[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
yarkayunda
Berichten: 837
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 20:14

Hoi ik heb een vraag, een vriendin van mij haar pony staat 24/7 buiten, is niet geschoren en draagt een 100 grams deken. Denken jullie dat dit te dun is? Er zijn schuilmogelijkheden

trotse eigenaar van Yarka, Lilli en Jacky
Ig: @connected.horsemanship


Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 20:30

MTinker schreef:
Nouvel schreef:
Zijn hier mensen met ervaring met de Rambo optimo bij paarden met een flinke en hoge hals en flinke schouders?
Gewone Rambo is voor het mooie net te krap voor, strak op de schouders en op de manenkam.
Zou de optimo meer ruimte geven?
Ook qua halsopening


Mijn ervaring is dat de halsopening niet groter is dan de original. Er is dus wel meer ruimte op de schouders, maar als het paard een brede hals heeft en de original is daar te krap, dan kom je met de optimo ook niet uit.


Dank voor je ervaring!
Hmm twijfelgevallen dan, jammer...

Bloodymary
Berichten: 4508
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 21:37

Koper schreef:
Bloodymary schreef:
Ik was net even bij mijn oude paard. Daar rijd ik niet meer op en die staat dag en nacht buiten. Zonder deken. Al voor het vierde jaar, gaat prima, heeft een heerlijke dikke vacht in de winter. Nu ging ik hem net even borstelen en blijkt hij een beetje in de rui te zijn. Is dat niet vreemd nu?

B-) Hij is niet in de rui. Vogels ruien. Een paard verhaart.

Die van mij komt al bijna een maand haar van af. Het verharen staat in verband met daglicht, niet met de temperatuur.


Rui
Naar navigatie springenNaar zoeken springen
Rui of Ruien kan verwijzen naar:

Rui (biologie), het periodiek verwisselen van vederkleed bij vogels, of het periodiek verwisselen van haren bij zoogdieren
Rui (watergang), een grachttype
Ruien (België), een deelgemeente van Kluisbergen in de Belgische provincie Oost-Vlaanderen

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 08:27

Bloodymary schreef:
Ik was net even bij mijn oude paard. Daar rijd ik niet meer op en die staat dag en nacht buiten. Zonder deken. Al voor het vierde jaar, gaat prima, heeft een heerlijke dikke vacht in de winter. Nu ging ik hem net even borstelen en blijkt hij een beetje in de rui te zijn. Is dat niet vreemd nu?

Die van mij is al 1,5 maand aan het verharen. Blijft vanaf komen!

Hier staat ze sinds gister onder 600 en straks hals erbij op als ze naar buiten gaat. Het is maar ijs en ijs koud met die harde wind!

[o]

Pally

Berichten: 2923
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Tussen de stal en mijn werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 09:38

yarkayunda schreef:
Hoi ik heb een vraag, een vriendin van mij haar pony staat 24/7 buiten, is niet geschoren en draagt een 100 grams deken. Denken jullie dat dit te dun is? Er zijn schuilmogelijkheden


Dat verschilt per paard. Kwestie van voelen, dan weet je het.

Spanning is wie je denkt te moeten zijn, ontspanning is wie je echt bent.

Pally

Berichten: 2923
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Tussen de stal en mijn werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 09:40

PanamaD schreef:
Hier staat ze sinds gister onder 600 en straks hals erbij op als ze naar buiten gaat. Het is maar ijs en ijs koud met die harde wind!


Hier ook

Spanning is wie je denkt te moeten zijn, ontspanning is wie je echt bent.

xHaithi

Berichten: 2080
Geregistreerd: 03-11-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 14:12

PanamaD schreef:
Bloodymary schreef:
Ik was net even bij mijn oude paard. Daar rijd ik niet meer op en die staat dag en nacht buiten. Zonder deken. Al voor het vierde jaar, gaat prima, heeft een heerlijke dikke vacht in de winter. Nu ging ik hem net even borstelen en blijkt hij een beetje in de rui te zijn. Is dat niet vreemd nu?

Die van mij is al 1,5 maand aan het verharen. Blijft vanaf komen!


Die van mij verhaarde ook kort in januari. Nu het terug kouder is was het veel minder de laatste keer dat ik er was.

