Shetlander/pony kopen?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eline04
Berichten: 173
Geregistreerd: 23-09-18

Shetlander/pony kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-19 22:40

Hoi! Aan de titel te zien: Shetland pony kopen? Ik wil al erg lang en omdat ik nu de kans heb gekregen om de pony goedkoop te stallen (€50 in de maand, bij mij in het dorp is alles €300 in de maand :') ) Ik moet zelf de kosten maken, en ik heb alles uitgerekend, niet alleen qua geld maar ook qua tijd. Het klopt allemaal, maar nu een vraag: Moet ik het echt doen, of wachten tot ik nog ouder ben (Ik kan echt niet wachten en ik heb eindelijk genoeg tijd geld en verantwoordelijkheid haha) Maar om toch even van een ander te horen in plaats van alleen de zelfde personen :9 Ik ben trouwens 12 en zit in de eerste!


Alvast bedankt :o

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Shetlander/pony kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 23:00

Wat als je opeens wegmoet bij die stal van 50,-? Heb je dan nog steeds voldoene geld om je pony voor 300,- te stallen? Evenals medishe kosten, etc erc?
Mag het van je ouders? Helpen zij als je pony bijvoorbeeld opeens geopereerd moet worden in de medische kosten?
Houd rekening met het feit dat de middelbare alleen maar zwaarder gaat worden, evenals hbo/mbo/uni... vergis je niet in hoeveel tijd dat gaat kosten

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 23:12

Ik denk dat je dit met je ouders zal moeten bespreken. Zij zullen garant moeten staan en uiteindelijk waarschijnlijk een groot deel betalen. Nu betaal je maar 50,00 maar wat als je daar weg moet? Kun je een andere stal dan ook betalen?
Heb je er ook rekening mee gehouden dat de shetlander regelmatig naar de hoefsmid moet, jaarlijks ingeënt moet worden en regelmatig ontwormd moet worden? Mijn shetlander heeft een keer koliek gehad. Dat kostte me zo 350,00.

En wat is je doel met de shetlander? Want rijden erop zal niet meer lukken. Ik heb zelf een dochter van 11 en een dochter van 8. Wij hebben 2 shetlanders. Mijn oudste kan hier niet meer op rijden. Qua gewicht zou het nog wel kunnen, maar qua lengte niet meer.


Maar uiteindelijk zullen het je ouders zijn die de beslissing maken of er wel of geen pony komt. Wat vinden zij er van?

Eline04
Berichten: 173
Geregistreerd: 23-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-19 23:38

Delphi schreef:
Ik denk dat je dit met je ouders zal moeten bespreken. Zij zullen garant moeten staan en uiteindelijk waarschijnlijk een groot deel betalen. Nu betaal je maar 50,00 maar wat als je daar weg moet? Kun je een andere stal dan ook betalen?
Heb je er ook rekening mee gehouden dat de shetlander regelmatig naar de hoefsmid moet, jaarlijks ingeënt moet worden en regelmatig ontwormd moet worden? Mijn shetlander heeft een keer koliek gehad. Dat kostte me zo 350,00.

En wat is je doel met de shetlander? Want rijden erop zal niet meer lukken. Ik heb zelf een dochter van 11 en een dochter van 8. Wij hebben 2 shetlanders. Mijn oudste kan hier niet meer op rijden. Qua gewicht zou het nog wel kunnen, maar qua lengte niet meer.


Maar uiteindelijk zullen het je ouders zijn die de beslissing maken of er wel of geen pony komt. Wat vinden zij er van?


Hier op stal kan die voor altijd blijven staan, het is meer een boerderij en daar staat m'n (voor nu nog) verzorgpony. Die heeft ene maatje nodig, ik wil m'n leven lang al een shetlander. Ouders vinden het prima, geheel op eigen kosten <3 Op stal word er zelf bekapt, etc, etc. Voordeeltje is dat ik 1.48 ben en 37 kg. Zoek ook ene grote Shet van 1.05/1.10 of hoger!

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 23:46

Shetlover4 schreef:
Hier op stal kan die voor altijd blijven staan, het is meer een boerderij en daar staat m'n (voor nu nog) verzorgpony. Die heeft ene maatje nodig, ik wil m'n leven lang al een shetlander. Ouders vinden het prima, geheel op eigen kosten <3 Op stal word er zelf bekapt, etc, etc. Voordeeltje is dat ik 1.48 ben en 37 kg. Zoek ook ene grote Shet van 1.05/1.10 of hoger!


Dan heet het geen shet meer ;)

Tja als je ouders er achter staan wat je?

