Klimaatopwarming, wat doe jij?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CalipsoLover

Berichten: 5558
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-19 15:15

JewEmm schreef:
Het feit dat ze met dit initiatief komen en elke week massaal op straat staan (vorige week 5000?), laat zien dat ze echt wel milieubewust zijn. Het gaat er nu op dat er échte actie wordt ondernomen door de politiek... De politiek loopt zo ontzettend achter!
Maar het voelt wel heel fijn om te zien dat er zo'n enorme milieubeweging onder de burgers is! OP de UGent is nu ook een intiatief om elke vrijdag morgen tussen 8.30 en 9.00 voor het rectoraat te staan. Met elke week een nieuwe eis toegevoegd. Wie weet of het nog wat uit gaat maken... De duurzaamheidscommissies kunnen maar beperkt iets doen...
Zondag bomenplanten voor het klimaatbos dat BOS+ beloofd had: voor elke deelnemer aan afgelopen klimaatmars een m2 bos!
En uiteraard: 27 januari weer een klimaatmars in Brussel en 10 maart in Amsterdam.

Ik ben sowieso van de partij de 27ste, ik woon niet ver van Gent btw :D
Nee als ik kan kiezen zit ik toch ook liever op de warme schoolbanken dan bijna 2 uur op de trein te zitten naar Brussel om daar in de regen en kou te gaan protesteren. Ben echt heel blij dat er zoveel kinderen zijn die er hun tijd en moeite in steken. Hopelijk blijft de regering dit niet negeren.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 12:22

Ik vind het echt top! Vorig jaar was er ook klimaatstaking in Nederland, hetzij niet zo groot. Maar zo tof dat dit wel opgepakt is.

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 14:51

Wauw, ik vind het echt fantastisch, de klimaatbeweging in België! 35.000 studenten/leerlingen vandaag op de been in Brussel!
Zouden we zondag met meer zijn dan in December?

Afgelopen zondag zo'n massale opkomst dat dit veld niet binnen 2.5 uur, maar eerder in 45 minuten volgeplant stond...

Afbeelding


Afbeelding

CalipsoLover

Berichten: 5558
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-19 14:54

He, zalig!! Ja ik ben ook zo verbaasd van de opkomst. Nu zondag denk ik dat het volk er ook massaal zal zijn. Zalig!

8nnemiek

Berichten: 43391
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 15:05

Geweldig!

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 20:04

Ben benieuwd of het ook zon opkomst geweest was van scholieren als het op de vrije zaterdag gehouden was.

Fijn dat leerlingen zo om het klimaatgeven, ben benieuwd waar deze 35.000 leerlingen allemaal afstand van willen doen qua luxe om het milieu te besparen.

En wat ook fijn is als de rekening bij een ander neergelegd word. Nu is het nog fijn roepen totdat ze zelf te maken krijgen met absurde verhogingen van woonlasten....

mysa

Berichten: 10466
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 20:14

Ik ben het stiekem wel een klein beetje met je eens. Als ik kijk naar het gedrag van veel jongeren, mijn eigen zonen incluis, zouden ze mogen beginnen met de hand in eigen boezem te steken..

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 20:20

Het is niet of of, het is en en. Ja, zelf moet je een hoop doen, maar vanuit de overheid moet er nog veel meer gebeuren. En dat gebeurt al vele jaren niet. Natuurlijk zitten er ook jongeren tussen die het vooral leuk vinden om een dagje niet naar school te gaan, maar er leeft echt wel veel meer onder de jongeren hoor! Dit kan ook voor sommigen het begin zijn om qua gedrag te veranderen.

mysa

Berichten: 10466
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 20:52

Punt is dat ze nog vaak moeten leren om het naar hun eigen gedrag en omgeving te vertalen.

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 22:20

JewEmm schreef:
Het is niet of of, het is en en. Ja, zelf moet je een hoop doen, maar vanuit de overheid moet er nog veel meer gebeuren. En dat gebeurt al vele jaren niet. Natuurlijk zitten er ook jongeren tussen die het vooral leuk vinden om een dagje niet naar school te gaan, maar er leeft echt wel veel meer onder de jongeren hoor! Dit kan ook voor sommigen het begin zijn om qua gedrag te veranderen.