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 11:29

Wie heeft hier ervaring met de pasvorm van de Bucas Recuptex dekens? Gezien mijn paard KS heeft, overweeg ik sterk om die deken te kopen. Mijn paard heeft normaal van haar dekens 195 (EJ) en dat zit gewoon goed. Kan ik ervan uitgaan dat dit bij Bucas ook zo valt? Aangezien mijn paard een lage halsaanzet en dit geen goede combi is met Bucas, zal ze de deken 2 tot max 4 uur dragen. Is de deken ook goed te gebruiken in de zomer?

upendo

Berichten: 22259
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 17:36

__elise__ schreef:
Wie heeft hier ervaring met de pasvorm van de Bucas Recuptex dekens? Gezien mijn paard KS heeft, overweeg ik sterk om die deken te kopen. Mijn paard heeft normaal van haar dekens 195 (EJ) en dat zit gewoon goed. Kan ik ervan uitgaan dat dit bij Bucas ook zo valt? Aangezien mijn paard een lage halsaanzet en dit geen goede combi is met Bucas, zal ze de deken 2 tot max 4 uur dragen. Is de deken ook goed te gebruiken in de zomer?

Voor de zomer is hij te warm. Bij mijn merrie valt hij netjes op maat. :)

upendo

Berichten: 22259
Geregistreerd: 19-02-08

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 17:38

Ik had een vraag. Wij hebben een Fries waar we nog een extra deken voor zoeken.

Is de Amigo bravo met V sluiting qua pasvorm hetzelfde als de Rambo Original met V sluiting? De gewone Bravo met twee T-sluitingen op de borst is haar te krap. :)

Fairytail

Berichten: 5501
Geregistreerd: 16-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 19:06

Elise: fedimax en Catago (en vast meer merken) hebben ook dergelijke dekens, zou zeker meerdere modellen vergelijken of weet je al dat Bucas past?

Upendo: heb alleen de Rambo v sluitingen gezien op mijn paard maar over t algemeen zegt men dat amigo smal valt dus in theorie zou dat dus ook in v-sluiting modellen zo zijn.

Mijn Catago is eindelijk binnen *\o/*
Afbeelding

Farjen

Berichten: 7926
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 19:07

Ik ben van plan om, als alles goed gaat, een geschoren paard te stallen waarbij hij elke dag buitengaat en snachts op stal komt te staan. Ik zou dus voor hem nog een nieuw deken moeten voorzien en dacht daarom ook aan de Bucas smartex omdat je die als zweetdeken kan gebruiken en ook qua temperaturen zit je heel breed.
Ik twijfel enkel over de medium of de extra omdat het paard dus geschoren is. Ik snap dat het moeilijk in te schatten is zo, maar ik koop liever niet zo'n 2 dure dekens :+
Hoe vallen trouwens de maten? Paard is 1m73, normaal gebouwd. Ik ben niet in de mogelijkheid om op voorhand het paard te meten..

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 19:15

Bij een geschoren paard zou ik toch voor meerdere diktes gaan, de temp verschilt ook per periode van het jaar.
Een echt dikke/warme deken wissel je op een gegeven moment toch voor een dunnere.
En met ‘s nachts 6 graden vorst wil je toch een warme deken op je geschoren paard.

Fairytail

Berichten: 5501
Geregistreerd: 16-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 19:21

Farjen schreef:
Ik ben van plan om, als alles goed gaat, een geschoren paard te stallen waarbij hij elke dag buitengaat en snachts op stal komt te staan. Ik zou dus voor hem nog een nieuw deken moeten voorzien en dacht daarom ook aan de Bucas smartex omdat je die als zweetdeken kan gebruiken en ook qua temperaturen zit je heel breed.
Ik twijfel enkel over de medium of de extra omdat het paard dus geschoren is. Ik snap dat het moeilijk in te schatten is zo, maar ik koop liever niet zo'n 2 dure dekens :+
Hoe vallen trouwens de maten? Paard is 1m73, normaal gebouwd. Ik ben niet in de mogelijkheid om op voorhand het paard te meten..


Er zijn meerdere dekens met een brede temperatuurrange zoals Fedimax, Fryskeware, Frysk en Catago. Je kunt ook werken met liners die zijn goedkoper en makkelijker op te slaan en kun je dan combineren met een 100grams bijv. Het is altijd even zoeken wat bij je paard past.