Anastasia24

Berichten: 2706
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Shetlander/pony kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 23:53

Als het op eigen kosten is, werk je dan? 50,- in de maand is een fijn bedrag, maar heb je de aankopen van álle spullen meegerekend? En de hoefsmid? Tandarts? Dierenarts mocht het nodig zijn? Evt, zadel of mentuig en sulky? Als het je droom is, houd ik je niet tegen. Maar in de 1ste had ik zeeën van tijd, terwijl ik nu (3de Mavo) tijd tekort kom. Als je ouders erachter staan, en je bent bereid te werken, of dat je ouders de ''grote'' uitgave doen, moet je het vooral doen. Ik snap je droom heel goed, :D . Maar in realiteit is alles nét even wat anders, dat is nou eenmaal zo. Vroeg of laat, moet je misschien weg van de stal, en voor 300,- per maand kun je niet werken. En het zou zonde zijn als je shetje maar enkele jaartjes kan blijven. Denk er nog is goed over na, als je er dan écht heél zeker van bent, lekker doen meid. *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 23:56

Hartstikke leuk! Ik vind niet dat je er rekening mee moet houden dat je in de toekomst gaat studeren en dan misschien geen tijd meer hebt. Dan zou nooit meer iemand een paard kunnen kopen, want je weet nooit hoe je toekomst er uit gaat zien. Het is gewoon de harde waarheid dat je dan misschien de pony moet verkopen, maar dat geldt voor iedereen niemand heeft zekerheid over de toekomst.
Als de stalling zo goedkoop is vraag ik me wel af hoe de kwaliteit is, krijgen ze goed eten en zo? En als je het onderhoud zelf kan betalen is goed, maar kunnen je ouders wel garant staan voor onverwachte kosten? Als je pony koliek krijgt en je moet naar Utrecht ben je ongeveer € 6000 kwijt.
Je pony moet ook een keer per jaar naar de tandarts hè, dat kost vaak ook rond de € 75. Een mest onderzoek kost vaak ook ongeveer € 25 per keer en zou ik ook zeker drie keer per jaar doen. Mocht er uit het mestonderzoek komen dat je pony wormen heeft, dan moet je een wormenkuur kopen. Grote beleerde shetlanders zijn op het moment erg duur, zo rond de € 800. Je hebt goedkope Pinockio zadeltjes, maar als je fanatiek wilt rijden en aangezien je ook al wat groter bent zijn die niet geschikt omdat ze de druk slecht verdelen. dan kom je vaak uit bij wintec en een beetje wintec zadel kostst ook zo € 400. Veel mensen zijn met een shetlander wat slordiger omdat ze nou eenmaal wat kleiner en goedkoper zijn, en slaan dan medische ingrepen over of gooien er gewoon maar willekeurig een zadel op van het zal wel goed zitten. Zonde van de pony! Je zult er ook een zadelmaker bij moeten hebben, € 95. Heb je met dit soort dingen wel rekening gehouden?

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 00:34

Shetlover4 schreef:
Delphi schreef:
Ik denk dat je dit met je ouders zal moeten bespreken. Zij zullen garant moeten staan en uiteindelijk waarschijnlijk een groot deel betalen. Nu betaal je maar 50,00 maar wat als je daar weg moet? Kun je een andere stal dan ook betalen?
Heb je er ook rekening mee gehouden dat de shetlander regelmatig naar de hoefsmid moet, jaarlijks ingeënt moet worden en regelmatig ontwormd moet worden? Mijn shetlander heeft een keer koliek gehad. Dat kostte me zo 350,00.

En wat is je doel met de shetlander? Want rijden erop zal niet meer lukken. Ik heb zelf een dochter van 11 en een dochter van 8. Wij hebben 2 shetlanders. Mijn oudste kan hier niet meer op rijden. Qua gewicht zou het nog wel kunnen, maar qua lengte niet meer.


Maar uiteindelijk zullen het je ouders zijn die de beslissing maken of er wel of geen pony komt. Wat vinden zij er van?


Hier op stal kan die voor altijd blijven staan, het is meer een boerderij en daar staat m'n (voor nu nog) verzorgpony. Die heeft ene maatje nodig, ik wil m'n leven lang al een shetlander. Ouders vinden het prima, geheel op eigen kosten <3 Op stal word er zelf bekapt, etc, etc. Voordeeltje is dat ik 1.48 ben en 37 kg. Zoek ook ene grote Shet van 1.05/1.10 of hoger!


