Ponypraat!

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Eline04
Berichten: 173
Geregistreerd: 23-09-18

Ponypraat!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-19 01:19

Dit is een topic voor pony/paardenpraat, deel je verhalen over hoe vaak per week jullie rijden, wat en wanneer jullie voeren, stel je (verzorg)paardjes voor en hou het gezellig! Hopen op een leuk topic! *\o/*

Ik zou eerst mezelf even voorstellen;
Ik ben Eline, ik ben 12 jaar, Ik zit in gymnasium 1, En ik verzorg een onwijs leuke haflinger merrie van 14 jaartjes jong!

Naam: Flower
Leeftijd: 14
Stokmaat: (ik denk rond de 1.45 ofzo)
Ras: Lekkere dikke haflinger :D
Verzorg ik sinds: 7 juli 2018

Groetjes van Eline en (_)(_)(_) van Flower
Laatst bijgewerkt door LindyH op 27-01-19 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast op verzoek


fleurtjeuh
Berichten: 10298
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Pony praat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 01:34

Lieve meid, waarom slaap je niet?
Het is 12 uur geweest...

Love is Love

My current situation is not my final destination.

Eline04
Berichten: 173
Geregistreerd: 23-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-19 01:35

fleurtjeuh schreef:
Lieve meid, waarom slaap je niet?
Het is 12 uur geweest...


Het is half 1 :+ Ik ga nu naar bed, in het weekend ga ik altijd laat haha


fleurtjeuh
Berichten: 10298
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Pony praat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 01:37

Persoonlijk vind ik dat rijkelijk laat voor een 12 jarige..

Love is Love

My current situation is not my final destination.

Eline04
Berichten: 173
Geregistreerd: 23-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-19 08:31

fleurtjeuh schreef:
Persoonlijk vind ik dat rijkelijk laat voor een 12 jarige..


Is dat jou beslissing dan :+

Eline04
Berichten: 173
Geregistreerd: 23-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-19 08:41

Wat voeren jullie je (verzorg)pony/paard? Ik voer Pavo Basic Plus, ik voer dit omdat ze het echt nodig heeft, ze heeft dan meer energie en ze vind het ook heel erg lekker. :j Ze krijgt dit nu een half jaar, na het rijden, (dus elke dag rond 17:45) 250 gram. Ik ben heel benieuwd wat jullie aan krachtvoer voeren, laat ook weten hoeveel gram!

capopjekop

Berichten: 30642
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Pony praat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 09:42

Waarom heeft ze dat nodig volgens jou? Over het algemeen hebben mensen de neiging te veel te willen voeren en overschatten ze de arbeid die hun paard doet. Als de pony te dik is dan denk ik eerder dat ze minder voer zou moeten krijgen of iig voer met minder voedingswaarde.

Die van mij hebben vroeger krachtvoer gehad omdat ik dacht dat dat hoorde. Uiteindelijk leverde dat in combinatie met onbeperkt ruwvoer te dikke ponys op die hoefbevangen werden. Tegenwoordig staan ze niet tot zeer beperkt op het gras. Krijgen arm hooi (graszaadhooi) voor de buikvulling gecombineerd met wat weidehooi en een vitamine korrel (marstall force). Mijn welsh voer ik senioren priores en cush care bij omdat die door cushing te dun is geworden. Zij krijgt ook het meeste weidehooi binnen. Maar ze hebben nog nooit zo lekker in hun vel gezeten als de laatste jaren dat ik ze zo sober voer. Ze zijn niet meer sloom, glanzen veel meer en ze hebben geen last meer van jeuk. Vroeger schuurden ze zich tot bloedens open.

Als je verzorgpony straks een gezond gewicht heeft zal ze ook energieker worden gok ik zo. Mijn shet was vroeger sloom en ik moest haar continu aanmoedigen. Nu ze op gezond gewicht is, is ze veel meer voorwaarts en enthousiast

Eline04
Berichten: 173
Geregistreerd: 23-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-19 11:00

capopjekop schreef:
Waarom heeft ze dat nodig volgens jou? Over het algemeen hebben mensen de neiging te veel te willen voeren en overschatten ze de arbeid die hun paard doet. Als de pony te dik is dan denk ik eerder dat ze minder voer zou moeten krijgen of iig voer met minder voedingswaarde.