Ik ken de situatie niet in belgie en ook hun standpunten en ontwikkelen mbt milieu etc weet ik niets van.

Wel durf ik te beweren dat een flink gedeelte van de leerlingen deze zomer wel lekker op vliegvakantie gaat want het is immers maar een keer per jaar zomervakantie. Ook willen er een flink aantal ongetwijfeld halverwege de opleiding even een sabatical year om even aan zichzelf te werken in het buitenland.

Hier op bokt zijn er mensen die aan de ene kant groen willen leven. Wat het ook betekenen mag en aan de andere kant wel in het weekend met paard en trailer naar het bos willen.

Ik ben niet tegen een schoner milieu laten we dat voorop stellen. Mijn afval gaat keurig in de daarvoor bestemde bakken. Kleding draag ik af en kan anders als werkkleding nog wel een tijdje mee. Ben zuinig in mijn verbruik voor een eenpersoonshuishoudens. Rij een kleine zuinige auto die toch weer belast is vanuit de overheid met wegenbelasting want het is natuurlijk niet de bedoeling dat het een succes blijft. Dus in die zin leef ik aardig zuinig. Vakantie doe ik niet aan..

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 22:27

robert45 schreef:
Ben benieuwd of het ook zon opkomst geweest was van scholieren als het op de vrije zaterdag gehouden was.

Fijn dat leerlingen zo om het klimaatgeven, ben benieuwd waar deze 35.000 leerlingen allemaal afstand van willen doen qua luxe om het milieu te besparen.

En wat ook fijn is als de rekening bij een ander neergelegd word. Nu is het nog fijn roepen totdat ze zelf te maken krijgen met absurde verhogingen van woonlasten....

Dit geeft wel aan dat je totaal geen besef hebt van wat er speelt als ik eerlijk ben

CalipsoLover

Berichten: 5558
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-19 23:08

Daar gaat het dus juist NIET om. Je kan zoveel als je wil met die vinger gaan wijzen naar de jongeren, volg de lijntjes, niet spijbelen, braaf naar school gaan. Maar tegelijk wel kritisch met de vinger wijzen: “maar wat doe jij voor het klimaat? En die festivals dan? En je vakantie en smartphone dan?” Kan men echt niet met betere argumenten af komen vanachter je eigen gsm of laptop die geen haar beter is dan die van mij of die jongeren? (Ik praat niet specifiek over de mensen hier)

Het gaat er om dat België weigert een bindend klimaatbeleid te tekenen. Dat België weigert om meer te investeren in groene energie en het ook voor ons, individuen toegankelijk kan maken. Er zijn 100 bedrijven verantwoordelijk voor 75% van de uitstoot wereldwijd, dan mag je je als individu zoveel als je wil aanpassen, en alle kleine beetjes helpen dat zeg ik niet, maar het gaat men ook over die grote vervuilers die de politiek hier weigert aan te pakken. Het is heel gemakkelijk om kritisch met de vinger te wijzen op die jongeren, maar men zou eigenlijk kritisch met de vinger moeten wijzen naar de politici. Wat doe jij, minister van klimaat om ons milieu te helpen? Een privéjet nemen de dag nadat 75.000 mensen op straat komen om te protesteren voor een beter klimaatbeleid. Ik krijg het gevoel dat mensen vaak vergeten waarom ze nu juist op straat komen. En het is zoooo gemakkelijk om met de vinger op die individuen te wijzen, terwijl zij, als je kijkt naar de kern van dit probleem en deze discussie, niet degene zijn die aangesproken moeten worden.

8nnemiek

Berichten: 43391
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 06:39

Ik hoorde op het nieuws dat scholieren in Nederland ook volgende week donderdag de straat op zullen gaan.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 06:48

CalipsoLover schreef:
Daar gaat het dus juist NIET om. Je kan zoveel als je wil met die vinger gaan wijzen naar de jongeren, volg de lijntjes, niet spijbelen, braaf naar school gaan. Maar tegelijk wel kritisch met de vinger wijzen: “maar wat doe jij voor het klimaat? En die festivals dan? En je vakantie en smartphone dan?” Kan men echt niet met betere argumenten af komen vanachter je eigen gsm of laptop die geen haar beter is dan die van mij of die jongeren? (Ik praat niet specifiek over de mensen hier)

Dit ja.

Als men zich hier afvraagt wat andere posters doen voor het klimaat is het een en al "ik doe al genoeg hoor en ik hoef niet meer te doen" :o
Maar die tactiek mag je dus wel toepassen op jongeren die wél opkomen voor wat ze belangrijk vinden.

litilaura

Berichten: 1635
Geregistreerd: 21-08-11
Woonplaats: ergens in limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 09:15

Ik kom dit topic nu pas tegen maar echt een topic naar m'n hart ♥

Kwa klimaatverandering
-eten weinig vlees max 1x in de week en als we dan vlees eten we biologisch 3sterren lokaal vlees. Wat mij betreft zouden we vegetarisch kunnen leven maar manlief wil wel vlees dus dit is het compromis (ben zelf ruim 10 jaar vega geweest waarvan een hele tijd vegan)
-wij vliegen nooit, vakanties binnen Nederland met auto of trein
-lange stukken doen we met de trein
-korte stukken doen ik en mijn dochtertje met de bakfiets, manlief met de auto of fiets we hebben 1 auto en deze staar steeds meer stil
-onze flat is geïsoleerd en verwarmd door duurzame stadsverwarming
-we zijn nogal fanatiek met een urban jungle op ons balkon 's zomers
-hebben een windenergie energieleverancier

Duurzaam leven in het algemeen dus niet zozeer co2 verminderen (mijn persoonlijk grootste millieu drama is de vervuiling van water zowel microplastics als chemische stoffen)
-kopen spullen zoveel mogelijk 2e hands echt eigenlijk alles komt uit de kringloop of van marktplaats
-wij vermijden microplastics in z'n algemeen dus hier geen kleding met glitters of polyester, geen confetti kanonnen, ballonnen, niet duurzame knutselmaterialen,we gebruiken wel bamboe tandenborstel en wattenstaafjes, en geen scrubcreme/tandpasta met plastic bolletjes enzovoort
-daarover gesproken alle cosmetica en schoonmaakmiddelen hier in huis zijn ecologisch bevatten geen sls, sles kleurstoffen, microplastics, of stoffen die giftig zijn voor het oppervlaktewater, dus deo is bijvoorbeeld van welovetheplanet en met azijn citroen en baking soda kom je best ver in de schoonmaak.
-we scheiden afval en hebben weinig plastic afval omdat ik bijvoorbeeld groentes of brood in eigen meegebrachte zakjes en bakjes meeneem. We kopen op de markt de lokale groenteboer of in een zelfpluktuin.
-we eten grotendeels biologisch maar let meer op de plastic verpakkingen dan of iets biologisch is. We kopen bewust wel plastic zakken met voedsel met een 35%korting sticker omdat voedselverspilling erger is want die zak wordt hoe dan ook weggegooid kunnen wij beter de inhoud maar een goede bestemming geven en het plastic scheiden.
-kleding is bij ons 99% 2e hands, in het zeldzame geval dat ik iets nieuws koop is het geproduceerd zonder giftige verfstoffen, van Biologische katoen of wol (of wol duurzaam is is een eindeloze discussie), zonder kinderarbeid en het liefst in Europa geproduceerd, vrij van microplastics, en lokaal gekocht bij een lokale ondernemerof heel soms in een webshop die duurzaamheid hoog in het vaandel heeft staan en geen onnodig plastic bij de verpakking stopt.
-wij gebruiken altijd wasbare luiers voor onze dochter en ik gebruik voor mezelf een menstruatiecup
-zaaien bij vriendelijke bloemen en maken ons balkon dier vriendelijk

Wij hebben 1 kind maar een nog grotere kinderwens voor een groot gezin, alleen wij voeden onze dochter op met respect voor natuur een millieu, leren haar de planten tijdens een wandeling en hebben het nu al met haar over duurzaamheid (ze is nog geen 2) leggen haar bijvoorbeeld uit waarom ze geen ballon mag in een winkel enzovoort en dat mama zelf een tasje bij heeft in de winkel, en maken haar bewust van dat het vlees dat ze heel af en toe eet een dier is.