Maar dat heb je nooit zeker! Stel dat de eigenaar plots moet/gaat verhuizen of er iets gebeurt met de eigenaar. Dan zal je daar toch weg moeten. Zolang je maar weet dat je het in dat geval ook kan blijven betalen (of beter gezegd je ouders) is het goed. Ik vraag me alleen wel af of het reëel is van je ouders om te verwachten dat jij zelf alles bekostigd. Ik vraag me af hoe je dat als 12 jarige wilt doen. Maar zolang je ouders garant willen staan en bij willen springen waar nodig is het prima toch!? Houdt er alleen wel rekening mee dat mocht hij iets gaan mankeren, de dierenartsen snel hoog op kunnen lopen!

Mijn 11 jarige dochter is 1.40 en 32 kg en onze shetlander is 98 cm. Van mij mag ze er niet meer op rijden. Ik vind haar qua bovenlijf er gewoon te ver bovenuit steken. De verhouding is niet mooi meer.
Ik betwijfel of jij echt nog leuk kunt rijden op een shetlander. Persoonlijk denk ik dat je er al (snel) uitgegroeid bent.

Heb je al bedacht of je het ook echt nog zo leuk vindt als je er niet meer op kunt rijden? Waarom ga je eigenlijk voor een shetlander en niet voor een grotere pony waar je wel op kunt rijden en langer op kunt blijven rijden?

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Re: Shetlander/pony kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 00:46

Ik ga mee met bovenstaande en koop dan geen shet om mee te rijden, je bent al te groot of zal dat snel zijn of zijn je ouders ook amper 1m50? Een grotemaats shet is duur, het zelf ervaren ben ernaar op zoek geweest. Zou een beetje voor jezelf uitmaken hoe belangrijk je dat rijden eigenlijk vindt en daarnaast waar het geld vandaan komt. Dat hoef ik niet te weten maar je moet wel zelf kijken of je stabiel aan je stal kosten + verzorging/medische/materiaal kosten raakt + geld aan de kant voor het geval die ziek wordt en de dierenarts nodig is.

Als je ervoor gaat, neem je tijd om dan dé pony te zoeken die voor jou alles is. Ga niet voor de eerste de beste die betaalbaar is maar voor deze waarbij je niet kan wachten tot die van jou is.

Debbie00

Berichten: 1674
Geregistreerd: 30-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 00:49

Ik zou in ieder geval niet gaan voor een shet, maar een grotere pony. Misschien een leuke haflinger ofzo.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 00:55

Debbie00 schreef:
Ik zou in ieder geval niet gaan voor een shet, maar een grotere pony. Misschien een leuke haflinger ofzo.


Een leuke haflinger kun je nog jaren op rijden, als je er al uit groeit! Ik ben zelf 34 en 1.64 dus ik kan makkelijk op dat formaat pony's. Ik denk zelf ook dat je daar meer aan hebt.


Alleen wat ik mij wel afvraag is hoeveel begeleiding er is op de stalling van je verzorgpony? Je bent nog erg jong dus je hebt wel iemand om je heen nodig met veel ervaring. Hebben je ouders ervaring met paarden?

Patty14
Berichten: 6631
Geregistreerd: 08-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 01:02

€50,- voor stalling is top maar wat als je daar weg moet om wat voor reden dan ook. Kun je dan meer stalling geld betalen?

Ook zou ik er geen rekening mee houden dat je maar €50,- per maand kwijt bent. Er komen altijd andere kosten bij zoals enting, hoefsmid, tandarts en noem maar op. Hou ook altijd rekening met onverwachte DA kosten. En geloof mij, die rekenen niet minder omdat het een shet is.

Ik vind dat je ouders wel erg makkelijk zijn met prima als je alles maar zelf betaald. Dit kun je toch niet verwachten van een 12jarige. Springen je ouders bij als je zelf de DA kosten niet kan betalen? Als ze dit niet doen zou ik er ook niet aan beginnen.

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Shetlander/pony kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 01:07

Maar krijg jij dan zoveel zakgeld als 12 jarige?
Dat je 50 euro per maand kan betalen aan stalling?
En dan nog de verdere bijkomende kosten?