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 19:22

Fairytail schreef:
Elise: fedimax en Catago (en vast meer merken) hebben ook dergelijke dekens, zou zeker meerdere modellen vergelijken of weet je al dat Bucas past?

Upendo: heb alleen de Rambo v sluitingen gezien op mijn paard maar over t algemeen zegt men dat amigo smal valt dus in theorie zou dat dus ook in v-sluiting modellen zo zijn.

Mijn Catago is eindelijk binnen *\o/*
[ [url=m/USx2ap.jpg]Afbeelding[/url] ]


Mooie deken!
Nee, ik weet zeker dat Bucas niet past omdat mijn paard met Bucas niet kan grazen. Ik wist helemaal niet dat er alternatieven waren! Ik ga me er eens in verdiepen B-)

Macarona
Berichten: 8
Geregistreerd: 26-10-18

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 19:48

Vraagje.. Wil voor vanavond toch maar even een extra deken op mijn paard leggen. Maar wat zal warmer zijn? Een 300 grams regendeken of 350 grams staldeken?

Fairytail

Berichten: 5501
Geregistreerd: 16-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 20:03

Macarona schreef:
Vraagje.. Wil voor vanavond toch maar even een extra deken op mijn paard leggen. Maar wat zal warmer zijn? Een 300 grams regendeken of 350 grams staldeken?

Hangt van de leeftijd van de deken af, kwaliteit van de vulling en hoe je paard staat. Staldeken in de wind (open luik oid) lijkt mij kouder dan outdoordeken. Maar je hebt ook staldekens die redelijk wat wind kunnen hebben.

Macarona
Berichten: 8
Geregistreerd: 26-10-18

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 20:07

Dekens zijn allebei nog nieuw.

De regendeken is een pagony tiger en de staldeken is een dominick.

Ze staat op een dichte stal.. geen wind, maar wel net zo koud als buiten


Farjen

Berichten: 7926
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 20:27

Bedankt voor de antwoorden alvast! Ik heb mijn eigen paard nooit geschoren dus geen ervaring mee :+ Maar de liners zullen inderdaad een betere optie zijn denk ik. Ik zou bij de brede temperatuurrange toch nog altijd vragen stellen of het paard niet te warm/koud heeft.. Binnenkort maar even goed navragen in de winkel :)

Rachel_x

Berichten: 3128
Geregistreerd: 17-03-06
Woonplaats: Arnhem

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 20:39

Hier mijn pony maar extra onder de dekens gezet, ze stond flik te trillen! Van 200 grams naar 400 (24/7 buiten en ongeschoren)

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 20:48

Pff ik loop zo nog een keer heen en weer, pony staat nu geschoren onder 400grams, voelde ze om 17:00 lekker onder, maar ze voorspellen -8 ( %) ) dus nog meer een keertje checken of ze wel warm staat. Staat 24/7 buiten.

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 21:37

Hier geschoren onder 450 + hals, zo dik hebben ze nog nooit gestaan!

Vraag: voegt vulling in een hals naar jullie idee ook daadwerkelijk warmte toe? Of valt dat effect tegen, omdat er toch een opening in zit? Welke diktes hebben jullie?

Spenk
Berichten: 21673
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 21:39

Ja dat vindt ik wel.. Ik heb een 50 grams en 300 grams hals. Helaas is de 300 grams hals nu stuk gegaan :+ perfecte timing... Dus daarom iets dikkere dekens op en de 50 grams hals.

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 21:47

Ik heb ze met de voorspelling voor vannacht en morgenochtend ook dikker gezet dan ik eigelijk zou doen...
Een nog kort geschoren onder 2x 250 vari layer, dik op de rug maar dunner aan de zijkanten. Paard wordt snel kort en stijf met de kou, zo krijgt hij het hopelijk niet te warm maar blijft wel warm op de rug.

De ander onder 200 + 200.
Laatst bijgewerkt door Nouvel op 23-01-19 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

mcjv

Berichten: 2161
Geregistreerd: 10-05-11
Woonplaats: Rotterdam

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 21:49

Hier ook 400 met 150 hals. Als het kouder word doe ik er 100 bij, ze staat nu net aan. Ze is overigens geschoren en nog redelijk kort in het haar.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers