenen b ekeken bij het kwpn. Evenals de kootstand die alleen bij de voorbenen bekeken wordt.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 22:44

Kruis ja een van de onderdelen die niet beoordeeld wordt in samenhang met het gebruik. De norm is een mooi afhangend kruis, de realiteit is dat er veel zeer goed bewegende paarden zijn met een wat platte crouppe. Wat is wijsheid en wie heeft daar zelf ervaring mee??

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-02 22:56

Daar heb je gelijk aan Sarabande als het kruis voldoende lengte heeft en een goede broek dan zit het met die beweging wel goed. Aan de andere kant kruis en bekken dienen natuurlijk wel ter ondersteuning van de romp dus toch wel een belangrijk onderdeel.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 15:24

Vaak zijn het de tuigers, met een plat kruis, die enorm kunnen "zitten". Afhangend vind ik persoonlijk mooier om te zien, maar een plat kruis is vaak krachtiger

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 00:56

Wat bedoel je met geslachtorganen, of het een merrie of een hengst is en wat ze daarin verschillen buiten de geslachtsorganen. Dus dat een hengst b.v. zwaarder is of zo???

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-02 09:48

Tja die geslachtsorganen zitten er natuurlijk wel aan en horen dus bij de achterhand Haha! En idd hengsten zijn nu eenmaal zwaarder gebouwd dan merries, als het goed is tenminste.En zonder deze organen heb je ook geen compleet paard Knipoog En wat zeg je van een klophengst en een kween? Zal je toch maar overkomen dat je een paard met een afwijkend geslachtsdeel koopt Verward Koop je mooi een kat in de zak. Dus geslachtsdelen spreken wel degelijk mee.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 10:50

Even een vraagje, wat is een kween? Verward

Verder heb ik me laten vertellen dat bij sommige hengsten de teelballen zulke afmetingen kunnen krijgen dat ze er last van krijgen bij het lopen. Vooral bij volbloeden die nog op de baan lopen wordt er daarom wel eens één teelbal weggehaald om meer ruimte te creeeren en de hengst te bewaren voor de fok. Ook kunnen ze zichzelf bezeren met liggen en opstaan, dus de geslachtsorganen en de maat ervan spelen zeer zeker een rol bij het kiezen en keuren van een gebruikspaard.

Je suis Charlie.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-02 11:05

Een onzijdig wezen. Vaak zie je dat bij tweelingen en dan vaak bij koeien. Zelf heb ik te weinig verstand van dit euvel bij paarden
maar weet wel dat deze dieren onvruchtbaar zijn. In de koeienwereld is het zo dat de kweenkalveren vaak hardere speentjes hebben, Er zijn hier meerdere dierenartsen op bokt en die kunnen het beter uitleggen.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Chica

Berichten: 12272
Geregistreerd: 04-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 11:07

Cassidy schreef:
Even een vraagje, wat is een kween? Verward


Van Dale omschrijft het zo; kween (de ~ (v.))

1 onvruchtbaar dier dat geslachtskenmerken van beide geslachten bezit.

Maar goed dat je het vroeg, want ik had ook echt geen idee.

In 1912: Dingen werden gebruikt. Mensen waren geliefd.
In 2012: Mensen worden gebruikt. Dingen zijn geliefd.
Some days you're the dog Some most days you're the hydrant


Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit
Dag lieve Niamh..HVJ

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 11:10

Hee wat goed van jouw, ik had even niet aan de van Dale gedacht (niet dat ik er eentje heb) en bedankt voor het antwoord Greetje!

Je suis Charlie.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 11:13

greetje schreef:
Een onzijdig wezen. Vaak zie je dat bij tweelingen en dan vaak bij koeien. Zelf heb ik te weinig verstand van dit euvel bij paarden
maar weet wel dat deze dieren onvruchtbaar zijn. In de koeienwereld is het zo dat de kweenkalveren vaak hardere speentjes hebben, Er zijn hier meerdere dierenartsen op bokt en die kunnen het beter uitleggen.

Bij de schapen en geiten heb ik het wel regelmatig gezien, bij paarden heb ik er eigenlijk nog nooit van gehoord...

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-02 11:47

Nog even iets over de lengte van het kruis. Vaak hoor je dat mensen de lengte bepalen tot de staart.Maar de kruislengte wordt toch gemeten vanaf de voorkant van de heup tot de achterkant van de zitbeenknobbel, volgens mij noemen sommige mensen dit ook heiligbeen. Dit gedeelte ligt dus onder de staart. Een paard met een hoge staartinplant hoeft dus bij voorbaat geen kort kruis te hebben Maar dit hoor je wel vaak

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 13:41

Ja maar Greet als een paard met een hoge staartinplant een lang kruis heeft dan is hij plat, dus als een tuiger als ik begrijp wat je bedoelt?

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 13:46

Dan heeft het betreffende paard een 'recht' kruis, dat hoeft inderdaad nog niet te zeggen dat het een kort kruis zou zijn.

Om doodbloeden van dit topic te voorkomen een stelling:
Paarden met een lang kruis zijn flegmatieker.

Graag geen rijtjes met wat het KWPN oid het liefste ziet, feiten en ervaringen zijn veel interessanter.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 14:03

Kan iemand even iets laten zien wat nu bedoelt wordt met een lang kruis met een hoge staartinplant, een paar tekeningetjes ter verduidelijking of zo???

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 14:59

Vrij eenvoudig by de Welsh (A&B), het kruis moet lang zijn, de staartimplant in principe hoog. We kennen allemaal die ponies wel met overdreven kort kruis.

Zelf heb ik minstens twee ponies met een enorm korte staartwortel gekend. In beide gevallen waren het zware inteeltgevallen en hadden ze ook een erg klein hoofdje. De staartwortel was in ieder geval half zo lang als bij een gewone Welsh A. Daar wordt overigens niet op gekeurd. Het is wat moeilijker met de groei van de staartharen en de staart wordt wat sneller vuil, zeker bij een merrie.

Overigens kende ik ook een hengst met een erg klein geslachtsdeel. de hengst kon eigen niet echt goed uit de hand dekken en had vaak een heuveltje nodig of anders moest de merrie in een kuil staan. Ook niet handig.

Ik geloof dat we de bespiering op het dijbeen nog wel bij de achterbenen afwerken, anders komt hier nog een verhaaltje bij Knipoog

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 10:40

Afbeelding
Ik voind het moeilijk te zeggen bij Lodewijk Ik denk eigenlijk dat hij wel een mooi kruis heeft.
De staart inplant zou net een tikkie lager mogen zijn voor mij wbt het mooie maar met het rijden merk ik hier niet veel van.
wbt zijn broek ben ik heel tevreden over een mooi bespiert kontje Lachen
Was 1 van de redenen dat hij gekocht werd

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 10:46

Afbeelding

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 22:50

Niet helemaal optimaal te beoordelen zo, maar als je de foto in gedachten wat kantelt lijkt het of dit paard het voorbeeld is voor dat kruis met een wat hoge staartinplant terwijl het toch mooi doorloopt.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

germie

Berichten: 25921
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 08:55


Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12, Ptl4ever en 158 bezoekers