Die van mij hebben vroeger krachtvoer gehad omdat ik dacht dat dat hoorde. Uiteindelijk leverde dat in combinatie met onbeperkt ruwvoer te dikke ponys op die hoefbevangen werden. Tegenwoordig staan ze niet tot zeer beperkt op het gras. Krijgen arm hooi (graszaadhooi) voor de buikvulling gecombineerd met wat weidehooi en een vitamine korrel (marstall force). Mijn welsh voer ik senioren priores en cush care bij omdat die door cushing te dun is geworden. Zij krijgt ook het meeste weidehooi binnen. Maar ze hebben nog nooit zo lekker in hun vel gezeten als de laatste jaren dat ik ze zo sober voer. Ze zijn niet meer sloom, glanzen veel meer en ze hebben geen last meer van jeuk. Vroeger schuurden ze zich tot bloedens open.

Als je verzorgpony straks een gezond gewicht heeft zal ze ook energieker worden gok ik zo. Mijn shet was vroeger sloom en ik moest haar continu aanmoedigen. Nu ze op gezond gewicht is, is ze veel meer voorwaarts en enthousiast


Flower is al erg energiekvol haha, maar bedankt voor de tip. Ik hoorde net ook al vitaminevit ofzo, dus ik zou even kijken. En het even aan de eigenaar doorgeven.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: Pony praat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 11:20

Ik heb ook je andere topics gevolgd. en knap dat je al zoveel verantwoordelijkheid neemt over je verzorghaflinger. En goed dat je even wacht met een eigen pony. Dik compliment :-).

Ik zou inderdaad ook overstappen naar voer met wat minder suiker, zeker bij een koudbloed die je al stevig noemt. Een goede vervanging is Vitalbix vitaminebrok. Dan krijgen ze wel alle vitamines/mineralen die ze nodig hebben (en niet in het gras zitten), maar niet de suikers :-).

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: Pony praat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 11:22

Oh en heb je geen leuke foto van je haf? Ben nu wel benieuwd, haha

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

Eline04
Berichten: 173
Geregistreerd: 23-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-19 11:26

freetorun schreef:
Oh en heb je geen leuke foto van je haf? Ben nu wel benieuwd, haha


Ja!, Maar hoe moet je die toevoegen? :o

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Pony praat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 11:28

Even een tip: als je schrijft ´pony praat´, zie ik een pony voor me die praat. Ponypraat (aan elkaar) dekt de lading van wat jij wil in dit topic een stuk beter.

Webshop - digital art: MoTekent

Eline04
Berichten: 173
Geregistreerd: 23-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-19 11:33

MoniqueT schreef:
Even een tip: als je schrijft ´pony praat´, zie ik een pony voor me die praat. Ponypraat (aan elkaar) dekt de lading van wat jij wil in dit topic een stuk beter.


Hahahaha! Ik kan de titel alleen niet meer veranderen maar bedankt voor de tip haha! _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 17:14

Eline04 schreef:
Wat voeren jullie je (verzorg)pony/paard? Ik voer Pavo Basic Plus, ik voer dit omdat ze het echt nodig heeft, ze heeft dan meer energie en ze vind het ook heel erg lekker. :j Ze krijgt dit nu een half jaar, na het rijden, (dus elke dag rond 17:45) 250 gram. Ik ben heel benieuwd wat jullie aan krachtvoer voeren, laat ook weten hoeveel gram!


In principe heeft een paard, dat niet heel hard werkt, geen krachtvoer nodig. Het is een dier dat in de natuur minimaal 30 km per dag loopt, dus van een uurtje per dag rijden wordt hij echt niet moe. Hoewel ik niet elke dag rijd, omdat de spieren wel tijd nodig hebben om te herstellen en het paard mentaal ook. Met een goede vitaminebrok en goed ruwvoer ben je vaak al een heel end en als je dingen aan wilt vullen kun je daar beter en deskundige om vragen die echt naar de individuele pony kan kijken :)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 bezoekers