Dit wat maar een klein stukje met enkele voorbeelden duurzaamheid zit hier in iedere stap die wij zetten verweven.

Voor de toekomst willen wij verhuizen naar een duurzame klimaatneutrale eco deels zelfvoorzienende woning met moestuin, composthoop regenwaterfilter enzovoort maar dat is toekomst.

pien_2010

Berichten: 43216
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 20:00

8nnemiek schreef:
Ik hoorde op het nieuws dat scholieren in Nederland ook volgende week donderdag de straat op zullen gaan.


Ja dat hoorde wij ook bij één vandaag zonet. Manlief (75 jaar) en ik (60) jaar zijn al 40 jaar voor het klimaat in de weer. Ik ben zo ontroerd, zo trots op onze jeugd. Manlief en ik sloegen onze handen als een high five tegen elkaar bij dit nieuws. Ik woon in Frankrijk, dus ik ben er niet bij als jullie gaan demonstreren. Maar ik hoop dat jullie ouders, en jullie grootouders ook gaan. Ik hoop dat mijn kleinkinderen ook gaan. Wij (manlief) en ik zijn in ieder geval die dag bij jullie in gedachte en ongelooflijk trots op al die jonge mensen die gaan. Het gaat om jullie toekomst en het wordt tijd dat er nu eindelijk echt goed geluisterd wordt en ook de industrie en grote bedrijven mee gaan doen als het om het klimaat gaat!
Wij hopen dat het een wereldwijde jeugdbeweging gaat worden van jongeren die gaan demonstreren en opkomen voor hun toekomst en zich op allerlei andere manieren gaan organiseren en de politiek onder druk gaan zetten. Go for it it !!

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 21:57

Kom ik weer met wat klimaatgerelateerde foto's. Vandaag weer een klimaatmars in Brussel. Officiële telling ligt 5.000 hoger dan de klimaatmars in december: 70.000 !!! En echt onwijs veel jongeren en families. En dat in de regen!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 23:34

Ik zag het in het nieuws, fantastisch mooi :)

In de regen én zonder dat het gratis spijbelen is, het is bijna alsof het mensen echt iets kan schelen :)

CalipsoLover

Berichten: 5558
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-19 11:37

Afbeelding

Hier ook gisteren meegelopen, vond het weer heel leuk en de sfeer zat weer goed. 14 februari staat mijn volgende mars op de agenda.

Janneke2

Berichten: 22740
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 12:44

Schitterende beelden +:)+

pien_2010

Berichten: 43216
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 13:22

Echt super ontwikkeling +:)+ . Ben trots op jullie!

8nnemiek

Berichten: 43391
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 16:18

Prachtige foto's, en geweldig dat er zo veel mensen op af zijn gekomen!

Is er al wat meer bekend over de marsen in Nederland? Ik kan er maar weinig over vinden, maar zou graag eens mee lopen!
10 Maart zou op de dam in Amsterdam iets plaats vinden?

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 16:27

Laatst bijgewerkt door JewEmm op 28-01-19 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 16:28

8nnemiek schreef:
Prachtige foto's, en geweldig dat er zo veel mensen op af zijn gekomen!

Is er al wat meer bekend over de marsen in Nederland? Ik kan er maar weinig over vinden, maar zou graag eens mee lopen!
10 Maart zou op de dam in Amsterdam iets plaats vinden?

Die is er, en deze week ook geloof ik. Woensdag is er een klimaatstaking (geen mars) voor de tweede kamer gelijkend aan wat vorig jaar ook al is gedaan.

8nnemiek

Berichten: 43391
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 16:36

JewEmm schreef:
Dit is het facebookevent dat voor 10 maart rond gaat:
https://www.facebook.com/events/1602838249819262/

+:)+ Daar heb ik meteen even aangeklikt dat ik geïnteresseerd ben.

En hopelijk haalt de staking van woensdag ook het nieuws, daar had ik nog niets over gehoord helaas.