Maar goed, ik denk dat geen enkele stalhouder een 12 jarige verantwoordelijk zal houden voor de betalingen maar daarvoor naar de ouders gaat.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Re: Shetlander/pony kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 01:25

50 euro is waarschijnlijk alleen de wei. Ik neem dat je de hooi en biks zelf moet betalen

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 01:40

Je lijkt er al goed over nagedacht te hebben :)

Een paar vragen toch, misschien iets wat je nog niet bedacht had;
-zoals er al een aantal zeggen; hoe ga je het doen als je tóch niet daar kunt blijven? Ik heb het helaas al vaak gezien
-kun je ook een koliekoperatie betalen, en de medische zorg bieden die je pony misschien nodig heeft? Stel hij raakt ernstig gewond, heb je dan zelf tijd en geld om er goed voor te zorgen, of heb je iemand met ervaring die je kan helpen?
-50 euro is een geweldige prijs! Zit er hooi, stro en eten bij?
-hoe ga je het aanpakken als het zadel niet (meer) past?
-dat er bekapt wordt is super, maar wat als je pony beslagen moet worden? (kost hier zo'n 90 euro per keer, vierkant beslagen)
-wat als jouw pony en je verzorgpony elkaar helemáál niet mogen, is er dn mogelijkheid ze apart te houden?
-heb je ook de jaarlijkse entingen, wormkuren, tandarts en verzekering in je berekening zitten?

Misschien wel dingen waar je allang over na hebt gedacht, en misschien gaat alles wel super goed en kun je nog 30 jaar van een gezonde pony genieten, maar het is altijd goed om voorbereid te zijn :)

troi
Berichten: 17006
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Shetlander/pony kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 07:40

Heb je een spaarrekening waar 5000 op staat? Voor onverwachte medische kosten. Bijv wond verzorging kan duur worden als de dierenarts er een langere vaak bij moet komen of voor koliek. Nogal sneu als de pony geslacht of verkocht moet worden omdat je de dierenarts niet kan betalen natuurlijk!

jaime_andrea
Berichten: 542
Geregistreerd: 11-05-12
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 08:17

troi schreef:
Heb je een spaarrekening waar 5000 op staat? Voor onverwachte medische kosten. Bijv wond verzorging kan duur worden als de dierenarts er een langere vaak bij moet komen of voor koliek. Nogal sneu als de pony geslacht of verkocht moet worden omdat je de dierenarts niet kan betalen natuurlijk!


En jij denkt werkelijk dat elke paardenhouder €5000 spaar geld heeft (of zou moeten hebben )voor evt onverwachte medische kosten?

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 08:24

Het is niet realistisch om te denken dat hij daar kan blijven staan.
Er kan van alles gebeuren waardoor je zal moeten verhuizen of de prijs omhoog zal gaan. Je zit daar dan vast. Handig van die boer om jouw een gezelschapshond te laten kopen.

Een shetlander is leuk, maar echt, daar ben je nu al te groot voor. Wij hebben er 1 van 110 en echt niet dat jij met jouw lengte er nog op kan.
Nou is een pony altijd een geldrovende hobby, maar in dit geval is het een hele slechte stap voor je toekomst.

Als je een pony koopt, koop er dan 1 die een heel stuk groter is waar je echt op kunt blijven rijden -maar voor 50,- pm gaat dat vast niet lukken.

Eline04
Berichten: 173
Geregistreerd: 23-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-19 08:26

sneeuwpop schreef:
Het is niet realistisch om te denken dat hij daar kan blijven staan.
Er kan van alles gebeuren waardoor je zal moeten verhuizen of de prijs omhoog zal gaan. Je zit daar dan vast. Handig van die boer om jouw een gezelschapshond te laten kopen.

Een shetlander is leuk, maar echt, daar ben je nu al te groot voor. Wij hebben er 1 van 110 en echt niet dat jij met jouw lengte er nog op kan.
Nou is een pony altijd een geldrovende hobby, maar in dit geval is het een hele slechte stap voor je toekomst.

Als je een pony koopt, koop er dan 1 die een heel stuk groter is waar je echt op kunt blijven rijden -maar voor 50,- pm gaat dat vast niet lukken.


Mijn vriendin heeft ook een shetlander, van 1 meter. Zij is 1.60! Ja oké, zij is wel groot maar ik kan echt prima op die Shet. Als je voeten niet voor bij de knieën van de pony komen, ben je niet te groot. En dat is bij mij, zeker nog niet het geval.

Eline04
Berichten: 173
Geregistreerd: 23-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-19 08:32

khirshanta schreef:
Je lijkt er al goed over nagedacht te hebben :)

Een paar vragen toch, misschien iets wat je nog niet bedacht had;
-zoals er al een aantal zeggen; hoe ga je het doen als je tóch niet daar kunt blijven? Ik heb het helaas al vaak gezien
-kun je ook een koliekoperatie betalen, en de medische zorg bieden die je pony misschien nodig heeft? Stel hij raakt ernstig gewond, heb je dan zelf tijd en geld om er goed voor te zorgen, of heb je iemand met ervaring die je kan helpen?
-50 euro is een geweldige prijs! Zit er hooi, stro en eten bij?
-hoe ga je het aanpakken als het zadel niet (meer) past?
-dat er bekapt wordt is super, maar wat als je pony beslagen moet worden? (kost hier zo'n 90 euro per keer, vierkant beslagen)
-wat als jouw pony en je verzorgpony elkaar helemáál niet mogen, is er dn mogelijkheid ze apart te houden?
-heb je ook de jaarlijkse entingen, wormkuren, tandarts en verzekering in je berekening zitten?

Misschien wel dingen waar je allang over na hebt gedacht, en misschien gaat alles wel super goed en kun je nog 30 jaar van een gezonde pony genieten, maar het is altijd goed om voorbereid te zijn :)


- Als het echt onmogelijk is daar te blijven, kunnen we ook kijken naar een andere boerderij, hier in t dorp genoeg
- Op stal loopt iemand die kan bekappen, ijzers vind ik zelf een beetje overdreven voor een shetlander :)
- Voor €50 heb ik onbeperkt weidegang, stal als het moet, een bak, onbeperkt hooi en een zadelkast , biks koop ik zelf, dit is Pavo Basic Plus, €12 per zak van 20 kg. 100 gram per dag is de juiste hoeveelheid, mocht het te weinig zijn 150 gram
- Op stal hebben we ook al een zadel liggen, Voor grote Shetlanders. Deze is voor mij geheel gratis, scheelt dus weer
- Als ze elkaar niet mogen, daar hebben ze 15 weilanden
- Ja, allemaal in de berekening zitten

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 08:33

En ook na dierenarts en bekappen is het niet klaar. Ik heb recent een paard gekregen. Hier ben ik elke maand zeker 50 euro extra kwijt als mijn moeder met ons gezinspaard. Voor mijn nieuwe heb ik nog elke maand dingen nodig die bij mijn merrie al vanzelfsprekend zijn. Denk aan extra reserve halsters, dekens en supplementen die zij niet nodig heeft.

Je moet zeker een jaar uittrekken voor onverwachte zaken zoals die extra dikke deken, dat extra supplement in de winter, tóch een eczeemdeken

Mijn punt: met de basislijst ben je er vaak niet sommige paarden hebben meer (of minder of anders) nodig

grizzlybear

Berichten: 361
Geregistreerd: 28-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 08:36

Shetlover4 schreef:
Mijn vriendin heeft ook een shetlander, van 1 meter. Zij is 1.60! Ja oké, zij is wel groot maar ik kan echt prima op die Shet. Als je voeten niet voor bij de knieën van de pony komen, ben je niet te groot. En dat is bij mij, zeker nog niet het geval.


Maar je bent 12, je groeit nog wat en je wordt zwaarder. Als jij niet perse een pony hoeft waar je over 2 jaar niet meer op kan rijden moet je een shetlander kopen. Anders zou ik toch echt verder kijken naar een grotere pony, zoals hier boven al staat vermeld, een haflinger bijvoorbeeld.

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Re: Shetlander/pony kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 08:40

Buiten het financiële; als je de shetlander echt graag als rijpony wilt: niet doen. De kans is echt ontzettend groot dat je er binnenkort niet meer op gaat passen. Boven zijn grote goed bekeerde shetlanders behoorlijk duur. Voor iets meer heb je vaak een gewone rijpony.

troi
Berichten: 17006
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 08:41

jaime_andrea schreef:
troi schreef:
Heb je een spaarrekening waar 5000 op staat? Voor onverwachte medische kosten. Bijv wond verzorging kan duur worden als de dierenarts er een langere vaak bij moet komen of voor koliek. Nogal sneu als de pony geslacht of verkocht moet worden omdat je de dierenarts niet kan betalen natuurlijk!


En jij denkt werkelijk dat elke paardenhouder €5000 spaar geld heeft (of zou moeten hebben )voor evt onverwachte medische kosten?


Zeker!

@ts: je vermijd steeds de vraag over ziektekosten!

Overigens ben ik het eens met de rest over je lengte. Je bent nu al aan de grote kant en zal er binnenkort veel te groot voor zijn. Als rijdier heb je er gewoon weinig aan, en als knuffeldier is een cavia veel goedkoper..
Laatst bijgewerkt door troi op 25-01-19 08:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Shetlander/pony kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 08:43

Zou moeten hebben ben ik het mee eens. Écht hebben is een tweede. :+

(En nee ik bezuinig niet op de zorg van mijn paard of cavia (die gaat van dezelfde rekening :') )